Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-381/14/MD
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty tego podatku w związku z nabyciem zabytkowego auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty tego podatku w związku z nabyciem zabytkowego auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujący stan faktyczny.


Wniosek dotyczy samochodu osobowego marki … (rok produkcji 1958 r.), będącego własnością … (dalej jako „Wnioskodawca”). Samochód ten został nabyty przez Wnioskodawcę w dniu 24 maja 2011 r. Do Polski został przemieszczony w czerwcu 2014 r. Ww. samochód został nabyty w Wielkiej Brytanii.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w ... potwierdza, że ww. samochód (numer identyfikacyjny …) został włączony do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w ... (karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki przekazana w dniu 25 czerwca 2014 r.) Podstawą prawną jest ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., art. 22 pkt 2 i 3, art. 133 (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.). Dlatego samochód ten jest sklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00. Opiera się to na następujących podstawach, które muszą być spełnione, tj.:


  • oryginalnym stanie pojazdu, podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego i silnika;
  • kryterium wieku, modelu, typie oraz, że nie ma go w produkcji. Dlatego samochód ten jest sklasyfikowany do kodu CN 97050000, jako pojazd kolekcjonerski i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.


W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.


Czy auto marki ….nabyte w Wielkiej Brytanii jest zwolnione z „opłaty” podatku akcyzowego od zakupu?


Zdaniem Wnioskodawcy, auto marki …. z 1958 r. nie podlega podatkowi akcyzowemu ponieważ mieści się w taryfie kodu CN 9705 00 00.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Według art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W świetle art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Z treści złożonego wniosku wynika, że maju 2011 r. Wnioskodawca nabył w Wielkiej Brytanii samochód marki … (rok produkcji 1958 r.). Do Polski został on przemieszczony w czerwcu 2014 r. Samochód ten zaklasyfikowany jest do kodu CN 9705 0000, jako pojazd kolekcjonerski.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z nabyciem ww. auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane regulacje z zakresu podatku akcyzowego potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, że nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w związku z nabyciem ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytania i Irlandii Północnej samochodu marki …. Skoro – jak wskazano we wniosku – samochód ten jest zaklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00, to nie mieści w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem akcyzowym, gdyż nie spełnia definicji samochodu osobowego zawartej w art. 100 ust. 4 ustawy. Tym samym żadna z czynności (w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie), których przedmiotem może być taka kategoria samochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczony zapis, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) . Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj