Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-926/11/ENB
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-926/11/ENB
Data
2012.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
przychód
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży korzystających z usług podmiotu świadczącego usługi wypoczynku zorganizowanego bez wyżywienia korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 10 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 13 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. W związku z powyższym na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych jest zobligowany do tworzenia odpisu. W ramach tego funduszu prowadzona jest działalność w postaci dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie kraju i zagranicą, obejmująca kolonie, obozy, zielone szkoły, agroturystykę. Dokumentem potwierdzającym uczestnictwo w wypoczynku zorganizowanym dzieci i młodzieży jest faktura VAT lub rachunek, z którego musi wynikać czas trwania wypoczynku obejmujący pobyt i wyżywienie oraz osobę, która z niego korzystała. Tak udokumentowany wypoczynek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniony przedmiotowo dla dzieci i młodzieży do lat 18 zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 tej ustawy. Jeśli dostarczona przez rodzica faktura spełnia wymienione wyżej kryteria (nocleg z wyżywieniem) dopłata do wypoczynku nie jest opodatkowana. Jednak często rodzice dostarczają dwie faktury, z których jedna dotyczy pobytu a druga wyżywienia i są to faktury od różnych podmiotów, przeważnie prowadzących działalność pod tym samym adresem. Wątpliwość budzi również fakt, że firma organizująca nosi nazwę np. „wynajem pokoi i żywienie”. Z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67) nie wynika czy organizację wypoczynku może prowadzić podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością. Istotne jest tylko czy wypoczynek jest organizowany zgodnie z regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Stosowanie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Powszechnie przyjmuje się, że do takich podmiotów należą przede wszystkim biura turystyczne. W przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dowód powinien przedstawić pracownik, który poniósł wydatki z tytułu wypoczynku dziecka do lat 18 aby mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego i jak ma udowodnić, że korzystał z wypoczynku zorganizowanego przez podmioty do tego uprawnione.

W przesłanym uzupełnieniu doprecyzowano, że wypoczynek którego dotyczy zapytanie jest organizowany w formie obozu sportowego, zorganizowanego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Wypoczynek ten jest organizowany przez dwa podmioty. Pierwszy z nich prowadzi działalność w zakresie: „miejsca krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, „stołówki”, natomiast drugi z organizatorów prowadzi działalność w zakresie: obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania”, „pozostała usługowa działalność gospodarcza” i „przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych”. Doprecyzowano również, że w wypoczynku biorą udział dzieci i młodzież do lat 18.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży korzystających z usług podmiotu świadczącego usługi wypoczynku zorganizowanego bez wyżywienia korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli podmiot świadczy usługi wypoczynku zorganizowanego bez wyżywienia, dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem do przychodów ze stosunku służbowego zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku służbowym z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku służbowego zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. W związku z powyższym na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych jest zobligowany do tworzenia odpisu. W ramach tego funduszu prowadzona jest działalność w postaci dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży na terenie kraju i zagranicą, obejmująca kolonie, obozy, zielone szkoły, agroturystykę. Dokumentem potwierdzającym uczestnictwo w wypoczynku zorganizowanym dzieci i młodzieży jest faktura VAT lub rachunek, z którego musi wynikać czas trwania wypoczynku obejmujący pobyt i wyżywienie oraz osobę, która z niego korzystała. Wypoczynek, którego dotyczy zapytanie jest organizowany w formie obozu sportowego, zorganizowanego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Wypoczynek ten jest organizowany przez dwa podmioty. Pierwszy z nich prowadzi działalność w zakresie: „miejsca krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, „stołówki”, natomiast drugi z organizatorów prowadzi działalność w zakresie: obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania”, „pozostała usługowa działalność gospodarcza” i „przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych”. W wypoczynku biorą udział dzieci i młodzież do lat 18.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  1. wypoczynek jest zorganizowany,
  2. organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  3. forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  4. dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.


Obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oznacza, że zasadnicze znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu. Istotne jest przy tym, czy podmiot świadczący tego typu usługi wypoczynkowe czyni to zgodnie z regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

W świetle powyższego należy zauważyć, że stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Jednocześnie należy podkreślić, że wymienione przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy formy wypoczynku w postaci wczasów, kolonii, obozów czy zimowisk mają na celu uwypuklenie warunku uczestniczenia w formach wypoczynku zorganizowanego przez uprawnione podmioty na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca dofinansowuje ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wypoczynek dzieci i młodzieży w wieku do lat 18, zorganizowany w formie obozów sportowych przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, dofinansowanie to będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy niezależnie od faktu czy obejmuje ono wyżywienie. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy nie zawiera bowiem regulacji wyłączających możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku gdy wypoczynek jest zorganizowany bez wyżywienia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj