Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-527/14-2/EK
z 8 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • stawki podatku: dla usługi produkcji cyklu 50 audycji wykonywanej w ramach umowy koprodukcji – jest prawidłowe
  • stawki podatku dla usługi nagrania 30 filmów wykonywanych w ramach umowy koprodukcji - jest nieprawidłowe
  • określenia podstawy opodatkowania dla tych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi: produkcji 50 audycji oraz nagrania 30 filmów wykonywanej w ramach umowy koprodukcji oraz określenia podstawy opodatkowania dla tych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zdarzenie 1


Spółka [Spółka] jest spółką radiofonii publicznej, wykonującą swoje zadania określone w art. 21 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji. Spośród wymienionych w ww. przepisach zadań publicznej radiofonii jest tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych oraz upowszechnianie edukacji medialnej.

W związku z powyżej określonymi zadaniami Spółka zawarła umowę z Z. [Z.] na koprodukcję cyklu 50 audycji po 3 minuty każda.

Są to audycje o charakterze edukacyjnym dotyczące szeroko rozumianych ubezpieczeń społecznych. Tytuł cyklu - „Z. dla Ciebie".


Audycje są nagrywane i archiwizowane w wewnętrznym systemie informatycznym a następnie w postaci plików cyfrowych są archiwizowane w Archiwum P. i umieszczane w Multimedialnej Bazie Danych.

Audycje te są emitowane jednorazowo w Programie 1 P. S.A. zgodnie z planem emisji uzgodnionym pomiędzy stronami umowy.

Jednocześnie audycje te są przez okres jednego roku prezentowane na stronach internetowych P. S.A. w zakładce „Z. dla Ciebie" w serwisie ekonomicznym, tak aby każdy miał możliwość zapoznania się z nimi w technice streamingu internetowego w terminie jednego dnia od dnia wyemitowania pierwszego odcinka audycji do dnia 31 marca 2015 r.

Terminy emisji poszczególnych Audycji mogą być zmienione w roboczych kontaktach Stron. Audycje są produkowane według scenariusza uzgodnionego przez Strony umowy z zachowaniem zasady niezależności redakcyjnej nadawcy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.

Producentem audycji jest Spółka, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji audycji.

Natomiast Z. dostarcza Spółce w terminie 7 dni przed datą emisji kolejnej audycji, materiały informacyjne niezbędne do należytego ich wykonania oraz będzie współfinansował produkcję audycji określoną kwotą pieniężną.


Jednocześnie Z. nabywa współudział w majątkowych prawach autorskich. Z chwilą dokonania płatności za dany odcinek audycji, Spółka przenosi na Z. autorskie prawa majątkowe i pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni prawa korzystania z każdego odcinka audycji, w całości i we fragmentach, w nieograniczonej ilości, na następujących polach eksploatacji:

  1. zwielokrotnienie jakąkolwiek techniką w tym: techniką zapisu magnetycznego, techniką cyfrową, techniką drukarską, poligraficzną, na dowolnych nośnikach, niezależnie od systemu, standardu i formatu
  2. wprowadzenie do pamięci komputera i tworzenie kopii zapisów,
  3. publiczne odtworzenie,
  4. reemisji przewodowej lub bezprzewodowej przez stacje naziemne oraz za pośrednictwem satelity.

Z. ma także prawo do wykorzystania każdego odcinka audycji w celach promocyjnych.

Cykl audycji jest odbierany, przed emisją, odcinkami po wyprodukowaniu każdego i odpowiednim zatwierdzeniu przez Spółka S.A. i Z..


Każdy wyemitowany odcinek audycji Spółka przekazuje Z. drogą elektroniczną i na płytach CD (audycje w formacie MP3 lub WAVE) w terminie 3 dni roboczych od jego emisji.


Z. wypłaci na rzecz Spółki 3 rodzaje wynagrodzenia:

  • z tytułu produkcji w ramach współpracy,
  • za emisję audycji,
  • za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Zdarzenie 2


W ramach opisanej wyżej umowy z Z., Spółka S.A. [Spółka] działając jako spółka radiofonii publicznej przygotuje również nagranie 30 filmów edukacyjnych po 5 minut każdy. Filmy są prezentowane na stronach internetowych P. S.A. na tych samych zasadach co audycje cyklu. Filmy te będą przez okres jednego roku prezentowane na stronach internetowych P. S.A. w zakładce „Z. dla Ciebie" w serwisie ekonomicznym, tak aby każdy miał możliwość zapoznania się z nimi w technice streamingu w terminie jednego dnia od dnia wyemitowania pierwszego odcinka Audycji do dnia 31 marca 2015 r.


Innych form archiwizacji w/w filmów w Spółce nie przewiduje się. Producentem filmów jest Spółka, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmów. Natomiast Z. dostarcza P. SA w terminie 7 dni przed datą umieszczenia na stronach internetowych kolejnego Filmu, materiały informacyjne niezbędne do należytego ich wykonania oraz współfinansuje produkcję Filmów. Jednocześnie nabywa współudział w majątkowych prawach autorskich. Z chwilą dokonania płatności za dany odcinek Filmu, Spółka przenosi na Z. autorskie prawa majątkowe i pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni prawa korzystania z każdego odcinka Filmu, w całości i we fragmentach, w nieograniczonej ilości, na następujących polach eksploatacji:


  1. zwielokrotnienie jakąkolwiek techniką w tym: techniką zapisu magnetycznego, techniką cyfrową, techniką drukarską, poligraficzną, na dowolnych nośnikach, niezależnie od systemu, standardu i formatu,
  2. wprowadzenie do pamięci komputera i tworzenie kopii zapisów,
  3. publiczne odtworzenie,
  4. reemisji przewodowej lub bezprzewodowej przez stacje naziemne oraz za pośrednictwem satelity.

    Z. ma także prawo do wykorzystania każdego odcinka Filmu w celach promocyjnych. Cykl filmów jest odbierany przed emisją, odcinkami po wyprodukowaniu każdego i odpowiednim zatwierdzeniu przez Spółka S.A. i Z..

Każdy wyemitowany odcinek filmu Spółka przekazuje Z. drogą elektroniczną i na płytach DVD w terminie 3 dni roboczych od jego umieszczenia na stronach internetowych P. S.A.


Z. wypłaci na rzecz Spółki 2 rodzaje wynagrodzenia:

  • z tytułu produkcji w ramach współpracy,
  • za emisję audycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować opisane w zdarzeniach 1 i 2 świadczenia P. S.A? Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług tych świadczeń są kwoty wpłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych tytułem wymienionych w zdarzeniach 1 i 2, audycji i filmów edukacyjnych?


Wedle stanowiska Wnioskodawcy, w przedstawionych zdarzeniach 1 i 2, czynności wykonane przez Spółkę stanowią świadczenie usług na rzecz Z., zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [ustawa o VAT], podlegających zwolnieniu od podatku.

Podstawą opodatkowania VAT każdorazowo będzie kwota wypłacona przez Z. w zdarzeniu 1 i w zdarzeniu 2.


W powołanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT ustanowiono zwolnienie od podatku, dla usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczonych przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Spółka jest jednostką publicznej radiofonii - przesłanka podmiotowa zwolnienia jest spełniona.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć: "usługa związana z realizacją zadań radiofonii i telewizji" ani też żadnej z usług podlegających wyłączeniu od zwolnienia z VAT, wymienionych pod literami a-d art. 43 ust. 1 pkt 34. Zgodnie z zasadami wykładni przepisów podatkowych tak zakres zwolnień podatkowych, jak i zakres wyjątków od ustanowionego zwolnienia, należy interpretować w sposób ścisły, unikając jakichkolwiek uogólnień i wykładni rozszerzającej znaczenie pojęć użytych w treści przepisu.

W danej tu sprawie, należy zwrócić uwagę, że treść zakresu cytowanego zwolnienia, z ustawy o VAT musi być zgodna z art. 132 ust.1 lit. q Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej działalność publicznych instytucji radia i telewizji, z wyłączeniem działalności komercyjnej.


Dyrektywa jako źródło prawa wtórnego stanowionego przez Unię Europejską jest integralną częścią systemu prawnego każdego z państw członkowskich. Stanowisko powyższe nie budzi wątpliwości, a w orzecznictwie sądów administracyjnych jednoznacznie przesądzono, że organy wydające interpretacje prawa podatkowego w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mają obowiązek uwzględnienia przepisów prawa UE. Kwestia ta została przesądzona m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 marca 2010 r., I FSK 61/09, w którym Sąd orzekł, że w pojęciu "przepisów prawa podatkowego" w rozumieniu art. 14b § 1 w zw. z art. 3 pkt 2 O.p. mieszczą się przepisy dyrektywy 112, a minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, jest obowiązany wydać w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację w zakresie przepisów tej dyrektywy oraz ich implementacji do krajowych aktów prawnych”.

Produkcja i emisja audycji radia publicznego w swym całokształcie, realizowana na zlecenie podmiotu trzeciego, podlega zwolnieniu z VAT i nie jest działalnością komercyjną w rozumieniu ww. przepisu 2006/112/WE Dyrektywy VAT.


Spółka S.A, produkując i emitując audycję na rzecz słuchaczy nie występuje jako podatnik od towarów i usług (jako nadawca publiczny wykonuje w tym zakresie funkcję publiczną w rozumieniu przepisów art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji).


Zgodnie z art. 21 ust. la ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:


  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    1. uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

W związku z tym przedstawia się tezę, że w odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 21 ust. la pkt 1-5 oraz pkt 8 i 9 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, spółki radia publicznego i telewizji publicznej nie są podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (za tezą wyroku WSA w Olsztynie z dnia 5 listopada 2008 r. I SA/OI 424/2008).

Istnieją więc istotne wątpliwości czy w ogóle mamy do czynienia z usługą, rozumianą jako świadczenie odpłatne na rzecz konkretnego odbiorcy. Docelowym odbiorcą opisanych tu, a wytworzonych w koprodukcji audycji są ich słuchacze. Działalność Spółki na rzecz słuchaczy nie ma charakteru ani komercyjnego, ani też charakteru usługi. Słuchacze nie są tu podmiotem uprawnionym i zobowiązanym w sensie cywilnoprawnym do świadczeń z tytułu emisji audycji.


W opisanych dwóch zdarzeniach Spółka wykonuje czynności określone w art. 21 ust. 1 a pkt 1,6,7, ww. ustawy o radiofonii i telewizji. Znajduje się tutaj prowadzenie działalności produkcyjnej i usługowej związanej z twórczością audiowizualną oraz popieranie działalności oświatowej i naukowej. Jednakże nie sposób ściśle wydzielić czynności, którym można przypisać cechy usług (tu - świadczonych na rzecz podmiotu będącego stroną umowy cywilnoprawnej), od całokształtu działań radia publicznego, podejmowanych tu - we współpracy z podmiotem trzecim. Niezmiennie bowiem, audycje powstają z uwzględnieniem zasady niezależności działania radia publicznego. Odbiorcami audycji radiowych są zaś wyłącznie ich słuchacze.

Wnioskodawca podkreśla, że w opisanych obu zdarzeniach nie występuje przesłanka komercyjności działań radia publicznego. W rozumieniu Wnioskodawcy czynność komercyjna to taka, z której wynika zysk/dochód, podejmowana dla osiągnięcia zysków. Za językowym rozumieniem słowa „komercja" -1. działalność nastawiona jedynie na osiągnięcie zysku; też: produkty takiej działalności (internetowy Słownik Języka Polskiego PWN).


Pieniądze otrzymane od Z. nie stanowią efektu wykonywania działalności nastawionej na osiągnięcie zysku - są one wypłacane na pokrycie konkretnie zdefiniowanych kosztów działalności radia publicznego obrazujących się w nadaniu audycji.


W zakresie w jakim następuje, osobno wyceniona w zakresie jej kosztów, realizacja audycji radia publicznego wykonywana przez Spółka SA wedle stanowiska Wnioskodawcy, jest to usługa zwolniona z VAT, na podstawie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz 2006/112/WE Dyrektywy VAT.

W opisanych zdarzeniach 1 i 2, usługą będzie realizacja audycji, zgodnie z całokształtem zaciągniętych zobowiązań na rzecz Z. - obejmująca cały jej proces produkcyjny, emisję oraz ustalone w umowie skutki tej emisji. Jako taka usługa radia publicznego stanowi całokształt czynności dotyczących realizacji audycji. Nawet jeśli wyodrębnić z niej czynności i otrzymane kwoty, do których można by przypisać związek z nagraniami i prawami autorskimi do tych nagrań, dyspozycja zwolnienia przedmiotowego z VAT w tej części również obowiązuje. Bowiem cytowany wyżej art. 132 ust.1 lit. q Dyrektywy 2006/112/WE nie zezwala na opodatkowanie jakichkolwiek usług publicznego radia, jeśli są to usługi wykonywane w ramach działalności niekomercyjnej.


Stanowisko odnośnie podstawy opodatkowania w opisanych zdarzeniach, wynika z założenia, że istnieje odbiorca usług -Z., a podstawą opodatkowania będzie kwota zapłacona przez Z.. Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej." W opisanych zdarzeniach nie wystąpią zaś żadne inne kwoty zapłaty uzyskane przez Spółkę z tytułu realizacji, emisji i praw autorskich odnośnie danych audycji i filmów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:


  • prawidłowa w zakresie stawki podatku: dla usługi produkcji cyklu 50 audycji wykonywanej w ramach umowy koprodukcji,
  • nieprawidłowa w zakresie stawki podatku dla usługi nagrania 30 filmów wykonywanych w ramach umowy koprodukcji,
  • prawidłowa w zakresie podstawy opodatkowania dla tych usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ustawy i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co realizowana jest w ten sposób zasada powszechności opodatkowania.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Należy wskazać, że art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, jest efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. q) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od tego podatku podlega działalność publicznych instytucji radia i telewizji, z wyłączeniem działalności komercyjnej.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”. Radiofonię publiczną tworzą:


  • spółka „Spółka - Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą (ust. 3 pkt 1).

W art. 1 przytoczonej ustawy o radiofonii i telewizji ustawodawca formułuje ogólne zadania stanowiące swego rodzaju postulaty publicznych mediów, wymieniając wśród nich m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.


Na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.


Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1a tej ustawy, do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:


  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    1. uwzględnienie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego w zdarzeniu nr 1, Wnioskodawca zawarł umowę z Z. na koprodukcję cyklu 50 audycji „Z. dla Ciebie”. Są to audycje o charakterze edukacyjnym dotyczące szeroko rozumianych ubezpieczeń społecznych. Audycje są nagrywane i archiwizowane w wewnętrznym systemie informatycznym DALET a następnie w postaci plików cyfrowych są archiwizowane w Archiwum P. i umieszczane w Multimedialnej Radiowej Bazie Danych. Audycje te są emitowane jednorazowo w Programie 1 P. S.A. zgodnie z planem emisji uzgodnionym pomiędzy stronami umowy. Jednocześnie, przez określony w umowie okres, audycje te są przez okres jednego roku prezentowane na stronach internetowych P. S.A. w zakładce „Z. dla Ciebie" w serwisie ekonomicznym. Audycje są produkowane według scenariusza uzgodnionego przez Strony umowy z zachowaniem zasady niezależności redakcyjnej nadawcy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Producentem audycji jest Spółka, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji audycji. Natomiast Z. dostarcza Spółce w terminie 7 dni przed datą emisji kolejnej audycji, materiały informacyjne niezbędne do należytego ich wykonania oraz będzie współfinansował produkcję audycji określoną kwotą pieniężną. Jednocześnie Z. nabywa współudział w majątkowych prawach autorskich. Z chwilą dokonania płatności za dany odcinek audycji, Spółka przenosi na Z. autorskie prawa majątkowe i pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni prawa korzystania z każdego odcinka audycji, w całości i we fragmentach, w nieograniczonej ilości, na określonych w umowie polach eksploatacji. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Z. ma także prawo do wykorzystania każdego odcinka audycji w celach promocyjnych. Cykl audycji jest odbierany, przed emisją, odcinkami po wyprodukowaniu każdego i odpowiednim zatwierdzeniu przez Spółka S.A. i Z.. Każdy wyemitowany odcinek audycji Spółka przekazuje Z. drogą elektroniczną i na płytach CD (audycje w formacie MP3 lub WAVE) w terminie 3 dni roboczych od jego emisji. Z. wypłaci na rzecz Spółki 3 rodzaje wynagrodzenia


  • z tytułu produkcji w ramach współpracy,
  • za emisję audycji,
  • za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Zatem należy stwierdzić, że opisane w zdarzeniu 1 usługi, tj. cykl 50 audycji edukacyjnych będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, gdyż realizowane są one przez jednostkę publicznej radiofonii i związane są one z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tejże ustawy oraz nie są wyłączone z ww. zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawca w zakresie zwolnienia od podatku VAT wymienionych w zdarzeniu nr 1 usług należało uznać za prawidłowe.


W opisanym zdarzeniu nr 2, Wnioskodawca wskazał, że ramach opisanej wyżej umowy z Z., działając jako spółka radiofonii publicznej przygotuje również nagranie 30 filmów edukacyjnych po 5 minut każdy. Filmy są prezentowane na stronach internetowych P. S.A. na tych samych zasadach co audycje cyklu. Filmy te będą przez okres jednego roku prezentowane na stronach internetowych P. S.A. w zakładce „Z. dla Ciebie" w serwisie ekonomicznym, tak aby każdy miał możliwość zapoznania się z nimi w technice streamingu w terminie jednego dnia od dnia wyemitowania pierwszego odcinka Audycji do dnia 31 marca 2015 r. Producentem filmów jest Spółka, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmów. Natomiast Z. dostarcza Wnioskodawcy w terminie 7 dni przed datą umieszczenia na stronach internetowych kolejnego Filmu, materiały informacyjne niezbędne do należytego ich wykonania oraz współfinansuje produkcję Filmów. Jednocześnie nabywa współudział w majątkowych prawach autorskich. Z chwilą dokonania płatności za dany odcinek Filmu, Spółka przenosi na Z. autorskie prawa majątkowe i pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni prawa korzystania z każdego odcinka Filmu, w całości i we fragmentach, w nieograniczonej ilości, na opisanych w umowie polach eksploatacji. Z. ma także prawo do wykorzystania każdego odcinka Filmu w celach promocyjnych. Cykl filmów jest odbierany przed emisją, odcinkami po wyprodukowaniu każdego i odpowiednim zatwierdzeniu przez Spółka S.A. i Z.. Każdy wyemitowany odcinek filmu Spółka przekazuje Z. drogą elektroniczną i na płytach DVD w terminie 3 dni roboczych od jego umieszczenia na stronach internetowych P. S.A.


Z. wypłaci na rzecz Spółki 2 rodzaje wynagrodzenia:

  • z tytułu produkcji w ramach współpracy,
  • za emisję audycji.

W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie od podatku wynikające z powołanego wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Ustawodawca zawęził zastosowanie zwolnienia od podatku VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji oraz wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych. Zatem polski ustawodawca, poprzez wyłączenia wymienione w pkt a-d art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, wykluczył działalność komercyjną publicznych instytucji radia i telewizji. Zatem jeżeli przewidziany ww. przepisie podmiot w ramach usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji wykonuje m.in. usługi związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usługi takie nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, wynikającym z ww. art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy.


Przenosząc powyższe rozważania na grunt zaprezentowanego we wniosku zdarzenia nr 2 należy stwierdzić, że Wnioskodawca działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych, wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym, jednakże jest ona niewystarczająca do objęcia zwolnieniem świadczonych przez niego usług. Z treści przedstawionego zdarzenia 2 wynika, że Wnioskodawca zobowiązał się na rzecz Z. do nagrania 30 filmów edukacyjnych. Usługi te wpisują się w realizację zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tejże, jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. a) są wyłączone z tego zwolnienia.

Tym samym, należy uznać, że wymienione w zdarzeniu nr 2 usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 34, gdyż związane są one z usługami związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, a takie usługi są wyłączone ze zwolnienia (art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. a).


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT wymienionych w zdarzeniu nr 2 usług należało uznać za nieprawidłowe.


Odnośnie podstawy opodatkowania usług opisanych w zdarzeniu 1 i 2 należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zatem, w opisanym zdarzeniu nr 1 i 2 podstawą opodatkowania będzie kwota (wynagrodzenie), którą Z. zapłaci Wnioskodawcy za świadczone na jego rzecz usługi, tj. w zdarzeniu 1 wynagrodzenie z tytułu produkcji w ramach współpracy, za emisję audycji, za przeniesienie autorskich praw majątkowych, w zdarzeniu 2 wynagrodzenie z tytułu produkcji w ramach współpracy, za emisję audycji.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj