Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-604/14-4/PS
z 14 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data nadania 25 lipca 2014 r., data wpływu 28 lipca 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-604/14-2/PS z dnia 15 lipca 2014 r. (data nadania 15 lipca 2014 r., data doręczenia 23 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania na terytorium Polski zakładu planowanej spółki prawa brytyjskiego w świetle postanowień konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U z 2006 roku, Nr 250, poz. 1840; dalej umowa polsko – brytyjska)– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dnu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania na terytorium Polski zakładu planowanej spółki prawa brytyjskiego w świetle postanowień umowy polsko - brytyjskiej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Składający wniosek jest obywatelem polskim stale przebywającym na terytorium Wielkiej Brytanii. Zamierza ona podjąć działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii w formie prawnej Company Limited, co jest odpowiednikiem polskiej spółki z o. o., dalej: Spółka. Spółka nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, gdyż do kwoty 79 000 GBP przepisy angielskie nie wymagają takiej rejestracji.

Przedmiotem działalności Spółki będzie sprzedaż internetowa, przy czym sprzedaż ta nie będzie obejmowała towarów akcyzowych. Sprzedaż będzie realizowana w następujący sposób. Spółka mająca siedzibę w Wielkiej Brytanii będzie dokonywała zakupów towarów, których reklama będzie następnie zamieszczana w sklepie internetowym lub też na innych portalach oferujących pośrednictwo w sprzedaży towarów. Ewentualny Nabywca po wyborze towarów będzie składał zamówienie bezpośrednio w Spółce. Towar będzie wysyłany na adres Nabywcy z terytorium Wielkiej Brytanii. Z uwagi na charakter i sposób sprzedaży (polskie menu w sklepie internetowym, sprzedaż poprzez polskie portale) większość towaru będzie sprzedawana na terytorium Polski. W celu usprawnienia sprzedaży Spółka zamierza wynająć lokal na terytorium Polski, w którym prowadzony byłby magazyn. W magazynie zatrudniony byłby pracownik zgodnie z zasadami i przepisami prawa obowiązującymi na terytorium Polski. Do magazynu towar byłby dostarczany w opakowaniach zbiorczych. Towar dostarczany byłby ze Spółki lub tez bezpośrednio od producenta na rzecz Spółki. Działalność magazynu polegałaby na przyjęciu towaru w opakowaniach zbiorczych, przepakowanie go zgodnie z wykazem przesłanym ze Spółki i wysłanie paczek do indywidualnych odbiorców. Składająca wniosek zakłada, że w pierwszych latach działalności sprzedaż nie będzie przekraczała wartości 160.000,00 PLN w skali rocznej.

Jednocześnie Spółka nie będzie posiadała na terytorium Polski stałej placówki, w tym w szczególności siedziby zarządu, filii, biura, fabryki, a także nie będzie posiadała placu budowy, ani nie będzie prowadziła w Polsce prac budowlanych lub instalacyjnych. Jednocześnie ze względu na charakter sprzedawanego towaru i sposobu sprzedaży odbiorcami będą wyłącznie osoby nie prowadzące działalności gospodarczej.


W piśmie z dnia 25 lipca 2014 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do usunięcia braków formalnych wniosku Pełnomocnik Spółki wskazał, że:

  1. Planowana nazwa firmy: D.
  2. Adres firmy:
  3. Charakter prawny:
    • Company Limited lub Ltd bez rejestracji /AT (odpowiednik polskiej spółki ograniczoną odpowiedzialnością.
    • Podatek dochodowy opłaca spółka (Firma Company Ltd ) jako Corporation Tax w Angielskim Urzędzie Skarbowym : HM ravenue.
  4. Wnioskodawczyni Gabriela C. prowadzi firmę jednoosobową (w Anglii nazwa takiej działalności to Self Employed ). Działalność prowadzona jest od dnia 27.07.2013 r. Chciałaby przekształcić tę firmę w Limited Company o nazwie D.. W firmie tej będzie jedynym właścicielem. Przygotowania do przekształcenia są na etapie końcowym zostały przeprowadzone stosowne konsultacje z prawnikami. Przygotowano dokumentacje potrzebną do powstania nowego podmiotu.
  5. Powstała spółka kapitałowa prawa brytyjskiego będzie zatrudniała na terenie Polski wyłącznie osoby zajmujące się dystrybucja towar (pakowanie i wysyłanie poprzez firmy kurierskie). Osoby zatrudniane na terenie Polski nie będą miały żadnych uprawnień w zakresie negocjacji i podpisywania umów w imieniu spółki kapitałowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy przedstawiona w zdarzeniu przyszłym działalność magazynu polegająca na odbieraniu, przepakowaniu i wysłaniu towaru do indywidualnych odbiorców będzie skutkować powstaniem zagranicznego zakładu Spółki w Polsce?
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu przyszłego wykonywana sprzedaż może być rozpoznana jako sprzedaż wysyłkowa z Wielkiej Brytanii, która na terenie Polski korzysta ze zwolnienia do wysokości 160.000 zł i nie będzie wymagała rejestracji działalności w Polsce?


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 1 wniosku).


W kwestiach dotyczących podatku od towarów i usług (pytanie Nr2 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność usługowa magazynu w stosunku do Spółki nie będzie skutkować powstaniem zagranicznego zakładu Spółki mimo, iż zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy z dnia I 5 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2011 r. Dz. U 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.:dalej „pdop”) wskazywałoby na taką możliwość. Przez zagraniczny zakład rozumie się:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba ze umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.


Tak więc zapisy ustawy wskazują by przy rozstrzyganiu tego zagadnienia uwzględnić przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W świetle art. 5 ust. 1 konwencji określenie zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Oprócz generalnej definicji, Konwencja przewiduje przykładowy katalog typowych stałych placówek:

  1. siedziba zarządu,
  2. filia.
  3. biuro,
  4. fabryka,
  5. warsztat,
  6. kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych


Należy wskazać, że powyższa definicja zakładu przewiduje istnienie stałej placówki za pośrednictwem której jest prowadzona działalność przedsiębiorstwa. Oznacza to, że przedsiębiorstwo posiada zakład na terytorium innego jeżeli w sposób stały wykorzystuje tak określone pomieszczenia czy też maszyny, urządzenia w celu prowadzenia działalności gospodarczej .


Ale na gruncie art. 5 ust. 4 konwencji bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, określenie "zakład" nie obejmuje:

  1. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
  2. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania;
  3. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
  4. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
  5. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
  6. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia którychkolwiek rodzajów działalności, o których mowa w punktach od a) do e) niniejszego ustępu, pod warunkiem jednak, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.


Zatem, analiza powyższych postanowień art. 5 konwencji prowadzi do wniosku, że w Polsce powstałby zakład Spółki jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. Wnioskodawca posiada w Polsce stała placówkę,
  2. Wnioskodawca prowadzi działalność, w szerszym zakresie niż wymieniony w art. 5 ust 4 konwencji.


Ponieważ jedynym przedmiotem działalności magazynu Spółki w Polsce będzie działalność określona w pkt b) art. 5 ust 4 konwencji – „utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania” to działalność prowadzona w Polsce nie będzie skutkowało powstaniem zakładu w rozumieniu przepisów Konwencji. Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że podatek dochodowy z tytułu łącznych dochodów osiąganych w Polsce i Wielkiej Brytanii powinna rozliczać w Wielkiej Brytanii jako, że jest rezydentami tamtejszego kraju. Spółka również powinna być zwolniona z prowadzenia ksiąg handlowych w Polsce, ponieważ ewidencjonuje w siedzibie firmy łącznie przychody i koszty uzyskiwane zarówno w Polsce jak i Wielkiej Brytanii na zasadach obowiązujących w Wielkiej Brytanii.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie objętym przedmiotem zapytania uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie poinformować, iż nie odniósł się w niniejszej interpretacji do zagadnień:

  • Czy Spółka podatek dochodowy z tytułu łącznych dochodów osiąganych w Polsce i Wielkiej Brytanii powinna rozliczać w Wielkiej Brytanii,
  • Czy Spółka powinna być zwolniona z prowadzenia ksiąg handlowych w Polsce.


Kwestie te nie była bowiem przedmiotem zapytania Spółki.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj