Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-315/14/MS
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 12 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 marca 2014 r.), uzupełnionym 10 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do SKA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do SKA. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 3 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-315/14/MS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 10 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym - spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka jest firmą oferującą usługi w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji budowlanych, w szczególności w zakresie budownictwa komercyjnego. Działalność Spółki obejmuje usługi budowlane i deweloperskie, wynajem własnych obiektów komercyjnych, projektowanie architektoniczno-budowlane i plany zagospodarowania przestrzennego oraz wdrażanie i sprzedaż oprogramowania.

Spółka posiada nieruchomości - galerie handlowe („Galerie Handlowe”) wybudowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, funkcjonujące i stanowiące majątek Wnioskodawcy. Funkcjonujące Galerie Handlowe, wraz z zespołem innych składników materialnych i niematerialnych, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r., nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa CIT”). Wnioskodawca zostanie akcjonariuszem w SKA, natomiast komplementariuszem w SKA będzie inna spółka kapitałowa będąca polskim rezydentem podatkowym. Trwający obecnie rok obrotowy SKA nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym; rozpoczął się w 2013 r. (przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej) i trwać będzie nadal w 2014 r.

Spółka rozważa wniesienie, w trakcie trwającego obecnie roku obrotowego SKA, wkładu niepieniężnego stanowiącego ZCP do SKA. W zamian za wkład niepieniężny stanowiący ZCP, Wnioskodawca otrzyma akcje SKA.

W związku z wyżej przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie konsekwencji, w podatku CIT, wniesienia ZCP do SKA.

Z uzupełnienia wniosku ujętego w piśmie z 5 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 czerwca 2014 r.) wynika, że wspólnikami w spółce komandytowo – akcyjnej, do której Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny, były w 2013 r. oraz obecnie są wyłącznie osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do SKA wkładu niepieniężnego stanowiącego ZCP w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych w ustawie zmieniającej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy w podatku CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółkę do SKA wkładu niepieniężnego stanowiącego ZCP w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych w ustawie z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1387, dalej: „ustawie zmieniającej”), nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy w podatku CIT.

W celu rozstrzygnięcia, czy wniesienie aportu w formie ZCP do SKA skutkować będzie powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy stwierdzić, czy w zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Spółkę zastosowanie znajdą przepisy ustawy zmieniającej. Zgodnie z art. 11 ustawy zmieniającej, regulacje wprowadzone ustawą zmieniającą wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r, z wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Biorąc pod uwagę, że ustawa zmieniająca została ogłoszona w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 27 grudnia (winno być listopada) 2013 r., zmiany wprowadzone ustawą zmieniającą wejdą w życie 1 stycznia 2014 r., za wyjątkiem art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej, który wchodzi w życie dnia 11 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych przychodów i poniesionych kosztów z uczestnictwa w takiej spółce, z pewnymi nieistotnymi w tym przypadku zastrzeżeniami, przepisy ustaw zmienianych (w tym ustawy CIT), w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Wyjątek od powyższej zasady ustanowiony został w art. 4 ust. 2 ustawy zmieniającej (wchodzącym w życie dnia 11 grudnia 2013 r.), w którym wskazano, że spółka komandytowo-akcyjna, która:

  1. powstała po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu (po 11 grudnia 2013 r.), gdy jej rok obrotowy nie kończy się w dniu 31 grudnia 2013 r. lub
  2. dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu (po 11 grudnia 2013 r.)

-jest obowiązana na dzień 31 grudnia 2013 r. do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Pierwszy rok podatkowy takiej spółki rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 2014 r. i trwa do końca przyjętego roku obrotowego.

W konsekwencji powyższych uregulowań należy uznać, że zmiany do ustawy CIT, wprowadzane ustawą zmieniającą, w odniesieniu do opodatkowania spółek komandytowo-akcyjnych, dotyczą:

  1. wszystkich spółek komandytowo-akcyjnych - w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2013 r.,
  2. spółek komandytowo-akcyjnych, które powstały lub dokonały zmiany roku obrotowego po 11 grudnia 2013 r. - w takiej sytuacji spółki komandytowo-akcyjne są zobowiązane zamknąć rok obrotowy na 31 grudnia 2013 r. - przepisy ustawy zmieniającej mają zastosowanie w odniesieniu do roku obrotowego rozpoczynającego się od 1 stycznia 2013 r.

Ponieważ w przypadku SKA, do której Spółka wniesie ZCP aportem, bieżący rok obrotowy rozpoczął się w trakcie 2013 r, ale przed 11 grudnia 2013 r., zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy zmieniającej nie będą miały zastosowania w trakcie bieżącego roku obrotowego SKA, lecz dopiero począwszy od roku obrotowego następującego po bieżącym roku obrotowym. W rezultacie, zagadnienie powstania przychodu Wnioskodawcy w podatku CIT w związku z dokonaniem wniesienia aportem ZCP do SKA należy rozpatrywać w oparciu o przepisy Ustawy CIT, bez uwzględnienia zmian wprowadzanych ustawą zmieniającą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio. Zdaniem Wnioskodawcy, przywołany powyżej przepis ustawy CIT nie znajdzie zastosowania do aportu dokonanego do SKA, ponieważ spółka komandytowo-akcyjna nie jest ani spółką kapitałową, ani spółdzielnią. Co więcej w art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT wskazano wprost, że do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

Wnioskodawca wyjaśnia w tym miejscu, że osobami prawnymi, na podstawie art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm. – winno być Dz.U. z 2014, poz. 121) w zw. z art. 12 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030), są kapitałowe spółki prawa handlowego, czyli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna; spółki osobowe, w tym SKA, są spółkami niebędącymi osobami prawnymi.

Powyższe regulacje powodują, że do przychodów Wnioskodawcy nie zaliczy się przychodów z tytułu wniesienia aportem ZCP do SKA, czyli spółki niebędącej osobą prawną. W rezultacie, wniesienie przez Spółkę do SKA wkładu niepieniężnego stanowiącego ZCP w trakcie trwającego roku obrotowego SKA, rozpoczętego przed wejściem w życie zmian wprowadzanych w ustawie zmieniającej, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy w podatku CIT.

Analogiczne stanowisko w odniesieniu do podatkowych konsekwencji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej, w oparciu o przepisy obowiązujące w 2013 r, zaprezentował przykładowo:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 3 lipca 2013 r., sygn. ILPB4/423-107/13-4/MC, w której organ podatkowy wskazał m.in.: Wskazany wyżej przepis art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje w pełni zastosowanie do zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę. Zatem, wniesienie przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki osobowej prawa handlowego (tu: spółki komandytowo - akcyjnej), tytułem wkładu niepieniężnego, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Spółki. Planowane działanie będzie stanowić dla Spółki czynność neutralną podatkowo na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 14 października 2013 r., sygn. IPPB3/423-589/13-2/AM, w której organ podatkowy potwierdził, że: skoro żaden przepis ustawy o CIT nie przewiduje rozpoznania obowiązku podatkowego w wyniku objęcia akcji w zamian za wkład niepieniężny (aport) do spółki osobowej, a także biorąc pod uwagę brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy o CIT, wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci określonych składników majątkowych obejmujących Nieruchomość, lub przedsiębiorstwa, w którego skład wchodzi Nieruchomość do SKA nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o CIT.

Wnioskodawca wskazuje również, że także w sytuacji, gdyby Minister Finansów uznał, wbrew argumentacji przedstawionej powyżej, że ustawa zmieniająca znajduje zastosowanie do sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, to zdaniem Spółki przedstawiona czynność również nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy. Zastosowanie znajdzie bowiem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 6 ustawy zmieniającej. Jak wskazano w tym przepisie, przychód stanowi nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce (w tym w SKA na podstawie art. 1 pkt 1 i 2 ustawy zmieniającej - przyp. Wnioskodawca) albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio. Tym samym, wniesienie wkładu stanowiącego ZCP (a taki wkład, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zostanie wniesiony do SKA), również w świetle zmian wprowadzonych ustawą zmieniającą, nie będzie skutkować powstaniem przychodu dla Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj