Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-363/14-4/KS
z 4 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (pytania 1-3) – jest prawidłowe,
  • ustalenia wysokości dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy, wydatkowanego na nabycie praw do projektu budowlanego (pytania 4-5) – jest nieprawidłowe,
  • ustalenia wysokości dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy, odpowiadającego wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale wiązanym z planowaną budową (pytania 6-7) – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji wniesienia aportu do spółki komandytowej w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw do projektu budowlanego (pytanie 8) – jest prawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji wniesienia wkładów pieniężnych do spółki komandytowej oraz do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tych spółek, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej (pytanie 9) – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów w postaci pożyczek lub darowizn udzielanych podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie, mającym w zakresie swojej działalności statutowej wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie (pytanie 10) – jest prawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów w postaci pożyczek lub darowizn udzielanych spółkom prawa handlowego, mającym w zakresie swojej działalności statutowej wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, realizującym inwestycje związane z budową i utrzymaniem infrastruktury żeglarskiej (pytanie 11) – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. 1a i ust. 1b ustawy w sytuacji ulokowania dochodów Wnioskodawcy na lokatach bankowych, przy założeniu, że środki pieniężne stanowiące te lokaty oraz odsetki od nich będą w przyszłości wydatkowane na cele statutowe Wnioskodawcy (pytanie 12) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Związek, dalej jako: Związek, jest polskim związkiem, w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca o sporcie, w szczególności na podstawie art. 7 regulującego tworzenie polskich związków sportowych. W zakresie nieuregulowanym w ustawie o sporcie - Związek działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Związek posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Związek jest dobrowolną, samorządną i trwałą organizacją o celach niezarobkowych, samodzielnie określającą swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwalającą akty wewnętrzne określające jej działalność. Związek jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Członkami zwyczajnymi Związku mogą być kluby żeglarskie, sekcje żeglarskie klubów sportowych, stowarzyszenia żeglarskie i okręgowe związki żeglarskie. Członkami wspierającymi Związku mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których celem jest wspieranie działalności żeglarskiej. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Związku lub rozwoju polskiego żeglarstwa. Osoby fizyczne będące członkami członków zwyczajnych Związku posiadają status osób stowarzyszonych w Związku.


W aktualnie obowiązującym statucie Związku jego celem jest zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego oraz reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


Związek planuje w dniu 27 kwietnia 2014 r. uchwalenie zmian w statucie obejmujących doprecyzowanie celów Związku w taki sposób, że będą one obejmowały: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


Związek, z zachowaniem obowiązujących praw i przepisów, dla osiągnięcia swych celów: reprezentuje wobec władz państwowych i samorządowych sportowców stowarzyszonych w Związku, przedstawia tym władzom oraz innym stowarzyszeniom i organizacjom wnioski w sprawach dotyczących rozwoju żeglarstwa, a także w miarę potrzeby pełni wobec nich funkcje fachowego organu doradczego; reprezentuje żeglarstwo polskie w organizacjach międzynarodowych; realizuje zadania - ze swego zakresu działania - zlecone przez administrację rządową i samorządową; ustala przepisy, regulaminy oraz zasady przeprowadzania współzawodnictwa sportowego w żeglarstwie; ustala niezbędne normy organizacyjne oraz przepisy sportowe, techniczne, szkoleniowe i bezpieczeństwa dla żeglarstwa; organizuje i prowadzi współzawodnictwo sportowe w żeglarstwie, w tym w żeglarstwie osób niepełnosprawnych; przygotowuje reprezentantów Polski w żeglarstwie do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym; ustala skład kadry narodowej w żeglarstwie; prowadzi działalność w zakresie promocji polskiego żeglarstwa w kraju i zagranicą; prowadzi szkolenia oraz doskonalenie zawodowe trenerów, instruktorów sportu i sędziów oraz w zakresie swoich kompetencji nadaje im uprawnienia do szkolenia i egzaminowania; prowadzi szkolenia instruktorów żeglarstwa i w zakresie swoich kompetencji nadaje im uprawnienia do szkolenia i egzaminowania; prowadzi szkolenia żeglarskie, organizuje regaty, obozy, pokazy, kursy, odczyty itp. przyczyniające się do realizacji celów Związku; prowadzi działalność w zakresie rzeczoznawstwa, nadzorów i przeglądów technicznych jachtów i ich wyposażenia oraz bezpieczeństwa żeglugi, szkoli inspektorów technicznych, mierniczych i nadaje im uprawnienia; przyznaje licencje klubom sportowym uprawniające do udziału we współzawodnictwie sportowym oraz licencje sportowe zawodnikom, trenerom i sędziom sportowym oraz prowadzi ich ewidencję; przyznaje licencje szkoleniowe podmiotom prowadzącym szkolenie żeglarskie; przyznaje związkowe certyfikaty kompetencji; ustala związkowy kalendarz imprez; prowadzi działania zmierzające do rozwoju i bezpiecznego uprawiania żeglarstwa w Polsce; popularyzuje żeglarstwo wśród młodzieży; popularyzuje dobre obyczaje żeglarskie; prowadzi działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego; popiera wszelkie formy działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem; prowadzi działania na rzecz integracji środowiska żeglarskiego współpracując z innymi organizacjami i stowarzyszeniami żeglarskimi; uczestniczy w programach związanych ze zwalczaniem dopingu w sporcie; prowadzi działalność wydawniczą na potrzeby Związku i jego członków, a także inicjuje i popiera wydawanie czasopism i podręczników o tematyce żeglarskiej oraz wszelkie inne formy popularyzacji żeglarstwa; może prowadzić własne ośrodki żeglarskie oraz nadawać taki status ośrodkom prowadzonym przez inne jednostki organizacyjne.


Związek planuje także w dniu 27 kwietnia 2014 r. uchwalenie zmian w statucie obejmujących doprecyzowanie form w jakich Związek realizuje swoje cele, wskazując w statucie wyraźnie, że Związek dla realizacji celów statutowych prowadzi obiekty obsługujące żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, a także realizuje inwestycje związane z ich tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie; realizuje inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym; tworzy i uczestniczy w odrębnych podmiotach prowadzących działalność zgodną z celami Związku, w szczególności Związek samodzielnie lub z innymi podmiotami zawiązuje spółki prawa handlowego i przystępuje do takich spółek, tworzy fundacje i stowarzyszenia, wyposaża te podmioty w majątek niezbędny do realizowania przez nie celów Związku, między innymi poprzez wnoszenie wkładów pieniężnych i niepieniężnych do spółek prawa handlowego oraz inne prawem przewidziane świadczenia (pożyczki, darowizny, dopłaty); dla realizacji celów Związku prowadzi działalność gospodarczą, w tym za pośrednictwem spółek prawa handlowego; wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie, udziela takim podmiotom pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięć zgodnych z celami Związku.


Zgodnie ze zmienionym statutem majątek Związku stanowić będą nieruchomości, ruchomości, papiery wartościowe, udziały w spółkach prawa handlowego i fundusze Związku. Na fundusze Związku składać się będą składki członkowskie; darowizny, dotacje; wpływy z działalności prowadzonej na podstawie odrębnych zezwoleń; wpływy z działalności statutowej; wpływy z posiadanych akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego, wypływy z tytułu udziału w zyskach osobowych spółek prawa handlowego, w których Związek będzie wspólnikiem.


Opisane wyżej zmiany w statucie Związku doprecyzowujące cele Związku i formy ich realizacji oraz zakres tego co może wchodzić w skład majątku Związku zostaną uchwalone w dniu 27 kwietnia 2014 r.


Związek jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości.


Po uchwaleniu w dniu 27 kwietnia 2014 r. wyżej opisanych zmian w statucie, Związek poniesie wydatek z tytułu nabycia praw do projektu budowlanego dotyczącego budowy inwestycji na wyżej wspomnianej nieruchomości, do której przysługuje Związkowi prawo użytkowania wieczystego.Ma obejmować budynki przeznaczone bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa a także budynki przeznaczone pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z których dochody będą przeznaczane wyłącznie na realizację celów zgodnych z celami statutowymi Związku w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Związek dopuszcza dwie możliwości:

  • że inwestycję będzie realizował sam,
  • lub że będzie realizował inwestycję za pośrednictwem spółki komandytowej, w której Związek będzie komandytariuszem. W takim wypadku Związek wniesie prawo wieczystego użytkowania wspomnianej nieruchomości wraz z nabytymi przez Związek prawami do projektu budowlanego aportem do spółki komandytowej, która będzie realizowała inwestycję.

Dochód z działalności komercyjnej prowadzonej bezpośrednio przez Związek (w przypadku samodzielnego realizowania inwestycji) lub przez spółkę komandytową w części przypadającej stosownie do zapisów umowy spółki na Związek (w przypadku realizowania inwestycji przez spółkę komandytową, w której Związek będzie komplementariuszem) - będzie przeznaczony w całości na cele statutowe takie jak: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


W razie podjęcia decyzji o utworzeniu spółki komandytowej Związek planuje wnieść także wkłady pieniężne do spółki komandytowej lub dopłaty do spółki komandytowej. Związek planuje także wniesienie wkładów pieniężnych do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem wyżej wspomnianej spółki komandytowej lub wkładów pieniężnych na podwyższenie kapitału zakładowego w tej spółce akcyjnej, lub w postaci dopłat do spółki akcyjnej.


Niezależnie od realizacji inwestycji, Związek w swojej bieżącej działalności będzie wspierał kluby żeglarskie, stowarzyszenia, fundacje i inne podmioty, w tym także spółki prawa handlowego pożyczkami i darowiznami z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej takich podmiotów obejmującej wspieranie, propagowanie, rozwój i uprawianie żeglarstwa, budowę i utrzymywanie infrastruktury żeglarskiej.


Związek posiadane środki pieniężne lokuje i będzie lokował na rachunkach bankowych, w tym zakładając tzw. lokaty terminowe. Zarówno środki pieniężne lokowane na rachunkach bankowych, w tym na lokatach terminowych jak i odsetki od nich będą środkami przeznaczonymi na realizację celów statutowych Związku takich jak: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób, finansowanie działalności szkoleniowej w zakresie żeglarstwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym cele statutowe obejmujące zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób mieścić się będą się w zakresie pojęcia „działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy?
  2. Czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym cele statutowe obejmujące wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, mieścić się będą w zakresie pojęcia „działalności kulturalnej” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy?
  3. Czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym cele statutowe obejmujące wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, mieścić się będą się w zakresie pojęcia „działalność w zakresie ochrony środowiska” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy?
  4. Czy kwoty dochodu Związku równe wydatkom poniesionym przez Związek na nabycie praw do projektu budowlanego obejmującego budowę na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania, kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, mogą być uznane za wydatkowane na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy?
  5. W jakiej części dochód Związku odpowiadający wydatkom poniesionym przez Związek na nabycie praw do projektu budowlanego obejmującego budowę na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy?
  6. Czy dochód Związku odpowiadający poniesionym przez Związek wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale związanym z planowaną budową na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy?
  7. W jakiej części dochód Związku odpowiadający wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale związanym z planowaną budową na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany za wydatkowane na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy?
  8. Czy ewentualne wniesienie w przyszłości aportem do spółki komandytowej prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz praw do projektu budowlanego spowoduje utratę prawa do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy w części dotyczącej kwot wydatkowanych na nabycie tego projektu budowlanego?
  9. Czy w razie wyboru opcji realizacji inwestycji przez spółkę komandytową dochody Związku w części wydatkowanej na wkłady pieniężne do spółki komandytowej oraz do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tych spółek, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy?
  10. Czy będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie - mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie?
  11. Czy będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczki lub darowizny udzielane spółkom prawa handlowego, mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, realizującym inwestycje związane z budową i utrzymaniem infrastruktury żeglarskiej?
  12. Czy będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy dochody Związku ulokowane na lokatach bankowych oraz odsetki od tych lokat bankowych, przy założeniu, że środki pieniężne stanowiące te lokaty oraz odsetki od nich będą w przyszłości wydatkowane na cele statutowe Związku związane ze wspieraniem, propagowaniem, rozwojem i uprawianiem żeglarstwa lub na wybudowanie, zakup i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej?

Pytania oznaczone numerami 1-3 dotyczą stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Pozostałe pytania oznaczone numerami 4-12 dotyczą zdarzenia przyszłego.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Dla określenia stanowiska Związku w zakresie odpowiedzi na wszystkie pytania objęte niniejszym wnioskiem znaczenie mają uwarunkowania prawne dotyczące zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. la i ust. 1b Ustawy.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. lc (przepis art. 17 ust. lc Ustawy te nie ma zastosowania do Związku), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Stosownie do treści art. 17 ust. la Ustawy powyższe zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

la) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Wreszcie zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Jak widać warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co oznacza że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.


Z takiego ukształtowania przepisów wynika, że dochody powinny być przeznaczone i wydatkowane w związku z realizacją celu statutowego Związku a wydatkowanie na cele inne niż statutowe mieszczące się w zakresie kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy ma ten skutek, że dochód tak wydatkowany nie jest objęty zwolnieniem z podatku dochodowego.

W zakresie dotyczącym Związku, i działań podjętych przez Związek po znowelizowaniu w dniu 27 kwietnia statutu Związku, podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i ust. 1b Ustawy, jest przeznaczenie i wydatkowanie przez Związek dochodu na cele statutowe obejmujące: wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


Przeznaczenie dochodu Związku na realizację powyższych celów będzie oznaczać zwolnienie takiego dochodu z podatku dochodowego, pod warunkiem że ostatecznie w przyszłości dochód ten zostanie na takie cele wydatkowany.


Odnosząc się do poszczególnych pytań zadanych przez Związek, poniżej przedstawiono stanowisko Związku:


Ad 1:


Zdaniem Związku opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu cele statutowe obejmujące zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób mieścić się będą w zakresie pojęcia „działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy.


Ad 2:


Zdaniem Związku opisane w stanie faktycznym cele statutowe obejmujące wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, mieścić się będą w zakresie pojęcia „działalność kulturalnej” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy.


Ad 3:


Zdaniem Związku opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym cele statutowe obejmujące wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, mieścić się będą w zakresie pojęcia „działalność w zakresie ochrony środowiska” wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy.


Ad 4:


Zdaniem Związku kwoty dochodu Związku równe wydatkom poniesionym przez Związek na nabycie praw do projektu budowlanego obejmującego budowę na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania, kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, mogą być uznane za wydatkowane na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy. Stanowisko takie wynika z tego, że opisane wyżej kwoty dochodu Związku będą w takim wypadku wydatkami na nabycie dokumentacji niezbędnej do zrealizowania inwestycji, która w części będzie służyła bezpośrednio uprawianiu żeglarstwa a w części będzie stanowiła podstawę do wybudowania środków trwałych wykorzystywanych w celu generowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych. Ten sposób wydatkowania oznacza wydatkowanie na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy.


Ad 5:


Zdaniem Związku dochód równy wydatkom poniesionym przez Związek na nabycie praw do projektu budowlanego obejmującego budowę na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany w całości za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy jako wydatkowany na cele z zakresu kultury fizycznej i sportu. Nie ma w tym zakresie potrzeby ani też ustawowych podstaw do stosowania kluczy podziałowych poniesionych kosztów. Art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy nie wymaga by dokonać podziału poniesionego wydatku przy ocenie czy dochód stanowiący równowartość tego wydatku został przeznaczony na cele uprawniające do zwolnienia, według klucza podziałowego stosunku powierzchni wykorzystywanej ściśle na cele statutowe obejmujące wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej, oraz na inną działalność komercyjną z której dochody będą przeznaczone na cele statutowe.


Ad 6:


Zdaniem Związku dochód Związku odpowiadający poniesionym przez Związek wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale związanym z planowaną budową na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


Ad 7:


Zdaniem Związku dochód Związku odpowiadający wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale związanym z planowaną budową na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, może być uznany w całości za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


Nie ma w tym zakresie potrzeby ani też ustawowych podstaw do stosowania kluczy podziałowych poniesionych kosztów. Art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. la i ust. 1b Ustawy nie wymagają by dokonać podziału poniesionego wydatku przy ocenie czy dochód stanowiący równowartość tego wydatku został przeznaczony na cele uprawniające do zwolnienia, według klucza podziałowego stosunku powierzchni wykorzystywanej ściśle na cele statutowe obejmujące wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej oraz na inną działalność komercyjną z której dochody będą przeznaczone na cele statutowe.


Ad 8:


Ewentualne wniesienie w przyszłości aportem do spółki komandytowej prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz praw do projektu budowlanego nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy w części dotyczącej dochodu wcześniej wydatkowanego na nabycie tego projektu budowlanego.

Ad 9:


W razie wyboru opcji realizacji inwestycji przez, spółkę komandytową dochody Związku w części wydatkowanej na wkłady pieniężne do spółki komandytowej oraz dopłaty do spółki komandytowej a także dochody w części wydatkowanej na wkłady pieniężne do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tej spółki akcyjnej, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej - będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


Ad 10:


Dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


Przykładem pozytywnej dla podatnika interpretacji w powyższym zakresie jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 16 września 2010 r., IPPB5/423-400/10-2/AM. W interpretacji tej wskazano, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez danego podatnika działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu (w stanie faktycznym, dla którego wydano omawianą interpretację był to związek działający zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, innymi przepisami prawa oraz statutem - co podnosi wartość tej interpretacji dla Związku), lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez tego podatnika statutu.


Zdaniem organu podatkowego zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być dofinansowanie innej jednostki, np. spółki celowej, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Na poparcie swojego stanowiska organ powołał uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00.


Ad 11:


Dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczki lub darowizny udzielane spółkom prawa handlowego, mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, realizującym inwestycje związane z budową i utrzymaniem infrastruktury żeglarskiej, będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. lb Ustawy.

Przykładem pozytywnej dla podatnika interpretacji w powyższym zakresie jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 16 września 2010 r., IPPB5/423-400/10-2/AM. W interpretacji tej wskazano, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez danego podatnika działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu (w stanie faktycznym dla którego wydano omawianą interpretację był to związek działający zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, innymi przepisami prawa oraz statutem - co podnosi wartość tej interpretacji dla Związku), lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez tego podatnika statutu. Zdaniem organu podatkowego zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być dofinansowanie innej jednostki, np. spółki celowej, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Na poparcie swojego stanowiska organ powołał uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00.


Ad 12:


Dochody Związku ulokowane na lokatach bankowych oraz odsetki od tych lokat bankowych, przy założeniu, że środki pieniężne stanowiące te lokaty oraz odsetki od nich będą w przyszłości wydatkowane na cele statutowe Związku obejmujące zrzeszanie kubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób a także na wybudowanie, zakup i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, finansowanie działalności szkoleniowej w zakresie żeglarstwa - będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


W piśmie Ministerstwa Finansów z 26 marca 2012 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską nr 2376, wskazano, że mimo rozbieżności w orzecznictwie nie straciło na doniosłości językowe znaczenie słowa „lokowanie” odnoszące się do przekazywania środków pieniężnych na lokaty terminowe w bankach lub do ich utrzymywania na rachunkach bieżących. Ministerstwo Finansów dopuszcza taką interpretację, zgodnie z którą lokaty bankowe nie będą powodowały utraty zwolnienia dochodu zadeklarowanego jako przeznaczony na cele statutowe.


Z kolei odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych, w tym lokatach bankowych będą objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy pod warunkiem ich przeznaczenia i bez względu na okres - wydatkowania na cele statutowe obejmujące zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób a także na wybudowanie, zakup i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, finansowanie działalności szkoleniowej w zakresie żeglarstwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (pytania 1-3) – jest prawidłowe,
  • ustalenia wysokości dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy, wydatkowanego na nabycie praw do projektu budowlanego (pytania 4-5) – jest nieprawidłowe,
  • ustalenia wysokości dochodu korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy, odpowiadającego wydatkom innym niż na nabycie projektu budowlanego ale wiązanym z planowaną budową (pytania 6-7)
    jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji wniesienia aportu do spółki komandytowej w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw do projektu budowlanego (pytanie 8)
    jest prawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji wniesienia wkładów pieniężnych do spółki komandytowej oraz do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tych spółek, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej (pytanie 9) – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów w postaci pożyczek lub darowizn udzielanych podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie, mającym w zakresie swojej działalności statutowej wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie (pytanie 10) – jest prawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów w postaci pożyczek lub darowizn udzielanych spółkom prawa handlowego, mającym w zakresie swojej działalności statutowej wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, realizującym inwestycje związane z budową i utrzymaniem infrastruktury żeglarskiej (pytanie 11) – jest nieprawidłowe,
  • prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. 1a i ust. 1b ustawy w sytuacji ulokowania dochodów Wnioskodawcy na lokatach bankowych, przy założeniu, że środki pieniężne stanowiące te lokaty oraz odsetki od nich będą w przyszłości wydatkowane na cele statutowe Wnioskodawcy (pytanie 12) – jest prawidłowe.


Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.


Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;


2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym.


Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.


Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.


Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli wydatki te były poniesione na cele inne niż statutowe, dochód powstały z tego tytułu nie będzie wolny od podatku.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.


Podkreślenia wymaga fakt, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek rozszerzająca wykładnia w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.


Warunkiem do zastosowania omawianego zwolnienia jest przekazanie dochodu na cele określone w tym przepisie. Oznacza to, że dochody Związku będą zwolnione z opodatkowania jedynie wówczas, gdy przekazane i wydatkowane będą na cele statutowe tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą opodatkowane na zasadach ogólnych.


Z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.

Nie spełnienie któregokolwiek z warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, że Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.


Wyjaśnić należy, że omawiany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Związek także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.


Zgodnie z ustawą, zastosowanie zwolnienia uzależnione jest nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania przeznaczonego dochodu na wskazane cele. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodów przeznaczonych na realizację wymienionych w ustawie celów.


Ponadto, podatnik nie może zwolnić z opodatkowania dochodów pochodzących ze źródeł wskazanych w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1a ustawy.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza możliwości prowadzenia przez Związek działalności gospodarczej. Ramy tej działalności wyznacza przepis art. 34 i art. 42 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.).


Należy rozróżnić działalność statutową od działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek - czym innym jest prowadzenie działalności statutowej, a czym innym jest prowadzenie działalności gospodarczej służącej realizacji celów statutowych. Dochody pochodzące z działalności gospodarczej i przeznaczone na działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tylko te dochody pochodzące z działalności gospodarczej, które przeznaczone są bezpośrednio na realizację celów statutowych Związku, zgodnych z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4, podlegają zwolnieniu na podstawie tego przepisu. Zaznaczyć przy tym należy, że art. 17 ust. 1b w ramach wydatkowania dochodu zwolnionego z opodatkowania, dopuszcza także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz opłacenie podatków niestanowiących koszu uzyskania przychodów.


W związku z powyższym, jeśli Związek przeznacza dochody na wydatki ponoszone w ramach działalności gospodarczej, mimo że dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, nie będą one zwolnione z opodatkowania, ponieważ nie będą stanowić wydatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy Związek będzie ponosił wydatki na działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie na przykład kultury fizycznej i sportu, czyli w zakresie zbieżnym do działalności statutowej Związku, w ramach której korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane są na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest polskim związkiem sportowym w dziedzinie żeglarstwa, w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa. Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca o sporcie, w szczególności na podstawie art. 7 regulującego tworzenie polskich związków sportowych. W zakresie nieuregulowanym w ustawie o sporcie - Związek działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Związek posiada osobowość prawną i jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Związek jest dobrowolną, samorządną i trwają organizacją o celach niezarobkowych, samodzielnie określającą swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwalającą akty wewnętrzne określające jej działalność. Związek jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Członkami zwyczajnymi Związku mogą być kluby żeglarskie, sekcje żeglarskie klubów sportowych, stowarzyszenia żeglarskie i okręgowe związki żeglarskie. Członkami wspierającymi Związku mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których celem jest wspieranie działalności żeglarskiej. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Związku lub rozwoju polskiego żeglarstwa. Osoby fizyczne będące członkami członków zwyczajnych Związku posiadają status osób stowarzyszonych w Związku.


W aktualnie obowiązującym statucie Związku jego celem jest zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego oraz reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


Związek planuje w dniu 27 kwietnia 2014 r. uchwalenie zmian w statucie obejmujących doprecyzowanie celów Związku w taki sposób, że będą one obejmowały: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


Związek, z zachowaniem obowiązujących praw i przepisów, dla osiągnięcia swych celów: reprezentuje wobec władz państwowych i samorządowych żeglarzy stowarzyszonych w Związku, przedstawia tym władzom oraz innym stowarzyszeniom i organizacjom wnioski w sprawach dotyczących rozwoju żeglarstwa, a także w miarę potrzeby pełni wobec nich funkcje fachowego organu doradczego; reprezentuje żeglarstwo polskie w organizacjach międzynarodowych; realizuje zadania - ze swego zakresu działania - zlecone przez administrację rządową i samorządową; ustala przepisy, regulaminy oraz zasady przeprowadzania współzawodnictwa sportowego w żeglarstwie; ustala niezbędne normy organizacyjne oraz przepisy sportowe, techniczne, szkoleniowe i bezpieczeństwa dla żeglarstwa; organizuje i prowadzi współzawodnictwo sportowe w żeglarstwie, w tym w żeglarstwie osób niepełnosprawnych; przygotowuje reprezentantów Polski w żeglarstwie do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym; ustala skład kadry narodowej w żeglarstwie; prowadzi działalność w zakresie promocji polskiego żeglarstwa w kraju i zagranicą; prowadzi szkolenia oraz doskonalenie zawodowe trenerów, instruktorów sportu i sędziów oraz w zakresie swoich kompetencji nadaje im uprawnienia do szkolenia i egzaminowania; prowadzi szkolenia instruktorów żeglarstwa i w zakresie swoich kompetencji nadaje im uprawnienia do szkolenia i egzaminowania; prowadzi szkolenia żeglarskie, organizuje regaty, obozy, pokazy, kursy, odczyty itp. przyczyniające się do realizacji celów Związku; prowadzi działalność w zakresie rzeczoznawstwa, nadzorów i przeglądów technicznych jachtów i ich wyposażenia oraz bezpieczeństwa żeglugi, szkoli inspektorów technicznych, mierniczych i nadaje im uprawnienia; przyznaje licencje klubom sportowym uprawniające do udziału we współzawodnictwie sportowym oraz licencje sportowe zawodnikom, trenerom i sędziom sportowym oraz prowadzi ich ewidencję; przyznaje licencje szkoleniowe podmiotom prowadzącym szkolenie żeglarskie; przyznaje związkowe certyfikaty kompetencji; ustala związkowy kalendarz imprez; prowadzi działania zmierzające do rozwoju i bezpiecznego uprawiania żeglarstwa w Polsce; popularyzuje żeglarstwo wśród młodzieży; popularyzuje dobre obyczaje żeglarskie; prowadzi działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego; popiera wszelkie formy działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem; prowadzi działania na rzecz integracji środowiska żeglarskiego współpracując z innymi organizacjami i stowarzyszeniami żeglarskimi; uczestniczy w programach związanych ze zwalczaniem dopingu w sporcie; prowadzi działalność wydawniczą na potrzeby Związku i jego członków, a także inicjuje i popiera wydawanie czasopism i podręczników o tematyce żeglarskiej oraz wszelkie inne formy popularyzacji żeglarstwa; może prowadzić własne ośrodki żeglarskie oraz nadawać taki status ośrodkom prowadzonym przez inne jednostki organizacyjne.


Związek planuje także w dniu 27 kwietnia 2014 r. uchwalenie zmian w statucie obejmujących doprecyzowanie form w jakich Związek realizuje swoje cele, wskazując w statucie wyraźnie, że Związek dla realizacji celów statutowych prowadzi obiekty obsługujące żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, a także realizuje inwestycje związane z ich tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie; realizuje inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym; tworzy i uczestniczy w odrębnych podmiotach prowadzących działalność zgodną z celami Związku, w szczególności Związek samodzielnie lub z innymi podmiotami zawiązuje spółki prawa handlowego i przystępuje do takich spółek, tworzy fundacje i stowarzyszenia, wyposaża te podmioty w majątek niezbędny do realizowania przez nie celów Związku, między innymi poprzez wnoszenie wkładów pieniężnych i niepieniężnych do spółek prawa handlowego oraz inne prawem przewidziane świadczenia (pożyczki, darowizny, dopłaty); dla realizacji celów Związku prowadzi działalność gospodarczą, w tym za pośrednictwem spółek prawa handlowego; wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie, udziela takim podmiotom pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięć zgodnych z celami Związku.


Zgodnie ze zmienionym statutem majątek Związku stanowić będą nieruchomości, ruchomości, papiery wartościowe, udziały w spółkach prawa handlowego i fundusze Związku. Na fundusze Związku składać się będą składki członkowskie; darowizny, dotacje; wpływy z działalności prowadzonej na podstawie odrębnych zezwoleń; wpływy z działalności statutowej; wpływy z posiadanych akcji i udziałów w spółkach prawa handlowego, wypływy z tytułu udziału w zyskach osobowych spółek prawa handlowego, w których Związek będzie wspólnikiem.


Opisane wyżej zmiany w statucie Związku doprecyzowujące cele Związku i formy ich realizacji oraz zakres tego co może wchodzić w skład majątku Związku zostaną uchwalone w dniu 27 kwietnia 2014 r.


Związek jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości.


Po uchwaleniu w dniu 27 kwietnia 2014 r. wyżej opisanych zmian w statucie, Związek poniesie wydatek z tytułu nabycia praw do projektu budowlanego dotyczącego budowy inwestycji na wyżej wspomnianej nieruchomości, do której przysługuje Związkowi prawo użytkowania wieczystego. Ma obejmować budynki przeznaczone bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa a także budynki przeznaczone pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z których dochody będą przeznaczane wyłącznie na realizację celów zgodnych z celami statutowymi Związku w zakresie kultury fizycznej i sportu.


Związek dopuszcza dwie możliwości:

  • że inwestycję będzie realizował sam,
  • lub że będzie realizował inwestycję za pośrednictwem spółki komandytowej, w której Związek będzie komandytariuszem. W takim wypadku Związek wniesie prawo wieczystego użytkowania wspomnianej nieruchomości wraz z nabytymi przez Związek prawami do projektu budowlanego aportem do spółki komandytowej, która będzie realizowała inwestycję.

Dochód z działalności komercyjnej prowadzonej w oparciu o inwestycję osiągany bezpośrednio przez Związek (w przypadku samodzielnego realizowania inwestycji) lub przez spółkę komandytową w części przypadającej stosownie do zapisów umowy spółki na Związek (w przypadku realizowania inwestycji przez spółkę komandytową, w której Związek będzie komplementariuszem) - będzie przeznaczony w całości na cele statutowe takie jak: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.


W razie podjęcia decyzji o utworzeniu spółki komandytowej Związek planuje wnieść także wkłady pieniężne do spółki komandytowej lub dopłaty do spółki komandytowej. Związek planuje także wniesienie wkładów pieniężnych do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem wyżej wspomnianej spółki komandytowej lub wkładów pieniężnych na podwyższenie kapitału zakładowego w tej spółce akcyjnej, lub w postaci dopłat do spółki akcyjnej.


Niezależnie od realizacji inwestycji, Związek w swojej bieżącej działalności będzie wspierał kluby żeglarskie, stowarzyszenia fundacje i inne podmioty, w tym także spółki prawa handlowego pożyczkami i darowiznami z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej takich podmiotów obejmującej wspieranie, propagowanie, rozwój i uprawianie żeglarstwa, budowę i utrzymywanie infrastruktury żeglarskiej.


Związek posiadane środki pieniężne lokuje i będzie lokował na rachunkach bankowych, w tym zakładając tzw. lokaty terminowe. Zarówno środki pieniężne lokowane na rachunkach bankowych, w tym na lokatach terminowych jak i odsetki od nich będą środkami przeznaczonymi na realizację celów statutowych Związku takich jak: zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób, finansowanie działalności szkoleniowej w zakresie żeglarstwa.


Ad. 1-3


W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wymienił cele, które realizuje, i które realizował będzie zgodnie z zapisami statutu.


Zdaniem organu, cele które realizuje Związek, które są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy zgodne są z powołanym wyżej przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w związku z czym, dochody przeznaczone przez Związek na realizację tych celów statutowych, podlegają zwolnieniu z opodatkowania.


Prawidłowe jest więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań we wniosku oznaczonych numerami od 1 do 3, dotyczących zgodności celów statutowych Związku obejmujących:

  • zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich, wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób mieści się w zakresie pojęcia „działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu”,
  • wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, mieści się w zakresie pojęcia „działalność kulturalna”,
  • wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego związanego z uprawianiem żeglarstwa, mieści się w zakresie pojęcia „działalność w zakresie ochrony środowiska”

z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dochody Związku przeznaczone i wydatkowane na realizację wyżej wymienionych celów statutowych, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie wymienionego przepisu.


Podkreślić należy, że art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Związek także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.


Ad. 4-5


Związek oprócz działalności statutowej może prowadzić także działalność gospodarczą. Jednak tylko te dochody (niezależnie od źródła ich pochodzenia), które przeznaczone są bezpośrednio na realizację celów statutowych Związku, zgodnych z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4, podlegają zwolnieniu na podstawie tego przepisu. Dochody pochodzące z działalności gospodarczej jak i te z działalności statutowej Związku, które przeznaczone są na działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Wnioskodawca będzie prowadził inwestycje na nieruchomości, do której przysługuje mu prawo wieczystego użytkowania. W związku z tym poniesie wydatki na nabycie prawa do projektu budowlanego obejmującego budowę na tej nieruchomości budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku.


W związku z powyższym, jeśli Związek przeznacza dochody na wydatki ponoszone w ramach działalności gospodarczej, mimo że dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, nie będą one zwolnione z opodatkowania, ponieważ nie będą stanowić wydatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1b ustawy. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy Związek będzie ponosił wydatki na działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie na przykład kultury fizycznej i sportu, czyli w zakresie zbieżnym do działalności statutowej Związku, w ramach której korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane są na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.


W związku z powyższym, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 4, zgodnie z którym dochód Związku w wysokości równej wydatkom poniesionym przez Związek na nabycie praw do projektu budowlanego obejmującego budowę na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania, kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, mogą być w całości uznane za wydatkowane na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. 1b Ustawy.


Nieprawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 5. Dochód Związku wydatkowany na nabycie dokumentacji niezbędnej do zrealizowania inwestycji stanowi wydatkowanie na cele statutowe wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w części w jakiej inwestycja wykorzystywana będzie do celów statutowych Związku. W pozostałej części, odpowiadającej realizacji celów związanych z działalnością gospodarczą, dochód będzie podlegał opodatkowaniu.


Wyjaśnić należy, że dokonanie podziału poniesionych wydatków oraz udowodnienie ich związku z realizacją celów gospodarczych i statutowych spoczywa na Wnioskodawcy. To Związek, na podstawie zgromadzonych dokumentów oraz założeń wykorzystania przedmiotowej nieruchomości powinien dokonać ich oceny i odpowiednio przyporządkować, do wydatków poniesionych w ramach działalności gospodarczej oraz do wydatków służących realizacji celów statutowych Związku zwolnionych z opodatkowania. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność wymieniona w przepisie, w części przeznaczonej na te cele. Zgodnie z powyższym tylko te dochody, które realizują cele statutowe podatnika i wymienione są w przepisie wolne są od podatku w części przeznaczonej na ich realizację. Omawianego przepisu nie można traktować rozszerzająco.


Ponadto, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, ustawodawca nie sprecyzował, że ustalenie części dochodu podlegającego zwolnieniu ma nastąpić „według klucza podziałowego stosunku powierzchni wykorzystywanej ściśle na cele statutowe obejmujące wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej, oraz na inną działalność komercyjną z której dochody będą przeznaczone na cele statutowe”. Związek, na podstawie zgromadzonych dokumentów oraz założeń wykorzystania przedmiotowej nieruchomości powinien dokonać ich oceny i odpowiednio przyporządkować, do wydatków poniesionych w ramach działalności gospodarczej oraz do wydatków służących realizacji celów statutowych Związku. Ustalenie klucza podziału należy do Wnioskodawcy.


Ad. 6-7


Mając na uwadze uzasadnienie stanowiska organu do pytań numer 4 i 5, w sytuacji, kiedy Związek będzie ponosił wydatki inne, niż na nabycie projektu budowlanego ale związane z planowaną budową na nieruchomości, do której Związkowi przysługuje prawo wieczystego użytkowania, kompleksu budynków i budowli przeznaczonych bezpośrednio do uprawiania żeglarstwa oraz budynków i budowli przeznaczonych pod komercyjną działalność usługową (biura, hotel), z której dochody będą przeznaczane na cele statutowe Związku, dochód przeznaczony na te wydatki może być uznany za wydatkowany na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia na postawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. 1a i ust. 1b ustawy w części, w jakiej realizowana inwestycja służyć będzie celom statutowym Związku. W pozostałej części, tzn. w części w jakiej poniesione wydatki związane będą z prowadzoną działalnością gospodarczą dochód przeznaczony na te wydatki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań numer 6 i 7 jest nieprawidłowe.


Ad. 8


Z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Wnioskodawca wydatkuje dochody na nabycie projektu budowlanego, które w części korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Jeżeli Wnioskodawca wykorzysta dla realizacji celów statutowych wskazanych w ustawie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa do projektu budowlanego nabyte z dochodów objętych zwolnieniem, a następnie przeniesie aportem na inny podmiot, nie utraci zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Do zastosowania powyższego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na wskazane cele. Na przedmiotowe zwolnienie nie wpływa i nie ma znaczenia to, co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami, w szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany, czy też podatnik zaprzestanie jego realizacji.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 8 jest prawidłowe.


Ad. 9


W przypadku wyboru opcji realizacji inwestycji przez spółkę komandytową, dochody Związku w części wydatkowanej na wkłady pieniężne do spółki komandytowej oraz dopłaty do spółki komandytowej a także dochody w części wydatkowanej na wkłady pieniężne do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tej spółki akcyjnej, na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej - będą podlegać opodatkowaniu.


Sytuacje, w których lokowanie dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 cytowanej ustawy będzie podlegało zwolnieniu od podatku ustawodawca określił w art. 17 ust. le ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyliczenie zawarte w art. 17 ust. le ustawy, ma charakter zamknięty, konsekwencją czego jest konstatacja, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia. Udziały w spółce komandytowej oraz akcje w spółce akcyjnej nie zawierają się w katalogu określonym w cytowanym przepisie, gdyż nie są tego rodzaju papierami wartościowymi, jak również nie można ich zaliczyć do tego rodzaju instrumentów finansowych, o których mowa w omawianym artykule. Tym samym dochody ulokowane w ten sposób nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.


Z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Nabycie udziałów bądź objęcie wkładów w spółkach prawa handlowego stanowić będzie akt wydatkowania dochodu, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i podatkowym, który nie będzie realizował celu statutowego, co wykazano powyżej i z tego względu tak wydatkowany dochód nie zostanie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego.


Na powyższe nie wpłynie również fakt, że spółka komandytowa, w której Związek będzie komandytariuszem będzie realizowała inwestycję, która następnie w części będzie wykorzystywana do realizacji celów statutowych Związku. Należy podkreślić, że tylko rzeczywiste wydatkowanie na cele statutowe Związku jednocześnie wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, będzie podlegało zwolnieniu na podstawie tego artykułu.


Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 omawiane zwolnienie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w przepisie. Wnioskodawca wydatkując dochody na udziały w spółce komandytowej oraz akcje w spółce akcyjnej, nie wydatkuje ich na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, ale na inne cele, niewymienione w ustawie.

Podsumowując, należy wskazać, że przeznaczony i wydatkowany dochód Związku na wkłady pieniężne do spółki komandytowej oraz do spółki akcyjnej będącej komplementariuszem tej spółki, na dopłaty do tych spółek, oraz na podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż w momencie objęcia udziałów i akcji w zamian za wkład niepieniężny, Wnioskodawca dokonuje rozporządzenia swoim mieniem. Innymi słowy wydatkuje uzyskany dochód na cel inny, niż określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przy czym stosownie do brzmienia art. 17 ust. 1e ustawy, rzeczone rozporządzenie mieniem, nie może zostać uznane za lokowanie dochodów Wnioskodawcy.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 9 jest nieprawidłowe.


Ad. 10


Przeznaczając dochody Związku na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie mających w zakresie swojej statutowej działalności cele zbieżne do celów Wnioskodawcy - wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie może być formą działania Związku, jednak aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, możliwość wspierania innych jednostek poprzez m.in. udzielanie im pożyczek lub darowizn musi jednoznacznie wynikać ze Statutu Związku.


Wobec powyższego, Związek przeznaczając swoje dochody na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy gdy wspieranie działań innych jednostek, które realizują tożsame cele co Wnioskodawca wynika wprost z zatwierdzonego przez Związek Statutu.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 10 jest prawidłowe.


Ad. 11


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo- techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Natomiast ust. 1c powołanej ustawy wskazuje, że przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach państwowych i spółkach (…).


Podkreślenia wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez cytowane wcześniej art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym w celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie następujące przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele.


Utrata zwolnienia następuje, zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie (zadeklarowanie woli o skorzystaniu ze zwolnienia), że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony faktycznie przeznaczony został na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.


Niespełnienie któregokolwiek z wyżej określonych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia przedmiotowego skutkuje tym, że Wnioskodawca musi się liczyć z obowiązkiem poniesienia ciężaru podatku dochodowego.


Z powyższego można wywieźć, że intencją ustawodawcy jest wspieranie, poprzez zastosowanie zwolnienia, jednostek innych niż wymienione w przepisie art. 17 ust. 1c ustawy. Przekazanie środków pieniężnych spółkom prawa handlowego, w postaci pożyczki lub darowizny, będzie wspieraniem działalności komercyjnej, odpłatnej, o której mowa w powołanym przepisie. Wobec powyższego, w danej sytuacji nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż działania Związku niezgodne są z przepisem art. 17 ust. 1c ustawy.


Określenie celów statutowych Wnioskodawcy pod kątem jej uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi tu bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, że nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.


Związek zamierza w przyszłości przekazać środki pieniężne w postaci pożyczek spółkom prawa handlowego. Środki te mają zostać przeznaczone na finansowanie działalności statutowej podmiotów obejmującej wspieranie, propagowanie, rozwój i uprawianie żeglarstwa, budowę i utrzymywanie infrastruktury żeglarskiej.


Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanowisku podaje, że przekazanie środków pieniężnych w formie pożyczki spółce prawa handlowego będzie objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. la i ust. lb ustawy.


Zauważyć należy, że ustawodawca dopuszczając w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego, w art. 17 ust. 1e ustawy ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.


Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.


Podkreślić należy, że z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ww. ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4.


W związku z powyższym, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej na pożyczki lub darowizny udzielane spółkom prawa handlowego, mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, realizującym inwestycje związane z budową i utrzymaniem infrastruktury żeglarskiej, nie będzie objęty zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż uzyskany dochód wydatkowany został na cel inny niż wymieniony w tym przepisie.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 11 jest nieprawidłowe.


Ad. 12


W art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych enumeratywnie wymienione zostały dopuszczalne możliwości lokowania dochodów jednostek korzystających ze zwolnienia wynikającego z ust. 1. Dodać przy tym należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.


Pojęcie „lokowanie” opisane zostało przez NSA w uchwale z 10 sierpnia 2009 r. sygn. akt II FPS 4/09. Sąd zauważył, że „lokowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1e updop to zabezpieczanie pieniędzy, kapitałów przez wpłacanie ich do banku na procent (znaczenie języka potocznego) i nabywanie kapitałów w celu zabezpieczenia pieniędzy oraz w celu: 1. nabywania wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.; 2. nabywania innych papierów wartościowych, o ile nabycie to nastąpiło w ramach zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie; 3. nabywania jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych”.


Zdaniem organu, lokowanie dochodu na lokatach bankowych, nie jest wydatkowaniem tego dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Lokowanie środków finansowych na lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy, jednak przy założeniu wydatkowania ich na cele statutowe, o których mowa w powołanym przepisie.


Wnioskodawca przechowując środki pieniężne na lokatach bankowych, nie dokonuje ich wydatkowania, jest to jedynie forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe. Przechowywanie dochodów (wolnych środków) na lokatach bankowych nie skutkuje utratą zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


Podobnie, objęte zwolnieniem zostaną odsetki od rzeczonych lokat bankowych przy założeniu wydatkowania ich na cele statutowe Związku, zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 12 jest prawidłowe.


Końcowo, wskazać należy, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków powinien wynikać nie tylko ich związek z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim, związek z realizacją tych celów statutowych, które podlegają zwolnieniu na podstawie omawianego przepisu.


Ponadto, stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. lb ustawy o CIT.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.


W toku wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe, przywołane interpretacje indywidualne i uchwały sądów administracyjnych mają jedynie walor informacyjny i nie mogą być wiążące dla tutejszego organu podatkowego w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj