Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-197/14/PK
z 22 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 2 lipca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy towarów wraz z montażem oraz korekty faktury – jest:

  • nieprawidłowe w zakresie momentu dokonania korekty deklaracji VAT,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca opodatkowania dostawy towarów wraz z montażem. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lipca 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 23 czerwca 2014 r. znak IBPP4/443-197/14/PK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) jest firmą świadczącą usługi budowlane, usługi naprawy maszyn oraz usługi budowlano montażowe. W roku 2013 Spółce trafiła się okazja wynajęcia z zyskiem maszyny dla obcej firmy z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Pierwotnie Spółka zakupiła maszynę na własność w miesiącu lipcu 2013 roku. Jednocześnie w dniu 25.02.2013 zawarła z angielskim oddziałem firmy (NIP w Anglii) umowę najmu tej maszyny na okres 6 miesięcy z możliwością przedłużenia na okres dodatkowy - czas nieokreślony w ramach której Spółka jest wynajmującym a spółka angielska jest najemcą. Z umowy wynikało, że początek najmu nastąpi od miesiąca lipca 2013 roku i tak też została wystawiona pierwsza faktura za najem maszyny. Ze względów finansowych (w celu odzyskania płynności finansowej) w trakcie trwania najmu Spółka dokonała przeniesienia własności na rzecz B. Leasing leasing zwrotny). Pierwotny plan zakładał, że maszyna będzie zbyta na rzecz B. Leasing na terenie Polski a następnie maszyna będzie odtransportowana do Wielkiej Brytanii do siedziby firmy angielskiej. Niestety B. Leasing zdecydował, że zbycie maszyny na rzecz B. może się odbyć wyłącznie po jej zainstalowaniu i uruchomieniu na terenie Wielkiej Brytanii bezpośrednio, w miejscu w którym będzie potem działać. Spółka wystawiła więc w dniu dostawy (październik 2013 roku) fakturę na dostawę krajowa na rzecz B. Leasing naliczając 23% podatku VAT uznając, iż do dostawy doszło tak jak pierwotnie zakładała w Polsce a zmiana umowy przez B. dotycz jedynie opóźnienia w samym uruchomieniu maszyny co naszym zdaniem nie powinno mieć wpływu na samą dostawę. Przeprowadzona w firmie B. Leasing (obecnie Leasing) kontrola podatku VAT uznała, że wnioskodawca niesłusznie wystawił fakturę z podatkiem VAT, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT miejscem dostawy w tym przypadku było terytorium Wielkiej Brytanii. Wynika to zdaniem organu podatkowego kontrolującego B. Leasing z faktu, że istotnym warunkiem dostawy maszyny był jej montaż i instalacja mimo tego że pierwotnie dostawa miała odbyć się na terytorium RP. Protokół przejęcie przedmiotu leasingu po dostawie (protokół odbioru) opiewa na dzień 02.10.2013. B. Leasing po tej kontroli wymaga od Wnioskodawcy wystawienia faktury korygującej i ustalenia stawki „np.” jako, że ich zdaniem czynność ta podlega opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii co wyklucza jej opodatkowanie w Polsce.

W uzupełnieniu stanu faktycznego opisanego w pierwotnym wniosku Wnioskodawca wskazał, że pierwotnie jego celem było dokonanie sprzedaży maszyny do B. leasing bez montażu na terenie Polski, jego zamiarem było by B. Leasing dokonał przemieszczenia tej maszyny na teren Anglii i tam dokonał jej montażu i uruchomienia. W trakcie ustaleń z B. Leasing okazało się, że taka forma zbycia maszyny nie wchodzi w grę gdyż fundusz leasingowy wymaga by w momencie sprzedaży tej maszyny była ona kompletna i zdatna do użytku na terenie Anglii gdzie miała być potem leasingowana na naszą rzecz. Oznaczało to że Wnioskodawca musiał dokonać jej uruchomienia i zainstalowania. Niewątpliwie z punktu widzenia nabywcy jakim jest B. Leasing który na co dzień nie zajmuje się tego typu działaniami czynności instalacji maszyny nie stanowiły prostej czynności umożliwiającej funkcjonowanie maszyny zgodnie z jej przeznaczeniem. Jako firma zajmująca się na co dzień instalacją różne go rodzaju urządzeń uznać możemy, że instalacja ta wymagała fachowej wiedzy (chociaż to pojęcie nie jest zdefiniowane dla celów ustawy i jest pojęciem płynnym) i zaangażowania zasobów ludzkich i technicznych ze strony Wnioskodawcy (zresztą obciążenie kosztami tej instalacji firmę leasingowa wymagało długich negocjacji zakończonych kompromisem). Z drugiej strony zauważyć należy, że każda sprzedaż skomplikowanego urządzenia przemysłowego przez sprzedawcę lub producenta wymaga trochę więcej czynności technicznych i zaangażowania personelu niż instalacja np. lodówki po jej zakupie (chociaż i tutaj nie ma możliwości by mimo prostoty montażu dokonał tego sam klient bez udziału autoryzowanego serwisu). Oznacz to, że biorąc pod uwagę osobę nabywcy czyli B. Leasing Wnioskodawca nie widzi możliwości by sama transakcja zakupu przez nich maszyny pozwalała by w momencie jej wyleasingowania powrotnego na rzecz Wnioskodawcy mogli stwierdzić, że maszyna bez instalacji i montażu jest sprawna i działająca. Taka teza mogłaby bazować jedynie na zapewnieniach producenta.

Reasumując jeszcze raz biorąc pod uwagę, że B. Leasing chciał w ramach warunków dostawy tej maszyny, przez Wnioskodawcę dla B. Leasingu, otrzymać ją działającą to instalacja i montaż maszyny zgodnie z jej przeznaczeniem i co ważne warunkami dostawy (ustalonymi w trakcie negocjacji jako warunek niezbędny do zawarcia umowy sprzedaży na rzecz B.) nie stanowiła z punktu widzenia B. prostej czynności umożliwiającej jej użytkowania i instalacja ta wymagała fachowej wiedzy i zaangażowania zasobów ludzkich i technicznych poza możliwości techniczne przeciętnego nabywcy takiej maszyny jakim niewątpliwie jest B. Leasing.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do skorygowania faktury sprzedaży maszyny ze stawki 23% do stawki „np.” czyli wykazania, że jako połączona z instalacją i uruchomieniem maszyny dostawa ma miejsce na terenie Wielkiej Brytanii i rozliczenia tego podatku na tamtym terenie a co za tym idzie dokonania korekty zawyżonego i wykazanego podatku należnego w Polsce po otrzymaniu potwierdzenia otrzymania faktury korekty zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy VAT przez B. Leasing?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz uznać należy, że miejscem dostawy jest miejsce gdzie towary są instalowane lub montowane co w tym przypadku oznacza Wielką Brytanię. Oznacza to że Spółka powinna dokonać korekty podatku VAT w wystawionej przez nią fakturze na rzecz B. Leasing gdyż czynność jej dostawy nie podlegała opodatkowaniu na terenie RP (co potwierdziła kontrola w B. Leasing pozbawiając ich prawa do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury). Jednocześnie Wnioskodawca powinien dokonać rozliczenia tej transakcji na terenie Wielkiej Brytanii dokonując tam rejestracji dla tych celów i wystawiając fakturę z doliczonym „angielskim” podatkiem VAT w wysokości 20%. Zasady rozliczenia podatku VAT na terenie Anglii nie są przedmiotem tej interpretacji.

Reasumując mimo, że pierwotnie miało dojść do dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT tj. na terenie ... to w rzeczywistości doszło do niej po przetransportowaniu i zainstalowaniu maszyny oraz jej uruchomieniu przez Spółkę na terenie Wielkiej Brytanii co oznacza że odpowiedź na zadane pytanie powinna brzmieć: Tak ta czynność podlega opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii i Spółka powinna wystawić fakturę korygującą stawkę podatku VAT z 23 % na „np.” a następnie ująć tę fakturę korektę w odpowiedniej deklaracji po uzyskaniu potwierdzenia jej otrzymania przez B. Leasing.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie momentu dokonania korekty deklaracji VAT,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów - rozumianych jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy) - o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Należy zwrócić uwagę, że stosownie do cytowanego powyżej art. 22 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć montaż oraz instalacja. Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego PWN”, „montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń, itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych. Z kolei „instalacja” to montowanie gdzieś urządzeń technicznych. Przez „proste czynności” należy rozumieć działania umożliwiające funkcjonowanie danego towaru, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie, np. korzystając z dołączonej instrukcji. Dlatego też, biorąc powyższe pod uwagę, za montaż lub instalację w rozumieniu art. 22 ustawy należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zawarł kontrakt na wykonanie świadczeń, polegających na dostawie maszyny wraz z jej montażem na terytorium Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca po dostarczeniu maszyny do Wielkiej Brytanii, w ramach umowy, instaluje ją i uruchamia. Instalacja maszyny nie stanowiła prostej czynności umożliwiającej jej użytkowanie i instalacja ta wymagała fachowej wiedzy i zaangażowania zasobów ludzkich i technicznych, którymi nie dysponuje przeciętny nabywca takiej maszyny.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że miejscem dostawy - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie transakcja ta podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej, a nie podatkiem VAT na terytorium kraju.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 (art. 29a ust. 10 ustawy).

Zgodnie zaś z art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 utawy).

Natomiast stosownie z art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Faktury korygujące wystawia się więc w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia – jak wynika z przywołanych wyżej uregulowań – jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. W tym miejscu zaznaczyć należy, że prawo do wystawienia faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy (Wnioskodawcy) i dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturą, jak ma to miejsce w analizowanym przypadku.

Uwzględniając powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca uprawniony jest do dokonania korekty podatku należnego. Podstawą wystawienia faktur korygujących będą błędnie ustalone w pierwotnych fakturach kwoty podatku od towarów i usług, wynikające z transakcji, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotną rolę w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowi (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np. określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 108 ust. 1 ustawy w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego – art. 108 ust. 2 ustawy o VAT.

Brzmienie powołanego wyżej przepisu art. 108 ust. 1 ustawy wskazuje, że jest on adresowany do wszystkich podmiotów, niezależnie od tego, czy podmiot w nim wymieniony posiada, czy też nie, status podatnika VAT, jak również od tego, czy jest zarejestrowany jako taki podatnik oraz czy jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony.

Wynika stąd, że obowiązek zapłaty podatku wykazanego w fakturze na podstawie art. 108 ust. 1 powstaje przez sam fakt wystawienia faktury bez względu na to, czy osoba, która wystawiła fakturę, jest podatnikiem podatku VAT dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca wystawił fakturę i opodatkował czynność, która co do zasady podlega podatkowi VAT, tylko w innym państwie członkowskim.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do korekty błędnie wykazanego podatku należnego poprzez wystawienie i uwzględnienie faktury korygującej w bieżącej deklaracji. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorygowania wykazanego na fakturze pierwotnej podatku należnego na bieżąco w momencie, w którym wystawił fakturę korygującą. Natomiast zgodnie z ww. art. 29a ust. 15 pkt ustawy, Wnioskodawca nie musi posiadać potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Podsumowując:

  • miejscem świadczenia dla dostawy maszyny wraz z jej instalacją jest terytorium Wielkiej Brytanii,
  • Wnioskodawca winien skorygować fakturę, w której wykazał stawkę podatku VAT w wysokości 23% dla ww. transakcji,
  • Korektę deklaracji, polegającej na obniżeniu należnego podatku VAT - wynikającego z ww. faktury - może dokonać w momencie wystawienia faktury korygującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie momentu dokonania korekty deklaracji VAT,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj