Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-81/14/PK
z 6 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 19 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z 26 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie opodatkowania wyrobów gazowych zużywanych na cele opałowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów gazowych zużywanych na cele opałowe. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 maja 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 maja 2014 r. znak: IBPP4/443-81/14/PK.

We przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Fundacja) została powołana przez zgromadzenie księży misjonarzy aktem notarialnym z dnia 7 października 1991 roku, sporządzonym w państwowym biurze notarialnym w K.. Stanowi ona kontynuację działalności zakładu wychowawczego im. ... dla …, zatwierdzonego reskryptem województwa w K. z dnia 30.04.1927 r., (...). Fundacja posiada osobowość prawną i jest wpisana do Krajowego rejestru sądowego prowadzonego przez sąd rejonowy dla ...w K. pod poz. Nr ....

Fundacja działa w oparciu o statut, którego tekst jednolity został uchwalony uchwałą nr 15/12 rady fundacji im. ... z dnia 24 września 2012 r. Zgodnie z treścią statutu celem fundacji jest działalność w zakresie niesienia pomocy duchowej i materialnej dzieci i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogiej, inna działalność charytatywna zgodna z duchem … i … (pkt 2.1. Statutu). Opisane cele fundacja realizuje przez prowadzenie mieszczącej się w sferze zadań publicznych nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie prowadzenia zakładów wychowawczych, szkół: podstawowej, ponadpodstawowej i gimnazjum, pomocy w kontynuowaniu kształcenia absolwentów szkół, pomocy studentom, pomocy w rozpoczęciu kariery zawodowej, przygotowania polskiej młodzieży do życia w unii europejskiej, działalności na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, rekrutacji i przygotowania wolontariatu, sprawowania opieki nad dziećmi, matkami samotnie wychowującymi dzieci niepełnosprawne lub upośledzone, nad młodzieżą niepełnosprawną, osobami starszymi, osobami niepełnosprawnymi, fundowania stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin, przyznawania nagród, wychowywania i działania na rzecz ochrony środowiska, nauczania języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego (pkt 2.2. Statutu).

Fundacja może tworzyć oddziały, filie i przedstawicielstwa (pkt 1.6. Statutu). Posiada swój oddział - oddział centrum edukacji … w P., gm. L., gdzie jako organ prowadzący utworzyła liceum ogólnokształcące oraz internat, w którym zaspokajane są potrzeby mieszkaniowe uczniów (pkt 1.8. Statutu).

Fundacja, zgodnie z postanowieniami statutu, działalność wymienioną w pkt 2.2.1. Statutu realizuje samodzielnie lub wspiera organizacje taką działalność prowadzące. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie działalności wydawniczej, organizacji kursów dokształcania i przysposobienia zawodowego dla młodzieży ubogiej, inną działalność wspomagającą realizację celów statutowych fundacji, która może być prowadzona przez wyodrębnione jednostki organizacyjne, zakłady lub bezpośrednio przez samą fundację z możliwością udziału w spółkach. Pozyskane w ten sposób środki są przeznaczane na realizację celów statutowych fundacji.

Swoje cele statutowe fundacja realizuje poprzez m. in.:

  1. prowadzenie szkoły ponadpodstawowej - w ramach prowadzenia liceum ogólnokształcącego z internatami,
  2. udzielanie pomocy w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentom – w ramach prowadzonego domu studenckiego,
  3. prowadzenie działalności kultu religijnego - poprzez prowadzenie kościoła katolickiego,
  4. organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży - poprzez prowadzenie kółek zainteresowań, prowadzenie świetlicy szkolnej, zajęć plastycznych, językowych oraz tanecznych,
  5. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu - poprzez prowadzenie zajęć sportowych w obiektach fundacji, tj. zajęć sekcji pływackiej, koszykarskiej, karate, judo.

Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie m.in. najmu lokali oraz prowadzenia hostelu, pozyskując w ten sposób dodatkowe środki finansowe na realizację celów statutowych o charakterze użyteczności publicznej. Te obszary aktywności gospodarczej fundacji stanowią środek pozyskiwania funduszy na prowadzenie głównej działalności nastawionej na realizację celów statutowych.

Fundacja łącznie w 11 obiektach (budynkach stanowiących własność fundacji) posiada zainstalowane 17 liczników gazowych. Dla każdego obiektu zawarta jest odrębna umowa na pobór paliwa gazowego niezależnie od profilu działalności.

Poniżej lista gazomierzy:

L.p. nazwa miejsca prowadzenia działalności - rodzaj prowadzonej działalności:

  1. budynek administracji fundacji - działalność statutowa/gospodarcza
  2. kuchnia liceum - działalność statutowa
  3. kościół - działalność statutowa
  4. internat (domek 7) - działalność statutowa
  5. internat (domek 4) - działalność statutowa
  6. internat (domek 6) - działalność statutowa
  7. internat (domek 2) - działalność statutowa
  8. basen - działalność gospodarcza
  9. liceum - działalność statutowa
  10. dom studencki - działalność statutowa
  11. hostel brama - działalność gospodarcza
  12. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  13. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  14. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  15. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  16. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  17. kamienica przy ... - działalność gospodarcza

Fundacja do ww. obiektów nabywa paliwo gazowe z przeznaczeniem wyłącznie na cele opałowe. Zakres zadań statutowych fundacji zawiera się w sferze działań o charakterze użyteczności publicznej, zaś sama fundacja jest organizacją spoza sektora finansów publicznych. W związku z wprowadzoną ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym nowelizacją ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, od dnia 1 listopada 2013 r. Sprzedaż paliwa gazowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie ustawodawca przewidział szereg zwolnień zarówno o charakterze przedmiotowym jak i podmiotowym. Spółka pod firmą ...SA w W. pismem z dnia 27 listopada 2013 r. zwróciła się o dostarczenie przez fundację pisemnego oświadczenia ze wskazaniem celu przeznaczenia nabywanego od niej przez fundację paliwa gazowego. Załączony do pisma przewodniego wzór oświadczenia zawiera tabelaryczne zestawienie określające przeznaczenie paliwa gazowego oraz stawkę akcyzy z przypisaniem stawki akcyzy oraz przesłanek zwolnienia.

Wobec braku precyzji zapisów przesłanej tabeli fundacja powzięła wątpliwości z jakich zwolnień i o jakim charakterze może korzystać, bowiem usiłując wyjaśnić przedmiotową kwestię w ww. spółce nie udało się rozwiać występujących wątpliwości interpretacyjnych. W ocenie fundacji, odpowiedź w przedmiotowej kwestii winna uwzględniać fakt realizacji celów statutowych o charakterze użyteczności publicznej oraz posiadania statusu organizacji nie będącej jednostką sektora finansów publicznych, która jako osoba prawna prowadzi ww. działalność. Mając na względzie powołane okoliczności fundacja dąży do wyjaśnienia, czy przysługuje jej ogólne zwolnienie podmiotowe, czy też w odniesieniu do każdego z obiektów koniecznym pozostaje odrębne sprecyzowanie celu wykorzystania paliwa gazowego, które stanowi przesłankę uzyskania zwolnienia o charakterze przedmiotowym.

Ponadto w piśmie z 26 maja 2014 r. wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie, Fundacja jest podmiotem uprawnionym do nabywania wyrobów gazowych na cele opałowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00, w ramach zwolnienia od akcyzy. Fundacja jest jednostką, która zawiera się w kategorii podmiotów wymienionych przez ustawodawcę w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, jako osoba prawna nie będąca jednostką sektora finansów publicznych. Ponadto, nabywany gaz jest wykorzystywany wyłącznie na cele opałowe i jest przeznaczany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością statutową lub w zakresie związanym z działalnością gospodarczą mającą na celu pozyskanie środków na działalność statutową.

Mając na uwadze, że to Fundacja jako nabywca została zobowiązana do wskazania sprzedawcy, czy jest podmiotem w stosunku, do którego może następować sprzedaż gazu z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy pojawia się zagadnienie prawne, jakim jest określenie skutków prawnych (konsekwencji) w przypadku wykorzystania gazu nabytego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na cele inne aniżeli stanowiące ustawowe przesłanki do zwolnienia lub błędnego przekonania Wnioskodawcy odnośnie spełniania określonych w ustawie przesłanek warunkujących nabywanie gazu z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.

Fundacja nabywa wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 i wykorzystuje je do ogrzewania następujących budynków:

  1. budynek administracji fundacji - działalność statutowa/gospodarcza
  2. kuchnia liceum - działalność statutowa
  3. kościół - działalność statutowa
  4. internat (domek 7) - działalność statutowa
  5. internat (domek 4) - działalność statutowa
  6. internat (domek 6) - działalność statutowa
  7. internat (domek 2) - działalność statutowa
  8. basen - działalność gospodarcza
  9. liceum - działalność statutowa
  10. dom studencki - działalność statutowa
  11. hostel brama - działalność gospodarcza
  12. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  13. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  14. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  15. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  16. kamienica przy ... - działalność gospodarcza
  17. kamienica przy ... - działalność gospodarcza

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wykorzystywanie przez Fundację wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 na cele związane z prowadzeniem działalności statutowej, nabytych w zwolnieniu od akcyzy, w przypadku uznania, że Fundacja nie była podmiotem, któremu może przysługiwać zwolnienie od akcyzy spowoduje powstanie u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego?
  2. Czy w przypadku błędnego zinterpretowania przez Wnioskodawcę i wskazania sprzedawcy przesłanek prawnych warunkujących możliwość nabywania wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy na Wnioskodawcę może zostać nałożony obowiązek zapłaty akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca posiada interes prawny w uzyskaniu odpowiedzi na powyższe pytania, albowiem rozstrzygnięcie opisanych zagadnień ma zasadnicze znaczenie dla działalności Fundacji zarówno w aspekcie faktycznym (kosztów ponoszonych w związku z realizacją celów statutowych) jak i w aspekcie zgodności z prawem, a w szczególności poprzez wzgląd na bezpieczeństwo podejmowanych czynności w aspekcie prawno-podatkowym. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu uprawnienie do nabywania wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy, a to ze względu na formę organizacyjno-prawną Fundacji i zakres realizowanych celów statutowych. Fundacja posiada jednak kilka budynków, do których nabywa gaz na potrzeby związane z ich ogrzewaniem. Tym samym występuje wątpliwość, czy w przypadku uznania, że ze względu na przeznaczenie budynku, do którego nabywany jest gaz na cele opałowe nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od akcyzy, po stronie Fundacji powstanie obowiązek podatkowy.

Po drugie, to Fundacja jako nabywca jest zobligowany wskazać sprzedającemu, czy przysługuje mu uprawnienie do nabywania gazu w warunkach zwolnienia od akcyzy. W tym zakresie zasadnym zatem pozostaje ustalenie zakresu ewentualnych konsekwencji prawno-podatkowych dla Fundacji, w sytuacji, gdy Fundacja wskazała w deklaracji, że przysługuje jej uprawnienie do korzystania z preferencji w postaci nabycia wyrobów gazowych w warunkach zwolnienia, zaś stanowisko takie było wynikiem błędnej interpretacji przepisów. W ocenie Wnioskodawcy w takim przypadku Fundacja nie powinna być podmiotem zobowiązanym do zapłaty akcyzy za nabyte wyroby gazowe, jak również podmiotem ponoszącym sankcje karno-skarbowe. Stosownie do obowiązujących przepisów to sprzedawca jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia, a zatem na sprzedającym spoczywa obowiązek właściwego opodatkowania sprzedaży wyrobów gazowych. Jednocześnie sprzedawca nie może niejako z ostrożności odmawiać nabywcy prawa do nabycia w ramach zwolnienia od akcyzy, celem uniknięcia ewentualnych nieprawidłowości. Zdaniem wnioskodawcy sprzedawca nie dysponuje swobodą w zakresie decydowania o możliwości nabywania gazu w ramach zwolnienia od akcyzy i jest zobligowany uzasadnić swoje stanowisko odnośnie przyjętej interpretacji prawnej. Nie może być bowiem kwalifikowane jako prawidłowe naliczanie akcyzy w sytuacji, gdy nabywca spełnia ustawowe przesłanki do nabywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (Dz.U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe – wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 86 ust.1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (…) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych, wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, iż zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi.

Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdy Wnioskodawca zużywa wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, do celów innych niż zwolnione, stanie się on – zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy – podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym – w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca jest jednostką, która zawiera się w kategorii podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, jako osoba prawna nie będąca jednostką sektora finansów publicznych. Wnioskodawca nabywa wyroby gazowe o kodzie CN, 2711 21 00 przeznaczone na cele opałowe na potrzeby związane z prowadzoną działalnością statutową lub w zakresie związanym z działalnością gospodarczą mającą na celu pozyskanie środków na działalność statutową.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. z 2010 r. Dz.U. Nr 234, poz. 1536 ze zm.), organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z powyższego zatem wynika, że Wnioskodawca jako finalny nabywca gazowy, będący podmiotem o którym mowa w mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zużywającym wyroby gazowe do celów opałowych jest uprawniony do nabycia wyrobów gazowych z zastosowanym przez sprzedawcę tych wyrobów zwolnieniem z akcyzy.

Należy jednak pamiętać, ze w myśl art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Powyższy warunek wskazuje na obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą, zwolnienia, w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów.

Jednakże, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2013, poz. 1231), w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca w celu nabycia wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy winien zawrzeć ze sprzedawcą umowę w której określi, że nabywane wyroby będą przeznaczone do zużycia do celów opałowych przez organizację, o której mowa w mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Natomiast do czasu zawarcia umowy, tj. nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r., Wnioskodawca ma prawo domagać się od dostawcy obniżenia ceny o podatek akcyzowy na podstawie złożonego mu oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów gazowych na cele związane ze zwolnieniem z akcyzy.

Na podstawie złożonego oświadczenia - w którym Wnioskodawca wskazuje, że nabywane wyroby gazowe są zużywane w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy - podmiot dokonujący sprzedaży tych wyrobów, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy w oparciu o ww. przepis.

Tym samym – do czasu zawarcia umowy, nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r. - złożenie stosownego oświadczenia sprzedawcy wyrobów gazowych jest wystarczającym dokumentem umożliwiającym dostawcy dokonanie sprzedaży wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia.

Wskazać należy także, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31 ust. 2 pkt 8 ustawy jest zwolnieniem podmiotowym, co oznacza, że gaz nabywany i zużywany przez Wnioskodawcę - który, jak wskazał, jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. jest fundacją niebędącą jednostką sektora finansów publicznych oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku – w całości korzysta ze zwolnienia z akcyzy.

Tym samym zużycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych do celów opałowych - nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy - nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym - jako podmiot, o którym w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, w stosunku do całości nabywanych i zużywanych wyrobów gazowych, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku, zużycia przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych nabytych w ramach zwolnienia, do celów innych zwolnione, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31 ust. 5 ustawy Wnioskodawca – na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy stanie się podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do zapłaty akcyzy od zużywanych niezgodnie ze zwolnieniem wyrobów gazowych. Tym samym Wnioskodawca może stać się podatnikiem podatku akcyzowego tylko w sytuacji naruszenia ww. warunków zwolnienia. Jeżeli zatem w stanie faktycznym takie okoliczności nie wystąpiły (całość nabywanego gazu zużywana jest przez Wnioskodawcę (podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i nie zostały naruszone warunki zwolnienia) na Wnioskodawcę nie zostanie nałożony obowiązek zapłaty akcyzy.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków podatkowoprawnych względem dostawcy gazu na rzecz Wnioskodawcy, albowiem to nie on wystąpił z wnioskiem o wydanie na jego rzecz interpretacji w zakresie jego praw lub obowiązków (dotyczących jego uprawnień lub obowiązków) w zakresie podatku akcyzowego.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w przedmiocie stosowania zwolnienia z opodatkowania wyrobów gazowych zużywanych na cele opałowe. Natomiast kwestie dotyczące postępowania sprzedawcy wyrobów gazowych oraz poniesienie konsekwencji karno-skarbowych występujących u Wnioskodawcy są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K., ul. Rakowicka 10, 31-511 K. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj