Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-381/14/DSZ
z 7 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.), z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości na preferencyjnych zasadach – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2014 r., w dniu 20 czerwca 2014 r. oraz w dniu 25 czerwca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości na preferencyjnych zasadach.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest byłym pracownikiem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Zatrudniony był w następujących jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych: Nadleśnictwo B. od 1 lipca 1993 r. do 30 kwietnia 1997 r., oraz Nadleśnictwo N. od 1 maja 1997 r. do 3 stycznia 2011 r.

Obecnie Wnioskodawca nie jest związany umową o pracę z Lasami Państwowymi, ani z innym pracodawcą. Wnioskodawca prowadzi indywidualne gospodarstwo rolne.

W dniu 14 marca 2014 r. Wnioskodawca uczestniczył w przetargu ograniczonym na zbycie lokalu wolnego (pustostanu) i przyległych dwóch budynków gospodarczych położonych w miejscowości Z. na działce nr 4093/3 o powierzchni 0,1568 ha w Nadleśnictwie N. Organizatorem przetargu była Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Sz. Zaproszenie do udziału w przetargu Wnioskodawca otrzymał pismem z dnia 11 lutego 2014 r.

Dnia 18 marca 2014 r. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Sz. poinformował Wnioskodawcę pisemnie o przyjęciu Jego oferty.

Wycena rzeczoznawcy majątkowego dotycząca przedmiotu przetargu stanowiąca zarazem cenę wywoławczą to 103.660 zł.

Zaoferowana przez Wnioskodawcę cena zakupu w postępowaniu przetargowym to 1.000.001 zł.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w związku z art. 40a pkt 4, 9 i 11 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach cena, jaką zapłaci za nabytą nieruchomość (nie licząc kosztów notarialnych) wyniesie 95% ceny oferowanej na przetargu, tj. 50.000,05 zł.

Wnioskodawca oświadcza ponadto, że nigdy nie był pracownikiem organizującej opisany przetarg Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Sz., nigdy również nie był najemcą zakupionego przez Niego ww. lokalu (pustostanu). Wnioskodawca zauważa także, że nie jest emerytem ani rencistą – jedynym źródłem Jego przychodów są dochody z prowadzonego gospodarstwa rolnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy jako rolnik, osoba fizyczna obecnie nie związana żadną umową o pracę, Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu w myśl przepisów ustawy o podatku od osób fizycznych z tytułu zakupu ww. nieruchomości z 95% obniżeniem ceny wynikającym z przepisów ustawy o lasach?


Wnioskodawca uważa, że jako rolnik prowadzący własne gospodarstwo rolne, czynny płatnik podatku VAT, nie związany żadną umową o pracę i nie prowadzący innej działalności gospodarczej nie podlega obowiązkowi podatkowemu w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zakupu nieruchomości z 95% obniżeniem ceny wynikającym z ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z póź. zm.), Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej „lokalami”, oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

W myśl art. 40a ust. 2 ww. ustawy ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Z treści art. 40a ust. 4 ww. ustawy wynika, że pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6 % za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3 % za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95 %, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5 % jego wartości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest byłym pracownikiem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Obecnie Wnioskodawca nie jest związany umową o pracę z Lasami Państwowymi, ani z innym pracodawcą. Wnioskodawca prowadzi indywidualne gospodarstwo rolne. W dniu 14 marca 2014 r. uczestniczył w przetargu ograniczonym na zbycie lokalu wolnego (pustostanu) i przyległych dwóch budynków gospodarczych położonych w miejscowości Z. na działce nr 4093/3 o powierzchni 0,1568 ha. w Nadleśnictwie N. Organizatorem przetargu była Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Sz.

Dnia 18 marca 2014 r. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Sz. poinformował Wnioskodawcę pisemnie o przyjęciu Jego oferty. Wycena rzeczoznawcy majątkowego dotycząca przedmiotu przetargu stanowiąca zarazem cenę wywoławczą to 103.660 zł. Zaoferowana przez Wnioskodawcę cena zakupu w postępowaniu przetargowym to 1.000.001 zł. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w związku z art. 40a pkt 4, 9 i 11 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach cena, jaką zapłaci za nabytą nieruchomość (nie licząc kosztów notarialnych) wyniesie 95% ceny oferowanej na przetargu, tj. 50.000,05 zł.

Wnioskodawca oświadcza ponadto, że nigdy nie był pracownikiem organizującej opisany przetarg Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Sz., nigdy również nie był najemcą zakupionego przez Niego ww. lokalu (pustostanu).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z póź. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 9 wymienia się między innymi: inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.


Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony w niniejszej sprawie stan faktyczny oraz treść zacytowanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że sprzedaż lokalu mieszkalnego na rzecz byłego pracownika Lasów Państwowych po cenie niższej od wartości rynkowej tego lokalu skutkuje powstaniem przychodu z tzw. innych źródeł w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tego lokalu a ceną zakupu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców – w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie podatkowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy znajduje zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do podatników będących najemcami sprzedawanych nieruchomości. Z przytoczonego przepisu jednoznacznie wynika bowiem, że prawo do zwolnienia w nim zawartego dotyczy zakupu zakładowego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, przez osobę posiadającą do tego budynku lub lokalu określony tytuł prawny – umowę najmu. Z sytuacją taką natomiast, zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia.

Reasumując należy zatem stwierdzić, że w omawianej sytuacji Wnioskodawca uzyskuje przychód z tzw. innych źródeł w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową zakupionej nieruchomości, a kwotą faktycznie zapłaconą na jej nabycie, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazany przychód podlega kumulacji z innymi przychodami i stosownie do postanowień art. 45 ust. 1 winien być wykazany w zeznaniu, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, złożonym we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj