Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-621/14/MN
z 22 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 30 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 lipca 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. W dniu 8 października 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „xxx” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy Województwem a Uniwersytetem.

Projekt pt. „xxx” realizowany jest w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w ramach którego wypłacane będą dodatki stażowe dla pracowników naukowych odbywających staż w przedsiębiorstwie oraz pracowników przedsiębiorstw odbywających staż na Uniwersytecie. Staże stanowią realizację programu stażowo-szkoleniowego będącego przedmiotem projektu. Pracownicy naukowi Uniwersytetu oraz pracownicy przedsiębiorstw, którym Wnioskodawca będzie wypłacał dodatki stażowe, będą uczestnikami projektu pt. „xxx” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Celem głównym projektu jest wzmocnienie powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami służących rozwojowi gospodarki przez realizację do czerwca 2014 r. programu stażowo-szkoleniowego, którym objętych zostanie 50 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu i 10 pracowników regionalnych MŚP związanych z strategicznymi branżami wg Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa. Celami szczegółowymi projektu są:


  1. zwiększenie transferu wiedzy do minimum 40 regionalnych MŚP przez wypracowanie do czerwca 2014 r. minimum 50 propozycji innowacyjnych rozwiązań zgodnych z potrzebami MŚP (w ramach realizacji staży 50 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu w minimum 40 regionalnych MŚP),
  2. zwiększenie zdolności 10 regionalnych MŚP do korzystania z potencjału Uniwersytetu przy przygotowywaniu wdrożeń innowacji przez wypracowanie do czerwca 2014 r. minimum 10 propozycji innowacyjnych rozwiązań zgodnych z potrzebami MŚP (w ramach realizacji staży przez 10 pracowników 10 regionalnych MŚP na Uniwersytecie),
  3. zwiększenie efektywności działań dotyczących wypracowania 30 propozycji rozwiązań innowacyjnych zgodnych z potrzebami 30 regionalnych MŚP przez wzrost wiedzy i umiejętności praktycznych 25 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu i 5 pracowników regionalnych MŚP przez udział do grudnia 2013 r. w szkoleniu praktycznym. Projekt realizowany jest na obszarze województwa.


Uniwersytet w ramach projektu pt. „xxx” będzie zawierał trójstronne umowy o płatny staż:


  • z przedsiębiorstwem przyjmującym na staż pracownika naukowego oraz pracownikiem naukowym,
  • z przedsiębiorstwem delegującym pracownika na staż oraz pracownikiem przedsiębiorstwa.


Przedmiotem umowy stron określonych w pkt 1 (tj. umowa zawarta między Uniwersytetem, przedsiębiorstwem, pracownikiem naukowym) jest odbycie stażu przez pracownika naukowego w przedsiębiorstwie. Staż obejmuje ogółem 504 h, przy czym maksymalny wymiar odbywania czasu stażu w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego wynosi 168 h. Z tytułu realizacji stażu pracownikowi naukowemu będzie wypłacany dodatek stażowy w łącznej wysokości 9 046 zł 80 gr. Dodatek stażowy będzie wypłacany pracownikowi naukowemu w transzach miesięcznych na podstawie karty czasu pracy. Formą wsparcia w postaci płatnych staży mogą zostać objęci pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni zatrudnieni na Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę.

Przedmiotem umowy stron określonych w pkt 2 (tj. umowa zawarta między Uniwersytetem, przedsiębiorstwem, pracownikiem przedsiębiorstwa) jest odbycie stażu przez pracownika przedsiębiorstwa na Uniwersytecie. Staż obejmuje ogółem 252 h, przy czym maksymalny wymiar czasu odbycia stażu w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego wynosi 168 h. Z tytułu realizacji stażu pracownikowi przedsiębiorstwa będzie wypłacany dodatek stażowy w łącznej wysokości 4 523 zł 40 gr. Dodatek stażowy będzie wypłacany pracownikowi przedsiębiorstwa w transzach miesięcznych na podstawie karty czasu pracy. Formą wsparcia w postaci płatnych staży mogą zostać objęci pracownicy mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw. Pracownik przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwo delegujące pracownika na staż na Uniwersytecie podczas trwania stażu nie mogą korzystać z innych źródeł pomocy w zakresie dotyczącym stażu i szkolenia praktycznego. Wynagrodzenie za jedną godzinę stażu wynosi 17 zł 95 gr brutto. Dodatki stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr157, poz. 1240 ze zm.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy od wypłaconych dodatków stażowych pracownikom Uniwersytetu i pracownikom przedsiębiorstw należy potrącić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego - z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ dodatki stażowe finansowane są z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a pracownicy naukowi zatrudnieni na Uniwersytecie i pracownicy przedsiębiorstw otrzymujący dodatek stażowy są uczestnikiem projektu, w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów Wnioskodawca uważa, że dodatki stażowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w konsekwencji czego nie jest on zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m. in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 8 października 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „X - STAŻE i SZKOLENIA praktyczne dla rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw W. i M.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy Województwem a Uniwersytetem. Celem głównym projektu jest wzmocnienie powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami służących rozwojowi gospodarki W. i M. przez realizację do czerwca 2014 r. programu stażowo-szkoleniowego, którym objętych zostanie 50 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu i 10 pracowników regionalnych MŚP związanych z strategicznymi branżami wg Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa. Staże stanowią realizację programu stażowo-szkoleniowego będącego przedmiotem projektu.

Z tytułu realizacji stażu pracownikowi przedsiębiorstwa będzie wypłacany dodatek stażowy w łącznej wysokości 4 523 zł 40 gr. Pracownicy naukowi Uniwersytetu oraz pracownicy przedsiębiorstw, którym Wnioskodawca będzie wypłacał dodatki stażowe, będą uczestnikami projektu pt. „X - STAŻE i SZKOLENIA praktyczne dla rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw W. i M.” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dodatki stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacone przez Wnioskodawcę pracownikom naukowym oraz pracownikom przedsiębiorstw (tj. uczestnikom projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) dodatki stażowe – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania podatku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj