Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-633/14-2/TW
z 1 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji na rzecz wspierania wszechstronnego rozwoju przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 3 czerwca 2014 r., do Biura KIP w Lesznie 6 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Fundacja) jest osobą prawną (szczególna forma prawna – fundacja) nieprowadzącą działalności gospodarczej.

W maju 2013 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 1 kwietnia 2014 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji.

Celem przedmiotowej operacji jest wzrost atrakcyjności miejscowości pod względem turystycznym, podniesienie walorów krajobrazowych oraz atrakcyjności wsi, upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji.

W ramach realizacji operacji zakupiono i zamontowano urządzenia placu zabaw. Wykonawca placu zabaw za dostarczenie wybranych urządzeń placu zabaw wystawił fakturę VAT, za którą zapłacono (faktura VAT z dnia 9 sierpnia 2013 r.). Drugą fakturą była faktura za dostawę piasku do piaskownicy. Dostawca wystawił fakturę VAT, za którą zapłacono (faktura z dnia 11 kwietnia 2014 r.).

W wyniku realizacji ww. operacji nie osiągnięto żadnego dochodu. Plac zabaw powstały w wyniku realizacji operacji nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie poniesione wydatki, uwidocznione na fakturach VAT, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy.

Refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Fundacja wskazuje, że na dzień złożenia wniosku oraz na dzień wystawienia faktury za elementy wyposażenia placu zabaw nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Rejestracja Fundacji jako czynnego podatnika VAT nastąpiła w dniu 10 sierpnia 2013 r. Jednak jak nadmieniono wyżej Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabyte w ramach realizacji projektu „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” towary i usługi nie będą i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on osobą prawną (szczególna forma prawna – fundacja) nieprowadzącą działalności gospodarczej.

W maju 2013 r. Zainteresowany złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 1 kwietnia 2014 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. Celem przedmiotowej operacji jest poprawa warunków dla rekreacji i wypoczynku poprzez zagospodarowanie terenu oraz wyposażenie placu zabaw. W ramach realizacji operacji zakupiono i zamontowano urządzenia placu zabaw. Wykonawca placu zabaw za dostarczenie wybranych urządzeń placu zabaw wystawił fakturę VAT, za którą zapłacono (faktura VAT z dnia 9 sierpnia 2013 r.). Drugą fakturą była faktura za dostawę piasku do piaskownicy. Dostawca wystawił fakturę VAT, za którą zapłacono (faktura z dnia 11 kwietnia 2014 r.)

W wyniku realizacji ww. operacji nie osiągnięto żadnego dochodu. Plac zabaw powstały w wyniku realizacji operacji nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie poniesione wydatki, uwidocznione na fakturach VAT, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy. Refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

Fundacja wskazuje, że na dzień złożenia wniosku oraz na dzień wystawienia faktury za elementy wyposażenia placu zabaw nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Rejestracja Fundacji jako czynnego podatnika VAT nastąpiła w dniu 10 sierpnia 2013 r. Jednak jak nadmieniono wyżej Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabyte w ramach realizacji projektu pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” towary i usługi nie będą i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie prowadzi działalności w zakresie, w jakim wykonany w wyniku realizacji operacji plac zabaw mógłby być wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 1 tej ustawy, prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji gdy podatnik ten wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższy stan prawny wyklucza możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie był na dzień składania wniosku zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, operacja pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji”, w ramach której został poniesiony podatek VAT służyła realizacji celów operacji, a utworzony w jej wyniku plac zabaw nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując w związku z tym, że nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

‒ z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosowanie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) nie prowadzi działalności gospodarczej. W dniu 10 sierpnia 2013 r. nastąpiła rejestracja Fundacji jako czynnego podatnika podatku pod towarów i usług.

Zainteresowany w maju 2013 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Celem przedmiotowej operacji jest wzrost atrakcyjności miejscowości pod względem turystycznym, podniesienie walorów krajobrazowych oraz atrakcyjności wsi, upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji.

W ramach realizacji operacji zakupiono i zamontowano urządzenia placu zabaw (wystawione zostały faktury VAT za dostarczenie wybranych urządzeń placu zabaw i za dostawę piasku do piaskownicy).

W wyniku realizacji ww. operacji nie osiągnięto żadnego dochodu. Plac zabaw, powstały w wyniku realizacji operacji, nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż z prawa do odliczenia – jak wyjaśniono powyżej – skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, że istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponoszone wydatki nie są natomiast związane ze sprzedażą opodatkowaną (nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt. „Plac zabaw miejscem rekreacji i integracji” w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj