Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-269/14/KK
z 29 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (I.B. Sp. z o.o.) jest spółką operacyjną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji materiałów dla budownictwa mieszkaniowego, przemysłowego oraz rolniczego, należącą do Grupy kapitałowej B. Udziałowcami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne posiadające po 50% udziałów.


I.B. Sp z o.o. powstała 2 czerwca 2014 r. w wyniku przekształcenia I.B. Sp. z o.o. Sp.k. („I.B. Sp.k.”). W związku z przekształceniem komplementariusz oraz komandytariusze I.B. Sp.k. objęli udziały w I.B. Sp. z o.o. w takiej proporcji, w jakiej posiadali udziały w I.B. Sp.k. przed przekształceniem. W konsekwencji, właścicielami I.B. Sp. z o.o. zostały:


  • dwie osoby fizyczne posiadające po 49% udziałów (do dnia przekształcenia będące komandytariuszami I.B. Sp.k.) oraz
  • osoba prawna posiadająca 2% udziałów (do dnia przekształcenia będąca komplementariuszem I.B. Sp.k.).


Następnie, 6 czerwca 2014 r., osoba prawna będąca udziałowcem I.B. Sp. z o.o. (były komplementariusz I.B. Sp.k.) dokonała sprzedaży udziałów w I.B. Sp. z o.o., na rzecz pozostałych udziałowców Wnioskodawcy. W konsekwencji, obecnie właścicielami I.B. Sp. z o.o. są dwie osoby fizyczne posiadające po 50% udziałów, będące jednocześnie udziałowcami Wnioskodawcy w takich samych proporcjach.

I.B. Sp.k. uzyskała Zezwolenie nr ... (wraz z decyzją zmieniającą nr ...) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej („SSE”) w zakresie wytwarzania pozostałych płyt, arkuszy, folii, taśm i pasów z tworzyw sztucznych oraz paneli wielowarstwowych z cienkiej blachy stalowej, wydane 23 grudnia 2011 r. przez SSE („Zezwolenie”). Do momentu przekształcenia w I.B. Sp. z o.o. wspólnicy I.B. Sp.k. nie korzystali z przysługującego im zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ nie uzyskali dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwolenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca, po przekształceniu I.B. Sp. k. w I.B. Sp. z o.o., jako sukcesor generalny praw i obowiązków spółki przekształcanej, ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia pozyskanego pierwotnie przez I.B. Sp. k., przewidzianego przepisami art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


W ocenie Wnioskodawcy, w związku z przekształceniem I.B. Sp. k. w I.B. Sp. z o.o., nastąpiła sukcesja generalna Zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE wydanego dla I.B. Sp.k. W konsekwencji, Wnioskodawca jest sukcesorem prawno-podatkowym zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zasady przekształcania spółek kapitałowych zostały określone w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna mogą być przekształcone w inną spółkę handlową, w tym spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dodatkowo, ustawodawca w art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych wskazał, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Ponadto, jak wynika z art. 553 § 2 KSH, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Jednocześnie, należy wskazać, że kwestia sukcesji będącej następstwem przekształcenia spółki na powyższych zasadach została określona w Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Na podstawie przytoczonych przepisów należy rozumieć, że w przypadku przekształcenia osobowej spółki handlowej, na spółkę kapitałową, w drodze sukcesji uniwersalnej na spółkę przekształconą przechodzą wszelkie prawa i obowiązki, w tym wynikające z prawa podatkowego, które przysługiwały spółce przekształcanej na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Przepisy prawa materialnego nie zawierają wyłączeń ograniczających sukcesję praw posiadanych przez spółkę przekształcaną na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego.

Tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych (dalej również: „SSE”), zarządzanie takimi strefami oraz zasady i warunki prowadzenia działalności gospodarczej na ich terenie reguluje ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „ustawa o SSE”). Zgodnie z art. 2 ustawy o SSE, specjalną strefą ekonomiczną jest wyodrębniona zgodnie z przepisami tej ustawy, niezamieszkała część terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na której terenie może być prowadzona działalność gospodarcza na zasadach określonych tą ustawą. Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia, przez osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

W art. 17 ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wymienia rodzaje przychodów, które są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. W katalogu zwolnień, w art. 17 ust. 1 pkt 34, ustawodawca wskazuje dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie otrzymanego zezwolenia, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych precyzują, że zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE (art. 17 ust. 4 ustawy). Natomiast w przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest zobowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 17 ust. 5 ustawy) według zasad, które zostały wyszczególnione w art. 17 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o SSE zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa.


Ponadto, w art. 19 ust. 3 ustawy o SSE zostały enumeratywnie wymienione warunki utraty zwolnienia:


  • zaprzestanie na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą podmiot posiadał zezwolenie,
  • rażące uchybienie warunkom określonym w zezwoleniu,
  • nie usunięcie uchybień stwierdzonych w toku kontroli przeprowadzonej na podstawie art. 18 ustawy o SSE, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.


Wskazane warunki, na podstawie których może dojść do uchylenia zezwolenia, stanowią katalog zamknięty. Wśród nich ustawodawca nie wymienił zdarzenia takiego jak przekształcenie osobowych spółek handlowych w osobę prawną oraz wynikającej z niego sukcesji prawnej i podatkowej jako czynników powodujących utratę zwolnienia. W szczególności, należy podkreślić, że przekształcenie spółki nie stanowi zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, na którą podmiot posiadał zezwolenie na terenie strefy, ani w żadnym razie nie stanowi uchybienia warunkom określonym w zezwoleniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwestię sukcesji praw wynikających z zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE należy rozpatrywać uwzględniając również przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych („rozporządzenie”).


Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:


  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


Przepis § 5 rozporządzenia przewiduje wprawdzie utratę prawa do zwolnienia w razie przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne w określonym czasie, tym niemniej regulacja ta nie dotyczy przeniesienia własności w wyniku m.in. przekształcenia spółek. W przypadku przekształcenia spółek mamy do czynienia z sukcesją uniwersalną ogółu praw i obowiązków spółki przekształcanej na spółkę przekształconą, tak więc również z przeniesieniem wszelkich praw do składników majątku, co powoduje, że zachowana zostaje ciągłość własności (posiadania) składników majątku.

Zarówno przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia wynikające z rozporządzenia, jak i przesłanki wygaśnięcia i utraty prawa do zwolnienia określone w ustawie o SSE stanowią katalog zamknięty. W ocenie Wnioskodawcy, przekształcenie osobowej spółki handlowej w spółkę kapitałową nie wypełnia żadnej z wymienionych przesłanek. W konsekwencji, przeprowadzone przekształcenie nie będzie skutkowało wygaśnięciem zezwolenia ani utratą prawa do zwolnienia.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE przed 1 stycznia 2001 r., ustawodawca w przepisach ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wskazuje wprost, iż w przypadku przekształcenia w inną spółkę przedsiębiorca taki traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powołane przepisy nie mają zastosowania do Zezwolenia wydanego dla I.B. Sp.k. w 2011 r.

Wnioskodawca wnioskuje, zatem, a contrario, że w przypadku pozostałych procesów restrukturyzacyjnych, w tym w szczególności w przypadku przekształcenia spółki, jeżeli ustawodawca nie wskazał wprost, iż w wyniku tych procesów następuje utrata prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w strefie, to utrata taka nie nastąpi, a prawo do korzystania ze zwolnienia zostanie zachowane.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji przeprowadzonego przekształcenia I.B. Sp. k. w I.B. Sp. z o.o., na podstawie sukcesji uniwersalnej Wnioskodawca zachował prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE przez spółkę przekształcaną na podstawie Zezwolenia.

Stanowisko zaprezentowane powyżej przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2009 r., sygn. IBPBI/2/423-402/09/MO: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej, może wstąpić we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki. (...) Reasumując - przekształcenie Spółki Jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o ile spełnione będą wymogi wynikające z przepisów normujących problematykę zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Podobne wnioski przedstawił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Polkowicach, który w interpretacji indywidualnej z 14 kwietnia 2004 r., sygn. PD/415/P/6/04 wskazał, że: Również art. 93a § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa określa, iż osoba prawna powstała w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Oznacza to, że nowo powstała spółka jest sukcesorem zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, otrzymanego przez spółkę kapitałową i w związku z powyższym może kontynuować korzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego już jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), na podstawie tego zezwolenia.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2012 r., sygn. ILPB3/423-141/12-2/AO, w której organ określił, że: w świetle art. 93d, spółce przekształconej przysługiwać będą również prawa i obowiązki wynikające z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Tym samym należy uznać, iż spółka z o.o. wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej i wspólników spółki przekształcanej. Reasumując, przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spowoduje, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie zezwoleń na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nabędzie prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia przekształcenia, kiedy to wstąpi w prawa i obowiązki podatkowe wspólników spółki przekształcanej.

Podobne wnioski wynikają ze stanowiska wynikającego z interpretacji indywidualnej z 9 listopada 2010 r., sygn. ILPB3/423-580/10-15/MM wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której organ wskazał, że: w konsekwencji, skoro w wyniku przekształcenia w oparciu o przepis art. 553 § 1 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółka przekształcona (spółka z o.o.) wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (spółki komandytowej), a w konsekwencji spółka przekształcona pozostanie podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg przyznanych spółce przekształcanej, to uwzględniając treść § 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, z chwilą przekształcenia na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przejdą zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli po przekształceniu w spółce z o.o. (posiadającą osobowość prawną) spółka przekształcona nadal będzie spełniać warunki określone w zezwoleniu oraz warunki wynikające z ustawy i aktów wykonawczych oraz będzie uzyskiwać dochód z działalności określonej w tym zezwoleniu, to, zdaniem Spółki, będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Reasumując - w świetle zaprezentowanych przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej - w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku przekształcenia I.B. Sp. k. w I.B. Sp. z o.o. Wnioskodawca, jako spółka przekształcona, jest sukcesorem wszystkich praw i obowiązków, również podatkowych, I.B. Sp. k. Tym samym, Wnioskodawca został sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE, w tym w szczególności prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie tego Zezwolenia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj