Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-409/14-3/WS
z 27 czerwca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Dnia 9 lutego 2012 r. wydano decyzję pozwolenia na budowę dla Państwa H., nr działki 190. Inwestorzy wykonali częściowo fundamenty w 2012 r. Później nastąpił podział działki na 190/1 oraz 190/2.
Dnia 26 sierpnia 2013 r. nastąpiła zmiana właścicieli działki 190/1.
Po zmianie właścicieli działki w dniu 27 września 2013 r. przepisano pozwolenie na budowę z inwestora H. na rzecz inwestora G., tj. „Budowa budynku mieszkalnego, jednorodzinnego według projektu „(…)”.
Po uzyskaniu przepisanego pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r. małżonkowie odstąpili od zatwierdzonego projektu budowlanego „(…)” oraz od sposobu zagospodarowania działki i stworzyli nowy projekt budowlany - zamienny.
Dnia 6 grudnia 2013 r. małżonkowie złożyli wniosek o wydanie nowej decyzji o warunkach zabudowy, gdzie zmieniła się kubatura, wymiary domu jednorodzinnego, sposób zagospodarowania działki. Dnia 23 grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z urzędu gminy nową decyzję o warunkach zabudowy dla działki 190/1, następnie wraz z nowym projektem budowlanym zamiennym małżonkowie złożyli w dniu 23 grudnia 2013 r. w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję.
Dnia 30 stycznia 2014 roku małżonkowie otrzymali decyzję o zmianie pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r.
Nowa decyzja zawiera w swoim w zakresie zmiany:
- odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki oraz projektu budowlanego,
- realizacji budowy według opracowanego nowego projektu budowlanego z wykorzystaniem części wykonanych już fundamentów,
- zmiany dotychczasowej treści osnowy decyzji - numer ewidencyjny gruntów „190” otrzymuje brzmienie „190/1” oraz
- zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki oraz projektu budowlanego zamiennego.
Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania z dniem 17 lutego 2014 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane w związku z budową domu jednorodzinnego na podstawie pozwolenia na budową.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą, zwrot VAT za materiały budowlane należy się osobom, które rozpoczną budowę na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.
Zainteresowany nie rozpoczął budowy na podstawie decyzji z września 2013 r., ponieważ odstąpiono od zamierzonego projektu, co jest napisane w decyzji, którą Wnioskodawca otrzymał w styczniu 2014 r. Te dwie decyzje dotyczą jednego pozwolenia na budowę, które zostało zmienione.
Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na informacjach, które uzyskał w Starostwie Powiatowym oraz informacjach, które wyczytał w prawie budowlanym, tj.:
Inwestorzy, którzy uzyskali decyzję o pozwoleniu na budowę, mogą, pod pewnymi warunkami, dokonać istotnych odstępstw od rozwiązań projektowych zawartych w zatwierdzonym projekcie budowlanym. W takim przypadku, przed dokonaniem planowanych zmian, powinni uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę w trybie art. 36a pr. bud. W postępowaniu w sprawie zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę przepisy art. 32-35 pr. bud. (dotyczące postępowania w sprawie pozwolenia na budowę) stosuję się odpowiednio do zakresu tej zmiany art. 36a ust. 3 pr. bud. W sytuacji gdy planowane odstępstwo od zatwierdzonego projektu lub innych warunków pozwolenia na budowę dotyczy sprawy uregulowanej decyzją o warunkach zabudowy, to do wniosku o zmianę pozwolenia na budowę należy dołączyć nową decyzję o warunkach zabudowy. Wniosek o zmianę pozwolenia na budowę musi być zgodny z ustaleniami wiążącej w sprawie decyzji o warunkach zabudowy, musi się mieścić w ramach ustaleń wynikających z decyzji o warunkach zabudowy. Innymi słowy, gdy inwestor zamierza zmienić (w trakcie budowy) charakter inwestycji w sposób wymagający ustalenia nowych warunków zabudowy, to jedynym rozwiązaniem jest uzyskanie nowej decyzji o warunkach zabudowy, a następnie wystąpienie z nowym wnioskiem o wydanie nowego pozwolenia na budowę.
Wnioskodawca przebył całą procedurę, jakiej wymaga prawo budowlane, a na końcu wystąpił o taki wniosek i uzyskał nową decyzję, która wedle ustawy pr.bud. nazywa się: decyzja o zmianie pozwolenia na budowę, tj. pozwolenie zamienne. Wedle zaistniałego faktu Wnioskodawca rozpoczął budowę na podstawie projektu zamiennego oraz pozwolenia zamiennego wydanego w 2014 roku.
Według informacji uzyskanych w Starostwie Powiatowym zmiana decyzji pozwolenia na budowę nr 529/2013 z dnia 27 września 2013 r. jest równoznaczna z wydaniem nowej decyzji pozwolenia na budowę. Zgodnie z tym dom Wnioskodawca będzie budował w oparciu o decyzję wydaną w 2014 r. Zainteresowany posiada wydane pozwolenie na budowę w 2014 r., spełnia warunek, na podstawie którego może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane.
Wnioskodawca spełnia również inne warunki wymienione w ustawie, tj.:
- powierzchnia użytkowa domu wynosi 97,5 metra kwadratowego (według ustawy powinna wynosić do 100 metrów kwadratowych),
- budowany dom będzie pierwszym mieszkaniem Wnioskodawcy,
- Wnioskodawca nigdy nie był właścicielem, współwłaścicielem mieszkania jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
- w dniu wydania pozwolenia na budowę Zainteresowany nie ukończył 36 lat.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. z 2013 r. poz. 1304 ze zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.
W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy, o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:
- wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:
- budową domu jednorodzinnego albo
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
- przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;
- powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
- 75 m2 i 100 m2,
- 85 m2 i 110 m2- w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;
- osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;
- do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
- właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
- osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
- właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
‒ z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.
Zgodnie z art. 21 ww. ustawy – zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.
Analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych należy zaznaczyć, że jednym z nich jest to, aby przedsięwzięcie było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.
W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, że w dniu 9 lutego 2012 r. wydano decyzję pozwolenia na budowę dla Państwa H.
Dnia 26 sierpnia 2013 r. nastąpiła zmiana właścicieli działki.
Po zmianie właścicieli działki w dniu 27 września 2013 r. przepisano pozwolenie na budowę na rzecz inwestora G.
Po uzyskaniu przepisanego pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r. małżonkowie odstąpili i stworzyli nowy projekt budowlany - zamienny.
Dnia 6 grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z Urzędu Gminy nową decyzję o warunkach zabudowy dla działki. Następnie wraz z nowym projektem budowlanym złożyli w dniu 23 grudnia 2013 r. w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję.
Dnia 30 stycznia 2014 roku małżonkowie otrzymali decyzję o zmianie pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r.
Należy podkreślić, że jakakolwiek zmiana w pozwoleniu na budowę nie może być traktowana przez inwestora jako nowe pozwolenie na budowę, skoro każda zmiana jasno stanowi o pozostawieniu w mocy innych, poza zmienionymi, punktów pozwolenia na budowę. Pierwotne pozwolenie nie zostaje przez kolejne zmiany cofnięte i do niego należy się zawsze odwoływać ustalając datę wydania pozwolenia na budowę. Do pozwolenia na budowę i daty jego wydania odwołał się też ustawodawca w art. 20 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
Skoro zatem Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego w dniu 27 września 2013 r., po przepisaniu pozwolenia na budowę na rzecz inwestorów G., to w konsekwencji Wnioskodawca nie ma uprawnień do skorzystania z prawa do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych na mocy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.