Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-409/14-3/WS
z 27 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 9 lutego 2012 r. wydano decyzję pozwolenia na budowę dla Państwa H., nr działki 190. Inwestorzy wykonali częściowo fundamenty w 2012 r. Później nastąpił podział działki na 190/1 oraz 190/2.

Dnia 26 sierpnia 2013 r. nastąpiła zmiana właścicieli działki 190/1.

Po zmianie właścicieli działki w dniu 27 września 2013 r. przepisano pozwolenie na budowę z inwestora H. na rzecz inwestora G., tj. „Budowa budynku mieszkalnego, jednorodzinnego według projektu „(…)”.

Po uzyskaniu przepisanego pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r. małżonkowie odstąpili od zatwierdzonego projektu budowlanego „(…)” oraz od sposobu zagospodarowania działki i stworzyli nowy projekt budowlany - zamienny.

Dnia 6 grudnia 2013 r. małżonkowie złożyli wniosek o wydanie nowej decyzji o warunkach zabudowy, gdzie zmieniła się kubatura, wymiary domu jednorodzinnego, sposób zagospodarowania działki. Dnia 23 grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z urzędu gminy nową decyzję o warunkach zabudowy dla działki 190/1, następnie wraz z nowym projektem budowlanym zamiennym małżonkowie złożyli w dniu 23 grudnia 2013 r. w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję.

Dnia 30 stycznia 2014 roku małżonkowie otrzymali decyzję o zmianie pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r.

Nowa decyzja zawiera w swoim w zakresie zmiany:

  • odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki oraz projektu budowlanego,
  • realizacji budowy według opracowanego nowego projektu budowlanego z wykorzystaniem części wykonanych już fundamentów,
  • zmiany dotychczasowej treści osnowy decyzji - numer ewidencyjny gruntów „190” otrzymuje brzmienie „190/1” oraz
  • zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki oraz projektu budowlanego zamiennego.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania z dniem 17 lutego 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane w związku z budową domu jednorodzinnego na podstawie pozwolenia na budową.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą, zwrot VAT za materiały budowlane należy się osobom, które rozpoczną budowę na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.

Zainteresowany nie rozpoczął budowy na podstawie decyzji z września 2013 r., ponieważ odstąpiono od zamierzonego projektu, co jest napisane w decyzji, którą Wnioskodawca otrzymał w styczniu 2014 r. Te dwie decyzje dotyczą jednego pozwolenia na budowę, które zostało zmienione.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na informacjach, które uzyskał w Starostwie Powiatowym oraz informacjach, które wyczytał w prawie budowlanym, tj.:

Inwestorzy, którzy uzyskali decyzję o pozwoleniu na budowę, mogą, pod pewnymi warunkami, dokonać istotnych odstępstw od rozwiązań projektowych zawartych w zatwierdzonym projekcie budowlanym. W takim przypadku, przed dokonaniem planowanych zmian, powinni uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia na budowę w trybie art. 36a pr. bud. W postępowaniu w sprawie zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę przepisy art. 32-35 pr. bud. (dotyczące postępowania w sprawie pozwolenia na budowę) stosuję się odpowiednio do zakresu tej zmiany art. 36a ust. 3 pr. bud. W sytuacji gdy planowane odstępstwo od zatwierdzonego projektu lub innych warunków pozwolenia na budowę dotyczy sprawy uregulowanej decyzją o warunkach zabudowy, to do wniosku o zmianę pozwolenia na budowę należy dołączyć nową decyzję o warunkach zabudowy. Wniosek o zmianę pozwolenia na budowę musi być zgodny z ustaleniami wiążącej w sprawie decyzji o warunkach zabudowy, musi się mieścić w ramach ustaleń wynikających z decyzji o warunkach zabudowy. Innymi słowy, gdy inwestor zamierza zmienić (w trakcie budowy) charakter inwestycji w sposób wymagający ustalenia nowych warunków zabudowy, to jedynym rozwiązaniem jest uzyskanie nowej decyzji o warunkach zabudowy, a następnie wystąpienie z nowym wnioskiem o wydanie nowego pozwolenia na budowę.

Wnioskodawca przebył całą procedurę, jakiej wymaga prawo budowlane, a na końcu wystąpił o taki wniosek i uzyskał nową decyzję, która wedle ustawy pr.bud. nazywa się: decyzja o zmianie pozwolenia na budowę, tj. pozwolenie zamienne. Wedle zaistniałego faktu Wnioskodawca rozpoczął budowę na podstawie projektu zamiennego oraz pozwolenia zamiennego wydanego w 2014 roku.

Według informacji uzyskanych w Starostwie Powiatowym zmiana decyzji pozwolenia na budowę nr 529/2013 z dnia 27 września 2013 r. jest równoznaczna z wydaniem nowej decyzji pozwolenia na budowę. Zgodnie z tym dom Wnioskodawca będzie budował w oparciu o decyzję wydaną w 2014 r. Zainteresowany posiada wydane pozwolenie na budowę w 2014 r., spełnia warunek, na podstawie którego może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane.

Wnioskodawca spełnia również inne warunki wymienione w ustawie, tj.:

  • powierzchnia użytkowa domu wynosi 97,5 metra kwadratowego (według ustawy powinna wynosić do 100 metrów kwadratowych),
  • budowany dom będzie pierwszym mieszkaniem Wnioskodawcy,
  • Wnioskodawca nigdy nie był właścicielem, współwłaścicielem mieszkania jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
  • w dniu wydania pozwolenia na budowę Zainteresowany nie ukończył 36 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. z 2013 r. poz. 1304 ze zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi – osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy, o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

  1. wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:
    1. budową domu jednorodzinnego albo
    2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
  2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;
  3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
    1. 75 m2 i 100 m2,
    2. 85 m2 i 110 m2- w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;
  4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;
  5. do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
    1. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
    2. osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
    3. właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny

‒ z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ww. ustawy – zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.


Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych należy zaznaczyć, że jednym z nich jest to, aby przedsięwzięcie było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.

W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, że w dniu 9 lutego 2012 r. wydano decyzję pozwolenia na budowę dla Państwa H.

Dnia 26 sierpnia 2013 r. nastąpiła zmiana właścicieli działki.

Po zmianie właścicieli działki w dniu 27 września 2013 r. przepisano pozwolenie na budowę na rzecz inwestora G.

Po uzyskaniu przepisanego pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r. małżonkowie odstąpili i stworzyli nowy projekt budowlany - zamienny.

Dnia 6 grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z Urzędu Gminy nową decyzję o warunkach zabudowy dla działki. Następnie wraz z nowym projektem budowlanym złożyli w dniu 23 grudnia 2013 r. w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję.

Dnia 30 stycznia 2014 roku małżonkowie otrzymali decyzję o zmianie pozwolenia na budowę z dnia 27 września 2013 r.

Należy podkreślić, że jakakolwiek zmiana w pozwoleniu na budowę nie może być traktowana przez inwestora jako nowe pozwolenie na budowę, skoro każda zmiana jasno stanowi o pozostawieniu w mocy innych, poza zmienionymi, punktów pozwolenia na budowę. Pierwotne pozwolenie nie zostaje przez kolejne zmiany cofnięte i do niego należy się zawsze odwoływać ustalając datę wydania pozwolenia na budowę. Do pozwolenia na budowę i daty jego wydania odwołał się też ustawodawca w art. 20 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Skoro zatem Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego w dniu 27 września 2013 r., po przepisaniu pozwolenia na budowę na rzecz inwestorów G., to w konsekwencji Wnioskodawca nie ma uprawnień do skorzystania z prawa do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych na mocy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj