Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-584/14-3/MM
z 8 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie braku uznania działalności polegającej na organizowaniu konkursu promującego selektywną zbiórkę odpadów komunalnych za działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie uznania działalności polegającej na organizowaniu konkursu promującego selektywną zbiórkę odpadów komunalnych za działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Związek prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 z 2001 roku, poz. 1591 z późniejszymi zmianami). Związek realizuje zadania własne 18 gmin – członków Związku, w tym 13–nastu, polegające na utrzymaniu czystości i porządku na terenie Gmin – członków Związku określone w powszechnie obowiązujących aktach prawnych, w tym w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Między innymi prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych m.in. poprzez działania edukacyjne i promujące proekologiczne postawy w formie konkursów, imprez kulturalnych, seminariów, konferencji.

Związek podjął inicjatywę udziału w 13 imprezach kulturalnych organizowanych przez gminy członków Związku, podczas których oprócz zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży realizuje 13 konkursów promujących selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Regulaminy konkursów uwzględniają trzy etapy konkursu. W pierwszym z systemu informatycznego doc.pl wyłaniani są właściciele nieruchomości w danej gminie, którzy spełniają następujące kryteria uczestnictwa: systematycznie, co miesiąc oddają odpady segregowane oraz systematycznie uiszczają opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Drugi etap to publiczne losowanie przez komisję konkursową spośród wyłonionej grupy potencjalnego laureata, który weźmie udział w trzecim etapie, tj. sprawdzianie wiedzy z zakresu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Jeśli laureat przejdzie trzeci etap pomyślnie, tj. odpowie na zadane pytania, otrzymuje jednorazowo nagrodę rzeczową nie przekraczającą jednego tysiąca złotych brutto. Nad przejrzystością i prawidłowością konkursu czuwa komisja konkursowa.

Do dnia złożenia wniosku Związek przeprowadził 4 konkursy, w których jednorazowe nagrody nie przekraczały jednego tysiąca złotych brutto i zamierza przeprowadzić jeszcze 9 konkursów wg. określonych wyżej zasad.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Związek będzie podlegał podatkowi od gier z tego powodu, że organizuje konkurs promujący selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, którego laureat otrzyma nagrodę rzeczową o wartości nieprzekraczającej jeden tysiąc złotych brutto?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Prowadzone przez Związek konkursy nie spełniają definicji określonych w art. 2 ust. 1 pkt 9,10 ustawy o grach hazardowych, tj. loterii fantowej lub loterii promocyjnej, ponieważ określone w nich kryteria uczestnictwa nie opierają się na przypadku, ale wyraźnie formułują oczekiwane umiejętności (systematyczną selekcję odpadów komunalnych na odpady opakowaniowe wg określonych w regulaminach utrzymania i czystości zasad) oraz czynności (comiesięczne uiszczanie opłaty). Nie występuje też fakt nabycia losu lub innego dowodu udziału w grze ani też nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. Nagrody rzeczowe w konkursie otrzymują uczestnicy, którzy wykazują się wiedzą w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z obowiązującymi w danej gminie zasadami. Związek nie pobiera opłat za udział w konkursie od uczestników. Uczestnikiem jest każdy właściciel nieruchomości, który spełnia określone w regulaminie kryteria. Związek nie jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2, na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia a co za tym idzie nie jest podatnikiem podatku od gier w rozumieniu art. 71.

W związku z powyższym Związek nie podlega ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), dalej zwaną „ustawą o grach”, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to m.in. loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe oraz loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (art. 7 ust. 1 ustawy o grach).


W myśl art. 71 ust. 1 ustawy o grach podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera. Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy o grach przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanegow formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca organizuje konkursy promujące selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. Regulaminy konkursów uwzględniają trzy etapy konkursu. W pierwszym z systemu informatycznego doc.pl wyłaniani są właściciele nieruchomości w danej gminie, którzy spełniają następujące kryteria uczestnictwa: systematycznie, co miesiąc oddają odpady segregowane oraz systematycznie uiszczają opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Drugi etap to publiczne losowanie przez komisję konkursową spośród wyłonionej grupy potencjalnego laureata, który weźmie udział w trzecim etapie, tj. sprawdzianie wiedzy z zakresu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Jeśli laureat przejdzie trzeci etap pomyślnie, tj. odpowie na zadane pytania, otrzymuje jednorazowo nagrodę rzeczową nie przekraczającą jednego tysiąca złotych brutto.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że organizowane przez Zainteresowanego konkursy promujące selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nie spełniają przesłanek do uznania ich za gry losowe, w szczególności za loterie fantowe lub promocyjne, ponieważ wygrana w tych konkursach jest uzależniona od odpowiedniej wiedzy w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z obowiązującymi w danej gminie zasadami, a nie od przypadku lub od odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Ponadto uzyskanie nagrody uzależnione jest od wykonania określonych czynności faktycznych w postaci segregowania odpadów komunalnych, co również wyklucza element losowości.

W związku z tym Zainteresowany z tytułu organizowania tych konkursów nie jest podatnikiem podatku od gier, a sama działalność z uwagi na brak wypełnienia elementu przedmiotowego z art. 2 ustawy o grach nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj