Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-368/12-4/MP
z 7 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-368/12-4/MP
Data
2012.08.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
działalność pożytku publicznego
fundacje
Niemcy
płatnik
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy stypendium ufundowane przez niemiecką fundację na naukę dla młodych, szczególnie uzdolnionych studentów jest w całości zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, czy do wysokości 3.800 PLN rocznie?



Wniosek ORD-IN 387 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2012 r. (data wpływu 30.04.2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 09.07.2012 r. (data nadania 10.07.2012 r., data wpływu 11.07.2012 r.), na wezwanie z dnia 27.06.2012 r. Nr IPPB4/415-368/12-2/MP (data nadania 28.06.2012 r., data odbioru 03.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów ufundowanych przez niemiecką fundację na naukę dla młodych studentów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów ufundowanych przez niemiecką fundację na naukę dla młodych studentów.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 27.06.2012 r. Nr IPPB4/415-368/12-2/MP (data nadania 28.06.2012 r., data odbioru 03.07.2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez szczegółowe opisanie zdarzenia przyszłego oraz dostarczenie oryginału pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa bądź innego dokumentu, z którego wynika prawo Pani M. G. do reprezentacji i odbioru korespondencji dotyczącej wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Fundacji.

Pismem z dnia 09.07.2012 r. (data nadania 10.07.2012 r., data wpływu 11.07.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest niemiecką fundacją polityczną, mająca swoją siedzibę w Niemczech i otrzymuje z budżetu niemieckiego środki na prowadzenie działalności służącej wyłącznie celom społecznie użytecznym. Swoją międzynarodową działalnością Fundacja wspiera prawo ludzi do życia w wolności i godności, przyczynia się do rozwoju demokracji, państwa prawa i społecznej gospodarki rynkowej. Wspiera dialog w polityce wewnętrznej i międzynarodowej, a także porozumienie między kulturami i religiami. Od 20 lat Fundacja posiada swoje przedstawicielstwo w Polsce, utworzone w oparciu o zezwolenie Ministra Spraw Zagranicznych RP - decyzja z 27.03.1992 r. Do działalności Fundacji należy przede wszystkim edukacja polityczna poprzez organizację seminariów, konferencji i debat. Fundacja wspiera budowę społeczeństwa obywatelskiego, rozwój systemu partyjnego, ponadpaństwowy dialog międzypartyjny i sprawnie działający system społeczny i gospodarczy, kontynuację procesu integracji europejskiej i dbałość o dobre stosunki Polski i Niemiec.

Obok edukacji politycznej na rzecz pokoju, wolności i sprawiedliwości, wspierania budowy społeczeństwa obywatelskiego i ponadpaństwowego dialogu między partyjnego, jednym z ważniejszych zadań Fundacji jest wspieranie młodzieży szczególnie uzdolnionej w zdobywaniu wykształcenia i w dalszym kształceniu poprzez przyznawanie stypendiów. Oprócz stypendiów na studia podyplomowe i doktoranckie na niemieckich uczelniach, Fundacja zamierza uruchomić nowy program stypendialny skierowany do młodych polskich studentów (do 25 roku życia) mieszkających i studiujących w Polsce. Stypendia będą przyznawane na podstawie wewnętrznego regulaminu Fundacji. Podstawowym kryterium oceny będą ponadprzeciętne wyniki w nauce, zaangażowanie społeczno-polityczne, identyfikacja z zasadami chrześcijańskiej demokracji i znajomość języka niemieckiego. Informacje o naborze zamieszczone są w Internecie i zostały rozesłane na uczelnie. Wysokość stypendium została określona na 1.200 PLN miesięcznie brutto. O przyjęciu w poczet stypendystów zadecyduje specjalnie powołana komisja kwalifikacyjna, przeprowadzająca rozmowę z kandydatem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium ufundowane przez niemiecką fundację na naukę dla młodych, szczególnie uzdolnionych studentów jest w całości zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, czy do wysokości 3.800 PLN rocznie...

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium jest zwolnione z opodatkowania, o którym jest mowa w art. 21 pkt 46 ustawy, ponieważ jest zwolnieniem związanym z przychodem ze środków płynących z zagranicy, mających bezzwrotny charakter, a prace wykonywane przez podatnika (nauka) służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361) źródłem przychodów są tzw. inne źródła, do których zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego powyżej przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Zatem zwolnienie z opodatkowani stypendiów – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł – zawarte w powołanym wyżej przepisie ustawy, może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

  • świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego na podstawie regulaminów zatwierdzających przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący niemiecką fundacją polityczną, zamierza uruchomić nowy program stypendialny skierowany do młodych polskich studentów mieszkających i studiujących w Polsce. Stypendia będą przyznawane na podstawie wewnętrznego regulaminu Fundacji. Informacje o naborze zamieszczone są w internecie i zostały rozesłane na uczelnie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy normuje sytuacje, w których wysokość i zasady udzielania stypendium są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź stypendium jest przyznawane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), które:

- nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, to do wypłacanych stypendiów będzie miało zastosowanie zwolnienia unormowane w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy.

Podkreślić należy, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż Fundacja spełnia kryteria organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto należy wskazać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj