Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-407/14-4/JN
z 11 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2014 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz wskazanie, że złożony wniosek dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, mający siedzibę na terytorium Polski i będący zarejestrowanym aktywnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE, prowadzi działalność w zakresie produkcji opakowań. Prowadzi rozmowy ze spółką czeską, zarejestrowaną w Republice Czeskiej jako podatnik VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Opakowania, które Wnioskodawca sprzedawać będzie tej spółce, przekazywać będzie na terenie kraju podmiotowi podatnikowi podatku od towarów i usług, który pakować w nie będzie towary dostarczone także przez ww. spółkę czeską, będące własnością tej spółki. Po zapakowaniu towary będą sprzedawane przez spółkę czeską podmiotom z innych krajów Unii Europejskiej i wywożone do tych krajów. Płatność za dostarczone przez Wnioskodawcę opakowania będzie dokonywana przelewem na rachunek bankowy Zainteresowanego w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia wydania towaru. Dostawę tę Wnioskodawca zamierza wykazywać w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawiana będzie faktura stwierdzająca dokonanie dostawy towarów, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli z posiadanych przez niego dokumentów wynikać będzie, że towary przekazywane podmiotowi, który pakować towary stanowiące własność czeskiej spółki w dostarczone przez Wnioskodawcę opakowania, zostaną po wykonaniu tej usługi wywiezione z terytorium kraju.

W piśmie z dnia 25 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że pakowanie towarów w opakowania przez niego dostarczone odbywać się będzie na terytorium Polski. W związku z tym użycie dostarczanych przez Zainteresowanego opakowań do pakowania towarów winno być w przekonaniu Wnioskodawcy uznane za wykonanie na tych opakowaniach usług na ruchomym majątku rzeczowym na terytorium Polski w rozumieniu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Wnioskodawca wniosek o interpretację złożył m.in. dlatego, że ww. rozporządzenie posługuje się pojęciem nieostrym (usługi na ruchomym majątku rzeczowym), którego nie definiuje ani to rozporządzenie ani ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Pojęciem tym nie posługują się także stosowne klasyfikacje statystyczne, w szczególności Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług. Celem Zainteresowanego jest w tym kontekście uzyskanie potwierdzenia jego stanowiska, iż ma w tym przypadku do czynienia z usługami na ruchomym majątku rzeczowym.

Pytanie dotyczy sytuacji, w której opakowania po ich użyciu do zapakowania towarów zostaną wraz z tymi towarami wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie ma informacji, po jakim czasie od zapakowania nastąpi ten wywóz, stąd nie może ustosunkować się do pytania czy wywóz ten nastąpi „bezpośrednio po wykonaniu ww. usług opakowania”, zresztą § 7 ww. rozporządzenia dla zastosowania stawki 0% nie zawiera warunku wywozu „bezpośrednio po wykonaniu usług”, gdyż w pkt 5 stanowi jedynie, że warunkiem zastosowania tej stawki podatkowej jest posiadanie dokumentów, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. W tym kontekście Wnioskodawca wyjaśnił, że wywóz można określić jako następujący bezpośrednio po wykonaniu pakowania w tym sensie, że przed wywozem z kraju towar ten z opakowaniem nie będzie już przedmiotem dodatkowego obrotu na terytorium kraju.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa towarów (funkcjonalnie będących opakowaniami innych produktów) w stanie opisanym powyżej korzysta ze stawki 0% podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy Minister finansów uprawniony został do przejściowego obniżenia stawek podatku od towarów i usług, wynikających z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy, m.in. do wysokości 0%.

Korzystając z tej delegacji minister wydał rozporządzenie, zgodnie z którego § 7 obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przy czym przepis ten stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

  1. składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE,
  2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym,
  3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
  4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru (a otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego),
  5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Ani rozporządzenie ani ustawa nie definiuje pojęcia wykonania na tych towarach usług (usługi na majątku ruchomym), które zostało użyte w § 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia. W związku z tym uprawnione jest w przekonaniu Wnioskodawcy - odnosząc się do sytuacji będącej przedmiotem wniosku - że taka usługa na majątku ruchomym ma miejsce zarówno w stosunku do towaru, który podlega konfekcjonowaniu i pakowaniu (nie jest to jednak przedmiotem działalności Zainteresowanego, a więc także wniosku o interpretację), jak i - w przypadku Wnioskodawcy - w stosunku to opakowań (które dla niego są jednak zwykłym produktem i towarem w rozumieniu przepisów ustawy), w które po ich sprzedaży przez Zainteresowanego pakowane będą na terenie kraju inne towary i łącznie zostaną one wywiezione z terytorium kraju. Inaczej mówiąc, usługa na rzeczowym majątku ruchomym wykonywana jest zarówno na towarze podlegającym pakowaniu, jak i na samych opakowaniach. Tym samym dostawa tych opakowań firmie czeskiej w stanie opisanym powyżej, w sytuacji gdy spełnione będą wszystkie pozostałe warunki wynikające z § 7 ust. 2 rozporządzenia, korzystać będzie zdaniem Wnioskodawcy ze stawki 0% na podstawie ww. przepisu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Art. 13 ust. 6 ustawy, wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dodatkowo, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719), umożliwiają zastosowanie stawki 0% VAT dla dostaw towarów, które to czasowo/chwilowo dostarczane są do innego podmiotu na terytorium kraju w celu wykonania na nich pewnych czynności/usług, pod warunkiem, że po ich wykonaniu zostaną wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.

I tak, zgodnie z treścią § 7 ww. rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

  1. składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
  2. przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;
  3. wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;
  4. otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;
  5. posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, mający siedzibę na terytorium Polski i będący zarejestrowanym aktywnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE, prowadzi działalność w zakresie produkcji opakowań. Prowadzi rozmowy ze spółką czeską, zarejestrowaną w Republice Czeskiej jako podatnik VAT dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Opakowania, które Wnioskodawca sprzedawać będzie tej spółce, przekazywać będzie na terenie kraju podmiotowi podatnikowi podatku od towarów i usług, który pakować w nie będzie towary dostarczone także przez ww. spółkę czeską, będące własnością tej spółki. Po zapakowaniu towary będą sprzedawane przez spółkę czeską podmiotom z innych krajów Unii Europejskiej i wywożone do tych krajów. Płatność za dostarczone przez Wnioskodawcę opakowania będzie dokonywana przelewem na rachunek bankowy Zainteresowanego w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia wydania towaru. Dostawę tę Wnioskodawca zamierza wykazywać w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawiana będzie faktura stwierdzająca dokonanie dostawy towarów, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jeżeli z posiadanych przez niego dokumentów wynikać będzie, że towary przekazywane podmiotowi, który pakować towary stanowiące własność czeskiej spółki w dostarczone przez Wnioskodawcę opakowania, zostaną po wykonaniu tej usługi wywiezione z terytorium kraju.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że pakowanie towarów w opakowania przez niego dostarczone odbywać się będzie na terytorium Polski. W związku z tym użycie dostarczanych przez Zainteresowanego opakowań do pakowania towarów winno być w przekonaniu Wnioskodawcy uznane za wykonanie na tych opakowaniach usług na ruchomym majątku rzeczowym na terytorium Polski w rozumieniu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przypadku, gdy – jak wynika z okoliczności sprawy - opakowania, o których mowa we wniosku będą przekazywane na terytorium kraju podmiotowi, który będzie w nie pakować towary będące przedmiotem dostawy, tj. ww. opakowania będą przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium Polski, a następnie zapakowane towary zostaną wywiezione na terytorium innych krajów Unii Europejskiej, to Wnioskodawca - zarejestrowany jako podatnik VAT UE - będzie mógł potraktować dostawę przedmiotowych opakowań jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0%. Przy czym stawka podatku 0% będzie przysługiwała pod warunkiem, że – jak wskazał Wnioskodawca - płatność za dostarczone przez opakowania będzie dokonywana przelewem na rachunek bankowy w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia wydania towaru oraz z posiadanych przez Zainteresowanego dokumentów wynikać będzie, że towary przekazywane podmiotowi, który będzie pakować towary stanowiące własność czeskiej spółki w dostarczone przez Wnioskodawcę opakowania, zostaną po wykonaniu tej usługi wywiezione z terytorium kraju, a także wykaże w deklaracji dla podatku od towarów i usług oraz w informacji podsumowującej tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj