Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-308/14-2/AF
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zastosowania ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych zastosowania ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Po zmarłej w dniu 14 września 2012 r. krewnej Wnioskodawczyni Krystynie H. (wobec której Wnioskodawczyni zalicza się do III grupy podatkowej, w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn), na mocy testamentu sporządzonego w formie aktu notarialnego Wnioskodawczyni została powołana do dziedziczenia, m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Przed Sądem Rejonowym toczyła się sprawa o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej. W dniu 17 grudnia 2013 r. zostało wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia przez Wnioskodawczynię całego majątku spadkowego po zmarłej, gdyż brak jest innych osób powołanych do dziedziczenia, zarówno ustawowego, jak i na podstawie testamentu. Postanowienie uprawomocniło się z dniem 8 stycznia 2014 r. Ze względu na zły stan zdrowia oraz zaawansowany wiek Krystyny H. Wnioskodawczyni sprawowała nad nią opiekę przez ponad dwa lata od poświadczenia przez notariusza zawarcia pisemnej umowy opieki z podpisem notarialnie poświadczonym.

W dniu 7 marca 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję ustalającą podatek od nabytego przez Wnioskodawczynię spadku po Krystynie H. (data doręczenia: 20 marca 2014 r.). Decyzja została wydana na skutek złożonego przez Wnioskodawczynię do naczelnika ww. urzędu w dniu 7 lutego 2014 r. zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy i praw majątkowych (SD-3). Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Nie później, niż w terminie jednego roku od złożenia ww. zeznania podatkowego Wnioskodawczyni zamierza dokonać zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do odziedziczonego lokalu mieszkalnego (o powierzchni ok. 23 m.kw.) na prawo własności części ułamkowej większego lokalu mieszkalnego (o powierzchni około 58 m.kw.), którego właścicielem jest obecnie matka Wnioskodawczyni. Od ponad trzydziestu pięciu lat Wnioskodawczyni zamieszkuje w tym mieszkaniu (od śmierci ojca tylko z matką, wcześniej z obojgiem rodziców) i jest w nim zameldowana. Mieszkanie, na które Wnioskodawczyni planuje się zamienić (uzyskać udział we współwłasności lokalu), zostało odziedziczone przez matkę po ojcu Wnioskodawczyni w 2002 r. Wnioskodawczyni nie jest obecnie właścicielem innego budynku mieszkalnego, ani lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, nie przysługuje jej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, ani wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego, ani prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym; Wnioskodawczyni nie jest najemcą lokalu, ani budynku. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie.

Wnioskodawczyni nie zamierza zamieszkiwać w odziedziczonym lokalu mieszkalnym, zaś w mieszkaniu, które stałoby się jej współwłasnością po dokonaniu zamiany na wyżej wskazanych zasadach, Wnioskodawczyni zamierza nadal być zameldowana na pobyt stały i zamieszkiwać przez przynajmniej pięć lat od dnia zamiany. Wnioskodawczyni nie zamierza również dokonać zbycia tego mieszkania przez okres pięciu lat od dnia dokonania zamiany.

Ze względu na zaawansowany wiek matki (75 lat) oraz jej stan zdrowia, Wnioskodawczyni razem z nią zamieszkuje w mieszkaniu stanowiącym własność matki Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zmieniła miejsca zamieszkania od śmierci ojca w 2002 r., aby być do dyspozycji matki, głównie w nagłej potrzebie, w szczególności w godzinach nocnych. Takie sytuacje miały już miejsce, np. wtedy gdy u matki wystąpiło migotanie przedsionków stanowiące zagrożenie dla życia. Błyskawiczne przemieszczenie z odziedziczonego przez Wnioskodawczynię mieszkania do matki nie byłoby możliwe, mimo, że znajduje się niedaleko, to jednak w miarę szybkie dotarcie z niego wymaga skorzystania z komunikacji miejskiej (Wnioskodawczyni nie posiada samochodu). Wnioskodawczyni nie ma rodzeństwa, stąd też jest jedyną osobą odpowiedzialną za zapewnienie matce bezpieczeństwa. Zamiana mieszkań pozwoliłaby Wnioskodawczyni również uniknąć czasochłonnej i kosztownej przeprowadzki. Kolejnym niezależnym powodem wymuszającym na Wnioskodawczyni zamianę jest metraż odziedziczonego mieszkania. Jest ono bowiem dla Wnioskodawczyni za małe, a ponadto jego okna wychodzą na bardzo ruchliwą ulicę, co czyni zamieszkiwanie w nim niezwykle uciążliwym z powodu ogromnego nasilenia hałasu. Mieszkanie, na które Wnioskodawczyni chciałaby się zamienić jest ponad dwa razy większe i ciche. Wnioskodawczyni pracuje przy ul..., co obecnie pozwala jej na dotarcie do pracy pieszo w ciągu ok. 8 minut, natomiast z odziedziczonego mieszkania droga do pracy jest znacznie dłuższa i konieczny byłby dojazd środkami komunikacji miejskiej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy każdy ze wskazanych przez Wnioskodawczynię w pkt 68 niniejszego wniosku powodów zamiany mieszkania lub wszystkie łącznie mogą zostać uznane za okoliczności wpływające na konieczność zmiany warunków zamieszkania, w świetle art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn? A zatem, czy Wnioskodawczyni nie straci prawa do ulgi, o której mowa w art. 16 tej ustawy, dokonując zamiany na powyższych zasadach?


Zdaniem Wnioskodawczyni, po dokonaniu zamiany, nie straci ona prawa do ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a z której Wnioskodawczyni już skorzystała, z następujących powodów:

  1. Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w art. 16 ust. 2 pkt 1 - 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wykazane zostało w pkt 68 niniejszego wniosku;
  2. Wnioskodawczyni zamierza spełnić wymogi określone w art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn, o czym mowa w pkt 68 niniejszego wniosku;
  3. zachodzi konieczność zmiany warunków zamieszkania ze względu na:
    1. zaawansowany wiek matki Wnioskodawczyni (75 lat) oraz jej stan zdrowia co czyni niezbędnym zamieszkiwanie razem z nią, szczególnie, że Wnioskodawczyni nie posiada rodzeństwa, które mogłoby ją zastąpić w wymagających tego sytuacjach. Dlatego też Wnioskodawczyni zamieszkuje w mieszkaniu matki (tym, na które planuje się zamienić), co pozwala na pozostawanie do dyspozycji matki, głównie w nagłej potrzebie, w szczególności w godzinach nocnych. W razie zaistnienia takiej konieczności natychmiastowe przemieszczenie z odziedziczonego przez Wnioskodawczynię mieszkania nie byłoby możliwe. Mimo, że lokal znajduje się niedaleko, to jednak szybkie dotarcie wymaga skorzystania z komunikacji miejskiej (Wnioskodawczyni nie posiada samochodu);
    2. możliwość uniknięcia czasochłonnej i kosztownej przeprowadzki;
    3. zbyt małą powierzchnię odziedziczonego mieszkania w stosunku do potrzeb Wnioskodawczyni, Wnioskodawczyni nie byłaby w stanie umieścić w nim wszystkich rzeczy, którymi obecnie dysponuje i zachodziłaby konieczność przechowywania ich poza jej miejscem zamieszkania;
    4. okna odziedziczonego lokalu wychodzą na bardzo ruchliwą ulicę, co czyni zamieszkiwanie w nim niezwykle uciążliwym z powodu ogromnego nasilenia hałasu. Mieszkanie, na które Wnioskodawczyni chciałaby się zamienić jest ponad dwa razy większe i ciche;
    5. bliskość miejsca pracy w stosunku do mieszkania, na które Wnioskodawczyni zamierza się zamienić, co pozwala Wnioskodawczyni na dotarcie do pracy pieszo w ciągu ok. 8 minut, natomiast z odziedziczonego mieszkania droga do pracy jest znacznie dłuższa i konieczny jest dojazd środkami komunikacji miejskiej.


Zgodnie z poglądami reprezentowanymi w orzecznictwie, „zbycie przedmiotu spadku w celu lepszego realizowania potrzeb mieszkaniowych podatnika mieści się w zakresie określonej w art. 16 ust. 7 u.p.s.d. przesłanki do zachowania ulgi mieszkaniowej” (wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 524/10). Ponadto, jak wskazano w uzasadnieniu powołanego wyroku, nie można przyjąć, iż „konieczność zmiany warunków mieszkaniowych musi być spowodowana sytuacją wyjątkową czyniącą potrzebę zmiany warunków mieszkaniowych nieodzowną, która (...) ma charakter obiektywny. Mając na uwadze fakt, że ulga określona w art. 16 ust. 1 pkt 1 u.p.s.d. służyć ma zaspokojeniu potrzeb osobistych podatnika, to przy badaniu czy w sprawie wystąpiły okoliczności określone w art. 16 ust. 7 u.p.s.d. uprawniające podatnika do zachowania ulgi, należy brać pod uwagę także subiektywne potrzeby podatnika w zakresie jego potrzeb mieszkaniowych”. Oczywistym jest, że wykładnia ust. 7 powołanego przepisu ma zastosowanie również do jego ust. 8, którego dotyczy przedstawione przez Wnioskodawczynię zdarzenie przyszłe.

W ocenie Wnioskodawczyni, wskazane przez nią przesłanki służą właśnie temu celowi, o którym mowa w powyższym wyroku. Pierwszorzędny powód stanowi sytuacja rodzinna, to jest konieczność zamieszkiwania z matką, ale także zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni. W szczególności ze względu na metraż i położenie odziedziczonego mieszkania zachodzi konieczność jego zamiany na mieszkanie, które w pełni realizuje potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawczyni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.


Stosownie do art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.


W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, ulga, o której wyżej mowa, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
  6. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
  7. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.


Jednakże, w myśl postanowień art. 16 ust. 7 omawianej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.


Zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny (udział w budynku lub lokalu) albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (udział w takim prawie) został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia.

Pomimo nie sprecyzowania w akcie prawnym, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. Dla spełnienia tej przesłanki nie wystarczy zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Będzie nią również zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości.

Podkreślić należy, że powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.

Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia - środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz aby łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzony był zameldowaniem na pobyt stały i wynosił 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po zmarłej w dniu 14 września 2012 r. krewnej Wnioskodawczyni (wobec której Wnioskodawczyni zalicza się do III grupy podatkowej, w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn), na mocy testamentu sporządzonego w formie aktu notarialnego Wnioskodawczyni została powołana do dziedziczenia, m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Przed Sądem toczyła się sprawa o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej. W dniu 17 grudnia 2013 r. zostało wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia przez Wnioskodawczynię całego majątku spadkowego po zmarłej, gdyż brak jest innych osób powołanych do dziedziczenia, zarówno ustawowego, jak i na podstawie testamentu. Postanowienie uprawomocniło się z dniem 8 stycznia 2014 r. Ze względu na zły stan zdrowia oraz zaawansowany wiek spadkodawczyni Wnioskodawczyni sprawowała nad nią opiekę przez ponad dwa lata od poświadczenia przez notariusza zawarcia pisemnej umowy opieki z podpisem notarialnie poświadczonym. W dniu 7 marca 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję ustalającą podatek od nabytego przez Wnioskodawczynię spadku (data doręczenia: 20 marca 2014 r.). Decyzja została wydana na skutek złożonego przez Wnioskodawczynię do naczelnika ww. urzędu w dniu 7 lutego 2014 r. zeznania podatkowego o nabyciu rzeczy i praw majątkowych (SD-3). Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi, o której mowa w art. 16 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Nie później, niż w terminie jednego roku od złożenia ww. zeznania podatkowego Wnioskodawczyni zamierza dokonać zamiany spółdzielczego własnościowego prawa do odziedziczonego lokalu mieszkalnego (o powierzchni ok. 23 m.kw.) na prawo własności części ułamkowej większego lokalu mieszkalnego (o powierzchni około 58 m.kw.), którego właścicielem jest obecnie matka Wnioskodawczyni. Od ponad trzydziestu pięciu lat Wnioskodawczyni zamieszkuje w tym mieszkaniu (od śmierci ojca tylko z matką, wcześniej z obojgiem rodziców) i jest w nim zameldowana. Mieszkanie, na które Wnioskodawczyni planuje się zamienić (uzyskać udział we współwłasności lokalu), zostało odziedziczone przez matkę po ojcu Wnioskodawczyni w 2002 r. Wnioskodawczyni nie jest obecnie właścicielem innego budynku mieszkalnego, ani lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, nie przysługuje jej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, ani wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego, ani prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym; Wnioskodawczyni nie jest najemcą lokalu, ani budynku. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie. Wnioskodawczyni nie zamierza zamieszkiwać w odziedziczonym lokalu mieszkalnym, zaś w mieszkaniu, które stałoby się jej współwłasnością po dokonaniu zamiany na wyżej wskazanych zasadach, Wnioskodawczyni zamierza nadal być zameldowana na pobyt stały i zamieszkiwać przez przynajmniej pięć lat od dnia zamiany. Wnioskodawczyni nie zamierza również dokonać zbycia tego mieszkania przez okres pięciu lat od dnia dokonania zamiany. Ze względu na zaawansowany wiek matki (75 lat) oraz jej stan zdrowia, Wnioskodawczyni razem z nią zamieszkuje w mieszkaniu nr 185 stanowiącym własność matki Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zmieniła miejsca zamieszkania od śmierci ojca w 2002 r., aby być do dyspozycji matki, głównie w nagłej potrzebie, w szczególności w godzinach nocnych. Takie sytuacje miały już miejsce, np. wtedy gdy u matki wystąpiło migotanie przedsionków stanowiące zagrożenie dla życia. Błyskawiczne przemieszczenie z odziedziczonego przez Wnioskodawczynię mieszkania do matki nie byłoby możliwe, mimo, że znajduje się niedaleko, to jednak w miarę szybkie dotarcie z niego wymaga skorzystania z komunikacji miejskiej (Wnioskodawczyni nie posiada samochodu). Wnioskodawczyni nie ma rodzeństwa, stąd też jest jedyną osobą odpowiedzialną za zapewnienie matce bezpieczeństwa. Zamiana mieszkań pozwoliłaby Wnioskodawczyni również uniknąć czasochłonnej i kosztownej przeprowadzki. Kolejnym niezależnym powodem wymuszającym na Wnioskodawczyni zamianę jest metraż odziedziczonego mieszkania. Jest ono bowiem dla Wnioskodawczyni za małe, a ponadto jego okna wychodzą na bardzo ruchliwą ulicę, co czyni zamieszkiwanie w nim niezwykle uciążliwym z powodu ogromnego nasilenia hałasu. Mieszkanie, na które Wnioskodawczyni chciałaby się zamienić jest ponad dwa razy większe i ciche. Wnioskodawczyni pracuje przy ul..., co obecnie pozwala jej na dotarcie do pracy pieszo w ciągu ok. 8 minut, natomiast z odziedziczonego mieszkania droga do pracy jest znacznie dłuższa i konieczny byłby dojazd środkami komunikacji miejskiej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane wyżej przesłanki zmiany warunków mieszkaniowych i miejsca zamieszkania stanowią uzasadnioną konieczność zmiany warunków mieszkaniowych lub miejsca zamieszkania i uprawniają do skorzystania z ulgi stosownie do art. 16 ust. 7 pkt 2 i ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj