Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-270/12/MM
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-270/12/MM
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód
umowa cywilnoprawna
umowa zlecenia
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Sposób opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Stowarzyszenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 14 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Stowarzyszenia - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych członkom Rady Stowarzyszenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca będący Stowarzyszeniem jest organizacją pozarządową, która działa m.in. w oparciu o ustawę z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która objęta została dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, Oś Leader. W ramach powyższej strategii Wnioskodawca ogłasza nabory wniosków o dofinansowanie i wybiera je do dofinansowania. W ramach Stowarzyszenia powołana została Rada, do której wyłącznej właściwości należy wybór operacji (wybór wniosków o dofinansowanie), zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Rada wybierana jest przez Walne Zebranie Członków, z tym że członek Rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, ani Jego Zarządu. Zgodnie z obowiązującym regulaminem organizacyjnym Rady Stowarzyszenia, przyjętym przez walne Zebranie Członków - członkom Rady w okresie sprawowania ich funkcji przysługuje dieta (wynagrodzenie) za udział w posiedzeniach Rady. Regulamin ten wskazuje również, że wysokość diety (wynagrodzenia) dla członków Rady oraz sposób jego wypłaty ustala Zarząd. Uchwałą Zarządu Stowarzyszenia określono, iż wynagrodzenie dla każdego członka Rady za udział w jednym posiedzeniu, zgodnie z postanowieniami …. oraz Regulaminu Organizacyjnego Rady, wynosić będzie 70 zł brutto. Wskazano również, iż formę i sposób wypłaty ww. wynagrodzenia określa umowa zlecenia zawierana z członkiem Rady. Umowa ta wskazuje, iż tytułem wynagrodzenia za przedmiot umowy Zleceniodawca będzie płacił Zleceniobiorcy kwotę w wysokości 70 zł brutto za udział w jednym posiedzeniu Rady. Umowa ta stanowi również o tym, iż ww. wynagrodzenie płatne będzie przelewem w terminie 30 dni od dnia przedłożenia Zleceniodawcy prawidłowo wystawionego rachunku za każdy miesiąc, w którym odbyło (odbyły) się posiedzenie (posiedzenia) Rady. Umowa nie reguluje jednak jak często odbywają się posiedzenia Rady (w miesiącu mogło nie odbyć się żadne posiedzenie lub mogło odbyć się jedno lub kilka posiedzeń). W związku z tym, iż z ww. dokumentów nie wynika jaka jest wysokość wynagrodzenia za miesiąc dla członka Rady, Stowarzyszenie pobrało zaliczkę na podatek, uznając, iż nie zostały spełnione warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowanego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W jaki sposób należy obliczyć podatek od wynagrodzeń członków Rady za udział w posiedzeniach, tj. czy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – należy opodatkować wynagrodzenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym, czy na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy – opodatkować na zasadach ogólnych, przy założeniu, że kwota wynagrodzenia w miesiącu za udział w posiedzeniach Rady zależna jest od ilości posiedzeń Rady, które odbędą się w danym miesiącu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że z umowy zawartej z członkiem Rady nie wynika, jaka jest wysokość wynagrodzenia za miesiąc (określona jest wysokość wynagrodzenia za udział w posiedzeniu, a w miesiącu może nie odbyć się żadne posiedzenie lub może odbyć się jedno lub kilka posiedzeń), nie zostały spełnione warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowanego. Wnioskodawca uważa, że w powyższej sytuacji należy zastosować opodatkowanie wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według ogólnych zasad opodatkowania.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołuje się na interpretacje indywidualne wydane: dnia 19 stycznia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPB2/415-874/09/MM oraz z dnia 9 listopada 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPB2/415-488/11-2/KSU


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.


W myśl art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca będący Stowarzyszeniem jest organizacją pozarządową, która działa m.in. w oparciu o ustawę z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Rozwoju, która objęta została dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, Oś Leader. W ramach powyższej strategii Wnioskodawca ogłasza nabory wniosków o dofinansowanie i wybiera je do dofinansowania. W ramach Stowarzyszenia powołana została Rada, do której wyłącznej właściwości należy wybór operacji (wybór wniosków o dofinansowanie), zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Rada wybierana jest przez Walne Zebranie Członków, z tym że członek Rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia, ani Jego Zarządu. Zgodnie z obowiązującym regulaminem organizacyjnym Rady Stowarzyszenia, przyjętym przez walne Zebranie Członków - członkom Rady w okresie sprawowania ich funkcji przysługuje dieta (wynagrodzenie) za udział w posiedzeniach Rady. Regulamin ten wskazuje również, że wysokość diety (wynagrodzenia) dla członków Rady oraz sposób jego wypłaty ustala Zarząd. Uchwałą Zarządu Stowarzyszenia określono, iż wynagrodzenie dla każdego członka Rady za udział w jednym posiedzeniu, zgodnie z postanowieniami … oraz Regulaminu Organizacyjnego Rady, wynosić będzie 70 zł brutto. Wskazano również, iż formę i sposób wypłaty ww. wynagrodzenia określa umowa zlecenia zawierana z członkiem Rady. Umowa ta wskazuje, iż tytułem wynagrodzenia za przedmiot umowy Zleceniodawca będzie płacił Zleceniobiorcy kwotę w wysokości 70 zł brutto za udział w jednym posiedzeniu Rady. Umowa ta stanowi również o tym, iż ww. wynagrodzenie płatne będzie przelewem w terminie 30 dni od dnia przedłożenia Zleceniodawcy prawidłowo wystawionego rachunku za każdy miesiąc, w którym odbyło (odbyły) się posiedzenie (posiedzenia) Rady. Umowa nie reguluje jednak jak często odbywają się posiedzenia Rady (w miesiącu mogło nie odbyć się żadne posiedzenie lub mogło odbyć się jedno lub kilka posiedzeń). W związku z tym, iż z ww. dokumentów nie wynika jaka jest wysokość wynagrodzenia za miesiąc dla członka Rady, Stowarzyszenie pobrało zaliczkę na podatek, uznając, iż nie zostały spełnione warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowanego.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na podmiotach dokonujących wypłaty ww. świadczeń, jako płatnikach ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl ww. przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jednakże, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18 % przychodu.

Przepis ten ww. brzmienie otrzymał na podstawie art. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 226, poz. 1478).


Analiza normy prawnej wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce, gdy:


  • umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,
  • kwota należności z tytułu tej umowy nie przekracza 200 zł oraz
  • wysokość należności wynika z umowy.


Zatem z ww. przepisu wynika, że dla opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym istotne znaczenie ma kwota wynikająca z umowy (tzn. danego tytułu prawnego). Nie jest natomiast istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decydująca jest tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego). Wobec powyższego, w sytuacji, gdy wysokość wynagrodzenia w tytule prawnym (umowie zlecenia) została określona w stosunku do jednego posiedzenia, jednakże z umowy tej wynika, że Zleceniodawca będzie płacił wynagrodzenie w tej samej wysokości za każde posiedzenie, w którym będzie brał udział Zleceniobiorca, wówczas nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż z ww. umowy nie wynika, jaka łączna kwota zostanie wypłacona Zleceniobiorcy na jej podstawie.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym – wynagrodzenie które Wnioskodawca wypłaca członkom Rady na podstawie umowy zlecenia - w której została określona kwota należna za udział w jednym posiedzeniu, w sytuacji gdy z umowy tej nie wynika jaka łącznie kwota zostanie wypłacona Zleceniodawcy na jej podstawie – należy opodatkować według zasad przewidzianych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy podkreślić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach – w oparciu o przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2011 r. - i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj