Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-261/14-2/MK
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - spółdzielnia mieszkaniowa jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze, ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zarejestrowanego statutu.


Zgodnie z treścią art. 35 § 1 Prawa spółdzielczego organami spółdzielni są:

  1. walne zgromadzenie
  2. rada nadzorcza
  3. zarząd.


Na podstawie art. 35 § 3 Prawa spółdzielczego statut spółdzielni może przewidywać powołanie innych organów składających się z członków spółdzielni, których zakres uprawnień oraz zasady wyboru i odwołania członków określone są w statucie.


Statut wnioskodawcy w § 75 przewiduje następujące organy samorządowe powołane na mocy art. 35 § 3 Prawa spółdzielczego:

  1. Rady Osiedli,
  2. Komitety Kolonii,
  3. Zebrania Kolonii.


Rada Osiedla jest organem, którego członkowie są powoływani spośród członków spółdzielni na zasadach określonych w statucie. Terenem działania Rady Osiedla jest wyodrębnione terytorialnie i gospodarczo osiedle.


Kompetencje i zakres obowiązków Rady Osiedla określa § 116 statutu:

1. Do zakresu działania Rady Osiedla należy:

  1. uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej, oświatowo - kulturalnej osiedla w ramach planów ogólnych Spółdzielni,
  2. uchwalanie wysokości opłat na podstawie zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi uchwalonych przez Radę Nadzorczą,
  3. zatwierdzanie struktury organizacyjnej osiedla,
  4. opiniowanie kandydatów na dyrektora osiedla i jego zastępców oraz wnioskowanie o ich odwołanie,
  5. sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością dyrektora osiedla i jego zastępców,
  6. rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektora osiedla i jego zastępców i skarg na ich działalność,
  7. organizowanie pomocy społecznej i rozpatrywanie skarg mieszkańców,
  8. organizowanie współpracy mieszkańców w celu podnoszenia estetyki osiedla,
  9. szerzenie kultury współżycia społecznego i zasad poszanowania mienia spółdzielczego,
  10. współdziałanie z instytucjami i organizacjami w sprawach gospodarczych, socjalnych, bezpieczeństwa, kulturalnych i innych,
  11. organizowanie spotkań samorządu na terenie osiedla,
  12. rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością osiedla,
  13. dokonywanie kontroli przetargów przeprowadzanych przez kierownictwo osiedla,
  14. kontrolowanie umów zawieranych przez kierownictwo osiedla,
  15. opiniowanie spraw w zakresie gospodarki lokalami użytkowymi znajdującymi się w zasobach osiedla.

Z zastrzeżeniem, że uchwały określone w ust. 1 pkt 1) i 2) mają charakter opinii przedstawianych do zatwierdzenia radzie nadzorczej.


Zgodnie z treścią statutu członkom Rady Osiedla przyznawane jest wynagrodzenie przyznawane w formie miesięcznego ryczałtu, na podstawie obecności na posiedzeniach niezależnie od ilości posiedzeń. Wysokość wynagrodzenia wynosi odpowiednio dla pełnionej funkcji w ramach Rady osiedla od 25% do 35% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Na podstawie art. 13 pkt 7 oraz art. 22 ust. 9 pkt 5 wnioskodawca naliczał koszty uzyskania przychodu, pobierał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznej według obowiązującej skali podatkowej, a na koniec roku podatkowego sporządzał informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy na drukach PIT-11.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wnioskodawca prawidłowo postępował naliczając koszty uzyskania przychodu, pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzał informację na drukach PIT-11?


Zdaniem Wnioskodawcy, kluczowe znaczenie w przedstawionym stanie faktycznym ma treść art. 13 pkt 7, w szczególności określenie, czy Rada Osiedla jest organem stanowiącym.


W opinii wnioskodawcy z uwagi na zakres działań określony w statucie spółdzielni Radę Osiedla należy uznać za organ stanowiący. Cechą charakterystyczną organów stanowiących jest możliwość podejmowania uchwał, nadzór lub kontrola nad innymi organami spółdzielni.


Zgodnie z treścią obowiązków Rady Osiedla określonych w statucie spółdzielni, w zakres obowiązków tego organu należy m.in. zatwierdzanie struktury organizacyjnej osiedla, sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością dyrektora osiedla i jego zastępców, rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektora osiedla i jego zastępców i skarg na ich działalność, rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością osiedla. W związku z prowadzonymi działaniami Rada Osiedla współdziała z Radą Nadzorczą. Powyżej wskazany zakres działań Rady Osiedla obejmujący podejmowanie decyzji w sprawach istotnych dla Spółdzielni wskazuje, że należy uznać ją ja ko organ stanowiący.


Za takim stanowiskiem w podobnym do przywołanego stanie faktycznym opowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej, sygn. ILPB3/423-924/10-2/JG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.


W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wyodrębnił i rozróżnił:

  • w pkt 5 – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 oraz
  • w pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż członkowie Rady Osiedla otrzymują za udział w posiedzeniach Rad Osiedli wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń w wysokości procentowej w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w miesiącu za który wypłacono wynagrodzenie. Ryczałt wypłacany jest na podstawie listy obecności.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy sposobu opodatkowania uzyskanych przez członków Rady Osiedla ww. przychodów.


Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2013 r., poz. 1443) organami spółdzielni są 1) walne zgromadzenie, 2) rada nadzorcza, 3) zarząd, 4) w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich (art. 59). Ponadto § 3 ww. artykułu wskazuje, że statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.


Natomiast zgodnie z przepisem przepisem art. 8² ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U z 2013 r., poz. 1222), członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.


Rozróżnia się podział organów osoby prawnej na organy stanowiące oraz organy wykonawcze. Do organów stanowiących spółdzielni co do zasady, zalicza się walne zgromadzenie lub zebranie grup członkowskich oraz radę nadzorczą.


Zgodnie z art. 36 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze najwyższym organem spółdzielni jest walne zgromadzenie. Art. 44 ww. ustawy wskazuje z kolei, iż rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.


Cechą charakterystyczną organów stanowiących spółdzielni jest przyznane przez ustawę oraz statut uprawnienie do podejmowania uchwał w istotnych dla spółdzielni sprawach, w szczególności zaś dotyczących rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań, bilansów oraz rachunków zysków i strat za rok ubiegły i rozliczanie władz spółdzielni z wykonywania przez nie obowiązków. Istotnym elementem uprawnień organów stanowiących jest więc prawo nadzoru nad organami wykonawczymi i wynikające z niego uprawnienie do odwołania organu wykonawczego. Organem wykonawczym spółdzielni jest Zarząd. Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze Zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Natomiast zakres działania Rady Osiedla jest zdecydowanie odmienny od zakresu działania organów stanowiących. Rada Osiedla nie jest organem stanowiącym Spółdzielni. Pełni wyłącznie funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni.


Członkowie Rady Osiedla są organami uprawnionymi do kontroli społecznej oraz formułowania opinii i wniosków w określonych sprawach, przez co stają się współgospodarzami Osiedla, odpowiedzialnymi za efektywne wykorzystanie majątku Spółdzielni i włączenie się w realizację zadań związanych z działalnością gospodarczą Spółdzielni na terenie Osiedla.

Zatem jak wynika z wniosku, Rada Osiedla nie jest organem stanowiącym osoby prawnej (Spółdzielni), ponieważ pełni ona wyłącznie funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni. Powyższe oznacza, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów członków Rady Osiedla do jakiejkolwiek kategorii określonej w art. 13 pkt 2 i 5-9 cyt. ustawy – czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.


Przychody członków Rady Osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami z tego źródła wyłącznie, gdyby Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.


W świetle powyższego przychody członków Rady Osiedla zaliczyć należy do przychodów z innych źródeł, o których mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Reasumując należy stwierdzić, iż Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom Rady Osiedla za 2011 r. nie była zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika – w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Osoba, która uzyskała świadczenie z tytułu członkostwa w Radzie Osiedla jest zobowiązana wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.


W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo Sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jak wynika z powołanego unormowania, przesłanką dla rozważenia zmiany interpretacji indywidualnej (tj. w istocie zmiany stanowiska w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego) jest w szczególności ugruntowanie się linii orzeczniczej sądów, w której prezentowany jest odrębny niż zawarty w tym rozstrzygnięciu pogląd dotyczący interpretacji określonego przepisu lub przepisów prawa podatkowego.


Należy podkreślić, że cel instytucji interpretacji indywidualnej, jakim jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego, nie może być realizowany z pominięciem zasady praworządności (art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.; art. 121 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej). Podstawowym zadaniem uprawnionych organów jest wydawanie interpretacji prawidłowych, tj. w prawidłowy sposób odczytujących normy prawne zawarte w poszczególnych przepisach prawa podatkowego.


Na potwierdzenie stanowiska Organu, można powołać inne interpretacje indywidualne wydane, w tożsamym stanie faktycznym, przez organy upoważnione przez Ministra Finansów, np. interpretacje indywidualne o sygnaturach ILPB2/415-1115/13-2/TR z dnia 19 lutego 2014 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, ITPB2/415-1104a/12/MU z dnia 27 lutego 2013 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, IPPB2/415-559/12-10/AK z dnia 30 października 2012 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, IBPBII/415-487/12/AA z dnia 8 sierpnia 2012 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj