Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-382/14-3/MS1
z 23 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów i wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy szeroko rozumiane usługi, w tym w zakresie tworzenia programów komputerowych, będących przedmiotem praw autorskich w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („Prawo autorskie").

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę pracowników, których zakres obowiązków pracowniczych obejmuje wykonywanie na rzecz pracodawcy zadań o charakterze w całości lub części twórczym. Zakres prac o charakterze twórczym uzależniony jest od stanowiska danego pracownika oraz jego zaszeregowania w strukturze zatrudnienia Spółki.


Do wskazanego w umowie o pracę zakresu obowiązków pracowników należą m.in. następujące zadania o charakterze twórczym:


  1. Przygotowanie strategii obejmujących w szczególności:
    1. tworzenie projektów związanych ze strategią sprzedaży
    2. identyfikowania potencjalnych nowych kontaktów biznesowych;
    3. tworzenie strategii regionalnej lub lokalnej związanej ze świadczeniem usług na rzecz klientów Spółki;
    4. przygotowanie strategii i planu zarządzania zasobami ludzkimi Spółki;

  2. Opracowanie planów i procedur obejmujących w szczególności:
    1. przygotowanie wewnętrznych planów i procedur oraz ich aktualizowanie w związku ze zmianą warunków biznesowych;
    2. identyfikacja potrzeb klientów i przygotowywanie planów w tym zakresie dla poszczególnych działów wewnętrznych Spółki;
    3. przygotowanie nowych planów ofertowych nakierowanych na osiągnięcie konkretnych celów biznesowych;
    4. określenie planów „Go-To-Market";
    5. ustalanie planów prowadzonych badań;
    6. przygotowanie planów funkcjonowania zasobów ludzkich Spółki;
    7. opracowanie atrakcyjnych handlowo rozwiązań związanych z produktami i usługami Spółki;

  3. Analiza i badania obejmujące w szczególności:
    1. cykliczne analizy wyników finansowych w celu zidentyfikowania czynników wzrostu i aktualnych trendów;
    2. planowanie budżetu Spółki;
    3. przygotowanie analizy obejmującej poznanie potrzeb klientów Spółki;
    4. przygotowanie analizy dotyczącej wpływu lokalnych, regionalnych i globalnych trendów na produktu, usługi i działalność Spółki;
    5. przygotowanie analiz i badań statystycznych;
    6. tworzenie wzorów i metodologii statystycznych;
    7. przygotowanie planów taktycznych oraz badań w tym zakresie;
    8. przygotowanie analiz i ocen istniejących procesów funkcjonujących w Spółce.

  4. Przygotowanie prezentacji związanych z działalnością gospodarczą Spółki;

  5. Tworzenie raportów i modeli obejmujących w szczególności:
    1. przygotowanie raportów identyfikujących obszary ryzyk;
    2. analiza możliwości związanych z działalnością gospodarczą Spółki;
    3. przygotowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących oferty skierowanej wobec klientów Spółki;
    4. sporządzanie modeli oraz symulacji zdarzeń rynkowych;
    5. przygotowanie zmian w modelu rekrutacji pracowników Spółki i strukturze jej zatrudnienia;
  6. Sporządzanie umów i dokumentów obejmujące w szczególności:
    1. przygotowanie projektów umów serwisowych z klientami;
    2. sporządzanie dokumentacji związanej ze zleceniami klientów Spółki
    3. sporządzanie dokumentacji związanej z działalnością Spółki;

  7. Projektowanie aplikacji i oprogramowania obejmujące w szczególności:
    1. tworzenie programów dotyczących badań rynkowych (programy SAS);
    2. aktualizowania oraz rozwijania istniejących programów;
    3. tworzenie kodów i funkcjonalności oprogramowania.


Pracownicy wykonujący zadania o charakterze twórczym to w szczególności managerowie w tym ds. Dostawy Usług (eng. Supplier Service Manager), ds. Finansów (eng. Finance Manager), ds. Usług dla Klientów (eng. Client Services Manager), ds. Zarządzania Ofertą (eng. Offering Management Manager), ds. Relacji z Klientem (eng. Client Relationship Manager), ds. Sprzedaży (eng. Sales Manager), ds. Produkcji (eng, Production Manager), a także Programiści ds. Statystycznych (eng. Statistical Programmer). Również inni pracownicy Spółki w zakresie swoich obowiązków pracowniczych mogą wykonywać zadania o charakterze twórczym.

W rezultacie wykonywania obowiązków pracowniczych następuje przenoszenie na Spółkę przez pracowników - w zakresie przewidzianym prawem autorskim oraz regulacjami Kodeksu Pracy-majątkowych praw autorskich do stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów w rozumieniu ustawy Prawo autorskie. Działalność twórcza wykonywana przez pracowników wykorzystywana jest i będzie przez Spółkę w jej działalności gospodarczej oraz procesie sprzedaży.

Spółka planuje wdrożenie systemu wynagradzania pracowników, zgodnie z którym w umowie o pracę kwota wynagrodzenia wypłacanego za opracowanie i przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów zostanie wyodrębniona od kwoty wynagrodzenia za prace o charakterze nietwórczym. Kwota wynagrodzenia za prace twórcze określona zostanie na podstawie współczynnika, właściwego dla charakteru wykonywanej pracy a wskazującego jaka część pracy (określona procentowo) wykonywanej przez danego pracownika (adekwatnie do zajmowanego stanowiska i zakresu obowiązków służbowych) ma charakter twórczy („Współczynnik Procentowy").


Na podstawie Współczynnika Procentowego, Spółka będzie rozliczać wynagrodzenie pracowników, stosując:

  1. Do wynagrodzenia za pracę o charakterze twórczym - 50% koszty uzyskania przychodów (z uwzględnieniem ustawowych ograniczeń);
  2. Do wynagrodzenia za pracę o charakterze nietwórczym - ustalone ustawowo, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, właściwe dla wynagrodzenia ze stosunku pracy.


Powyższe zasady mogą mieć zastosowanie do wszelkich składników wynagrodzenia pracowników, w tym premii, wynagrodzenia za okres urlopu lub usprawiedliwionej nieobecności w pracy, odbywanego szkolenia lub innego podobnego. W związku z wykonaniem na podstawie umowy o pracę utworów chronionych prawem autorskim będzie prowadzona odpowiednia dokumentacja (karta ewidencji pracy twórczej, w której rejestrowane będą rodzaje prace twórczej (utwory) tworzone przez poszczególnych pracowników). Ewidencja będzie potwierdzona podpisem danego pracownika oraz okresowo weryfikowana przez przełożonego. Z uwzględnieniem powyższego mechanizmu rozliczania wynagrodzeń, Spółka, od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, będzie pobierać i wpłacać na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W przypadku pracowników wykonujących w trakcie roku podatkowego zarówno pracę o charakterze twórczym, jak i pracę o charakterze nietwórczym, Spółka będzie w cyklu rocznym weryfikować, czy zastosowany Współczynnik Procentowy jest adekwatny do rzeczywiście wykonywanych zadań twórczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z przenoszeniom przez pracowników na Spółkę majątkowych praw autorskich, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników wykonujących wyłącznie lub między innymi pracę o charakterze twórczym, Spółka będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do tej części wynagrodzenia (w tym premii i innych składników wynagrodzenia), która wynika z zastosowania określonego w umowie o pracę Współczynnika Procentowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników wykonujących pracę o charakterze twórczym, Spółka będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PDOF, do tej części wynagrodzenia (także w odniesieniu do innych składników wynagrodzenia, premii, wynagrodzeń za urlop, itp.), która wynika z zastosowania określonego w umowie o pracę Współczynnika Procentowego, a które jest należne pracownikowi w zamian za przenoszone prawa autorskie na pracodawcę.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy zasadniczo dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodu należy w szczególności stosunek pracy. Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności; wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych,

Z kolei zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są prawa majątkowe, za które uważa się w szczególności: przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Wynagrodzenie wypłacone twórcom z tytułu praw autorskich, w tym również, z odpłatnego zbycia tych praw, co do zasady, będzie stanowiło dla tych osób przychody z praw autorskich. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby uzyskujące przychody m.in. ze stosunku pracy są uprawnione, co do zasady, do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej ryczałtowo w powyższym przepisie, niezależnie od wymiaru czasu pracy.

Jednakże, w przypadku kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów zatrudnionych na umowę o pracę, zastosowanie znajduje art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych określa się zasadniczo w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a. Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.


Z zestawienia powyższych regulacji wynika, że zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów jest możliwe pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:

  1. wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania, 2) osiągnięcie przychodu bezpośrednio związanego z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowiącego skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego (tj. wynagrodzenia za korzystanie z praw autorskich lub rozporządzenie nimi),
  2. zawarcie przez strony w umowach towarzyszących przenoszeniu praw autorskich do utworów postanowień, że przedmiotem przeniesienia jest dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy Prawo autorskie, a pracownikowi przysługuje z tego tytułu stosowne wynagrodzenie.


W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę zarówno czynności chronionych prawem autorskim jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu przeniesienia na pracodawcę prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności niechronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie wytworzenia utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w ramach realizacji obowiązków płatnika.

Rezultatem pracy zatrudnionych przez Spółkę pracowników są utwory w rozumieniu ustawy Prawo autorskie, które przenoszone są na Spółkę za wynagrodzeniem. Dlatego, przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych Spółka ma prawo stosować koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do tej części wynagrodzenia, która zostanie określona w umowie o pracę z zastosowaniem Wskaźnika Procentowego jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do tych utworów. Analogiczne zasady będą miały zastosowanie do innych składników wynagrodzenia, takich jak premie, wynagrodzenia za urlop, itp., które wypłacane są pracownikom w ramach i w związku z wykonaną pracą, obejmującą tworzenie przez tych pracowników na rzecz Spółki utworów w rozumieniu prawa autorskiego. Także bowiem takie dodatkowe składniki wynagrodzenia są świadczeniem pieniężnym wypłacanym pracownikom w zamian za ich pracę o charakterze twórczym.

Rozporządzanie przez pracowników prawami autorskimi do tworzonego utworu ujęte będzie w treści umów o pracę zawartych z pracownikami. Umowy te wskazywać będą również tę część wynagrodzenia, która stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Z umów o pracę będzie jednoznacznie wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu wykonywanych przez pracowników prac twórczych i w konsekwencji przeniesienia przez pracownika na Spółkę praw autorskich do utworu, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem zwykłych obowiązków pracowniczych, tj. z pracą o charakterze nietwórczym.

Na konieczność objęcia umową o pracę działalności twórczej pracowników w celu umożliwienia zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów wskazuje NSA w wyroku z dnia 12 marca 2010 r. (sygn. akt II FSK 1791/08) w którym skład orzekający wskazał, iż: „przyjmuje się, że dla zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f. konieczne jest, by umowa o pracę przewidywała rozróżnienie wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część honoraryjną, związaną z korzystaniem z praw autorskich za eksploatację dzieła w określony sposób i na określonym polu."

Przedstawione powyżej stanowisko Spółki dotyczące możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do przychodów uzyskiwanych przez pracowników z tytułu przeniesienia praw autorskich znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnym stanie faktycznym.


W szczególności powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdził:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 września 2013 r., sygn. IBPBII/1/415-612/13/HK;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2012 r., sygn. IBPBII/1/415-739/12/BJ;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 16 września 2011 r., sygn. IBPBII/1/415-620/11/Asz


Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od składników wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę o charakterze twórczym Spółka będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do tej części wynagrodzenia, która zgodnie z umową o pracę (w oparciu o zastosowany Współczynnik Procentowy), jest należna pracownikowi w zamian za przenoszone prawa autorskie na pracodawcę. Wysokość tych kosztów będzie ograniczona w roku podatkowym zgodnie z art. 22 ust. 9a ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto w świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są prawa majątkowe, za które uważa się w szczególności: przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Wynagrodzenie wypłacone twórcom z tytułu praw autorskich w tym również z odpłatnego zbycia tych praw, z reguły będzie stanowiło dla tych osób przychody z praw autorskich, o których mowa w art. 18 ww. ustawy.


W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.

Inaczej jednakże jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów zatrudnionych na umowę o pracę czy w przypadku uzyskiwania przez twórców i autorów przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów cywilno-prawnych. O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego.

W takim przypadku koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. nadanym art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1278), tj. koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 22 ust. 9a ustawy).

Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio. Przepis ten stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a (art. 22 ust. 10a ustawy).

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustalenie, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, i podatnik jest twórcą, czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 3 ww. ustawy).


Co do zasady, twórcom utworów, objętych ochroną prawa autorskiego przysługuje wyłączność do tychże praw. Twórca może jednak umożliwić korzystanie podmiotom trzecim ze swojego utworu. Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki:

  • konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu,
  • osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich albo rozporządzaniem nimi.


W tym miejscu należy jednak zauważyć, że tut. organ nie jest upoważniony do interpretacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu ww. ustawy lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne.

Zawarte w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, jako odrębne źródło przychodów ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności”. Przyjęcie przez ustawodawcę otwartego katalogu tych przychodów pozwala na zaliczenie do tej kategorii wszystkich innych przychodów z praw majątkowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W konsekwencji, zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% będzie możliwe wówczas, gdy dana osoba uzyska przychód za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego lub pokrewnego oraz gdy twórca dokona rozporządzenia prawami autorskimi do swojego utworu, czyli gdy przejdą one na zamawiającego dzieło (pracodawcę - zleceniodawcę) lub gdy udzieli licencji na korzystanie z nich.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że tylko wówczas, gdy:

  • praca wykonywana przez stronę tej umowy jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • strona umowy jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy,

do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Ponadto w rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie tworzenia na zlecenie programów komputerowych, będących przedmiotem praw autorskich w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W związku z tym, Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę pracowników, których zakres obowiązków pracowniczych obejmuje twykonywani8e na rzecz pracodawcy zadań o charakterze w całości lub części twórczym. W rezultacie wykonywania obowiązków pracowniczych następuje przenoszenia na Spółkę przez pracowników – w zakresie przewidzianym prawem autorskim oraz regulacjami Kodeksu pracy – majątkowych praw autorskich do stworzonych w ramach świadczenia stosunku pracy utworów w rozumieniu ustawy Prawo autorskie.

Spółka planuje wdrożenie systemu wynagradzania pracowników, zgodnie z którym w umowie o pracę kwota wynagrodzenia wypłacanego za wykonywanie utworów, w tym za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do tych utworów zostanie wyodrębniona od kwoty wynagrodzenia za prace o charakterze nietwórczym.

Kwota wynagrodzenia za prace twórcze określona zostanie na podstawie współczynnika, właściwego dla charakteru wykonywanej pracy a wskazującego jaki procent pracy wykonywanej przez danego pracownika ma charakter twórczy.

Na podstawie Współczynnika Procentowego, Spółka będzie rozliczać wynagrodzenie pracowników, stosując: 1) Do wynagrodzenia za pracę o charakterze twórczym — 50% koszty uzyskania przychodów (z uwzględnieniem ustawowych ograniczeń); 2) Do wynagrodzenia za pracę o charakterze nietwórczym — ustalone ustawowo, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, właściwe dla wynagrodzenia ze stosunku pracy.

Powyższe zasady mogą mieć zastosowanie do wszelkich składników wynagrodzenia pracowników, w tym premii, wynagrodzenia za okres urlopu, zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia lub innego podobnego. W związku z wykonaniem na podstawie umowy o pracę utworów chronionych prawem autorskim będzie prowadzona odpowiednia dokumentacja - karta ewidencji pracy twórczej, w której rejestrowane będą rodzaje pracy twórczej (utwory tworzone przez poszczególnych pracowników.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

Odnosząc zatem powyższą regulację na grunt postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, że wynagrodzenie wypłacane pracownikom Spółki za pracę twórczą stanowi przychód uzyskany z tytułu korzystania z praw autorskich również, jeśli wypłata dokonana jest w miesiącu, w którym utwór ma postać jeszcze nieukończoną. Przedmiotem ochrony są bowiem nie tylko utwory w swej ostatecznej postaci, lecz także istniejące w postaci nieukończonej, wyróżniające się twórczością i oryginalnością plany, szkice, rysunki, projekty utworów, ich wersje próbne i testowe.

Natomiast pozostałe składniki wynagrodzenia ze stosunku pracy w tym premia, wynagrodzenia za czas urlopu, za czas zwolnienia lekarskiego, odbywanego szkolenia lub innego składnika wynagrodzenia nie pozostają w uchwytnym związku przyczynowo-skutkowym z działaniami twórczymi kreującymi utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Zatem do takich składników wynagrodzenia nie będą miały zastosowania podwyższone 50% koszty uzyskania przychodów, jako że nie jest ono bezpośrednio związane z korzystaniem przez twórcę z praw autorskich lub rozporządzaniem tymi prawami. Należy zauważyć, że kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie, zwolnieniu lekarskim czy na szkoleniu nie będzie wykonywał pracy twórczej. Wynagrodzenie wypłacane za ww. czas nie może być uznane jako wynagrodzenie za pracę twórczą.

Należy stwierdzić, że 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy będą mogły zostać zastosowane do przychodów uzyskiwanych przez zatrudnionych w Spółce pracowników z zastrzeżeniem art. 22 ust. 9a ustawy. Koszty te znajdą zastosowanie do tej części wynagrodzenia, która będzie przysługiwać pracownikom za pracę twórczą wykonywaną przez nich w ramach obowiązków pracowniczych, o ile istotnie praca wykonywana przez nich jest twórcza, tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu, określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast do pozostałych składników wynagrodzenia zatrudnionych pracowników należy zastosować zryczałtowane koszty, wynikające z przywołanego uprzednio art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; będą to bowiem składniki wynagrodzenia ze stosunku pracy nie pozostające w uchwytnym związku przyczynowo – skutkowym z działaniami twórczymi kreującymi utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Postępowanie takie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a to oznacza, że pracodawca ma obowiązek zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, jeżeli takowe pracownikowi przysługują. Z powyższych przepisów wynika, że obligują one płatnika do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. Rolą płatnika jest bowiem obliczenie i pobranie podatku (zaliczki) w prawidłowej wysokości. Skoro zatem osobie, której płatnik przekazuje świadczenie przysługują z tytułu tego świadczenia koszty uzyskania w określonej wysokości, to płatnik przy obliczaniu zaliczki takie koszty ma zastosować.

Przepis art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawy stanowi, że za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Wnioskodawca, jako płatnik może stosować 50% łączne koszty uzyskania przychodów, z tym że jeżeli przychód osób zatrudnionych na warunkach umowy o pracę przenoszącej prawa autorskie przekroczy w danym roku podatkowym 1/2 kwoty 85,528 zł, płatnik odstąpi od potrącania 50% kosztów uzyskania przychodów, bez możliwości uwzględnienia innych kosztów uzyskania przychodów.


Ze względu na powyższe, należy stwierdzić że:


Spółka wykonując obowiązki płatnika przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników wykonujących wyłącznie lub między innymi pracę o charakterze twórczym, będzie uprawniona do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do tej części wynagrodzenia, która wynika z zastosowania określonego w umowie o pracę Współczynnika Procentowego dla ustalenia wynagrodzenia za wykonaną pracę o charakterze twórczym. W roku podatkowym łączne 50% koszty uzyskania przychodów, nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Wypłata premii i innych składników wynagrodzenia, nie może być uznane jako wynagrodzenie za pracę twórczą, do którego mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Końcowo, podkreślić należy, że ocena stanowiska Wnioskodawcy została dokonana jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych wskazać należy, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych oraz wyroki sądów dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj