Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-300/14-4/UNR
z 28 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2014 r.(data wpływu 15 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych dotyczących świetlic – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych dotyczących świetlic.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklarację VAT- 7 - rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilno-prawnych, umów o najem lokali komunalnych, dzierżawy, świadczonych usług itp.

W roku 2013 Gmina podpisała umowy z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego programem PROW na lata 2007-2013 na realizację inwestycji. Należą do nich świetlice wiejskie:

  1. „...”,
  2. „...”.

Zawarta z Samorządem Województwa umowa zapewnia sfinansowanie nie więcej niż 75% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji - podatek VAT od wydatków nie stanowi kosztów kwalifikowanych (tj. nie jest objęty dofinansowaniem). Celem projektu jest stworzenie technicznych warunków dla poprawy dostępności usług kulturalnych i turystyki poprzez przebudowę budynku świetlicy wiejskiej oraz stworzenie technicznych warunków dla poprawy dostępności usług kulturalnych i turystyki. Wzrost atrakcyjności turystycznej wsi poprzez budowę nowego budynku i uporządkowanie terenu. Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do przyciągania turystów.

Wartość poszczególnych inwestycji przekroczy każdorazowo 15 tys. PLN netto.

W ramach przedmiotowych wydatków Gmina nabywała lub będzie nabywała towary i usługi związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów, wyposażenia. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały lub zostaną udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Ponadto Gmina planuje ponosić wydatki inwestycyjne również w zakresie pozostałych świetlic, będących jej własnością. Gmina ponosi także bieżące wydatki związane z utrzymaniem świetlic wiejskich. Wydatki te obejmują m. in. drobne remonty przedmiotowych obiektów i są dokumentowane wystawianymi przez kontrahentów Gminy fakturami VAT. Świetlice wiejskie udostępniane są zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie:

  • odpłatnie na rzecz osób fizycznych/firm, na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy Gminą a podmiotami np. w celu organizacji imprez okolicznościowych, a także na rzecz podmiotów gospodarczych, np. w celu organizacji pokazów/prezentacji produktów, czy też na rzecz organizacji i instytucji lokalnych, celem organizowania przez nie zabaw, oraz
  • nieodpłatnie na cele gminne, tj. np. na rzecz sołectw, dla potrzeb organizowania wyborów, w celach charytatywnych, w celu organizacji przez instytucje/organizacje lokalne zebrań/lub spotkań społeczności lokalnej (w sprawach publicznych lub statutowych tych instytucji/organizacji) oraz podróżującym szlakami turystom do skorzystania z zaplecza kuchennego świetlicy.

Stawki należnych Gminie opłat za komercyjne udostępnianie świetlic wiejskich zostały ustalone na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy.

Wynagrodzenie za wynajem przedmiotowych świetlic trafia do Gminy i to ona dokumentuje je fakturami, wykazuje je w deklaracjach VAT i rozliczała z tego tytułu VAT należny.

Gmina sprawuje czynności związane z zarządzaniem świetlicami wiejskimi.

Gmina nie ma możliwości wyznaczania określonych godzin/dni tygodnia/miesiąca, w których świetlice byłyby przeznaczone wyłącznie do nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego korzystania. W praktyce nie da się bowiem takiego podziału i zapotrzebowania na obydwie formy wykorzystania świetlic przewidzieć. Sposób wykorzystywania przedmiotowych świetlic byłby regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy udostępniania świetlic. Powyższe oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na świetlice wiejskie - zarówno inwestycyjne, jak i bieżące - Gmina nie będzie w stanie określić zakresu/podziału, w jakich obiekty te będą udostępniane odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia innych okoliczności, (np. organizacja lokalnych zebrań czy spotkań)

Świetlice wiejskie, będące przedmiotem inwestycji realizowanych i planowanych do realizacji, na podstawie przepisów o rachunkowości są zaliczane przez Gminę do środków trwałych podlegających amortyzacji.

W piśmie z dnia 11 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że w roku 2013 Gmina podpisała umowy z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego programem PROW na lata 2007-2013 na realizację inwestycji. Należą do nich świetlice wiejskie:

  1. „...”,
  2. „...”,
  3. „...”.

Zawarta z Samorządem Województwa umowa zapewnia sfinansowanie nie więcej niż 75% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji - podatek VAT od wydatków nie stanowi kosztów kwalifikowanych (tj. nie jest objęty dofinansowaniem). Celem projektu jest stworzenie technicznych warunków dla poprawy dostępności usług kulturalnych i turystyki poprzez przebudowę budynku świetlicy wiejskiej oraz stworzenie technicznych warunków dla poprawy dostępności usług kulturalnych i turystyki. Wzrost atrakcyjności turystycznej wsi poprzez budowę nowego budynku i uporządkowanie terenu. Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do przyciągania turystów. Planowane wydatki inwestycyjne dotyczą świetlicy, są w trakcie budowy i przebudowy. Wartość poszczególnych inwestycji przekroczy każdorazowo 15 tys. PLN netto. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały (opracowanie dokumentacji technicznej) lub zostaną udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Gmina ponosić będzie wydatki inwestycyjne również w zakresie wymienionej świetlicy, będącej jej własnością. Gmina ponosi także bieżące wydatki związane z utrzymaniem pozostałych posiadanych świetlic wiejskich wyżej nie wymienionych. Wydatki te obejmują m.in. drobne remonty przedmiotowych obiektów, koszty energii elektrycznej, wody i są dokumentowane wystawianymi przez kontrahentów Gminy fakturami VAT.

W związku z trwającymi pracami budowy, przebudowy i rozbudowy świetlic i zawartymi umowami z wykonawcami Gmina zamierza wdrożyć koncepcję zagospodarowania ww. świetlic po ukończeniu inwestycji i oddaniu do użytkowania tj. m-c 10,11 - 2014r. Świetlice wiejskie udostępniane są zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie.

Gmina będzie wykorzystywać wszystkie ww. świetlice do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu w zależności od potrzeb. Stawki należnych Gminie opłat za udostępnianie świetlic wiejskich zostały ustalone na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy. Opłaty na podstawie wystawianych faktur za wynajem przedmiotowych świetlic wpływają do Gminy i to ona wykazuje je w deklaracjach VAT i rozlicza z tego tytułu VAT należny.

W założeniach realizacji poszczególnych inwestycji wskazanych w opracowanych planach odnowy miejscowości określono, że zmodernizowane, wybudowane budynki będą służyć w miarę potrzeb organizowaniu uroczystości i spotkań rodzinnych (wynajem - czynności opodatkowane).

  • zatwierdzony przez Radę Gminy Uchwałą z dnia 30 marca 2012 r.
  • zatwierdzony przez Radę Gminy Uchwałą z dnia 30 marca 2012 r.

Wnioskodawca nie jest w stanie określić (przyporządkować) kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Gmina sprawuje czynności związane z zarządzaniem świetlicami wiejskimi. Realizowane inwestycje zamierza wykorzystywać do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu, nie będzie natomiast wykorzystywać ich do czynności zwolnionych. Ze względu na ogólny charakter wydatków inwestycyjnych Gmina nie jest w stanie przypisać tych wydatków do jednego z dwóch powyższych rodzajów działalności. Gmina nie ma możliwości wyznaczania określonych godzin/dni tygodnia/miesiąca, w których świetlice byłyby przeznaczone wyłącznie do nieodpłatnego oraz odpłatnego korzystania. W praktyce nie da się bowiem takiego podziału i zapotrzebowania na obydwie formy wykorzystania świetlic przewidzieć. Sposób wykorzystywania przedmiotowych świetlic byłby regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy udostępniania świetlic. Powyższe oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na świetlice wiejskie - zarówno inwestycyjne, jak i bieżące - Gmina nie będzie w stanie określić zakresu/podziału, w jakich obiekty te będą udostępniane odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia i innych okoliczności (np. organizacja lokalnych zebrań czy spotkań).

Przepis art. 7 ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy w szczególności obejmują sprawy kultury, z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) działalność ta może być prowadzona w formie świetlic. Gmina nie pobiera wynagrodzenia z tytułu udostępniania świetlic na rzecz społeczności lokalnej np. na potrzeby zebrań sołectwa, prowadzenia działalności kulturalnej, opiekuńczej, edukacyjnej dla dzieci i młodzieży, czy też dla celów promocji wsi i gminy. Nieodpłatne udostępnianie świetlic wiejskich następuje w zakresie realizacji zadań własnych gminy.

Gmina nie dokonywała odliczeń. Ponieważ świetlice wiejskie były w złym stanie technicznym Gmina nie wynajmowała i nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego.

Zgodnie z podpisanymi umowami z wykonawcami poszczególnych inwestycji płatność zostanie dokonana po całkowitym odbiorze.

Terminy odbioru zgodnie z podpisanymi umowami z wykonawcami prac budowlanych zaplanowano świetlice:

  • do 30.09.2014 r.
  • do 30.09.2014 r.
  • do 31.10.2014 r.

Wnioskodawca wezwany o wskazanie do jakich czynności zostały oddane inwestycje w momencie oddania do użytkowania oraz do jakich czynności była wykorzystywana inwestycja od momentu oddania do użytkowania do czasu odpłatnego udostepnienia, tj. czy do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy zwolnionych z tego podatku, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wskazał, że inwestycje są w trakcie realizacji a terminy oddania do użytkowania wskazano powyżej.

Po ukończeniu i oddaniu do użytku ww. inwestycji sposób wykorzystywania przedmiotowych świetlic zależeć będzie od zapotrzebowania na świadczenie danych usług.

Przeznaczenie przedmiotowych inwestycji w składanych dokumentach do instytucji finansującej określono jako służące:

  • wykorzystywaniu obiektów przez lokalną społeczność, np. na potrzeby przeprowadzania wyborów, zebrań sołectwa, na potrzeby dzieci i młodzieży do celów kulturalno-edukacyjnych, czy też promocji wsi i gminy (realizacja zadań własnych). Z tego tytułu Gmina nie pobiera żadnych opłat. W tych przypadkach, Gmina nie rozpoznaje obowiązku wykazywania podatku należnego, traktując te czynności, jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • odpłatnym wynajmie na rzecz zainteresowanych podmiotów np. w celu organizacji imprez okolicznościowych, tj. urodzin, imienin, wesel itp. (udostępnienie odpłatne) – z tego tytułu Gmina wystawia faktury i odprowadza należny podatek VAT.

Na pytanie Organu „Czy z dokumentów tych wynika, iż inwestycje będą przedmiotem oddania odpłatnego użytkowania, tj. na podstawie umów cywilno-prawnych? Należy wskazać odrębnie dla każdej ze świetlic, objętej pytaniem”, Wnioskodawca odpowiedział: „Tak w zależności od zapotrzebowania na świadczenie danych usług. Wnioskodawca nie występował o wydanie interpretacji indywidualnej”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po wdrożeniu powyższej koncepcji zagospodarowania świetlic, w przypadku planowanych wydatków inwestycyjnych, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur za wydatki inwestycyjne?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie udostępniać świetlice wiejskie zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie. Skoro Gmina będzie udostępniała świetlice w zależności od zapotrzebowania, nie będzie w stanie przewidzieć tego podziału i spełnić obowiązku odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina nie ma zatem możliwości zastosowania proporcji podziału wydatków ponoszonych na świetlice wiejskie, w związku z czym, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych, bowiem istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi skutkującymi powstaniem podatku naliczonego. Gmina jest podatnikiem VAT czynnym. Spełnione są warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. l ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w roku 2013 podpisała umowy z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego programem PROW na lata 2007-2013 na realizację inwestycji. Należą do nich świetlice wiejskie:

  1. „...”,
  2. „...”,
  3. „...”.

Świetlice są w trakcie budowy i przebudowy. Wartość poszczególnych inwestycji przekroczy każdorazowo 15 tys. PLN netto. W ramach przedmiotowych wydatków Gmina nabywała lub będzie nabywała towary i usługi związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów, wyposażenia. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały (opracowanie dokumentacji technicznej) lub zostaną udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. W związku z trwającymi pracami budowy, przebudowy i rozbudowy świetlic i zawartymi umowami z wykonawcami Gmina zamierza wdrożyć koncepcję zagospodarowania ww. świetlic po ukończeniu inwestycji i oddaniu do użytkowania tj. m-c 10,11 - 2014r.

Świetlice wiejskie udostępniane są zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie:

  • odpłatnie na rzecz osób fizycznych/firm, na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy Gminą a podmiotami np. w celu organizacji imprez okolicznościowych, a także na rzecz podmiotów gospodarczych, np. w celu organizacji pokazów/prezentacji produktów, czy też na rzecz organizacji i instytucji lokalnych, celem organizowania przez nie zabaw,
  • nieodpłatnie na cele gminne, tj. np. na rzecz sołectw, dla potrzeb organizowania wyborów, w celach charytatywnych, w celu organizacji przez instytucje/organizacje lokalne zebrań/lub spotkań społeczności lokalnej (w sprawach publicznych lub statutowych tych instytucji/organizacji) oraz podróżującym szlakami turystom do skorzystania z zaplecza kuchennego świetlicy.

Gmina będzie wykorzystywać wszystkie ww. świetlice do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu w zależności od potrzeb. Stawki należnych Gminie opłat za udostępnianie świetlic wiejskich zostały ustalone na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy. Opłaty na podstawie wystawianych faktur za wynajem przedmiotowych świetlic wpływają do Gminy i to ona wykazuje je w deklaracjach VAT i rozlicza z tego tytułu VAT należny. W założeniach realizacji poszczególnych inwestycji wskazanych w opracowanych planach odnowy miejscowości określono, że zmodernizowane, wybudowane budynki będą służyć w miarę potrzeb organizowaniu uroczystości i spotkań rodzinnych (wynajem - czynności opodatkowane). Wnioskodawca realizowane inwestycje zamierza wykorzystywać do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu, nie będzie natomiast wykorzystywać ich do czynności zwolnionych. Sposób wykorzystywania przedmiotowych świetlic będzie regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy udostępniania świetlic. Ponieważ świetlice wiejskie były w złym stanie technicznym Gmina nie wynajmowała i nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego. Zgodnie z podpisanymi umowami z wykonawcami poszczególnych inwestycji płatność zostanie dokonana po całkowitym odbiorze. Terminy odbioru zgodnie z podpisanymi umowami z wykonawcami prac budowlanych zaplanowano świetlice:

  • do 30.09.2014 r.
  • do 30.09.2014 r.
  • do 31.10.2014 r.

Po ukończeniu i oddaniu do użytku ww. inwestycji sposób wykorzystywania przedmiotowych świetlic zależeć będzie od zapotrzebowania na świadczenie danych usług.

Przeznaczenie przedmiotowych inwestycji w składanych dokumentach do instytucji finansującej określono jako służące:

  • wykorzystywaniu obiektów przez lokalną społeczność, np. na potrzeby przeprowadzania wyborów, zebrań sołectwa, na potrzeby dzieci i młodzieży do celów kulturalno-edukacyjnych, czy też promocji wsi i gminy (realizacja zadań własnych). Z tego tytułu Gmina nie pobiera żadnych opłat. W tych przypadkach, Gmina nie rozpoznaje obowiązku wykazywania podatku należnego, traktując te czynności, jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • odpłatnym wynajmie na rzecz zainteresowanych podmiotów np. w celu organizacji imprez okolicznościowych, tj. urodzin, imienin, wesel itp. (udostępnienie odpłatne) – z tego tytułu Gmina wystawia faktury i odprowadza należny podatek VAT.

Przy analizie kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z budową i przebudową świetlic należy uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Przepis art. 86 ust. 7b ustawy wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Cytowany wyżej przepis reguluje sposób odliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności gospodarczej, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością gospodarczą, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

Zatem powyższy przepis nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, i jest zgodny z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznaczyć należy, iż w zakresie realizacji zadań publiczno-prawnych Gmina nie jest uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia we wniosku, gdzie świetlice po wybudowaniu lub przebudowaniu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wykonywanych w ramach realizacji zadań publiczno-prawnych, tj. udostępnianie nieodpłatne na cele gminne), jak i czynności opodatkowanych tym podatkiem (opodatkowany wynajem na cele komercyjne).

Zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 cyt. ustawy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Zatem po zakończeniu zadania inwestycyjnego polegającego na budowie i przebudowie przedmiotowych świetlic i rozpoczęciu świadczenia usług w zakresie odpłatnego wynajmu, Gmina powinna określić, w jakim stopniu każda ze świetlic będzie wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (odpłatne udostępnianie komercyjne na rzecz osób fizycznych/firm, na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych pomiędzy Gminą a podmiotami np. w celu organizacji imprez okolicznościowych, a także na rzecz podmiotów gospodarczych, np. w celu organizacji pokazów/prezentacji produktów, czy też na rzecz organizacji i instytucji lokalnych, celem organizowania przez nie zabaw).

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku zakupu towarów i usług, w ramach realizacji przedmiotowych inwestycji budowy świetlicy oraz przebudowy świetlic, związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi podatkowi VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części, można przyjąć różne rozwiązania. Warto nadmienić, iż zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia jaka część realizowanej inwestycji związana będzie z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana będzie dla potrzeb innych niż prowadzona działalność, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Biorąc zatem pod uwagę powołany przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Gmina jest zobowiązana do obliczenia udziału procentowego, w jakim poszczególne nieruchomości będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie bowiem świetlice będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji będą one wykorzystywane do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza. Jak bowiem wyżej wskazano, w zakresie realizacji zadań publiczno-prawnych Gmina nie jest uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca winien określić udział procentowy, w jakim wydatki inwestycyjne będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wobec tego Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na budowę świetlicy i przebudowę świetlic nie od całości poniesionych wydatków, jak wynika to z uzasadnienia stanowiska Gminy, ale według udziału procentowego obliczonego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy, bowiem Gmina w zakresie działalności gospodarczej wykorzystuje przedmiotowe świetlice wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. A zatem Gmina musi określić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie, tj. w jakim stopniu poszczególne budynki będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy.

Jeśli wybudowany budynek świetlicy oraz przebudowane budynki świetlic zostaną oddane do użytkowania i nastąpi zmiana stopnia wykorzystania ich do celów działalności gospodarczej, to w ciągu 120 miesięcy od dnia oddania danego budynku do użytkowania, podatnik zobowiązany jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dotyczących planowanych wydatków inwestycyjnych związanych z budową i przebudową świetlic, ale według udziału procentowego obliczonego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy, bowiem Gmina w zakresie działalności gospodarczej wykorzystuje przedmiotowe świetlice wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z halą sportową, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj