Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-127/14-2/PG
z 5 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych oraz wystawienia faktury korekty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych oraz wystawienia faktury korekty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabył od Developera Korporacji Budowlanej Sp. z o.o.:

  • grunty zabudowane domami jednorodzinnymi na podstawie aktu notarialnego,
  • sześć budynków wielorodzinnych wraz z przyłączami infrastruktury technicznej, wewnętrznymi drogami dojazdowymi i oświetleniem terenu oraz budynek handlowo usługowy, na podstawie aktu notarialnego.

Zainteresowany był pierwszym nabywcą nieruchomości po ich wybudowaniu przez Developera. W momencie nabycia lokale były wykończone, natomiast do użytkowania zostały dopuszczone:

  • domy jednorodzinne – na podstawie zaświadczenia PINB o zakończeniu budowy z 13 września 2007 r.,
  • budynki wielorodzinne – na podstawie decyzji PINB o pozwoleniu na użytkowanie z 18 sierpnia 2008 r.

Wyżej wymienione transakcje przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zostały opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 7% w przypadku lokali mieszkalnych oraz 22% w przypadku budynku handlowo-usługowego wraz z częścią działki znajdującą się pod budynkiem. Transakcje zostały udokumentowane fakturami VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W związku z faktem, że nieruchomości zostały nabyte z intencją ich dalszej odsprzedaży przed upływem 2 lat od dnia nabycia, Zainteresowany skorzystał z przysługującego mu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Developera.

Część lokali została faktycznie sprzedana w tym okresie, przy zastosowaniu właściwej stawki VAT.

W okresie posiadania nieruchomości Wnioskodawca nie korzystał z tych domów i lokali (za wyjątkiem jednego lokalu w budynku wielorodzinnym, który służył jako biuro sprzedaży i lokal pokazowy), nie były one zamieszkane, ani wynajmowane.

W celu przygotowania ich do dalszej sprzedaży Zainteresowany ponosił nakłady remontowe i usługi konserwatorskie mające na celu usuwanie usterek bądź bieżące utrzymanie. Poniesione nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej lokali.

Działalność Wnioskodawcy polegała głównie na odłączaniu i sprzedaży tych nieruchomości jako odrębnych działek zabudowanych domami mieszkalnymi w zabudowie bliźniaczej oraz wyodrębnianiu i sprzedaży samodzielnych lokali mieszkalnych w rozumieniu ustawy o własności lokali. Z uwagi na sytuację rynkową do marca 2012 r. część lokali nie znalazła nabywców, natomiast te lokale, które znalazły nabywców sprzedane zostały z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

Powyższe okoliczności świadczą o tym, że do pierwszego zasiedlenia ww. budynków, wyodrębnionych lokali oraz budowli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług doszło odpowiednio w roku 2007 i 2008. W marcu 2012 r. doszło do sprzedaży reszty nie sprzedanych nieruchomości jednorazową transakcją. Nabywcą był Bank (...). W dniu 14 marca 2012 r. Zainteresowany podpisał akt notarialny, a 15 marca 2012 r. wystawił dwie faktury VAT dokumentujące sprzedaż na kwotę brutto … zł oraz … zł. Podatek VAT od powyższej transakcji został w całości odprowadzony przez Wnioskodawcę do właściwego Urzędu Skarbowego.

W dniu 28 marca 2014 r. Bank (...) wystosował do Zainteresowanego pismo, w którym wzywa Spółkę do wystawienia korekty faktur VAT z 15 marca 2012 r., dokumentujących transakcję dostawy nieruchomości wyżej opisanych na rzecz Banku Hipotecznego, z uwagi na błędne zastosowanie stawki 8% dla tej transakcji zamiast zwolnienia z VAT. Bank uzasadnia swoje roszczenie następującymi argumentami:

  1. Pierwsze zasiedlenie sprzedanych nieruchomości miało miejsce odpowiednio w 2007 r. i 2008 r.
    Przy czym przez pierwsze zasiedlenie traktuje się wydanie decyzji i zaświadczeń przez PINB o zakończeniu budowy i pozwolenie na użytkowanie, a nie faktyczne zamieszkanie.
  2. Upłynęły dwa lata od pierwszego zasiedlenia – art. 42 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Nie wystąpiła przesłanka ulepszenia sprzedanych nieruchomości 30% w stosunku do ich wartości początkowej – art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. Brak skorzystania przez Wnioskodawcę i Bank (...) z opcji opodatkowania tej transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie czekając na korektę faktury Bank skorygował deklarację VAT i dokonał zwrotu podatku VAT do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym transakcja sprzedaży z 14 marca 2012 r. powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT i w związku z powyższym Zainteresowany ma obowiązek wystawienia faktury korekty?

Zdaniem Wnioskodawcy, Bank (...) słusznie domaga się korekty faktury VAT. Na powyższe okoliczności wskazuje fakt, że do pierwszego zasiedlenia wyżej wymienionych budynków, wyodrębnionych lokali oraz budowli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług doszło odpowiednio w 2007 r. i 2008 r.:

  • upłynął termin dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
  • brak spełnienia przez Zainteresowanego przesłanki ulepszenia tych nieruchomości (30%) w stosunku do ich wartości początkowej – art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT,
  • brak skorzystania przez Bank (...) i Wnioskodawcę z opcji opodatkowania tej transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Jednakże czynność ta nie musi być faktycznie opodatkowana (nie musi prowadzić do powstania podatku należnego), bowiem za czynność taką należy również rozumieć czynność podlegającą opodatkowania w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże na mocy przepisów szczególnych – korzystającą ze zwolnienia od tego podatku.

Z powyższej definicji wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, przez którą należy rozumieć sprzedaż, a także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment sprzedaży w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat – art. 43 ust. 7a ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle w okresie do 31 grudnia 2013 r. rozstrzygał przepis art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Od 1 stycznia 2014 r. powyższa zasada jest uregulowana w art. 29a ust. 8 ustawy.

Zatem z powołanych wyżej przepisów art. 29 ust. 5 ustawy (do 31 grudnia 2013 r.) oraz art. 29a ust. 8 ustawy (od 1 stycznia 2014 r.) jednoznacznie wynika, że – co do zasady – grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył od Developera Korporacji Budowlanej:

  • grunty zabudowane domami jednorodzinnymi na podstawie aktu notarialnego,
  • sześć budynków wielorodzinnych wraz z przyłączami infrastruktury technicznej, wewnętrznymi drogami dojazdowymi i oświetleniem terenu oraz budynek handlowo usługowy, na podstawie aktu notarialnego.

Zainteresowany był pierwszym nabywcą nieruchomości po ich wybudowaniu przez Developera. W momencie nabycia lokale były wykończone, natomiast do użytkowania zostały dopuszczone:

  • domy jednorodzinne – na podstawie zaświadczenia PINB o zakończeniu budowy z 13 września 2007 r.,
  • budynki wielorodzinne – na podstawie decyzji PINB o pozwoleniu na użytkowanie z 18 sierpnia 2008 r.

Wyżej wymienione transakcje przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zostały opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 7% w przypadku lokali mieszkalnych, oraz 22% w przypadku budynku handlowo-usługowego wraz z częścią działki znajdującą się pod budynkiem. Transakcje zostały udokumentowane fakturami VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W związku z faktem, że nieruchomości zostały nabyte z intencją ich dalszej odsprzedaży przed upływem 2 lat od dnia nabycia, Zainteresowany skorzystał z przysługującego mu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Developera.

Część lokali została faktycznie sprzedana w tym okresie, przy zastosowaniu właściwej stawki VAT.

W okresie posiadania nieruchomości Wnioskodawca nie korzystał z tych domów i lokali (za wyjątkiem jednego lokalu w budynku wielorodzinnym, który służył jako biuro sprzedaży i lokal pokazowy), nie były one zamieszkane, ani wynajmowane.

W celu przygotowania ich do dalszej sprzedaży Zainteresowany ponosił nakłady remontowe i usługi konserwatorskie mające na celu usuwanie usterek bądź bieżące utrzymanie. Poniesione nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej lokali.

Działalność Wnioskodawcy polegała głównie na odłączaniu i sprzedaży tych nieruchomości jako odrębnych działek zabudowanych domami mieszkalnymi w zabudowie bliźniaczej oraz wyodrębnianiu i sprzedaży samodzielnych lokali mieszkalnych w rozumieniu ustawy o własności lokali. Z uwagi na sytuację rynkową do marca 2012 r. część lokali nie znalazła nabywców, natomiast te lokale, które znalazły nabywców sprzedane zostały z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

W marcu 2012 r. doszło do sprzedaży reszty nie sprzedanych nieruchomości jednorazową transakcją. Nabywcą był Bank (...). W dniu 14 marca 2012 r. Zainteresowany podpisał akt notarialny, a 15 marca 2012 r. wystawił dwie faktury VAT dokumentujące sprzedaż. Podatek VAT od powyższej transakcji został w całości odprowadzony przez Zainteresowanego do właściwego Urzędu Skarbowego.

W dniu 28 marca 2014 r. Bank (...) wystosował do Wnioskodawcy pismo, w którym wzywa Spółkę do wystawienia korekty faktur VAT z 15 marca 2012 r., dokumentujących transakcję dostawy nieruchomości wyżej opisanych na rzecz Banku Hipotecznego, z uwagi na błędne zastosowanie stawki 8% dla tej transakcji zamiast zwolnienia z VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Zainteresowany ma wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT transakcji sprzedaży z 14 marca 2012 r. i w związku z tym wystawienia faktury korekty.

Jak już wcześniej wskazano, dla dostawy nieruchomości – budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział możliwość stosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 lub też pkt 10a. Jednakże, dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy istotne jest, czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, czy też nie.

Przypomnieć należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, muszą być spełnione odpowiednie warunki, które wynikają z tego przepisu, tj. dostawa budynku, budowli lub ich części nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Co należy rozumieć przez „pierwsze zasiedlenie” ustawodawca określił w przywołanym wyżej art. 2 pkt 14 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca opisane we wniosku nieruchomości nabył od Developera w 2007 r. i 2008 r. Transakcje te zostały opodatkowane podatkiem VAT według stawki 7% (w przypadku lokali mieszkalnych) oraz 22% (w przypadku budynku handlowo usługowego wraz z częścią działki znajdującą się pod budynkiem). Transakcje zostały udokumentowane fakturami VAT.

Zatem, biorąc pod uwagę definicję pierwszego zasiedlenia i powyższą informację stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych budynków i budowli oraz ich części (wyodrębnionych lokali), która miała miejsce 14 marca 2012 r. nie była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, ani przed nim. Bowiem do pierwszego zasiedlenia doszło z chwilą ich nabycia przez Wnioskodawcę, tj. w 2007 r. i 2008 r. Jednocześnie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą w marcu 2012 r. upłynął okres dłuższy niż 2 lata (sprzedaż na rzecz Banku Hipotecznego). Tym samym w niniejszej sprawie w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części są spełnione warunki pozwalające na zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji również grunt, na którym obiekty te są posadowione może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak oświadczył Wnioskodawca strony transakcji nie skorzystały z opcji wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy, zatem sprzedaż nieruchomości dokonana 14 marca 2012 r. korzystała ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym na dzień dokonania transakcji).

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., czyli w okresie kiedy doszło do transakcji – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w oparciu o ten przepis wystawił fakturę. Obecnie jednak rozważa jej skorygowanie.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy, obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, że w sytuacji gdy po wystawieniu faktury sprzedawca stwierdził pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury to jest on zobowiązany do wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Zainteresowany – wystawił on 15 marca 2012 r. dwie faktury VAT dokumentujące sprzedaż nieruchomości i podatek VAT od tych transakcji w całości został odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.

Jak zostało wyżej stwierdzone sprzedaż przedmiotowych nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku, zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do korekty faktur dokumentujących te transakcje.

Reasumując, opisana we wniosku transakcja sprzedaży z 14 marca 2012 r. korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z powyższym Zainteresowany ma obowiązek skorygować faktury wystawione 15 marca 2012 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z przedstawionego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Dodatkowo podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj