Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-480/14-4/AD
z 4 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego wyboru przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego wyboru przez Wnioskodawcę zwolnienia od podatku VAT. Wniosek został uzupełniony w dniu 28 lipca 2014 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego, własnego stanowiska w sprawie oraz pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym szkolenia edukacyjne poza systemem oświaty, nie prowadzi usług w zakresie kształcenia i wychowania, usługi nie mają na celu kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, nie posiada akredytacji. Usługi szkoleniowe realizowane przez Instytut (…) dedykowane są głównie dla jednostek samorządu terytorialnego lub dla jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego ze środków publicznych oraz innych podmiotów, których szkolenia finansowane są ze środków unijnych lub środków własnych tych podmiotów. Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c ( pkt 29 – zwolnione od podatku VAT są, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, litera „c” – finansowane w całości ze środków publicznych – oraz świadczenie usług i dostawę towarów z tymi usługami związane), oraz art. 113 ust. 1 (zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku).

W 2014 roku Urząd Skarbowy przeprowadził kontrolę podatku dochodowego za rok 2012 w wyniku której okazało się, że w miesiącu lutym 2012 Wnioskodawca wykonał usługę doradczą i od tego momentu I(…) jest podatnikiem podatku VAT. Kontrola zakończyła się w marcu 2014 r. W związku z powyższym Zainteresowany dokonał rejestracji VAT-R w kwietniu 2014 r. i złożył zaległe deklaracje VAT-7 za 2012, 2013 i 2014 rok. W 2013 roku nie miał sprzedaży usług doradztwa, a kwota netto do opodatkowania podatkiem VAT wyniosła 27.687,46 zł i nie przekroczyła kwoty 150.000 – art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że I(…) nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od 1 stycznia 2014 r., że w związku z nie przekroczeniem w 2013 r. kwoty 150.000 zł podatnik może w ciągu roku 2014 skorzystać ponownie ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. czy Instytut Konsultantów Europejskich może w ciągu tego roku tj. 2014 skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 113 ust. 11 nie potwierdza by w trakcie roku było zabronione skorzystanie ze zwolnienia, a w szczególności, nie mówi o tym art. 113 ust. 11. Zwrot „nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia” nie wskazuje, by zgłoszenie wyrejestrowania z VAT nie mogło nastąpić w trakcie roku.

Wnioskodawca uważa, że można w ciągu roku 2014 skorzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ przytoczony artykuł nie stwierdza jednoznacznie, że można to zrobić tylko od 1 stycznia każdego roku – wskazuje tylko, że nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Ponadto, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym szkolenia edukacyjne poza systemem oświaty, nie prowadzi usług w zakresie kształcenia i wychowania, usługi nie mają na celu kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, nie posiada akredytacji. Usługi szkoleniowe realizowane przez Zainteresowanego dedykowane są głównie dla jednostek samorządu terytorialnego lub dla jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego ze środków publicznych oraz innych podmiotów, których szkolenia finansowane są ze środków unijnych lub środków własnych tych podmiotów. Stowarzyszenie korzystało ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c oraz art. 113 ust. 1.

W 2014 roku Urząd Skarbowy przeprowadził kontrolę podatku dochodowego za rok 2012 w wyniku której okazało się, że w miesiącu lutym 2012 Wnioskodawca wykonał usługę doradczą i od tego momentu jest podatnikiem podatku VAT. Kontrola zakończyła się w marcu 2014 r. W związku z powyższym Zainteresowany dokonał rejestracji VAT-R w kwietniu 2014 r. i złożył zaległe deklaracje VAT-7 za 2012, 2013 i 2014 rok. W 2013 roku nie miał sprzedaży usług doradztwa, a kwota netto do opodatkowania podatkiem VAT wyniosła 27.687,46 zł i nie przekroczyła kwoty 150.000 z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zainteresowany nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą tego, czy przysługuje mu prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy – w ciągu 2014 roku.

Jak wynika z ww. przepisów, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jednakże należy podkreślić, że powyższe zwolnienie jest określane na cały rok. Oznacza to, że powrót do zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia – tym samym nie jest możliwy wybór zwolnienia od dowolnego momentu w danym roku podatkowym.

W świetle przywołanych przepisów oraz przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie może wybrać ponownie zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy w dowolnym momencie roku 2014. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu możliwe jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, pod warunkiem spełnienia przez Zainteresowanego wszystkich warunków wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Przy czym o wyborze zwolnienia Zainteresowany powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie może w trakcie roku 2014 skorzystać ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj