Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-208/14/MD
z 21 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego i związanej z tym rejestracji jako podatnik VAT czynny w sytuacji rozpoczęcia sprzedaży lodów z domieszką alkoholu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego i związanej z tym rejestracji jako podatnik VAT czynny w sytuacji rozpoczęcia sprzedaży lodów z domieszką alkoholu.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą (ze względu na wysokość obrotu nie jest podatnikiem od towarów i usług) zamierza sezonowo produkować i sprzedawać lody z użyciem ciekłego azotu jako czynnika chłodzącego. Dzięki możliwości produkcji bezpośrednio na miejscu „na oczach klienta”, oferowane smaki będą uzyskiwane przez dodawanie do masy lodowej (której główną bazę stanowi śmietana kremówka) domieszki wyłącznie naturalnych składników, bez żadnych substancji syntetycznych. Przykładowymi smakami będą lody o smaku czekoladowym (z dodatkiem kakao), waniliowym (z dodatkiem laski wanilii), kawowym (z dodatkiem prawdziwej kawy) i innych. Technologia produkcji lodów mrożonych ciekłym azotem pozwala – dzięki wyjątkowo niskiej temperaturze mrożenia (około -200°C) – na otrzymywanie produktów o smakach dotąd niemożliwych do uzyskania, takich jak lody o smaku whisky czy brandy. Już niewielka domieszka alkoholu w przypadku standardowych technologii produkcji lodów wyklucza możliwość zamrożenia się masy lodowej, gdyż alkohol obniża temperaturę topnienia. Użycie ciekłego azotu wyklucza ten problem. Dzięki czemu po dodaniu składniku smakowego, który zawiera w sobie domieszkę alkoholu, masa lodowa dalej może być zamrożona. Pragnąc uatrakcyjnić wybór smaków, jak również chcąc się wyróżnić na rynku dzięki zastosowanej technologii, Wnioskodawca zamierza wprowadzić do swojej oferty lody o smaku whisky i brendy. Smaki te będą uzyskiwane poprzez dodanie do każdej porcji masy lodowej domieszki tych trunków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z tym, że w przypadku produkcji lodów o smaku whisky lub brandy – w celu uzyskania odpowiedniego smaku i aromatu – do masy lodowej będzie dodawana domieszka tych trunków, a co za tym idzie, również domieszka alkoholu, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji do podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, okazjonalne dodawanie aromatyzowanych wyrobów zawierających alkohol (takich jak whisky czy brandy) do masy lodowej celem uzyskania pożądanego smaku i aromatu gotowego loda, nie spowoduje konieczności rejestracji do podatku od towarów i usług, ponieważ działanie to nie stanowi dostawy wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1b ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

W świetle ust. 5 ww. artykułu, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:


(…);

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

(…).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przy czym – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników dokonujących dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:


  • wyrobów tytoniowych;
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług) zamierza sezonowo produkować i sprzedawać lody. Aby uatrakcyjnić wybór smaków oraz wyróżnić się na rynku zamierza wprowadzić do swojej oferty lody o smaku whisky i brendy. Smaki te będą uzyskiwane poprzez dodanie do każdej porcji masy lodowej domieszki tych trunków.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego i związanej z tym rejestracji jako podatnik VAT czynny w sytuacji rozpoczęcia sprzedaży ww. lodów.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w związku z rozpoczęciem sprzedaży lodów z domieszką alkoholu Wnioskodawca nie utraci prawa do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy (tzw. zwolnienie podmiotowe). Przedmiotem tej sprzedaży nie będzie bowiem towar opodatkowany podatkiem akcyzowym, a jedynie wyrób, który będzie zawierał domieszkę alkoholu. Zatem do momentu, gdy Wnioskodawca nie utraci (ewentualnie) prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z innego tytułu, nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT czynny, tylko dlatego, że będzie sprzedawał lody z domieszką alkoholu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj