Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-402/14-4/TR
z 26 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca – Zrzeszenie – zostało utworzone przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne – producentów trzody chlewnej w celu planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży przy organizowaniu sprzedaży żywca wieprzowego, a także ochrony środowiska naturalnego. Dnia 29 października 2009 r. Zrzeszenie zostało wpisane do rejestru grup producentów rolnych decyzją marszałka województwa i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. Zrzeszenie – podatnik VAT, kupuje od członków całą produkcję trzody chlewnej, a następnie odsprzedaje na rynku zewnętrznym. Na podstawie wystawionych faktur VAT lub faktur RR potwierdzających zakup, grupa dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zrzeszenie korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) – Dz.U. UE L z dnia 21 października 2005 r. Artykuł 35 ww. rozporządzenia Rady (WE) stanowi, że wsparcia udziela się w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grup producentów rolnych.


Z wypracowanego zysku, pochodzącego z otrzymanego wyżej wskazanego wsparcia, Zrzeszenie planuje zakupić środki do produkcji rolnej, które zostaną wskazane w przeprowadzonej w tym celu ekspertyzie oraz przekazać nieodpłatnie swoim członkom prowadzącym gospodarstwa rolne. Przekazanie środków do produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania. Zrzeszenie od zakupionych środków do produkcji planuje odliczyć VAT naliczony, natomiast przy przekazaniu nieodpłatnym członkom planuje wykazać VAT należny.


Ponadto – co jest drugim zdarzeniem przyszłym – Zrzeszenie przekazując środki do produkcji swoim członkom przeniesie na nich prawo do rozporządzenia środkami jak właściciel. Przekazanie środków produkcji nastąpi zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach ponieważ jakość i ilość produkcji uzależniona jest od zastosowania środków do produkcji. W związku z tym, zakupione środki do produkcji za pieniądze otrzymane ze wsparcia przekazane zostaną do członków grupy. Przekazanie środków do produkcji będzie zaakceptowane uchwałą zgromadzenia członków, które wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie. Uchwała o sposobie wykorzystania zakupionych środków do produkcji nie będzie miała znamion uchwały o podziale zysków. Zrzeszenie planuje od nieodpłatnego przekazania środków do produkcji nie pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest zagadnienie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w przedmiocie zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy u członków grupy producentów rolnych, którym Zrzeszenie nieodpłatnie przekaże środki do produkcji (w gospodarstwa rolników indywidualnych), powstanie zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy zrzeszenie winno pobrać – jako płatnik – podatek dochodowy od przekazanych nieodpłatnie środków do produkcji rolnej od członków grupy, będących osobami fizycznymi prowadzącymi indywidualne gospodarstwa rolne?

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych – Wnioskodawca uważa, że zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się od przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym, przekazanie środków do produkcji nastąpi zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach, ponieważ jakość i ilość produkcji uzależniona jest od zastosowania wyżej wymienionych środków. W związku z tym, zakupione środki do produkcji za pieniądze otrzymane ze wsparcia przekazane zostaną członkom grupy. Przekazanie środków do produkcji zostanie zaakceptowane uchwałą zgromadzenia członków, które wyrazi jedynie zgodę na przekazanie. Uchwała o sposobie wykorzystania zakupionych środków do produkcji nie będzie uchwałą o podziale zysków.

W związku z powyższym – zdaniem Wnioskodawcy – na Zrzeszeniu nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 88, poz. 983 ze zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Grupa producentów rolnych – oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim – może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

‒ licząc od dnia nabycia.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje zatem wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Zrzeszenie – zostało utworzone przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne – producentów trzody chlewnej w celu planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży przy organizowaniu sprzedaży żywca wieprzowego, a także ochrony środowiska naturalnego. Zrzeszenie korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) – Dz.U. UE L z dnia 21 października 2005 r. Z wypracowanego zysku, pochodzącego z otrzymanego wyżej wskazanego wsparcia, Zrzeszenie planuje zakupić środki do produkcji rolnej, które zostaną wskazane w przeprowadzonej w tym celu ekspertyzie oraz przekazać nieodpłatnie swoim członkom prowadzącym gospodarstwa rolne. Przekazanie środków do produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania. Ponadto, Zrzeszenie przekazując środki do produkcji swym członkom przeniesie na nich prawo do rozporządzenia środkami jak właściciel. Przekazanie środków produkcji nastąpi zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach ponieważ jakość i ilość produkcji uzależniona jest od zastosowania środków do produkcji. W związku z tym, zakupione środki do produkcji za pieniądze otrzymane ze wsparcia przekazane zostaną do członków grupy. Przekazanie środków do produkcji będzie zaakceptowane uchwałą zgromadzenia członków, które wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie. Uchwała o sposobie wykorzystania zakupionych środków do produkcji nie będzie miała znamion uchwały o podziale zysków. Zrzeszenie planuje od nieodpłatnego przekazania środków do produkcji nie pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków produkcji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Reasumując: na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego przedmiotowe przekazanie przez Wnioskodawcę środków do produkcji rolnej członkom grupy producentów rolnych – będących osobami fizycznymi prowadzącymi indywidualne gospodarstwa rolne – nie spowoduje po stronie tychże członków powstania przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ rzeczone przychody będą stanowiły przychody z działalności rolniczej, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, z analizowanego tytułu na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj