Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-283/14-4/MK
z 18 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2014 r. (data wpływu 4 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej towarów i usług sprzedawanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz pracowników – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej towarów i usług sprzedawanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz pracowników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2014 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawowym rodzajem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż energii cieplnej i elektrycznej (PKWiU 35).

Ponadto Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług takich jak:

  • najem lokali użytkowych wraz z mediami tj. energią elektryczną i woda,
  • roboty budowlane i instalacyjne,
  • wynajem sprzętu budowlanego oraz samochodów ciężarowych z kierowcą i osobowych,
  • sprzedaż odpadów poprodukcyjnych tj. żużel kotłowy,
  • sprzedaż złomu i innych materiałów,
  • sprzedaż środków trwałych,
  • refakturowanie pracowników za rozmowy telefoniczne.

Odbiorcami powyższych są zarówno osoby prawne jak i osoby fizyczne (w tym również pracownicy spółki).

W związku z faktem iż udział obrotów zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w obrotach ogółem w drugim półroczu 2013 r. był mniejszy niż 80 % ( § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia) Spółka od 1.03.2014 r. zobowiązana była do zainstalowania po raz pierwszy kasy i rozpoczęcia na niej ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

W załączniku do rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zawarto szereg zwolnień z obowiązku ewidencjonowania do 31.12.2014 .

I tak ze zwolnienia korzystają m.in. :

  • poz. 2 - energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych,
  • poz. 3 - woda w postaci naturalnej, usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,
  • poz. 22 - usługi telekomunikacyjne,
  • poz. 24 - wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami pod warunkiem że w całym okresie dokumentowane są fakturami,
  • poz. 33 - dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników - przysługuje ono pod warunkiem że podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1.01.2013 r.,
  • poz. 34 - zwolnienie z tytułu niewielkiej liczby świadczonych usług obowiązuje, jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:
    1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są dane identyfikujące odbiorcę,
    2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.


Cała sprzedaż dokonywana przez Spółkę zarówno na rzecz przedsiębiorców jak i osób fizycznych oraz pracowników dokumentowana była i jest fakturami.

W odpowiedzi na wezwanie o wskazanie symboli PKWiU towarów i usług objętych zakresem pytania Wnioskodawca wskazał:

Pkt 1 wezwania:

  • sprzedaż energii elektrycznej PKWiU 35.1
  • sprzedaż energii cieplnej PKWiU 35.30.1; 35.30.11
  • sprzedaż wody zmiękczonej PKWiU 36.00.12
  • najem lokali niemieszkalnych PKWiU 68.20.12
  • sprzedaż żużla kotłowego PKWiU 08.12.13
  • sprzedaż złomu PKWiU 38.11.58
  • refakturowanie pracowników za rozmowy telefoniczne PKWiU 61.1
  • wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą PKWiU 49.41.2
  • wynajem samochodów osobowych bez kierowcy PKWiU 77.11
  • wynajem sprzętu budowlanego z kierowcą PKWiU 41; 42; 43

Na pytanie postawione w wezwaniu: „Czy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług objętych zakresem pytania na rzecz swoich pracowników? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca to należy podać jakie są to usługi lub towary.”, Zainteresowany wskazał, że dokonuje sprzedaży złomu, żużla kotłowego, świadczy usługi z zakresu wynajmu samochodów ciężarowych, osobowych, sprzętu budowlanego oraz refakturuje pracowników za rozmowy telefoniczne.

Na pytanie: „Czy Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczenia usług objętych zakresem pytania na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych?”, Zainteresowany wskazał, że do wszystkich wymienionych w Pkt 1 czynności Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi objęte zakresem pytania.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że każde świadczenie usług objętych zakresem pytania jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące.

Pomijając sprzedaż energii elektrycznej, cieplnej, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży usług na rzecz pracowników, liczba świadczonych usług w poprzednim roku podatkowym nie przekraczała 50, a liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20.

Zapłata za wykonaną usługę dokonywana jest w postaci przelewu na rachunek bankowy oraz gotówką w kasie Wnioskodawcy.

Z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej usługi dotyczy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Które z towarów i usług sprzedawanych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych mogą korzystać ze zwolnień z ewidencjonowania w kasie rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku , iż nie będzie musiała ewidencjonować w kasie fiskalnej od 1.03.2014 r. następujących czynności dokonywanych na rzecz osób fizycznych:

  • sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej,
  • usług najmu lokali użytkowych wraz ze sprzedażą energii elektrycznej i wody
  • sprzedaży na rzecz pracowników następujących towarów i usług : sprzedaży energii cieplnej i elektrycznej, sprzedaży żużla, złomu, różnych materiałów, wynajmu samochodów i sprzętu budowlanego, prac budowlanych i instalacyjnych, refakturowanych rozmów telefonicznych. Gdyby jednak na rzecz pracowników dokonano sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a , m, n oraz pkt 2 rozporządzenia, zwolnienie nie będzie przysługiwać. Zwolnienie przysługuje spółce gdyż zgodnie z § 7 ust. 4 nie rozpoczęto ewidencjonowania dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz pracowników przed 1.01.2013 r.

Poza ww. zwolnieniami Spółka uważa, iż może również skorzystać ze zwolnienia wynikającego z poz. 34 załącznika, gdyż w 2013 r. każde świadczenie usług dokumentowane było fakturą, a liczba świadczonych usług (pomijając usługi sprzedaży ciepła, energii elektrycznej, wynajmu lokali użytkowych, usług telekomunikacyjnych, sprzedaży usług na rzecz pracowników, gdyż usługi te korzystają ze zwolnień na podstawie poz. 2, 3, 22, 24 i 33 załącznika) nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20.

W 2013 r. Spółka wystawiła 12 faktur za wynajem sprzętu budowlanego i samochodów na rzecz osób fizycznych niebędących pracownikami. W związku z powyższym od 1.03.2014 Spółka nie ma obowiązku ewidencjonować wynajmu sprzętu i samochodów jak i innych drobnych usług np. budowlanych i instalacyjnych na rzecz osób fizycznych .

W związku z powyższym od 1.03.2014 r. Spółka powinna ewidencjonować w kasie następującą sprzedaż na rzecz osób fizycznych, niebędących pracownikami :

  • sprzedaż żużla kotłowego
  • sprzedaż materiałów i złomu,

oraz dostaw towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 czyli takich do których nie stosuje się zwolnień, o których mowa w § 2 i 3 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1a ustawy – obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. – do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązującym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia).

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80% (§ 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia).

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł – § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80 %, z zastrzeżeniem ust. 4.

Powyższe zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej mają charakter podmiotowy, tj. dotyczą podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Ponadto, zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Wymienione w załączniku do rozporządzenia zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.

Z objaśnienia zawartego w rozporządzeniu wynika, iż użycie ”ex” przed symbolem PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usługi należącej do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że podstawowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż energii cieplnej i elektrycznej. Ponadto Wnioskodawca dokonuje sprzedaży złomu, żużla kotłowego, świadczy usługi z zakresu wynajmu samochodów ciężarowych, osobowych, sprzętu budowlanego, refakturuje usługi telekomunikacyjne na rzecz pracowników. Wnioskodawca dokonuje także sprzedaży: energii elektrycznej, energii cieplnej, wody zmiękczonej, żużla kotłowego, złomu oraz świadczy usługi najmu lokali niemieszkalnych, wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą, wynajmu samochodów ciężarowych bez kierowcy, wynajmu sprzętu budowlanego z kierowcą, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Każde świadczenie usług jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące. Pomijając sprzedaż energii elektrycznej, cieplnej, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży usług na rzecz pracowników, liczba świadczonych usług w poprzednim roku podatkowym nie przekraczała 50, a liczba tych usług była mniejsza niż 20. W związku z faktem, iż udział obrotów zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w obrotach ogółem w drugim półroczu 2013 r. był mniejszy niż 80 % Wnioskodawca od 1.03.2014 r. zobowiązany był do zainstalowania kas rejestrujących i rozpoczęcia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Zapłata za wykonywane usługi jest dokonywana w postaci przelewu na rachunek bankowy oraz gotówką w kasie Wnioskodawcy. Z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej usługi dotyczy.

Rozpatrując, które z towarów i usług sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych mogą korzystać ze zwolnień z ewidencjonowania na kasie rejestrującej, należy brać pod uwagę zapisy rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz załącznik do tego rozporządzenia.

Mając na uwadze dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedaż:

  • energii elektrycznej (PKWiU 35.1) oraz energii cieplnej (PKWiU 35.30.1, 35.30.11) – należy wskazać, że ustawodawca w poz. 2 załącznika do rozporządzenia przewidział zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dla – „Energia elektryczna, paliwo gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych”.
  • wody zmiękczonej (PKWiU 36.00.12), należy wskazać, że w poz. 3 załącznika do rozporządzenia wymieniono – „Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody” (PKWiU 36).
  • usługi najmu lokali niemieszkalnych (PKWiU 68.20.12) na rzecz osób fizycznych, należy zauważyć, że ustawodawca w poz. 24 przewidział zwolnienie dla – „Wynajem i usługi zarzadzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi” (PKWiU ex 68.20.1). Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia z 29 listopada 2012 r., w przypadku podatników świadczących usługi, o których mowa w poz. 21, 24 i 25 załącznika do rozporządzenia, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli usługi te w całości są dokumentowane fakturą.

Wobec powyższego, Wnioskodawca dokonując sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, wody zmiękczonej oraz usług najmu lokali niemieszkalnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, innych niż pracownicy, nie jest zobowiązany do rejestrowania sprzedaży ww. towarów i usług za pomocą kasy rejestrującej. Wykonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż, wyszczególniona odpowiednio w poz. 2, 3 i 24 załącznika do rozporządzenia, podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ponadto, w przypadku sprzedaży usług najmu należy wskazać, że spełniony jest także dodatkowy warunek zwolnienia tj. usługi te są dokumentowane fakturą, w której zawarte są dane identyfikujące.

Zatem sprzedaż ww. towarów i usług, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia podlega zwolnieniu z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ustawodawca nie przewidział natomiast zwolnienia z obowiązku rejestrowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży żużla kotłowego (PKWiU 08.12.13) i złomu (PKWiU 38.11.58). W związku z tym, Wnioskodawca dokonując sprzedaży żużla kotłowego oraz złomu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, poza pracownikami, zobowiązany będzie do rejestrowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu samochodów ciężarowych, osobowych oraz sprzętu budowlanego oraz refakturowania rozmów telefonicznych pracowników, sprzedaży na rzecz pracowników złomu, żużla kotłowego, należy stwierdzić, że znajdzie w tym przypadku zastosowanie zwolnienie na podstawie poz. 33 załącznika do rozporządzenia – „Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali”. Ww. poz. 33 załącznika do rozporządzenia obejmuje dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Wobec powyższego Wnioskodawca refakturując rozmowy telefoniczne pracowników oraz sprzedając swoim pracownikom złom, żużel kotłowy czy świadcząc usługi w zakresie najmu samochodów ciężarowych, osobowych oraz sprzętu budowalnego nie będzie zobowiązany do rejestrowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Natomiast rozpatrując świadczenie usług w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą, samochodów osobowych bez kierowcy oraz sprzętu budowlanego z kierowcą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, innych niż pracownicy, należy stwierdzić, że zastosowanie znajdzie tutaj zwolnienie o którym mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wskazane w tej pozycji zwolnienie obejmuje świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych gdy spełnione są łącznie dwa warunki. Pierwszy z nich dotyczy dokumentowania świadczonych usług za pomocą faktury zawierającej dane identyfikujące odbiorcę. Drugi zaś warunek dotyczy progu ilościowego świadczonych usług oraz liczby ich odbiorców, a mianowicie liczba świadczonych usług w poprzednim roku podatkowym nie może być większa niż 50 i liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Ponadto, zgodnie § 7 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

W przedmiotowej sprawie obydwa ww. warunki z poz. 34 załącznika do rozporządzenia zostały spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – każde świadczenie usług objętych zakresem pytania jest dokumentowane fakturą w której są zawarte dane identyfikujące, a ponadto pomijając sprzedaż energii elektrycznej, cieplnej, wynajmu lokali użytkowych, sprzedaży usług na rzecz pracowników, liczba świadczonych usług w poprzednim roku podatkowym nie przekraczała 50, a liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20. Przy czym zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania ww. usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2013 r. Jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca przed 1.01.2013 r. nie rozpoczął ewidencjonowania ww. usług. Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przypadku wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą, samochodów osobowych bez kierowcy oraz sprzętu budowlanego z kierowcą na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, poza pracownikami, zostały spełnione warunki dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podsumowując należy stwierdzić, że spośród towarów i usług sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy sprzedaży żużla kotłowego oraz sprzedaży złomu. Natomiast sprzedaż pozostałych towarów i usług tj.: energii elektrycznej i energii cieplnej, wody zmiękczonej, najmu lokali niemieszkalnych, wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą, wynajem samochodów osobowych bez kierowcy oraz wynajem sprzętu budowlanego z kierowcą, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega także sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników złomu, żużla kotłowego, świadczenie usług z zakresu wynajmu samochodów ciężarowych, osobowych oraz sprzętu budowlanego, refakturowanie rozmów telefonicznych pracowników.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ,zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj