Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-340/14-3/SM
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca zgodnie z zawartymi umowami jest odbiorcą gazu ziemnego do celów opałowych. Zgodnie z ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013, poz. 1231) o zmianie ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca został zobowiązany na podstawie art. 2 wyżej wymienionej ustawy do podpisania aneksów do umów zawartych z dostawcami gazu ziemnego. Wskazane aneksy dotyczą potwierdzenia uprawnienia ustawowego, jako organu administracji publicznej o podleganiu zwolnieniu z podatku akcyzowego zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2. Zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach wskazanych zwolnień, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w art. 31b ust. 2 ustawy, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W związku z brakiem w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) definicji „organu administracji publicznej” czy Wnioskodawca w rozumieniu powołanej ustawy jest organem administracji publicznej i zgodnie z dyspozycją normy wynikającej z przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym objęta jest wskazanym zwolnieniem od akcyzy w przypadku zakupu wyrobów akcyzowych przeznaczonych do celów opałowych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1. Z kolei wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy).


Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego.


W myśl art. 9c ust. 2 za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.


Zgodnie z art. 9c ust. 3 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zasadą jest zatem, iż obrót wyrobami gazowymi jest objęty systemem podatku akcyzowego, niemniej prawodawca w przepisach ustawy wprowadził zwolnienia.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej. Zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach wskazanych zwolnień, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w art. 31b ust. 2, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Ustawodawca, określając w art. 31b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym katalog podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia z akcyzy posłużył się w większości przypadków odwołaniem do konkretnych przepisów obowiązujących ustaw (dzięki temu możliwym jest jednoznaczne określenie zakresu podmiotowego zwolnienia), to w przypadku „organów administracji publicznej” (pkt 2) nie wskazał konkretnych aktów prawnych. Ustawa o podatku akcyzowym również nie zawiera legalnej definicji „organu administracji publicznej”. W związku z powyższym przyjmuje się (m.in. w Komentarzu do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, Agnieszka W.), że właściwym, w ramach stosowania zasad wykładni systemowej, jest odwołanie się do definicji „organu administracji publicznej” zawartej w przepisie art. 5 § 2 pkt 3 kodeksu postępowania administracyjnego.

Zgodnie z art. 5 § 2 pkt 3 kodeksu postępowania administracyjnego, przez pojęcie organów administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych (art. 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego). Komentarz do art. 1 kodeksu postępowania administracyjnego (Jaśkowska M., Wróbel A., Lex 2012) wskazuje, że przez organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2 należy rozumieć tzw. organy administracji w znaczeniu funkcjonalnym. Powyższe organy stosują prawo administracyjne zarówno materialne, jak i proceduralne.

Zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.), A. jest państwową osobą prawną, która działa na podstawie ustawy i statutu. Nadzór nad A. sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi, a w zakresie gospodarki finansowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych. Niewątpliwie, umieszczenie w strukturze A. organów wydających decyzje administracyjne pozwala na zaliczenie A. do administracji publicznej. Ustawa o A., w art. 10 ust. 1 upoważnia Prezesa A. oraz dyrektorów oddziałów regionalnych i kierowników biur powiatowych do wydawania decyzji administracyjnych (władczych rozstrzygnięć) w zakresie określonym w odrębnych przepisach. Jak wskazuje uzasadnienie do projektu ustawy „W tym zakresie Prezes, dyrektorzy oddziałów regionalnych i kierownicy biur powiatowych Agencji stosują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i są organami administracji publicznej”. W zakresie zadań A. nie mieści się działalność o charakterze niepublicznym. Umieszczenie w strukturze A. organów wydających decyzje administracyjne stanowiących władcze rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach określonych w odrębnych przepisach pozwala na zakwalifikowanie A. do administracji publicznej.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny i orzecznictwa, określony podmiot może występować w charakterze organu administracyjnego nie tylko w znaczeniu ustrojowym, ale także jako organ administracyjny w znaczeniu funkcjonalnym, w sytuacji gdy został on upoważniony do rozstrzygania spraw administracyjnych, do rozstrzygania o uprawnieniach lub obowiązkach jednostki, w drodze rozstrzygnięć o charakterze władczym. Znaczenie ma zatem nie tyle wskazanie wprost w przepisach ustawy, że dany organ jest organem administracyjnym, lecz to, czy działania tego organu spełniają wszelkie przesłanki pozwalające na przypisanie mu przymiotu organu administracyjnego.

W związku z tym, że z dyspozycji normy wynikającej z przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wynika wprost zwolnienie od akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych na cele opałowe przez organy administracji publicznej oraz mając na uwadze powyższe (definicję organu administracji publicznej zawartą w art. 5 § 2 pkt 3 kodeksu postępowania administracyjnego, w którą wpisuje się organ administracji publicznej w znaczeniu funkcjonalnym) należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym obejmuje również A., jako organ administracji publicznej w rozumieniu tej ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe wnioskodawca stoi na stanowisku, że Agencja wykorzystując wyroby gazowe na cele określone w art. 31b ust. 1 pkt 2 jest organem administracji publicznej i ma do niej zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj