Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-457/12/JP
z 1 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-457/12/JP
Data
2012.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
infrastruktura techniczna
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
przebudowa
świadczenie usług


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową lub rozbudową przekazywanej infrastruktury drogowej.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 7 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową lub rozbudową przekazywanej infrastruktury drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową lub rozbudową przekazywanej infrastruktury drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pn. „...” (tzw. Galeria lub Inwestycja). Inwestycja będzie największym centrum handlowym w ..., a w jej skład wejdzie ok. 90 sklepów, w tym hipermarket. Galeria będzie usytuowana na działce o powierzchni ponad 100 tys. m2. Łączna powierzchnia Galerii przeznaczona pod wynajem będzie wynosić ponad 30 tys. m2. Na zewnątrz Galerii powstanie parking na ok. 1000 samochodów. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpać opodatkowane VAT przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z planowaną budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany do rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Galerii. Obecnie funkcjonująca sieć dróg publicznych wokół terenu Inwestycji nie zapewnia bowiem odpowiedniego dojazdu dla przyszłych klientów i dostawców, a tym samym bez jej rozbudowy nie będzie możliwe funkcjonowanie Galerii. Obowiązek rozbudowy dróg publicznych w rejonie Inwestycji wynika w pierwszej kolejności z zapisów Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 września 2009r. W uchwale tej wskazano, że realizacja obiektów wielkopowierzchniowych uwarunkowana jest budową i przebudową dróg publicznych określonych w uchwale. Ponadto, obowiązek dokonania przez Wnioskodawcę budowy i przebudowy dróg publicznych wynika z art. 16 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Na podstawie art. 16 ust 2 ustawy o drogach publicznych szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. W związku z tym Wnioskodawca zawarł umowy z Miastem Inowrocław (Gmina) oraz Powiatem Inowrocławskim (Powiat) określające zakres zobowiązań Wnioskodawcy w obszarze realizacji projektu Galerii wraz z budową i przekazaniem Infrastruktury drogowej (Umowy). Zakres powyższych zobowiązań ustalono na podstawie właściwego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Na podstawie Umów Wnioskodawca dokona modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd do Galerii. Prace te będą wykonane na gruntach należących do Gminy lub Powiatu (większość gruntów przeznaczonych pod realizację układu drogowego stanowi w chwili obecnej własność Gminy lub Powiatu; pozostała część gruntów koniecznych do wykonania prac dotyczących dróg gminnych zostanie przed ich rozpoczęciem nabyta przez Gminę od innych podmiotów, w tym od Wnioskodawcy). Po zrealizowaniu poszczególnych elementów docelowego układu drogowego, Wnioskodawca zobowiązany będzie do nieodpłatnego przekazania na rzecz właściwego zarządcy drogi wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej i towarzyszącej położonej na gruntach należących do Gminy lub Powiatu. Wnioskodawca dokona także cesji uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi na wykonane prace.

Na mocy Umów, Wnioskodawca został zobowiązany do zrealizowania następujących zadań w zakresie budowy lub rozbudowy układu komunikacyjnego na terenach należących do Gminy tub Powiatu, w tym pozyskanych przez Gminę przed realizacją prac (zwanych łącznie infrastrukturą drogową):

  1. budowa nowej nitki (o długości 750 m) ul. ... do ul. ... wraz z wybudowaniem ronda,
  2. budowy łącznika od ul. ... do terenu centrum handlowego,
  3. budowy łącznika od ul. ... do ul. ...,
  4. ul. ... do ul. ...,
  5. budowy wjazdu od ul. ... .

Wnioskodawca jest także zobowiązany do wykonania chodników wraz ze ścieżką rowerową oraz budowy odwodnienia, oświetlenia i innej infrastruktury funkcjonalnie koniecznej dla korzystania z infrastruktury drogowej. Zakres koniecznych do wykonania prac związanych z infrastrukturą drogową jest zgodny z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego obowiązującym na tym terenie.

Po zakończeniu realizacji poszczególnych etapów budowy infrastruktury drogowej, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże je na rzecz właściwych zarządców dróg. Nowo wybudowana nitka ul. ..., o której mowa w pkt 1 powyżej, zostanie przekazana na rzecz Powiatu. Natomiast pozostałe elementy wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej (tj. pkt 2-5 powyżej) zostaną przekazane na rzecz Gminy.

W związku z koniecznością sporządzenia dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenia prac budowlanych, Wnioskodawca będzie nabywać tego typu usługi od podwykonawców. Będzie także nabywać towary konieczne w procesie przebudowy dróg. W związku z tym, Wnioskodawca będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług zawierające kwoty podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z budową lub rozbudową przekazywanej infrastruktury drogowej...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Jak stanowi art. 86 ust 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane dc wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada wyrażona w tym przepisie jest odzwierciedleniem zasady neutralności VAT, stanowiącej jedną z fundamentalnych cech konstrukcji podatku od wartości dodanej. Jej istota zawiera się w stwierdzeniu, że działalność podatnika opodatkowana podatkiem VAT nie może być obciążona kosztem nieodliczalnego podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących tej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przywołanego powyżej przepisu podatnicy VAT są uprawnieni do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku, gdy występuje związek pomiędzy nabytymi towarami lub usługami a realizowaną sprzedażą opodatkowaną. Ustawodawca nie sprecyzował, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Wnioskodawcy wystarczające jest aby pomiędzy nabyciem towarów lub usług a opodatkowaną działalnością podatnika zachodził racjonalny związek polegający na tym, że zakupione towary lub usługi związane są z wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.

Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest wynajem powierzchni o charakterze handlowym i usługowym w budowanej do tego celu Galerii. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. Wydatki związane z wybudowaniem przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej związanej z budową Galerii ściśle związane będą z umożliwieniem jej działalności, a w konsekwencji uzyskiwaniem przychodów opodatkowanych VAT. Jak już wcześniej wspomniano, rozbudowa infrastruktury drogowej jest warunkiem podjęcia działalności polegającej na wynajmie powierzchni handlowej w Galerii.

W związku z powyższym, wydatki związane z wybudowaniem przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej związanej z budową Galerii należy rozpatrywać pod kątem ich związku z działalnością gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni handlowo - usługowej, a nie wiązać je bezpośrednio z czynnością przekazania infrastruktury na rzecz Gminy lub Powiatu. Koszty nabytych towarów i usług w ramach inwestycji polegającej na rozbudowaniu infrastruktury drogowej w takim samym stopniu wiążą się z przyszłą działalnością opodatkowaną podatkiem VAT (tj. wynajmem powierzchni Galerii na działalność handlową czy usługową), jak koszty poniesione np. na nabycie energii elektrycznej zasilającej powierzchnie handlowe, czy środków czystości służących do utrzymania powierzchni handlowych w należytym stanie. Konsekwencją realizacji inwestycji drogowej będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę w przyszłości wymiernych korzyści finansowych w postaci opodatkowanych VAT przychodów z wynajmu powierzchni w Galerii. Pomimo tego, że czynność przekazania Gminie lub Powiatowi wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej nie będzie objęta opodatkowaniem podatkiem VAT, koszty poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizowaną modernizacją i budową sieci dróg dojazdowych stanowić będą w istocie część ogólnych kosztów inwestycyjnych związanych z budową Galerii, która będzie wykorzystywana w celu prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W świetle powyższego, nie ulega zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, że w przedmiotowym przypadku istnieje ścisły związek pomiędzy wydatkami ponoszonymi na budowę infrastruktury drogowej a działalnością w zakresie wynajmu powierzchni handlowych opodatkowaną VAT, którego konsekwencją jest możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących budowanej infrastruktury.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 października 2008r. (sygn. III SA/Wa 1010/08) dotyczącym prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z rozbudową infrastruktury drogowej dokonywaną na cudzych gruntach w związku z realizacją obiektów handlowych orzekł, że „wydatki te dotyczą nakładów inwestycyjnych związanych z przygotowaniem źródła przychodów, miejsca wykonywania działalności opodatkowanej. Wydatki tego rodzaju z istoty swojej są związane z działalnością gospodarczą podatnika VAT, jednakże trudno je bezpośrednio powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi. W orzecznictwie i piśmiennictwie ugruntowany jest pogląd, że wydatki inwestycyjne związane z uruchomieniem działalności należy uznać za działalność gospodarczą, z czym wiąże się prawo do odliczenia podatku naliczonego”.

Powyższe stanowisko potwierdzane jest także w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Jak wskazał Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 27 grudnia 2006r. (sygn. PP II 443/1/599/79665/06) „podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy istnieje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (...). Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje również w sytuacji, gdy brak jest bezpośredniego związku nabytych towarów i usług z konkretną transakcją podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli poniesione wydatki na zakup tych towarów i usług stanowią koszty ogólne działalności podatnika, a działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (..). Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na wybudowanie infrastruktury technicznej, która jest przekazywana nieodpłatnie na rzecz odpowiedniego podmiotu, ponieważ przedmiotowe wydatki są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową infrastruktury drogowej w okolicy centrum handlowo - rozrywkowego przekazywanej następnie na rzecz gminy potwierdził także wprost w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z 13 czerwca 2011r. o sygn. IPPP1/443-576/11-5/AW). Dyrektor potwierdził, że „...mając na uwadze to, że budowane przez Spółkę centra handlowo-usługowe będą wykorzystywane przez nią wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, wydatki ponoszone na budowę infrastruktury należy uznać za ściśle związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w zakresie handlu detalicznego i wynajmu powierzchni handlowo-usługowej. Wszystkie wydatki na budowę, rozbudowę, przebudowę lub modernizację infrastruktury związanej z budową centrów handlowo-usługowych dotyczą więc wyłącznie czynność opodatkowanych VAT. A zatem (...) Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dokumentujących wydatki na infrastrukturę przekazywaną Gminie lub innemu Zarządcy Drogi”. (Podobne stanowisko zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 sierpnia 2011r. (sygn. ILPP2/443-783/11-3/SJ) oraz z 15 czerwca 2011r. (sygn. ILPP2/443-567/11-2/EN).

Reasumując, w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego, przepisów ustawy o VAT oraz opinii prezentowanych w orzecznictwie i interpretacjach indywidualnych Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługiwać mu będzie uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego w związku z rozbudową infrastruktury drogowej, która będzie następnie przedmiotem przekazania na rzecz Gminy lub Powiatu, gdyż istnieje związek pomiędzy nabytymi przez Wnioskodawcę towarami i usługami a działalnością opodatkowaną polegającą na wynajmie powierzchni handlowej i usługowej. Oznacza to, że w związku z planowaną czynnością nieodpłatnego przekazania przedmiotowej infrastruktury na rzecz Gminy lub Powiatu Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do skorygowania dokonanego wcześniej odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą której zasadniczym przedmiotem jest realizacja projektu pn. „...” (tzw. Galeria lub Inwestycja). Inwestycja będzie największym centrum handlowym w Inowrocławiu, a w jej skład wejdzie ok. 90 sklepów, w tym hipermarket. Po zakończeniu realizacji inwestycji, Wnioskodawca będzie czerpać opodatkowane VAT przychody z tytułu wynajmu powierzchni handlowo-usługowych zlokalizowanych w budynku Galerii. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z planowaną budową Galerii, Wnioskodawca został zobowiązany do rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Galerii. Obecnie funkcjonująca sieć dróg publicznych wokół terenu Inwestycji nie zapewnia bowiem odpowiedniego dojazdu dla przyszłych klientów i dostawców, a tym samym bez jej rozbudowy nie będzie możliwe funkcjonowanie Galerii. Wnioskodawca zawarł umowy z Miastem (Gmina) oraz Powiatem (Powiat) określające zakres zobowiązań Wnioskodawcy w obszarze realizacji projektu Galerii wraz z budową i przekazaniem Infrastruktury drogowej (Umowy). Na podstawie Umów Wnioskodawca dokona modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej umożliwiającej dojazd do Galerii. Prace te będą wykonane na gruntach należących do Gminy lub Powiatu. Po zakończeniu realizacji poszczególnych etapów budowy infrastruktury drogowej, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże je na rzecz właściwych zarządców dróg (tj. Powiatu i Gminy). Wnioskodawca będzie nabywać tego typu usługi od podwykonawców, będzie także nabywać towary konieczne w procesie przebudowy dróg. Wnioskodawca będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług zawierające kwoty podatku VAT naliczonego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje bowiem ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na rozbudowę infrastruktury drogowej, która będzie później przekazana jednostkom samorządu terytorialnego służą wyłącznie do budowy lub modernizacji drogi publicznej. Droga publiczna będzie wykorzystywana w działalności należącej do Wnioskodawcy Galerii, która służyć będzie Wnioskodawcy do dokonywania dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym należy uznać, iż towary oraz usługi zakupione w celu realizacji inwestycji drogowej służyć będą wyłącznie czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jako podmiot realizujący i finansujący budowę obiektu handlowego jest inwestorem inwestycji niedrogowej, który zobowiązany został do sfinansowania z własnych środków inwestycji drogowej zapewniającej nowopowstającym obiektom odpowiedni dostęp do ciągów komunikacyjnych. Przedmiotowa inwestycja drogowa stanowi element niezbędny do realizacji budowy obiektów handlowych. Konsekwencją realizacji inwestycji drogowej będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę w przyszłości obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu wynajmu powierzchni w Galerii. Pomimo wiec, że czynność przekazania Gminie i Powiatowi wybudowanej lub zmodernizowanej infrastruktury drogowej nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT to koszty związane z realizowaną bodową i modernizacją dróg stanowić będą część ogólnych kosztów inwestycyjnych związanych z budową Galerii.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową i rozbudową infrastruktury drogowej.

Bez znaczenia dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe wydatki pozostaje fakt, iż Wnioskodawca rozbudowaną infrastrukturę drogową przekaże nieodpłatnie Gminie i Powiatowi.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty dokonanego wcześniej odliczenia podatku VAT wynikającego z przedmiotowych zakupów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługiwać mu będzie uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego w związku z rozbudową infrastruktury drogowej, która będzie następnie przedmiotem przekazania na rzecz Gminy lub Powiatu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

W przypadku zmiany przeznaczenia powyższego obiektu tj. wykorzystywania do czynności nie dających prawa do odliczenia podatku Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczanego podatku VAT związanego z rozbudową przedmiotowej infrastruktury komunikacyjnej.

Odnośnie wskazanych we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w zakresie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy i Powiatu nakładów poniesionych na rozbudowę infrastruktury drogowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj