Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1635/11-2/MR
z 5 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1635/11-2/MR
Data
2012.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
odsetki
opodatkowanie odsetek
rata
sprzedaż nieruchomości
usługi finansowe
zaliczka


Istota interpretacji
1. Czy Gmina powinna była naliczać podatek VAT od odsetek, w związku ze sprzedażą na raty?
2. Czy Gmina powinna była podatek VAT od odsetek należnych z tytułu sprzedażny na raty naliczyć w dniu wydania nieruchomości nabywcy (sprzedaż bez Faktury VAT) i odprowadzić do Urzędu Skarbowego, od całej kwoty odsetek należnych z tytułu sprzedaży na raty, czy przy okazji wymagalności każdej z rat?
3. Czy Gmina prawidłowo zamierza pobrać od nabywcy nieruchomości podatek VAT od odsetek, jednorazowo - z pierwszą ratą, czy powinna VAT ten pobrać przy okazji wymagalności każdej z rat?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek od sprzedaży nieruchomości na raty oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do naliczonych odsetek – B<>jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odsetek od sprzedaży nieruchomości na raty oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do naliczonych odsetek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina aktem notarialnym z dnia 25 listopada 2011 r. sprzedała osobie fizycznej. Nieruchomość ta jest niezabudowana. Cena nabycia nieruchomości: 11.015 zł, od której został naliczony podatek VAT w kwocie 2.533,45 zł (23%).

Płatność Ceny nabycia została ustalona w sposób następujący:

  1. Przedpłata dokonana przed zawarciem aktu notarialnego - 3.634,95 zł, na którą składała się część ceny nabycia + cały należny podatek VAT.
  2. Pozostałą cenę nabycia nieruchomości: 9.913,50 zł nabywcy zobowiązują się spłacić w 9 ratach rocznych, w wysokości po 1.101,50 zł każda rata + odsetki w wysokości 3% w stosunku rocznym, liczonymi od aktualnie niespłaconej reszty ceny. Pierwsza rata płatna do dnia 31 marca 2012 r. wraz z całym należnym podatkiem VAT od odsetek naliczanych od ustalonych rat. Każda kolejna rata wraz z odsetkami płatna z góry do dnia 31 marca kolejnego roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina powinna była naliczać podatek VAT od odsetek, w związku ze sprzedażą na raty...
  2. Czy Gmina powinna była podatek VAT od odsetek należnych z tytułu sprzedażny na raty naliczyć w dniu wydania nieruchomości nabywcy (sprzedaż bez Faktury VAT) i odprowadzić do Urzędu Skarbowego, od całej kwoty odsetek należnych z tytułu sprzedaży na raty, czy przy okazji wymagalności każdej z rat...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Gmina zobowiązana jest zapłacić VAT od odsetek otrzymanych w związku ze sprzedażą nieruchomości gruntowej na raty.

W orzecznictwie ETS, WSA, NSA i w wykładniach organów podatkowych przyjmuje się, że odroczenie płatności powiązane z wynagrodzeniem w postaci odsetek podlega podatkowi VAT. Jako podstawę prawną wskazuje się art. 29 VATU, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z orzeczeniem ETS w sprawie C-281/91 (pomiędzy Muys’en De Winter’s Bouwn-en Annemingsbedrijf BV a Staatssecretaris van Financien) przyjmuje się, że kwota należna obejmuje również odsetki związane z odroczeniem terminu płatności (np. rozłożeniem płatności na raty). Należne odsetki stanowią element ceny zakupu nieruchomości co skutkuje opodatkowaniem ich łącznie z należnością główną.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedażny na raty nie możliwe jest zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 VATU, tj. zwolnienia mającego zastosowanie do usług pośrednictwa finansowego.

Ad. 2

W takim przypadku sprzedaży gruntu i rozłożenia należności na oprocentowane raty ma zastosowanie art. 19 ust. 1 ustawy o VAT stanowiący, iż obowiązek podatkowy (odnośnie sprzedaży nieruchomości) powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (…). W związku z tym, że nie była wystawiona faktura VAT, art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania. Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wobec powyższego, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług obowiązek podatkowy nie zależy od terminu zapłaty i obejmuje całą należność niezależnie od terminu wnoszonych poszczególnych rat zapłaty z tytułu dokonania ww. czynności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż obrotem jest cała kwota należna z tytułu sprzedaży, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów, wykonania usługi i nie zależy od daty dokonania zapłaty pierwszej raty należności lub następnych, opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży prawa własności nieruchomości następuje w chwili powstania obowiązku podatkowego i nie jest uzależnione od terminu zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina aktem notarialnym z dnia 25 listopada 2011 r. sprzedała osobie fizycznej nieruchomość gruntową niezabudowaną. Cena nabycia nieruchomości: 11.015 zł od której został naliczony podatek VAT w kwocie 2.533,45 zł (23%). Płatność Ceny nabycia została ustalona w sposób następujący:

  1. Przedpłata dokonana przed zawarciem aktu notarialnego - 3.634,95 zł, na którą składała się część ceny nabycia + cały należny podatek VAT.
  2. Pozostałą cenę nabycia nieruchomości: 9.913,50 zł, nabywcy zobowiązują się spłacić w 9 ratach rocznych, w wysokości po 1.101,50 zł każda rata + odsetki w wysokości 3% w stosunku rocznym, liczonymi od aktualnie niespłaconej reszty ceny. Pierwsza rata płatna będzie do dnia 31 marca 2012 r. wraz z całym należnym podatkiem VAT od odsetek naliczanych od ustalonych rat. Każda kolejna rata wraz z odsetkami płatna z góry do dnia 31 marca kolejnego roku.

Podstawowa zasada dotycząca momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług została sformułowana w art. 19 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wydania towarów lub wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony, np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

Natomiast art. 19 ust. 11 ustawy stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Wskazać należy, iż na gruncie powołanych wyżej przepisów art. 19 ust. 1, ust. 4 ustawy, regulujących moment powstania obowiązku podatkowego, przez dzień wydania nieruchomości rozumieć należy dzień faktycznego i ekonomicznego przeniesienia prawa do rozporządzania tą nieruchomością. Powyższe przepisy nie definiują bowiem pojęcia „dzień wydania”. Dokonując jednak wykładni tych regulacji prawnych należy mieć na uwadze fakt, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zakres opodatkowania tym podatkiem to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, zaś dostawa towarów zdefiniowana została w art. 7 ust. 1 ustawy, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Należy podkreślić, że przepis ten nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, ani nie uzależnia przeniesienia prawa własności od obowiązku podpisania umowy w formie np. aktu notarialnego. W tym kontekście zdarzenia, w związku z wystąpieniem których należy wiązać moment powstania obowiązku podatkowego, winny mieć charakter faktyczny i ekonomiczny. Wobec tego określając moment powstania obowiązku podatkowego, za „dzień wydania towaru” nie należy brać pod uwagę przejęcia towaru na podstawie aktu notarialnego, ale faktyczne i ekonomiczne przeniesienie własności. Zatem przez dzień faktycznego i ekonomicznego przeniesienia prawa własności towaru należy rozumieć dzień jego fizycznego wydania. Wydanie jest bowiem czynnością faktyczną, rozumianą jako objęcie w posiadanie, możliwość dysponowania nieruchomością, korzystania z niej.

W świetle powyższego za dzień wydania przedmiotowej nieruchomości nabywcy, należy przyjąć dzień przekazania ich nabywcy, tj. dzień 25 listopada 2011 r. – podpisanie aktu notarialnego. Wobec powyższego w przypadku sprzedaży nieruchomości na raty, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z dostawą towaru.

Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego od należnych Gminie odsetek, wynikających z faktu „rozłożenia na raty ceny sprzedaży”, nadmienić należy, iż w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 września 2008 r. sygn. akt FSK 1284/07 wskazano, że w przypadku sprzedaży nieruchomości na raty, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z dostawą towaru, natomiast czynność polegająca na odroczeniu płatności z tytułu dostarczonego towaru przy jednoczesnym naliczaniu odsetek jest kredytem kupieckim i jako odrębne świadczenie od czynności dostawy towaru płatne w formie płatności okresowych w ustalonych terminach, korzysta ze zwolnienia od podatku.

W celu wyjaśnienia, czy w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z pomocniczym świadczeniem do dostawy towarów (nieruchomości), czy niezależną czynnością – usługą, należy wyjaśnić pojęcie kredytu kupieckiego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 100, poz. 1081 ze zm.), przez umowę o kredyt konsumencki rozumie się umowę, na mocy której przedsiębiorca w zakresie swojej działalności, zwany dalej „kredytodawcą”, udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci.

W art. 7 ust. 1 tej ustawy podano, że całkowity koszt kredytu oznacza wszystkie koszty wraz z odsetkami i innymi opłatami i prowizjami, które konsument jest zobowiązany zapłacić za kredyt, z wyjątkiem kosztów:

  1. które ponosi konsument w związku z niewykonaniem swoich zobowiązań wynikających z umowy o kredyt konsumencki,
  2. które w związku z nabyciem rzeczy lub usługi ponosi konsument, niezależnie od tego, czy nabycie następuje z wykorzystaniem kredytu,
  3. prowadzenia rachunku, z którego realizowane są spłaty, oraz kosztów przelewów i wpłat na ten rachunek, chyba że konsument nie ma prawa wyboru podmiotu prowadzącego rachunek, a koszty te przekraczają koszty dla rachunków oszczędnościowych stosowane przez podmiot prowadzący rachunek,
  4. ustanowienia, zmiany oraz związanych z wygaśnięciem zabezpieczeń i ubezpieczenia, z wyjątkiem kosztów ubezpieczenia spłaty kredytu - wraz z oprocentowaniem i pozostałymi kosztami - na wypadek śmierci, inwalidztwa, choroby lub bezrobocia konsumenta,
  5. wynikających ze zmiany kursów walut.

Kredyt kupiecki, zwany również kredytem handlowym lub towarowym, udzielany jest przez sprzedawcę kupującemu i ma formę odroczonego terminu płatności. Jest to pozabankowa forma finansowania działalności gospodarczej („Prawo Przedsiębiorcy” Nr 49 z dnia 4 grudnia 2007 r., autor Wiesław Sędzicki).

Z powyższego wynika, iż kredyt kupiecki nie jest niczym innym niż odroczoną płatnością za pobrany przez kupującego towar. Przy takiej umowie zakup towaru następuje w innym momencie niż zapłata ustalonej za niego należności. Oznacza to, że sprzedawca, poprzez odroczenie terminu płatności, przez czas tegoż odroczenia kredytuje nabywcę. W praktyce kredyt kupiecki jest odłożeniem zapłaty za otrzymane towary lub usługi.

Problem związany z opodatkowaniem odsetek od kredytu kupieckiego był przedmiotem powołanego przez Gminę orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 27 października 1993 r. w sprawie C-281/91 pomiędzy Muys’en De Winter’s Bouwn-en Aannemingsbedrift BV a Staatssecretaris van Financien (Holandia). W rozstrzygnięciu tym wskazano na konieczność odmiennego traktowania sytuacji, gdy odsetki są naliczane za okres do dnia realizacji dostawy lub wykonania usługi, czyli powstania obowiązku podatkowego oraz sytuacji, gdy odsetki od odroczonej płatności są należne za okres po zrealizowaniu dostawy lub wykonaniu usługi. W sytuacji zapłaty odsetek za okres po zrealizowaniu dostawy, odsetki nie są wliczane do podstawy opodatkowania dostarczanego towaru. Trybunał podkreślił, iż co do zasady, odsetki pobierane przez sprzedawcę za odroczenie terminu płatności stanowią wynagrodzenie za usługę finansową zwolnioną z VAT. Jednakże w sytuacji, gdy termin płatności jest odroczony (a co za tym idzie, są naliczane odsetki) jedynie do dnia realizacji dostawy lub wykonania usługi, odsetki stanowią część wynagrodzenia za dostawę towarów/świadczenie usług, za które zapłata jest odraczana, nawet jeśli wynagrodzenie za odroczenie ustalone jest w umowie odrębnie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót.

W przedmiotowej sprawie jak wskazano powyżej w przypadku sprzedaży nieruchomości na raty, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z dostawą towaru.

Jak wynika z opisu sprawy na moment dostawy nieruchomości ustalona jest już wartość odsetek. Tym samym, w świetle ww. wyroku TSUE odsetki stanowią element ceny sprzedaży nieruchomości traktowanej jako dostawa towaru. Z uwagi na fakt, że odsetki stanowią element ceny sprzedaży nieruchomości skutkuje to opodatkowaniem ich łącznie z należnością główną.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do treści art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41, o czym stanowi art. 43 ust. 14 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Z uwagi na fakt, że odsetki stanowią element ceny zakupu nieruchomości skutkuje to opodatkowanie ich stawką właściwą dla nieruchomości, zatem nie będzie miało zastosowanie w sprawie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotowa nieruchomość opodatkowana jest stawką podstawową. Oznacza to, że również odsetki naliczane w związku ze sprzedażą nieruchomości na raty opodatkowane będą stawką 23%. Wobec powyższego, Gmina zobowiązana jest do naliczenia podatku VAT od odsetek otrzymanych w związku ze sprzedażą nieruchomości na raty.

Odnosząc się natomiast do 2 z postawionych we wniosku pytań, gdzie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do naliczonych odsetek, wskazać należy na zastosowanie przepisu art. 19 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Skoro Wnioskodawca nie miał obowiązku wystawienia faktury VAT, to obowiązek podatkowy w stosunku do nieruchomości powstanie w momencie jej wydania. Zatem, jeżeli za moment wydania nieruchomości przyjmujemy datę podpisania aktu notarialnego, wówczas obowiązek podatkowy u Wnioskodawcy powstał w tym momencie, tj. w dniu podpisania aktu notarialnego, tj. dnia 25 listopada 2011 r.

W związku z wyżej dokonanym rozstrzygnięciem, z którego wynika, iż odsetki od sprzedaży nieruchomości na raty stanowią element ceny nieruchomości i zwiększają podstawę opodatkowania, to również w stosunku do ich wartości obowiązek podatkowy powstanie w momencie wydania nieruchomości nabywcy.

Zatem Gmina powinna była odprowadzić podatek VAT od całej kwoty odsetek należnych z tytułu sprzedaży na raty w momencie powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą nieruchomości.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem, tj. moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do wpłaconej zaliczki – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania odsetek od sprzedaży nieruchomości na raty oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do naliczonych odsetek. Natomiast w kwestii określenia czy Gmina prawidłowo zamierza pobrać od nabywcy nieruchomości podatek VAT od odsetek wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 5 marca 2012 r. nr ILPP2/443-1635/11-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj