Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-563/14-3/WM
z 1 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • nieprawidłowe, w części odnoszącej się do pytania nr 2 pkt a),
  • prawidłowe, w części odnoszącej się do pytania nr 2 pkt b).

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

1. Opis zaistniałego stanu faktycznego.

W 2013 r. w drodze dziedziczenia po swojej matce Wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości 1/2 w nieruchomości lokalowej. Pozostały udział w drodze dziedziczenia we wskazanej nieruchomości nabyła siostra Zainteresowanej.

Jeszcze w 2013 r., na podstawie zawartej z siostrą umowy o częściowy dział spadku Wnioskodawczyni nabyła odpłatnie pozostały udział we wskazanej nieruchomości stając się jej jedyną właścicielką.

Następnie, 24 marca 2014 r., w drodze umowy sprzedaży Zainteresowana zbyła przedmiotowy lokal.

2. Opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawczyni chciałaby przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowego lokalu na zakup gruntu w celu wybudowania na nim domu mieszkalnego. Zainteresowana otrzymała atrakcyjną ofertę zakupu gruntu o charakterze rolnym; jednocześnie obecnie Wnioskodawczyni nie posiada dalszych środków, aby podjąć w krótkim czasie prace budowlane na ewentualnie nabytym gruncie bez względu na jego (budowlany czy rolny) charakter.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Pytanie w odniesieniu do stanu faktycznego.
    Czy kwota za jaką Wnioskodawczyni nabyła w drodze umowy o częściowy dział spadku udział w nieruchomości, w której pozostały udział odziedziczyła, jest kosztem uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji; czy kwotę tę należy uwzględnić przy obliczaniu podstawy podatku dochodowego od zbycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz nabywcy w ten sposób, że podstawą obliczenia tego podatku będzie kwota stanowiąca różnicę między kwotą ceny określonej w umowie sprzedaży tej nieruchomości pomniejszoną o koszty notarialne, a kwotą, za jaką Wnioskodawczyni nabyła w drodze umowy o częściowy dział spadku udział w tej nieruchomości?
  2. Pytanie w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.
    1. czy zakup gruntu o charakterze rolnym w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z jednoczesnym złożeniem wniosku do właściwego organu gminy o zmianę przeznaczenia przedmiotowego gruntu z rolnego na budowlany jest wydatkiem na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy, w sytuacji, gdy nie wiadomo, czy właściwy organ wyda decyzję w sprawie zmiany przeznaczenia gruntu przed upływem terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy albo wyda pozytywną decyzję w tym przedmiocie po upływie wskazanego terminu?
    2. czy zakup gruntu o charakterze budowlanym w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez podjęcia innych czynności zmierzających do posadowienia budynku na tym gruncie, w szczególności bez podjęcia prac budowlanych jest wydatkiem na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy, a jeśli tak, to czy istnieje obowiązek posadowienia budynku na tym gruncie w określonym czasie?

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest kwestia poruszona w pytaniu nr 2, a więc dotycząca zwolnienia przedmiotowego, natomiast w zakresie pytania pierwszego dotyczącego kosztów uzyskania przychodów została wydana 1 sierpnia 2014 r. odrębna interpretacja nr ILPB2/415-563/14-2/WM.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 2 pkt a) – co do zasady przepis art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych in fine dopuszcza uznanie za wydatek mieszkaniowy na nabycie w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy gruntu nieprzeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego, o ile we wskazanym terminie grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego. Wątpliwości pojawiają się w sytuacji, gdy podatnik zakupił w przedmiotowym terminie grunt o charakterze innym niż budowlany, niezwłocznie podjął czynności zmierzające do zmiany przeznaczenia gruntu na grunt pod zabudowę budynku mieszkalnego, lecz właściwy w tej sprawie organ opóźnia się z wydaniem decyzji w sprawie i np. wydaje pozytywną decyzję już po upływie terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Jako że taka konsekwencja jest całkowicie niezależna od podatnika a wiąże się z wadliwym działaniem organu władzy publicznej, należy przyjąć – zgodnie z zasadą pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa – że zakup gruntu nieprzeznaczonego pod zabudowę budynku mieszkalnego z jednoczesnym podjęciem czynności zmierzających do zmiany przeznaczenia tego gruntu – winien być uznany za wydatek na cel mieszkaniowy chociażby właściwy organ nie wydał odpowiedniej decyzji we właściwym terminie. Za takim wnioskiem przemawia również wykładnia zwrotu „wydatek na cel mieszkaniowy”, z którego wynika, że za taki wydatek należy uznać wydatek poczyniony z zamiarem realizacji celu mieszkaniowego, nie zaś jedynie taki, który doprowadza do realizacji tego celu.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 2 pkt b) – zakup gruntu o charakterze budowlanym w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy bez podjęcia innych czynności zmierzających do posadowienia budynku na tym gruncie, w szczególności bez podjęcia prac budowlanych jest wydatkiem na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy, albowiem taka konkluzja wynika z dosłownego brzmienia przepisu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c). Wątpliwości może natomiast budzić, czy istnieje jakiś określony termin, w którym cel mieszkaniowy (tj. wybudowanie domu mieszkalnego) winien być zrealizowany. W ocenie Zainteresowanej brak takiego terminu – nie wynika on bowiem z żadnych przepisów prawa. Co więcej, brak realizacji celu mieszkaniowego na zakupionym gruncie nie powinien skutkować negatywnie dla Wnioskodawczyni, o ile ta wykaże, że podejmowała istotne wysiłki w celu realizacji celu mieszkaniowego zakończone jednak niepowodzeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest:

  • nieprawidłowe, w części odnoszącej się do pytania nr 2 pkt a),
  • prawidłowe, w części odnoszącej się do pytania nr 2 pkt b).

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma forma i moment ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2013 r. w drodze spadku Wnioskodawczyni wraz z siostrą nabyły nieruchomość lokalową (mieszkanie) po zmarłej matce. Jeszcze w 2013 r., na podstawie umowy o częściowy dział spadku Wnioskodawczyni nabyła odpłatnie pozostały udział w nieruchomości. Będąc jedynym właścicielem mieszkania, w marcu 2014 r. Zainteresowana zbyła przedmiotowy lokal, tj. przed upływem 5 lat od jego nabycia.

Należy podkreślić, że sprzedaż opisanej nieruchomości nabytej w 2013 r. – w drodze spadku po zmarłej matce w udziale 1/2 i na podstawie umowy z siostrą o częściowy dział spadku (odpłatnie) – będzie stanowiła źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie upłynął wskazany w tym przepisie pięcioletni termin.

Zastosowanie znajdą tutaj przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie. Należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Ustalony w ten sposób dochód może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 21 ust. 25-30 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

−położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, (…).

Zgodnie natomiast z ust. 28 ww. przepisu, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

− przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Należy wyjaśnić, że zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. Jeżeli przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Z istoty rozwiązania zawartego w zacytowanym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i określonych praw majątkowych w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy cele mieszkaniowe. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Skoro zatem ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) mają prawo korzystać m.in. podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości bądź jej części na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, to uznać należy, że poniesienie wydatku na zakup gruntu przeznaczonego na inny cel nie będzie uprawniało do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Charakter gruntu musi być oceniony zarówno w kontekście zamiaru nabywcy co do przeznaczenia tego gruntu, jak i rzeczywistej, i realnej możliwości jego zabudowy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym, konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 12 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej” należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.

Bezspornym jest to, że o przeznaczeniu gruntu pod zabudowę decydują władze gminne i określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Jednocześnie jednak art. 4 ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadza zasadę, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Z treści art. 4 ust. 1 i 2 ww. ustawy wynika, że decydujące znaczenie w sprawie przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego będą miały postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, ustalające dopuszczalne sposoby i warunki zagospodarowania nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie kwestią do rozpatrzenia jest czy zakup gruntu o charakterze rolnym w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z jednoczesnym złożeniem wniosku do właściwego organu gminy o zmianę przeznaczenia przedmiotowego gruntu z rolnego na budowlany jest wydatkiem na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy, w sytuacji, gdy nie wiadomo, czy właściwy organ wyda decyzję w sprawie zmiany przeznaczenia gruntu przed upływem terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy albo wyda pozytywną decyzję w tym przedmiocie po upływie wskazanego terminu?

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza nabyć grunt, co do którego istnieje obawa, że może nie otrzyma decyzji, z właściwego organu o zmianie jego przeznaczenia z gruntu rolnego na budowlany bądź pozytywną decyzję uzyska jednakże po upływie terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu tut. Organ zaznacza, że zapis ustawowy w kwestii wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego jest jednoznaczny i nie budzący wątpliwości.

Z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy jednoznacznie wynika, że aby można było skorzystać ze zwolnienia grunt ma być w chwili jego zakupu gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, albo musi się stać takim gruntem, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości.

Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawczynią, że zakup gruntu nieprzeznaczonego pod zabudowę budynku mieszkalnego z jednoczesnym podjęciem czynności zmierzających do zmiany przeznaczenia tego gruntu winien być uznany za wydatek na cel mieszkaniowy w sytuacji wydania decyzji o zmianie przeznaczenia gruntu na budowlany po upływie terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, które to uchybienie jest konsekwencją okoliczności całkowicie niezależnej od podatnika, a związanej z wadliwym działaniem organu władzy publicznej.

Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz utrwalonym orzecznictwem sądowym, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 cyt. ustawy. W konsekwencji przy stosowaniu ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Pierwszeństwo w odkodowywaniu norm należy przyznać wykładni językowej (literalnej)


Zastosowanie tej wykładni w rozpatrywanym przypadku prowadzi do wniosku, że uzyskanie po terminie decyzji dotyczącej zmiany przeznaczenia gruntu eliminuje możliwość skorzystania z przedmiotowej ulgi i nie zmienia tego fakt, że do uchybienia terminu wydania decyzji doszło z przyczyn niezależnych od podatnika, np. z uwagi na wadliwe działanie organu władzy publicznej.

Zatem należy stwierdzić, że zakup gruntu o charakterze rolnym w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z jednoczesnym złożeniem wniosku do właściwego organu gminy o zmianę przeznaczenia przedmiotowego gruntu z rolnego na budowlany nie jest wydatkiem na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy, w sytuacji, gdy właściwy organ wyda decyzję w sprawie zmiany przeznaczenia gruntu po upływie terminu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii, której dotyczy pkt b) pytania nr 2 tut. Organ stwierdza co następuje.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wiąże wyłącznie z wydatkowaniem przychodu na zakup gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Nie stawia w tej kwestii dodatkowego wymogu, aby np. podatnik w określonym terminie rozpoczął, czy zakończył prace związane z budową na tym gruncie budynku mieszkalnego.

Zatem, w ramach zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakup przez Zainteresowaną gruntu o charakterze budowlanym bez podjęcia innych czynności zmierzających do posadowienia budynku na tym gruncie, w szczególności bez podjęcia prac budowlanych jest wydatkiem na cele mieszkaniowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj