Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-295/14/BD
z 8 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2014 r. (wpływ do Biura – 8 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego opodatkowania nagród i wyróżnień przyznanych za osiągnięte wyniki sportowe

  • działaczom – jest prawidłowe,
  • zawodnikom i trenerom – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego opodatkowania nagród i wyróżnień przyznanych za osiągnięte wyniki sportowe działaczom, zawodnikom i trenerom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z 1 lutego 2013 r. Burmistrz przyznaje nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe.

Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Nagroda jest świadczeniem pieniężnym i stanowi wyraz uznania za wybitne osiągnięcia indywidualne lub zespołowe w działalności w zakresie sportu.

Wyróżnienie stanowią: puchar lub dyplom.

Nagroda lub wyróżnienie przyznawane są:

  • zawodnikowi klubu sportowego z siedzibą na terenie Gminy i Miasta X lub klubu spoza gminy, w dyscyplinach, które nie są objęte szkoleniem w Gminie X;
  • trenerowi i działaczowi klubu sportowego z siedzibą w Gminie X.

Nagrody i wyróżnienia przysługują wyłącznie osobom, będącymi mieszkańcami Gminy X.

Ustala się następujące kategorie wyróżnień:

  1. wyróżnienie dla zawodnika;
  2. wyróżnienie dla trenera;
  3. wyróżnienie dla działacza;
  4. wyróżnienie dla zespołu zawodników.

Podstawę ustalenia wysokości nagrody stanowi kwota 1.000 zł.

Ustala się następujące kategorie nagród i ich wysokości:

  1. dla zawodników – nagroda indywidualna:
    I stopnia w wysokości do 150% podstawy,
    II stopnia w wysokości do 125% podstawy,
    III stopnia w wysokości do 75% podstawy,
  2. dla zawodników – nagroda zespołowa:
    I stopnia w wysokości do 500% podstawy,
    II stopnia w wysokości do 300% podstawy,
    III stopnia w wysokości do 200% podstawy,
  3. dla trenerów i działaczy:
    I stopnia w wysokości do 150% podstawy,
    II stopnia w wysokości do 125% podstawy,
    III stopnia w wysokości do 75% podstawy.
  4. trenerowi lub działaczowi może być przyznana jednorazowa nagroda za całokształt działalności w dziedzinie kultury fizycznej w wysokości do 150% podstawy.

Burmistrz Gminy i Miasta X określi w drodze zarządzenia Regulamin przyznawania poszczególnych kategorii nagród.

Nagrodę I stopnia przyznaje się za osiągnięcia w skali międzynarodowej – zajęcie 1-3 miejsca na igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata, pucharach świata, uniwersjadach.

Nagrodę II stopnia przyznaje się za osiągnięcia w skali międzynarodowej – zajęcie 1-3 miejsca w mistrzostwach Europy, pucharach Europy, oraz za osiągnięcia w kategoriach młodzieżowych w konkurencjach objętych programem igrzysk olimpijskich.

Nagrodę III stopnia przyznaje się za osiągnięcia w skali krajowej – zajęcie 1-3 miejsca w mistrzostwach, pucharach Polski.

Z wnioskiem o przyznanie nagrody lub wyróżnienia mogą wystąpić:

  • macierzysty klub sportowy, zawodnik, trener lub działacz sportowy;
  • właściwy polski związek sportowy.

Burmistrz Gminy i Miasta X określi w drodze zarządzenia wzór wniosku. Wnioski o przyznanie nagród i wyróżnień za dany rok kalendarzowy należy składać w Urzędzie Miasta i Gminy X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować nagrody przyznawane przez Burmistrza za wybitne osiągnięcia w działalności z zakresu sportu dla zawodnika, trenera, działacza?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród uzyskanych przez uczestnika należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Przychody te uczestnik powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały osiągnięte, oraz opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca obowiązany jest wyłącznie do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C).

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł na interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów z 22 kwietnia 2013 r. DD3/033/142/OBQ/11/PK-1692/37067/13

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie:

  • w pkt 2 wymienia przychody z działalności wykonywanej osobiście,
  • w pkt 9 wymienia inne źródła.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – art. 42 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie zaś do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z treści wniosku wynika, iż na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z 1 lutego 2013 r. Burmistrz przyznaje nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Nagroda jest świadczeniem pieniężnym i stanowi wyraz uznania za wybitne osiągnięcia indywidualne lub zespołowe w działalności w zakresie sportu. Wyróżnienie stanowią: puchar lub dyplom. Nagroda lub wyróżnienie przyznawane są:

  • zawodnikowi klubu sportowego z siedzibą na terenie Gminy i Miasta X lub klubu spoza gminy, w dyscyplinach, które nie są objęte szkoleniem w Gminie X;
  • trenerowi i działaczowi klubu sportowego z siedzibą w Gminie X.

Nagrody i wyróżnienia przysługują wyłącznie osobom, będącymi mieszkańcami Gminy X. Burmistrz Gminy i Miasta X określi w drodze zarządzenia Regulamin przyznawania poszczególnych kategorii nagród. Z wnioskiem o przyznanie nagrody lub wyróżnienia mogą wystąpić:

  • macierzysty klub sportowy, zawodnik, trener lub działacz sportowy;
  • właściwy polski związek sportowy.

Burmistrz Gminy i Miasta X określi w drodze zarządzenia wzór wniosku, który należy składać w Urzędzie Miasta i Gminy X.

Kwestie przyznawania i finansowania nagród sportowych określone zostały w ustawie z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2014 r., poz. 715).

Przepis art. 31 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe.

Stypendia lub nagrody dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu tych jednostek – art. 31 ust. 2 cyt. ustawy.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy – art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie.

Z kolei art. 35 ust. 5 i 6 ww. ustawy stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać wyróżnienia i nagrody pieniężne dla trenerów oraz innych osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określi warunki i tryb przyznawania wyróżnień i nagród pieniężnych, o których mowa w ust. 5, oraz rodzaje wyróżnień i wysokość nagród pieniężnych, biorąc pod uwagę znaczenie osiągnięć dla danej społeczności lokalnej.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt przedstawionego stanu faktycznego należy zwrócić uwagę, iż kwalifikacja nagród sportowych przyznanych przez jednostkę samorządu terytorialnego do odpowiedniego źródła przychodu uzależniona jest od tego, kto i z jakiego tytułu otrzymuje te nagrody. W sytuacji bowiem gdy nagrody przyznane są dla trenerów – za ich działalność trenerską jak również dla osób uprawiających sport (zawodników), czyli dla tych osób fizycznych, które zostały wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas wskazany przychód należy przypisać do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa właśnie w tym przepisie.

W świetle powyższego, w takiej sytuacji (tzn. wówczas, gdy wypłata nagród sportowych będzie dokonywana na rzecz wskazanych osób – z tytułu działalności wymienionej w ww. przepisie) na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od przychodów zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy, w terminie określonym w art. 42 ust. 1 ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

Zatem nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż nagrody sportowe przyznane przez jednostkę samorządu terytorialnego zawodnikom i trenerem za osiągnięte wyniki sportowe (osiągnięte w skali międzynarodowej i krajowej) należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za nieprawidłowe.

Do ww. kategorii przychodów nie można natomiast zaliczyć przychodów uzyskanych z tytułu nagrody sportowej przyznanej trenerowi z innego tytułu niż działalność trenerska oraz przyznanej innym osobom niż uprawiającym sport (niż zawodnikom). Przywołany przepis art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje bowiem wprost jakie przychody związane ze sportem zaliczane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Są to przychody z działalności trenerskiej, uprawiania sportu, stypendiów sportowych oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Tym samym nagrody przyznane osobom – innym niż zawodnicy i trenerzy (z tytułu ich działalności trenerskiej) – wyróżniającym się osiągnięciami w działalności sportowej czy też za całokształt działalności w dziedzinie kultury fizycznej (a więc np. działaczom sportowym, czy też trenerom – za ich działalność w dziedzinie kultury fizycznej innej niż trenerska) należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 tejże ustawy.

Oznacza to, że od przychodów z tytułu nagród przyznanych osobom wyróżniającym się działalnością sportową, Wnioskodawca nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy, natomiast po zakończeniu roku podatkowego winien wystawić dla tych osób informacje PIT-8C i wykazać wartość przyznanych nagród.

W świetle powyższego w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznano za prawidłowe.

Podsumowując, przyporządkowanie nagród za wybitne osiągnięcia w działalności z zakresu sportu do określonego źródła przychodów jest zależne od tego, kto taką nagrodę otrzymuje i z jakiego rodzaju działalności w tej dziedzinie. W przypadku zawodników (za uprawianie sportu) i trenerów (za działalność trenerską) przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Natomiast w przypadku innych osób (działaczy sportowych czy też trenerów – za ich działalność inną niż trenerska, tj. za działalność w dziedzinie kultury fizycznej) będzie to przychód z innych źródeł. Sytuacja taka skutkuje odmiennymi obowiązkami Wnioskodawcy jako płatnika, co wcześniej wykazano. Tym samym błędna jest opinia Wnioskodawcy, iż wszystkie nagrody sportowe, których zasady przyznawania określiła uchwałą Rada Gminy, są przychodem z innych źródeł i w każdym przypadku przyznania nagrody Wnioskodawca winien sporządzać informację PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla Organu interpretacyjnego. Interpretacje podatkowe dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i dlatego też zawarte w nich rozstrzygnięcia są indywidualnie. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników. Ponadto wskazać należy, iż powołana interpretacja dotyczy innej sytuacji niż przedstawiona przez Wnioskodawcę, a zatem rozstrzygnięcie w niej zawarte nie może stanowić podstawy do tego, aby identycznie ocenić stanowisko opisane przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj