Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-249/14/WM
z 11 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem oraz ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem oraz ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na zasadzie umowy agencyjnej. We wpisie do ewidencji gospodarczej określono dla tej działalności PKD 47.19.Z, czyli pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach. Z tytułu usługi w zakresie handlu, Wnioskodawczyni otrzymuje prowizję od sprzedaży netto. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt ewidencjonowany.

Umowa franczyzowa, którą Wnioskodawczyni podpisała z franczyzodawcą tak określa jej obowiązki i wynagrodzenie: "Z tytułu udostępnienia franczyzodawcy powierzchni ekspozycyjnej i magazynowej w sklepie oraz zapewnienia odpowiedniego personelu do obsługi sprzedaży towarów w sklepie i obsługi powierzchni magazynowej udostępnionej franczyzodawcy w sklepie franczyzobiorca będzie otrzymywał od franczyzodawcy wynagrodzenie w wysokości 30% sprzedaży netto."


W uzupełnieniu wniosku, wnioskodawczyni wskazała ponadto, że:


  • świadczone przez nią usługi polegają na sprzedaży towarów, które nie są nabyte przez nią, lecz przez firmę, z którą podpisała umowę franczyzową, Wnioskodawczyni nie jest również właścicielem kasy fiskalnej, na której są ewidencjonowane obroty ze sprzedaży, natomiast jej wynagrodzeniem jest prowizja od wartości sprzedaży netto;
  • nie prowadzi działalności w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów, nie jest kolporterem prasy;
  • działalność jej sklasyfikowana jest zgodnie z PKD jako nr 47.19.Z, czyli pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach, jednak po rozważeniu Wnioskodawczyni stwierdza, że powinna to być działalność - sklasyfikowana jako 46.16.Z., czyli działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży, wyrobów futrzarskich, obuwia i artykułów skórzanych.


Zgodnie z PKWiU należy, sklasyfikować taką działalność jako pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników handlowych czyli 78.30.13 oraz dzierżawę praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy, czyli 77.40.12.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przychody osiągane z wyżej opisanej działalności mogą być opodatkowane stawką 3%, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, zgodnie z art. 12 ust. l pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.)?


Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona przez nią działalność może być określona jako działalność usługowa w zakresie handlu, a wobec tego może zastosować stawkę 3% dla przychodów osiąganych z tytułu ww. usługi na podstawie art. 12 ust. l pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wymienionej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".


Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zgodnie z którą (...) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–9.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenia oznaczają:


1. działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

3. działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników,


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 lit a) ww. ustawy, określenie towary oznacza - towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.


Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone zostały w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% - z działalności usługowej w zakresie handlu.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której podpisała umowę franczyzową. Zgodnie z umową przychodem Wnioskodawczyni jest prowizja, jaką płaci jej franczyzodawca za sprzedaż towarów, które nie są jej własnością. Stwierdzić wobec tego należy, iż do przychodów (prowizji) nie ma zastosowania 3,0% stawka ryczałtu przewidziana m. in. dla działalności handlowej. W przedmiotowej sprawie nie mamy bowiem do czynienia z działalnością usługową w zakresie handlu, której definicja została na potrzeby tej ustawy określona w cyt. powyżej art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawczyni wyrażone w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego w zakresie stosowania 3,0% stawki ryczałtu do przychodów (prowizji) uzyskanych ze sprzedaży towarów powierzonych w ramach umowy franczyzowej, jest nieprawidłowe.

Wskazać również należy, że w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zostały enumeratywnie wymienione negatywne przesłanki wykluczające opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wybór tej formy opodatkowania i stosowanie właściwych stawek ryczałtu od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zauważyć przy tym należy, że podatnik sam dokonuje kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU. Przedmiotowe zagadnienia nie należą do zakresu uregulowań przepisami prawa podatkowego.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o udzielenie informacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, co wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że jej działalność gospodarcza powinna być sklasyfikowana zgodnie z PKWiU o symbolu 78.30.13, jako pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników handlowych oraz 77.40.12 jako dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, nie zostały wymienione jako wyłączone z opodatkowania tym podatkiem usługi o symbolu PKWiU 78.30.13 - pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników handlowych. Wobec powyższego usługi te mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - w przypadku świadczenia usług o symbolu PKWiU – pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników - wynosi 17% przychodów.

Natomiast usługi o symbolu PKWiU 77.40.12 dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy, wymienione zostały w tym załączniku w poz. 40 dział 77.40 – dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim, jako wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jeżeli zatem Wnioskodawczyni wykonuje usługi o ww. symbolu PKWiU, to działalność jej podlega wyłączeniu z możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj