Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-709/14/RS
z 1 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 23% dostawy rozdzielnicy elektrycznej do dźwigu, który będzie zamontowany na nowo budowanym statku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką 23% dostawy rozdzielnicy elektrycznej do dźwigu, który będzie zamontowany na nowo budowanym statku.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Głównym profilem działalności Spółki jest produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej dla środków transportu morskiego. Do aparatury rozdzielczej i sterowniczej Spółka zalicza: pulpity i rozdzielnice elektryczne oraz części zamienne do wyżej wymienionych wymagane przepisami. Rozdzielnice i pulpity służą do sterowania statkiem i zasilania wszystkich urządzeń znajdujących się na statku, odpowiedzialnych za jego ruch, pływalność, bezpieczeństwo. Spółka powyższe urządzania wykonuje od fazy założeń technicznych, projektu i dostawy na statek. Z uwagi na specyfikację morską ww. urządzenia (pulpity i rozdzielnice) muszą spełniać wymogi morskich towarzystw klasyfikacyjnych. Towarzystwa te przewidują dla zapewnienia ciągłości pracy urządzeń na jednostce, niezbędnych ilości części zamiennych dostarczanych wraz z ww. pulpitami i rozdzielnicami. Spółka również dostarcza na statki części morskiego wyposażenia elektrycznego, które montuje jako elementy w układach napędu sterowania lub zasilania większych urządzeń, np. dźwigu na statku służącego do samozaładunku i samorozładunku, a także systemów napędowych jednostki, sterów strumieniowych i innych systemów ogólnookrętowych. Urządzenia, o których mowa powyżej, dostarczane przez Spółkę na jednostki, muszą bezwzględnie spełniać wymogi towarzystw klasyfikacyjnych i indywidualnych specyficznych wymagań armatora. Urządzenia te są niepowtarzalne, posiadające cechy unikatowe. Aparatury rozdzielcze i sterownicze energii elektrycznej dostarczane są na statki już eksploatowane, bądź dopiero w budowie. Urządzenia te dostarczane są również do środków transportu morskiego wymienionych w art. 83 ust.1 pkt l ustawy o podatku od towaru i usług. Wówczas kontrahenci przekazują Spółce oświadczenia, że dostarczane części będą zamontowane na statkach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Spółka chce podpisać umowę z kontrahentem zagranicznym z poza Unii Europejskiej na dostawę części (rozdzielnicy elektrycznej) do dźwigu do układania i montażu rur na dnie morza, zamontowanego na nowo budowanym statku poza Polską. Jednakże dostawa ma nastąpić na polecenie zleceniodawcy Spółki do podwykonawcy w Polsce, który po zamontowaniu rozdzielnic elektrycznych do swojego urządzenia (dźwigu) przekaże całość do głównego zleceniodawcy lub bezpośrednio na budowaną jednostkę poza Polskę. Kontrahent zagraniczny uważa, że statek można zakwalifikować do statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych PKWiU 30.11.24.0. Dlatego chce przekazać oświadczenie, że dostarczane części na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy będą montowane na statku, który wymieniony jest w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy. Spółka otrzymała następujące informacje o statku:


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przedmiotowa dostawa części (rozdzielnice elektryczne) dostarczane w Polsce do dźwigu montowanego później na nowo budowanym statku poza Polską, podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towaru i usług, jako dostawa części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (oświadczenie od kontrahenta o przeznaczeniu dostarczonych części do środków transportu morskiego PKWiU 30.11.24.0)?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie może zastosować stawki 0% powołując się na art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy w powiązaniu art. 83 ust.1 pkt 1 lit d, pomimo otrzymania oświadczenia o przeznaczeniu dostarczonych części do środków transportu morskiego (PKWiU 30.11.24.0).

Gdyby Spółka dostarczała swoje części tj. rozdzielnice elektryczne do dźwigu bezpośrednio na statek, który byłby budowany w Polsce i posiadałaby oświadczenie o przeznaczeniu dostarczonych części do środków transportu morskiego, mogłaby zastosować art. 83 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towaru i usług i naliczyć podatek w wysokości 0%. Jednak statek budowany jest poza Polską. Dostawa części ma nastąpić na polecenie kontrahenta zagranicznego do podwykonawcy w Polsce, który następnie zamontuje je w swoim urządzeniu. W następnej kolejności całe urządzenie (dźwig) zostanie przekazane do głównego zleceniodawcy poza Polskę. W związku z powyższym Spółka uważa, że należy naliczyć podatek w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:


  1. pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Zatem, stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, kiedy łącznie spełnione są następujące przesłanki:


  • przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie (za wyjątkiem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu), których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku,
  • powyższe części lub wyposażenie dotyczą środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub statków ratowniczych morskich, enumeratywnie wymienionych w ust. 1 pkt 1 ww. artykułu.


Nie spełnienie chociażby jednej z wyżej wymienionych przesłanek powoduje, że powyższa stawka preferencyjna nie ma zastosowania.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają regulacji stanowiącej o możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostawy wszelkich towarów przeznaczonych i faktycznie wykorzystywanych bezpośrednio przy budowie statków - bez względu na etap zaawansowania budowy statku w momencie dostawy. Aby zastosować stawkę 0% dla dostawy części do statków morskich konieczne jest aby części te były na tyle specyficzne, że ich charakter wymusza użycie właśnie danego towaru jako elementu części, czy wyposażenia statku. Jeśli natomiast dostarczany towar nie ma takiego wyjątkowego charakteru, wówczas jego sprzedaż – nawet na cele wytworzenia części, czy też wyposażenia statku morskiego – nie może być objęta stawką 0%.

Ze złożonego wniosku wynika, że głównym profilem działalności Spółki jest produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej dla środków transportu morskiego, do której zalicza: pulpity i rozdzielnice elektryczne oraz części zamienne. Rozdzielnice i pulpity służą do sterowania statkiem i zasilania wszystkich urządzeń znajdujących się na statku, odpowiedzialnych za jego ruch, pływalność i bezpieczeństwo. Spółka powyższe urządzania wykonuje od fazy założeń technicznych, projektu i dostawy na statek. Również dostarcza na statki części morskiego wyposażenia elektrycznego, które montuje jako elementy w układach napędu sterowania lub zasilania większych urządzeń np. dźwigu na statku służącego do samozaładunku i samorozładunku, a także systemów napędowych jednostki, sterów strumieniowych i innych systemów ogólnookrętowych. Urządzenia te muszą bezwzględnie spełniać wymogi towarzystw klasyfikacyjnych i indywidualnych. specyficznych wymagań armatora. Aparatury rozdzielcze i sterownicze energii elektrycznej dostarczane są na statki już eksploatowane, bądź dopiero w budowie. Spółka zamierza podpisać umowę z kontrahentem zagranicznym z poza Unii Europejskiej na dostawę części (rozdzielnica elektryczna) do dźwigu do układania i montażu rur na dnie morza zamontowanego na nowo budowanym statku poza Polską. Jednakże dostawa ma nastąpić na polecenie zleceniodawcy Spółki do podwykonawcy w Polsce, który po zamontowaniu rozdzielnic elektrycznych do swojego urządzenia (dźwigu) przekaże całość do głównego zleceniodawcy lub bezpośrednio na budowaną jednostkę poza Polskę. Kontrahent zagraniczny uważa, że statek można zakwalifikować do statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych PKWiU 30.11.24.0. Dlatego przekaże oświadczenie, że dostarczane części na podstawie art. 83 ust. 1 pkt. 3 ww. ustawy będą montowane na statku, który wymieniony jest w art. 83 ust. 1 pkt. 1 lit. d ww. ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z wniosku – rozdzielnice elektryczne (produkowane przy uwzględnieniu indywidualnych specyficznych wymagań armatora) stanowią części do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy, o ile nie są to statki wskazane w wyłączeniu wynikającym z tej regulacji, ich dostawa - pomimo, że nie następuje bezpośrednio na statek, a urządzenie to stanowi element innej części montowanej na statku - korzysta - na podstawie ust. 1 pkt 3 ww. artykułu - z preferencyjnej stawki podatku 0%. W przeciwnym wypadku, (kiedy przedmiotowe części dotyczą statku, który objęty jest wyłączeniem wskazanym w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy), ich dostawa opodatkowana jest 23% stawką podatku.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj