Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-416/12/IK
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-416/12/IK
Data
2012.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 6 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Jednostka, będąca samorządową instytucją kultury wpisana jest do rejestru Instytucji Kultury na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Celem statutowym Jednostki (PKWiU 91) jest sprawowanie opieki nad zabytkami, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie kontaktu ze zbiorami. Źródłem finansowania działalności są dotacje podmiotowe i celowe, które nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług oraz przychody własne. Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności zwolnione oraz czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż biletów, lekcje muzealne, sprzedaż wydawnictw, wynajem pomieszczeń i inne).


W okresie od 2012 do 2014 r. Jednostka planuje realizację. Projekt ten będzie realizowany przez Muzeum we współpracy z partnerem. Działania planowane do realizacji w ramach projektu to:


  1. Roboty budowlane: renowacja budynku Podzamcza Muzeum (powierzchnia całkowita budynku: 2.467m2), w tym m. in. remont stropów i sklepień, osuszenie i odgrzybienie murów, wykonanie zabezpieczeń przeciwwilgociowych, przebudowa schodów, dostosowanie windy dla potrzeb osób niepełnosprawnych, wymiana tynków, wymiana posadzek na nowoprojektowane, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja funkcjonalna pomieszczeń, modernizacja wejść i przystosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych, modernizacja pracowni naukowych oraz magazynów, drenaż budynku, nowe instalacje elektryczne, wentylacji i klimatyzacji, wodno-kanalizacyjne i CO;
  2. Modernizacja i aranżacja małej architektury dziedzińca Muzeum: remont i przebudowa wejścia do budynku Podzamcza, remont i przebudowa wszystkich nawierzchni utwardzonych, zagospodarowanie terenów zielonych, wykonanie oświetlenia, i ciągu pieszo-jezdnego prowadzącego pod scenę, powiększenie parkingu, rozmieszczenie nowych ławek i śmietników;
  3. Zakup sprzętu audiowizualnego, w tym holograficznego, sprzętu komputerowego oraz nowoczesne wyposażenie biur, magazynów i ekspozycji, umożliwiające tworzenie nowych, interaktywnych wystaw i wzbogacające sposoby przekazywania prezentowanych treści;
  4. Opracowanie i wdrożenie strategii współpracy Muzeum, w tym: wydanie wspólnego przewodnika turystycznego, przygotowanie wspólnego projektu edukacji muzealnej, organizacja konferencji naukowych i realizacja Programu „Ś.” (przygotowanie filmu dokumentalnego - cyklu wywiadów ze świadkami historii), realizacja reportażu filmowego, dokumentującego postępy w realizacji projektu, opracowanie projektu wspólnego oznakowania (logo) dla Muzeum, oraz wspólnego programu prac badawczych;
  5. Promocja projektu: konferencje prasowe, uruchomienie wspólnej strony internetowej, ulotki, plakaty, gadżety reklamowe;
  6. Ewaluacja projektu i audyt.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w wyniku realizacji projektu Jednostce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu, służącego celom statutowym...


Zdaniem Wnioskodawcy, Jednostce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86, 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakończony projekt będzie służył celom statutowym i sprzedaży opodatkowanej, tj.:


  • prowadzenie działalności edukacyjnej (zajęcia muzealne),
  • zwiedzanie wystaw – bilety wstępu,
  • opłaty za przewodnika,
  • sprzedaż wydawnictw i innych pamiątek w kasie budynku.


W ocenie Wnioskodawcy wskaźnik proporcji do odliczenia podatku na rok 2012 wynosi 93%. Renowacja i modernizacja budynku oraz zakup nowoczesnego wyposażenia zwiększy rolę kultury i dziedzictwa kulturowego w życiu gospodarczym miasta i regionu. Przedsięwzięcie objęte projektem będzie służyło utrzymaniu obiektów dziedzictwa kulturowego. Zdaniem Wnioskodawcy w związku z poniesionymi wydatkami na działania objęte projektem Muzeum przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku, czy też niepodlegające opodatkowaniu).

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu).

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 91 ust. 1 cyt. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Według ust. 2 ww. artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do treści ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Jednostka zamierza realizować projekt związany z rewitalizacją dziedzińca Muzeum, renowacji budynku Muzeum, zakupu sprzętu, wzbogacającego sposób przekazywania treści w Muzeum, zakup eksponatów, wydanie wspólnego przewodnika turystycznego, przygotowanie wspólnego projektu edukacji muzealnej, organizacji konferencji naukowych. Muzeum uzyskało dotację na pokrycie kosztów prac zwianych z projektem w wysokości 90%. Jednostka prowadzi działalność zwolnioną (lekcje muzealne) oraz opodatkowaną (sprzedaż biletów wstępu, opłaty za przewodnika, sprzedaż wydawnictw i innych pamiątek w kasie budynku). Ustalony przez Jednostkę wskaźnik proporcji na rok 2012 wynosi 93%.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Jednostka wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione. Jednostka nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków dotyczących obszaru działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanej. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Jednostce przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie, w jakim służy on czynnościom opodatkowanym, tj. w tym konkretnym przypadku przy uwzględnieniu zasad wynikających z ww. art. 90 oraz art. 91 ustawy.

Podkreślić należy, iż powyższej interpretacji udzielono przy założeniu, iż Jednostka realizuje wyłącznie czynności opodatkowane i zwolnione. Kwestia prawidłowości korzystania ze zwolnienia od podatku nie była analizowana w niniejszej sprawie, gdyż nie była przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj