Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-271/14-2/Kku
z 15 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • wydatków poniesionych w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu oraz wydatków na wykończenie lokalu, udokumentowanych fakturami VAT – jest prawidłowe,
  • odsetek od zaciągniętego kredytu hipotecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 10 kwietnia 2007 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową ,,X” w YY na budowę lokalu mieszkalnego. W celu sfinansowania powyższej budowy, Wnioskodawczyni podpisała w dniu 25 maja 2007 r. umowę o kredyt hipoteczny z ZZZ Oddział .. w YY na budowę lokalu mieszkalnego oznaczonego nr … w budynku położonym w YY przy ul. …….. Obowiązków zapłaty za budowane mieszkanie w budynku wielorodzinnym wynikających z umowy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Wnioskodawczyni dopełniła - dokonując wpłat wkładu budowlanego na mieszkanie, potwierdzanych fakturami – w wyniku czego mieszkanie zostało przekazane do użytkowania w dniu 19 stycznia 2008 r.

Do zamieszkania w lokalu konieczne było jego wykończenie, czego potwierdzeniem są posiadane przeze Wnioskodawczynię faktury VAT na zakup materiałów wykończeniowych, malarskich, instalacyjnych, itp.

1 lutego 2008 r. Wnioskodawczyni podpisała ze spółdzielnią ,,X” umowę przyrzeczenia przeniesienia własności przedmiotowego lokalu. Procedura przeniesienia własności ze strony Spółdzielni Mieszkaniowej uległa przesunięciu z przyczyn od Wnioskodawczyni niezależnych. W rezultacie dopiero 9 września 2008 r. dokonano przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Wnioskodawczyni w formie aktu notarialnego. W mieszkaniu przy ul. ……….. m. … Wnioskodawczyni nie była zameldowana, jednakże w nim zamieszkiwała wspólnie z małoletnim synem i mężem, który był w lokalu zameldowany.

1 lutego 2012 r. Wnioskodawczyni spłaciła - przed terminem określonym w umowie kredytowej - kredyt hipoteczny zaciągnięty na budowę tego mieszkania.

Z przyczyn osobistych w 2013 r. Wnioskodawczyni podjęła decyzję o sprzedaży mieszkania. W dniu 11 marca 2013 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży mieszkania w formie aktu notarialnego. Pieniądze ze sprzedaży zostały w całości przeznaczone przez Wnioskodawczynię na sfinansowanie wkładu własnego na zakup innego mieszkania z rynku pierwotnego, na który Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyt hipoteczny. W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamieszkuje w tym mieszkaniu razem z małoletnim synem. Wnioskodawczyni dodaje, że zdaje sobie sprawę z tego, że nie może skorzystać ze zwolnienia w ramach tzw. ulgi meldunkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powstałym obowiązkiem zapłacenia przez Wnioskodawczynię podatku dochodowego w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, o jakim mowa w art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym: wydatki na nabycie lokalu mieszkalnego z odsetkami kredytowymi, które Wnioskodawczyni poniosła w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego; wydatki poniesione w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu; wydatki na wykończenie lokalu, udokumentowane fakturami VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonana przez Nią analiza przepisów podatkowych pozwala twierdzić, że w Jej sytuacji (opisanej powyżej) w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego może Ona odliczyć od podstawy obliczenia podatku, o jakim mowa w art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym: wydatki na nabycie lokalu mieszkalnego łącznie z zapłaconymi odsetkami kredytowymi, które Wnioskodawczyni poniosła w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego; wydatki poniesione w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu; wydatki na wykończenie lokalu, udokumentowane fakturami VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. l ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) Dz. U. nr 209, poz. 1316 do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania w okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Wnioskodawczyni uważa, że nie przysługuje Jej ulga meldunkowa, gdyż nie była zameldowana w przedmiotowym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą jego zbycia (art. 21 ust. l pkt 126 ww. ustawy).

Wnioskodawczyni przeanalizowała przepisy w zakresie pojęcia kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych. Pojęcie to nie jest zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie, co w praktyce oznacza, że należy stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku. Zdaniem Wnioskodawczyni precyzuje tę kwestię art. 22 ust. 6c-f ww. ustawy. Według Wnioskodawczyni należy przyjąć, że ustawodawca precyzuje definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości bezpośrednio wskazując, że koszty takie stanowią między innymi udokumentowane koszty nabycia danej nieruchomości. Wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny aktem notarialnym we wrześniu 2008 r., posiada udokumentowanie fakturami VAT wydatki potwierdzające nakłady poniesione na jego wykończenie. Zakup podmiotowego mieszkania został w znacznej części sfinansowany z kredytu hipotecznego, który Wnioskodawczyni spłaciła ostatecznie łącznie z odsetkami w lutym 2012 r.- przed datą zbycia przez Nią mieszkania.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że wskazane przez Nią wydatki na nabycie lokalu mieszkalnego może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, o jakim mowa w art. 30e ust. l ustawy o podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • wydatków poniesionych w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu oraz wydatków na wykończenie lokalu, udokumentowanych fakturami VAT – jest prawidłowe,
  • odsetek od zaciągniętego kredytu hipotecznego - jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego przepisu, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8, dla określenia jego skutków podatkowych istotne jest zatem ustalenie daty jak i formy nabycia nieruchomości lub praw.

Z analizy wniosku wynika, że 9 września 2008 r. dokonano przeniesienia własności nieruchomości na rzecz Wnioskodawczyni w formie aktu notarialnego. W dniu 11 marca 2013 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność.

Z uwagi zatem na fakt, że nabycie prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego nastąpiło w 2008 r., a jego zbycie miało miejsce 11 marca 2013 r., czyli przed upływem pięciu lat licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie, dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. – podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym przepisem, przychodem z odpłatnego zbycia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek obliczony od dochodu z odpłatnego zbycia wskazanych nieruchomości i praw płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Ponadto w myśl art. 30e ust. 6 ww. ustawy, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika;
  2. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Można do takich kosztów zaliczyć np.:

  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.

Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód. Kosztów odpłatnego zbycia nie należy jednak utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu, zasady ustalania których uregulowane zostały w art. 22 ust. 6c i 6d.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W myśl art. 22 ust. 6f ustawy koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

W świetle powyższego, definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, że koszty takie stanowią m.in. udokumentowane koszty nabycia oraz udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Niemniej jednak pamiętać należy, że nie mogą to być dowolne koszty poniesione w związku z nabyciem lub wytworzeniem czy też poniesionymi nakładami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w związku ze sprzedażą prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, chciałaby odliczyć od podstawy opodatkowania odsetki kredytowe, które zapłaciła w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego; wydatki poniesione w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu i wydatki na wykończenie lokalu, udokumentowane fakturami VAT.

Koszt nabycia, co do zasady, określa umowa notarialna sprzedaży, na podstawie której podatnik staje się właścicielem nieruchomości. Kosztem nabycia bez wątpienia będzie zatem cena jaką zapłacił nabywca zbywcy za nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży, niezależnie od tego czy zakup ten jest sfinansowany kredytem bankowym, czy też środki na zakup lokalu pochodzą z innego źródła, np. z oszczędności nabywcy.

Ceną nabycia jest bowiem kwota należna zbywcy z tytułu sprzedaży a nie bankowi za udostępnienie kapitału. Zatem odsetki w żaden sposób nie mieszczą się w ustawowych kryteriach kosztu uzyskania przychodu, zawartych w art. 22 ust. 6c ustawy i wydatek na spłatę odsetek nie może być przyjęty jako koszt obniżający podstawę opodatkowania ze sprzedaży prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

Tak więc, spłata kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego na nabycie sprzedanego lokalu mieszkalnego nie są kosztem uzyskania przychodu. Są to bowiem wydatki związane z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup tego lokalu. Odsetki są kosztem pozyskania kapitału na zakup lokalu mieszkalnego a więc niejako „ceną” jaką podatnik musi zapłacić w związku z pożyczeniem przez bank pieniędzy. Odsetki to koszt kredytobiorcy ponoszony za pożyczone przez niego środki, a więc związany z obsługą kredytu i tego kredytu dotyczący.

Pojęcie kosztów nabycia, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy zatem tych wydatków, które zbywca musiał ponieść aby nabyć zbywaną przez siebie nieruchomość lub prawo. Tylko w taki sposób wolno pomniejszyć przychód z odpłatnego zbycia – odejmując tym samym wydatki poniesione uprzednio na nabycie zbywanej nieruchomości lub prawa. Również w doktrynie podkreśla się, że wydatki na nabycie to wyłącznie wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie, a nie koszty pośrednio związane z tym nabyciem. Wynika to wprost z literalnego brzmienia art. 22 ust. 6c ustawy, który posługuje się pojęciem „kosztów nabycia” a nie „kosztów związanych z nabyciem”.

Analizując powyższe przepisy, należy stwierdzić, że do kosztów nabycia lokalu mieszkalnego można zaliczyć wydatki bezpośrednio związane z zakupem mieszkania, takie jak np. cena wynikająca z aktu notarialnego, koszty sporządzenia aktu notarialnego, jeżeli poniósł je nabywca, a także inne wydatki konieczne, aby transakcja nabycia lokalu mieszkalnego doszła do skutku. Natomiast poniesione koszty związane z kredytem hipotecznym, zaciągniętym w celu nabycia zbywanego lokalu mieszkalnego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia tego lokalu, bowiem nie stanowią kosztów nabycia lokalu mieszkalnego. Są to wydatki związane z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup mieszkania. Wydatki związane z kredytem bankowym nie mogą być także potraktowane jako nakłady, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poczynione w trakcie posiadania zbywanego lokalu mieszkalnego, gdyż w żaden sposób nie wpływają na podwyższenie jego wartości.

Do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży prawa odrębnej własności lokalu mieszalnego Wnioskodawczyni może natomiast zaliczyć wydatki poniesione w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem lokalu oraz udokumentowane fakturami VAT nakłady, związane z jego wykończeniem, zwiększające wartość tego lokalu, a które zostały poczynione w czasie jego posiadania.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej uregulowania prawne należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w związku z nabyciem prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, tj. cenę zakupu ww. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność oraz wydatki poniesione w kancelarii notarialnej w związku z nabyciem przedmiotowego lokalu mieszkalnego. W kosztach uzyskania przychodu Wnioskodawczyni może uwzględnić także udokumentowane fakturami VAT nakłady, związane z wykończeniem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność Wnioskodawczyni, zwiększające jego wartość i poczynione w czasie jego posiadania.

Jednakże wydatki związane z zaciągnięciem kredytu hipotecznego, tj. odsetki od kredytu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu z jego odpłatnego zbycia. Są to bowiem wydatki związane jedynie z pozyskaniem środków pieniężnych na zakup tego lokalu, których nie sposób utożsamiać z wydatkami poniesionymi na jego nabycie, a to uniemożliwia zakwalifikowanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, stosownie do art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te wynikają bowiem wyłącznie z faktu nabycia przez Wnioskodawczynię lokalu mieszkalnego za środki z kredytu bankowego. Nie są to zatem w żadnym wypadku koszty nabycia tego lokalu mieszkalnego, tylko koszty na jakie podatnik godzi się w momencie zwierania umowy o kredyt, w celu pozyskania środków na jego zakup. Wydatki te nie stanowią również nakładów poczynionych na przedmiotowy lokal mieszkalny w trakcie jego posiadania, o których mowa w ww. przepisie. Wydatki te w żaden sposób nie wpłynęły bowiem na podwyższenie wartości tego lokalu.

Dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem ze sprzedaży prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, które obejmują cenę nabycia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, wydatki na sporządzenie aktu notarialnego zakupu ww. lokalu mieszkalnego, a także udokumentowane nakłady związane z wykończeniem prawa odrębnej własności przedmiotowego lokalu mieszkalnego, podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego, który wystąpił w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj