Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-122/14-5/EWW
z 20 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport towarów wywozu towarów (koni) do nabywcy na terytorium USA – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za eksport towarów wywozu towarów (koni) do nabywcy na terytorium USA. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach zarejestrowanej dnia 31 stycznia 2014 r. działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza, jako podatnik VAT czynny, dokonywać m.in. transakcji polegających na sprzedaży zwierząt żywych, tj. koni do krajów trzecich, w szczególności do USA. Konie nabywane będą przez nią na terytorium kraju albo w innych krajach UE, najczęściej w Niemczech, przy czym nabycie następować będzie w przeważającej mierze od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami podatku VAT albo podatku od wartości dodanej. Konie po nabyciu w krajach UE będą przewożone do Polski, w celu ich odpowiedniego przygotowania do sprzedaży.

Transakcje sprzedaży natomiast będą dokonywane w następujący sposób:

  1. wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA następuje bezpośrednio po cywilnoprawnej sprzedaży, tj. po przeniesieniu prawa własności nad koniem na rzecz nabywcy z USA. Wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA. Zainteresowana nie będzie dokonywała żadnych formalności celnych na terytorium Polski. W tym przypadku wystawi ona fakturę VAT dokumentującą sprzedaż konia w momencie jego wywozu.
    Jako potwierdzenie wywozu koni do USA Wnioskodawczyni otrzymywać będzie dokument z oznaczeniem przykładowo „Ausgangsvermerk”, co w tłumaczeniu oznacza „adnotacja o wywozie”, w którym wskazuje się pod oznaczeniem „Verfahren”, tj. procedura, oznaczenie „EX”, tj. eksport. Dokument przesyłany jest w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na zlecenie Wnioskodawczyni, po zamknięciu formalności celnych. Przesyłka kierowana do Zainteresowanej zawierająca dokument wywozu zawierać będzie adnotację, że „przekazywany dokument jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (najczęściej USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia”. Dokument Ausgangsvermerk wymienia również dane konia, tj.: jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana jest na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu, dokument ten nie zawiera jednak pieczęci urzędu w tradycyjnym rozumieniu, zawiera natomiast kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym;
  2. wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA następuje przed formalnym przeniesieniem prawa własności, tj. konie są transportowane na terytorium USA w celu zapewnienia ich potencjalnemu nabywcy okresu testów, tj. potencjalny nabywca ma możliwość przez okres ok. 3 miesięcy testowania konia w celu sprawdzenia, czy posiada on wszystkie wymagane przez niego cechy i umiejętności. Po tym okresie, jeżeli koń spełnia oczekiwania nabywcy, następuje przeniesienie prawa własności na nabywcę oraz płatność, względnie, powrót konia do kraju albo szukanie nowego nabywcy na terytorium USA. Transakcja ma charakter sprzedaży pod warunkiem zawieszającym, tj. warunkiem spełnienia oczekiwań nabywcy, co może zostać zweryfikowane poprzez przeprowadzenie testów przez określony czas przez potencjalnego nabywcę. W tym przypadku wywóz konia będzie dokonywany na podstawie faktury Pro-Forma z zastosowaniem kodu celnego INF3 dla towarów powracających. Również w tym przypadku najczęstszymi nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, a wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA.
    Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów do kraju trzeciego jest dokument analogiczny jak opisany w punkcie a);
  3. Wnioskodawczyni rozważa również wywóz zwierząt transportem lotniczym na podstawie jednej z procedur odprawy czasowej, przykładowo z zastosowaniem karnetu ATA. W przypadku, kiedy nie dojdzie do sprzedaży konia na rzecz nabywcy w USA, koń wracać będzie na podstawie tej procedury do Polski, natomiast w przypadku sprzedaży konia, procedura zostanie zamknięta zgłoszeniem eksportowym. Faktura sprzedaży zostanie wystawiona w momencie przejścia prawa własności na rzecz nabywcy.
    Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów do kraju trzeciego jest dokument analogiczny jak opisany w punkcie a).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana poinformowała, że nabycie koni będzie następować w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej, najczęściej w Niemczech.

Dla celów rozpatrzenia wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nabycie koni następować będzie w Polsce oraz terytorium Niemiec.

wariant a):

Wywóz poza terytorium UE potwierdzony będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA.

Dla celów rozpatrzenia wniosku Zainteresowana wskazała, że urzędem celnym, który potwierdzi wywóz konia poza terytorium UE będzie niemiecki urząd celny.

Wywóz konia będzie dokonywany przez Wnioskodawczynię jako dostawcę lub na jej rzecz z wykorzystaniem firmy spedycyjnej.

wariant b):

Zasadniczo w tym wariancie dojdzie do sprzedaży konia na terytorium USA, przeniesienie prawa własności nastąpi wtedy, kiedy skończy się okres testów, a koń będzie wówczas nadal znajdował się na terytorium USA, zatem cywilnoprawne przeniesienie prawa własności nastąpi na terytorium USA.

Może mieć miejsce jednak taka sytuacja, w której po okresie testów potencjalny nabywca uzna, że koń nie spełnia jego oczekiwań i nie dojdzie do przeniesienia własności.

Wówczas koń:

  • albo wróci do Polski;
  • albo pozostanie na terytorium USA i Zainteresowana będzie szukać innego nabywcy w tym kraju, po czym koń zostanie sprzedany na terytorium USA.

Zatem w wariancie b), można skonkretyzować dwie sytuacje:

  1. koń zostanie sprzedany na terytorium USA po okresie testów;
  2. koń zostanie przetransportowany do Polski po okresie testów i nie dojdzie do sprzedaży na terytorium USA.

wariant c):

Wywóz konia zostanie dokonany na podstawie karnetu ATA.

Wywóz konia na podstawie karnetu ATA będzie następował w celach ekspozycji, zaprezentowania na targach, wystawach, pokazach, zawodach, czy też prezentacjach związanych ze sportem konnym. Chodzi tutaj o sytuacje, kiedy w celu wzięcia udziału przykładowo w pokazach konnych odbywających się na terytorium USA, koń zostanie wywieziony z Polski w tym celu i zasadniczo z zamiarem powrotu do Polski. Jednak, podczas pokazów może mieć miejsce sytuacja, że zainteresowany nabywca zdecyduje się od razu zakupić konia obecnego na pokazach i dojdzie wówczas do zawarcia umowy sprzedaży na terytorium USA.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wywóz koni w przypadku sprzedaży w wariancie pierwszym (tj. wywóz w następstwie cywilnoprawnej sprzedaży) z Polski potwierdzony przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE np. w Niemczech albo w Holandii, jest eksportem towarów w rozumieniu art. 5 ust. 2 i art. 2 ust. 8 ustawy o VAT?
  2. Czy w przypadku opisanym w ww. pytaniu, wystarczającym dokumentem umożliwiającym zastosowanie stawki VAT 0% z tytułu tej dostawy, potwierdzającym wywóz towarów do kraju trzeciego, jest dokument celny otrzymany z urzędu celnego w kraju UE, z którego dokonywany jest transport lotniczy towarów, w formie papierowej, oznaczony przykładowo jako „Ausgangsvermerk” z oznaczeniem postępowania EX, udostępniany po zamknięciu formalności celnych przez firmę transportową zajmującą się na zlecenie Zainteresowanej transportem zwierząt z adnotacją, że przekazywane dokumenty są dokumentami potwierdzającymi fakt wywozu towarów do kraju poza UE?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przez eksport towarów na gruncie ustawy o VAT, zgodnie z art. 2 pkt 8, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest prowadzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Przez dostawę towarów natomiast rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Aby doszło do eksportu towarów, zgodnie z omawianą definicją, muszą więc wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • dochodzi do dostawy towarów;
  • następnie, w związku z tą czynnością, dochodzi do wysłania (transportu) towaru z terytorium polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) albo nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (z pewnymi wyjątkami; eksport pośredni);
  • następnie dochodzi do potwierdzenia tego wywozu przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W świetle obowiązujących od dnia 1 kwietnia 2013 r. nowej definicji eksportu towarów, aby doszło do eksportu towarów, eksport ten może zostać potwierdzony przez urząd celny każdego kraju UE innego niż Polska, w którym dokonuje się odprawy celnej eksportowej towarów. W związku z powyższym, w przypadku sprzedaży koni do nabywcy na terytorium UE i wywozu potwierdzonego przez urząd celny innego niż Polska kraju UE, np. urząd celny niemiecki albo holenderski, u Wnioskodawczyni dojdzie do eksportu towarów z Polski w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT. Na Zainteresowanej nie ciążą natomiast żadne formalności celne na terytorium Polski.

Mając na uwadze stanowisko zaprezentowane w odniesieniu do pytania nr 2, Wnioskodawczyni uważa, że będzie miała prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do eksportu towarów, jeżeli będzie posiadała dokument wywozu z urzędu celnego kraju wywozu, np. z Niemiec czy Holandii.

W świetle art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z ust. 6a w art. 41 dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu,
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Ponadto, zgodnie z ust. 11, w przypadku eksportu pośredniego (tj. gdy wywozu dokonuje nabywca) stawka podatku 0% jest możliwa do zastosowania, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6 (czyli dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE), z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Wnioskodawczyni otrzymuje jako potwierdzenie eksportu dokument z oznaczeniem przykładowo „Ausgangsvermerk”, co w tłumaczeniu oznacza „adnotacja o wywozie”, w którym wskazuje się pod oznaczeniem „Verfahren”, tj. procedura, oznaczenie „EX”, tj. eksport. Dokument przesyłany jest w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na zlecenie Wnioskodawczyni, po zamknięciu formalności celnych. Przesyłka kierowana do Zainteresowanej zawierająca dokument wywozu zawiera adnotację, że „przekazywany dokument jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (najczęściej USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia”. Dokument Ausgangsvermerk wymienia również dane konia, tj. jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana jest na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu, dokument ten nie zawiera jednak pieczęci urzędu w tradycyjnym rozumieniu, zawiera natomiast kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymywany dokument potwierdzający wywóz należy kwalifikować do punktu 1 lub 3 w ust. 6a art. 41 albo należy go kwalifikować jako „inny dokument” potwierdzający eksport. W świetle ustawy o VAT wymienione w ust. 6a dokumenty potwierdzające eksport towarów są jedynie przykładowymi dokumentami, katalog dokumentów potwierdzających eksport jest bowiem katalogiem otwartym.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanej, otrzymywany dokument jest wystarczający dla udokumentowania wywozu towarów do kraju trzeciego, skoro jest wydawany w takiej formie przez urząd celny kraju, w którym dokonuje się odprawy eksportowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy  podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy  działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza, jako podatnik VAT czynny, dokonywać transakcji polegających na sprzedaży koni do krajów trzecich, w szczególności do USA. Konie nabywane będą przez nią na terytorium kraju i w Niemczech. Konie po nabyciu w krajach UE (Niemczech) będą przewożone do Polski, w celu ich odpowiedniego przygotowania do sprzedaży.

Transakcje sprzedaży będą dokonywane poprzez wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA następującym bezpośrednio po cywilnoprawnej sprzedaży, tj. po przeniesieniu prawa własności nad końmi na rzecz nabywcy z USA. Wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. w Niemczech, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA. Wywóz koni będzie dokonywany przez Zainteresowaną jako dostawcę lub na jej rzecz z wykorzystaniem firmy spedycyjnej. Wnioskodawczyni nie będzie dokonywała żadnych formalności celnych na terytorium Polski. Wystawi ona fakturę VAT dokumentującą sprzedaż konia w momencie jego wywozu.

Jako potwierdzenie wywozu koni do USA Zainteresowana otrzymywać będzie dokument z oznaczeniem przykładowo „Ausgangsvermerk”, co w tłumaczeniu oznacza „adnotacja o wywozie”, w którym wskazuje się pod oznaczeniem „Verfahren”, tj. procedura, oznaczenie „EX”, tj. eksport. Dokument przesyłany będzie w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na zlecenie Wnioskodawczyni, po zamknięciu formalności celnych. Przesyłka kierowana do Zainteresowanej zawierająca dokument wywozu zawierać będzie adnotację, że „przekazywany dokument jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (najczęściej USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia”. Dokument Ausgangsvermerk wymieniać będzie również dane konia, tj.: jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana będzie na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu, dokument ten nie będzie zawierał jednak pieczęci urzędu w tradycyjnym rozumieniu, zawierać będzie natomiast kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest to, czy opisany powyżej wywóz koni do USA można uznać za eksport towarów opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy  przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy  przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 1 ustawy  przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (…).

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) – art. 2 pkt 3 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy  przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej (…).

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów  rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Aby zatem uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy. Zaznaczyć należy, że istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na konkretnego nabywcę.

Definicja ta nawiązuje do definicji zawartej w art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE. L. 06.347.1 ze zm.), która wskazuje, że dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel.

Zatem dla uznania czynności za eksport towarów w rozumieniu ustawy, niewystarczające jest potwierdzenie wywozu towarów do państwa trzeciego. Niezbędne jest także dokonanie dostawy tych towarów (przeniesienie na nabywcę tych towarów prawa do rozporządzania nimi jak właściciel), które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Niezaistnienie jednej z przesłanek wymienionych w art. 2 pkt 8 ustawy sprawia, że czynność taka nie spełnia wymogów niezbędnych dla uznania jej za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od wartości dodanej jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia (dostawy) jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Przepisy dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów regulują przepisy zawarte w art. 22 ustawy.

I tak, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy  miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią  miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przedmiotowej sprawie miejscem, w którym rozpocznie się transport towarów (koni) do ich nabywcy w USA będzie terytorium Polski, gdzie transakcja ta powinna zostać rozliczona przez Wnioskodawczynię.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że opisany przez Zainteresowaną wywóz towarów (koni) z Polski na terytorium USA stanowić będzie eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy. Wywóz ten następować będzie w wyniku dostawy towarów (koni) do konkretnego nabywcy (wywóz w następstwie cywilnoprawnej sprzedaży) i potwierdzony zostanie przez urząd celny określony w przepisach celnych, tj. niemiecki urząd celny.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0% (art. 41 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 6 ustawy  stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy – dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z sytemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

W przypadku eksportu do zastosowania stawki 0% konieczne jest spełnienie określonych warunków o charakterze formalnym. Ich spełnienie ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

W niniejszej sprawie, jako potwierdzenie wywozu koni do USA Zainteresowana będzie otrzymywać dokument Ausgangsvermerk. Wnioskodawczyni poinformowała, że dokument ten będzie dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia. Dokument Ausgangsvermerk wymieniać będzie dane konia, tj.: jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana będzie na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu oraz kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym. Dokument przesyłany będzie Zainteresowanej w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na jej zlecenie, po zamknięciu formalności celnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że posiadany przez Wnioskodawczynię dokument Ausgangsvermerk będzie uprawniał ją do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów, będących przedmiotem pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być  zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie uznania za eksport towarów wywozu towarów (koni) do nabywcy na terytorium USA. Natomiast w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i jego wykazania w ewidencji i deklaracji rozliczeniowej oraz uznania wywozu koni do USA za eksport towarów, w procedurze wywozu z zastosowaniem kodu INF3 oraz z zastosowaniem odprawy czasowej na podstawie karnetu ATA, wniosek rozpatrzony został w interpretacjach z dnia 18 czerwca 2014 r. nr ILPP4/443-122/14-4/EWW i nr ILPP4/443 122/14-6/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj