Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-348/14/EK
z 30 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zajęć indywidualnych oraz zajęć grupowych w ramach IPD – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zajęć indywidualnych oraz zajęć grupowych w ramach IPD.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Zajmuje się między innymi organizacją kompleksowej usługi szkoleniowej jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji (zwanych dalej Zleceniodawcą), które otrzymują dofinansowanie na realizację Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie na realizację Projektów, które otrzymują Zleceniodawcy, stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:


  • płatność ze środków europejskich w proporcji 85%,
  • dotacja celowa z budżetu krajowego w proporcji 15%.


Zleceniodawca realizuje Projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet, zgodnie z którym Zleceniodawca dokonuje zakupu usług i materiałów. Zleceniodawca między innymi musi dokonywać zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej, w szczególności:


  • rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz uchylającego rozporządzenie nr 1260/1999,
  • rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.7.2006, str. 12),
  • rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (sprostowanie Dz. Urz. UE L 45 z 15.2.2007, str. 4)


oraz właściwych aktów prawa krajowego, w szczególności:


  • ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.);
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240);
  • ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz.712);
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.);
  • ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz.1655, z późn. zm.);
  • rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786);
  • rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726)


Przedmiotem umowy jest przygotowanie i przeprowadzenie dla Zleceniodawcy usługi, w skład której wchodzą:


  1. Szkolenia zawodowe - w formie wykładów i ćwiczeń, uczestnicy będą mieli do wyboru jedno z następujących szkoleń:

  2. Specjalista ochrony środowiska - zakres tematyczny: m.in. ochrona przyrody i zrównoważony rozwój, ekologiczne podstawy ochrony środowiska, zintegrowany system zarządzania środowiskiem, zagrożenia pedosfery, system informacji geograficznej (GIS), ekotoksykologia, mikrobiologia i samooczyszczanie się wód powierzchniowych

    Technik turystyki wiejskiej - zakres tematyczny: m.in. informacje o regionie, ekoturystyka i ochrona środowiska, bhp, działalność turystyczna na obszarach wiejskich, usługi agroturystyczne, obsługa turystyczna, usługi żywieniowe i noclegowe.

    Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, wykwalifikowanych trenerów, materiałów szkoleniowych dla każdego uczestnika.


  3. Poradnictwo psychologiczne w trybie indywidualnym - zakres zajęć: diagnoza słabych i mocnych stron uczestników projektu, kreatywne myślenie, zwiększenie motywacji do powrotu na rynek pracy, wzmocnienie pewności siebie, rozwinięcie asertywności, metody radzenia sobie ze stresem, zwiększenia własnej skuteczności w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami w życiu osobistym i zawodowym. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych oraz wykwalifikowanych trenerów.

  4. IPD - realizowane w dwóch modułach:

  5. Zajęcia indywidualne - zakres zajęć: ukierunkowanie co do wyboru zawodu, zmiany kwalifikacji, podjęcia lub zmiany zatrudnienia w oparciu o wyniki badań zainteresowań i uzdolnień zawodowych.

    Zajęcia grupowe - zakres zajęć: metody poszukiwania pracy, autoprezentacji i przygotowania się do rozmowy wstępnej, asertywności, sporządzania dokumentacji aplikacyjnej, uczestnicy opracują IPD. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych oraz wykwalifikowanych doradców.



Indywidualne Plany Działań (IPD) określić można jako pomoc świadczoną uczestnikowi projektu w ramach procesu doradczego, ułatwiającego podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania problemu zawodowego oraz jako zaplanowaną aktywność uczestnika projektu w kierunku zmiany, umożliwiającą uzyskanie zatrudnienia. Indywidualny Plan Działania można także określić jako efekt pracy doradcy zawodowego i uczestnika wyrażony w formie pisemnej, zawierający cele i alternatywy zawodowe, działania i terminy ich realizacji.

Zleceniobiorca wystawia faktury za wykonane usługi kursu realizowane w ramach Projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z tą umową, Zleceniodawca zapłaci wynagrodzenie za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - lata 2013-2014.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy IPD - realizowane w dwóch modułach: zajęcia indywidualne i zajęcia grupowe, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jako usługa ściśle związana ze szkoleniem zawodowym i poradnictwem psychologicznym finansowanym w całości ze środków publicznych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, IPD - realizowane w dwóch modułach: zajęcia indywidualne i zajęcia grupowe, korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ IPD jest elementem kompleksowej usługi szkoleniowej świadczonej w ramach POKL i jest ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego finansowaną w całości ze środków publicznych.

Spółka wskazała, że wykonuje usługę, w skład której wchodzą: szkolenie zawodowe, poradnictwo psychologiczne (szkolenie miękkie) i IPD - realizowane w dwóch modułach: zajęcia indywidualne i zajęcia grupowe. Stwierdziła, że szkolenie zawodowe i poradnictwo psychologiczne (szkolenie miękkie) korzysta ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ww. ustawy.

W jej ocenie, Indywidualne Plany Działań (IPD) jako pomoc świadczona uczestnikowi projektu, w ramach procesu doradczego, ułatwiającego podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania problemu zawodowego oraz jako zaplanowana aktywność uczestnika projektu w kierunku zmiany umożliwiająca uzyskanie zatrudnienia, ściśle związana jest z usługą szkolenia zawodowego i poradnictwa psychologicznego.


Wskazała, że jako Zleceniobiorca musi wystawić Zleceniodawcy fakturę za wykonane usługi w trzech oddzielnych pozycjach, osobno dla każdego szkolenia. A więc jako oddzielne pozycje na fakturze:


  1. szkolenie zawodowe,
  2. poradnictwo psychologiczne,
  3. IPD - realizowane w dwóch modułach: zajęcia indywidualne i zajęcia grupowe.


Po przywołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy Spółka podniosła, że wykonywana przez nią usługa szkolenia zawodowego, poradnictwa psychologicznego i IPD korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z ww. przepisem, ponieważ usługa ta wykonywana jest dla Zleceniodawcy, który:


  1. realizuje Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
  2. płaci Spółce za wykonaną usługę szkoleniową ze środków finansowych Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego


Wskazała, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. l240, z późn. zm.), środkami publicznymi są „środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)”. Stwierdziła, że art. 5 ust. 3 pkt 1 definiuje dokładniej, co zalicza się do środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy i wymienia: „środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b”. Ustawa o finansach publicznych w art. 2 ust. 5 określa również definicję środków europejskich, przez które rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, a więc „środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Według regulacji art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Powyższe uregulowania stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

W kontekście powyższego należy wskazać – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Należy wskazać, że od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

W myśl art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Analiza przywołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do wniosku, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:


  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Na podstawie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Według regulacji ust. 17a powyższego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują pojęcia usługi „ściśle związane”. Niemniej jednak, z brzmienia art. 43 ust. 17 wynika, że nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.


Zgodnie z ww. regulacjami, zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo szkoleniowymi) mają zastosowanie, jeżeli:


  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), środkami publicznymi są:


  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Z treści wniosku wynika, że Spółka zajmuje się m.in. organizacją kompleksowej usługi szkoleniowej jako Zleceniobiorca dla Zleceniodawców - firm i instytucji, które otrzymują dofinansowanie na realizację Projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zleceniodawca realizuje Projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet, zgodnie z którym dokonuje zakupu usług i materiałów. Przedmiotem umowy jest przygotowanie i przeprowadzenie dla Zleceniodawcy usługi, w skład której wchodzą:


  1. Szkolenia zawodowe - w formie wykładów i ćwiczeń, uczestnicy będą mieli do wyboru jedno z następujących szkoleń: Specjalista ochrony środowiska lub Technik turystyki wiejskiej. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, wykwalifikowanych trenerów oraz materiałów szkoleniowych dla każdego uczestnika.
  2. Poradnictwo psychologiczne w trybie indywidualnym. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych oraz wykwalifikowanych trenerów.
  3. IPD - realizowane w dwóch modułach:

  4. Zajęcia indywidualne - zakres zajęć: ukierunkowanie co do wyboru zawodu, zmiany kwalifikacji, podjęcia lub zmiany zatrudnienia w oparciu o wyniki badań zainteresowań i uzdolnień zawodowych.

    Zajęcia grupowe - zakres zajęć: metody poszukiwania pracy, autoprezentacji i przygotowania się do rozmowy wstępnej, asertywności, sporządzania dokumentacji aplikacyjnej, uczestnicy opracują IPD. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia: odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych oraz wykwalifikowanych doradców.


Indywidualne Plany Działań (IPD) określić można jako pomoc świadczoną uczestnikowi projektu w ramach procesu doradczego, ułatwiającego podejmowanie konkretnych przedsięwzięć w celu rozwiązania problemu zawodowego oraz jako zaplanowaną aktywność uczestnika projektu w kierunku zmiany, umożliwiającą uzyskanie zatrudnienia. Indywidualny Plan Działania można także określić jako efekt pracy doradcy zawodowego i uczestnika wyrażony w formie pisemnej, zawierający cele i alternatywy zawodowe, działania i terminy ich realizacji. Zleceniodawca zapłaci wynagrodzenie za wykonaną usługę z dofinansowania otrzymanego na realizację Projektu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że świadczone przez Spółkę usługi IPD - realizowane w formie zajęć indywidualnych oraz zajęć grupowych, nie korzystały/nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż z treści wniosku nie wynika, by Spółka była jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty.

Świadczenie tych usług było/jest jednak objęte zwolnieniem od podatku przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, jako usług ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zwolnionymi od podatku – jak wskazała Spółka – na podstawie powyższego przepisu, przy założeniu, że usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy świadczone przez Spółkę usługi w zakresie szkolenia zawodowego i poradnictwa psychologicznego korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj