Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-182/14/AJ
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczeń dokonywanych przez Pływalnię szkolną – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług najmu torów lub całego basenu osobom prywatnym, firmom w celu prowadzenia działalności na własny rachunek a także celem udostępniania torów swoim pracownikom w celu korzystania z basenu oraz dla sprzedaży biletów i karnetów uprawniających do korzystania z basenu szkolnego.


We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gimnazjum jest samorządową jednostką budżetową, działającą na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. W szkole funkcjonuje pływalnia. Na pływalni prowadzone są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w zakresie nauk: pływania dla młodzieży szkolnej w ramach zajęć wychowania fizycznego. Szkoła dokonuje również sprzedaży biletów i karnetów wstępu za korzystanie z pływalni. Sprzedaż biletów i karnetów wstępu dokonywana jest na rzecz szkół, osób fizycznych, podmiotów gospodarczych lub innych jednostek organizacyjnych.

W godzinach popołudniowych usługi pływalni są ogólnie dostępne dla klientów indywidualnych oraz firm. Osoby prywatne oraz firmy mają możliwość wynajęcia torów lub całego basenu, na podstawie zawartej umowy najmu. Przedmiotem najmu są tory pływalni, a także udostępnienie szatni, sanitariatów, natrysków, szafek oraz opieka ratowników. Firma w ramach zawartej ze szkołą umowy, może wykorzystywać tory pływalni do prowadzenia działalności na własny rachunek np. prowadzić zajęcia nauki pływania, nurkowania, aerobic inne zajęcia sportowe lub udostępniać tory swoim pracownikom w celu korzystania z basenu.


Pływalnia została wybudowana w 2001 r. i do 31 grudnia 2010 r. funkcjonowała jako Gospodarstwo Pomocnicze przy Gimnazjum … oraz posiadała odrębne PKD 9311Z (marzec 2010 – działalność obiektu sportowego). Budynek Pływalni jest osobnym obiektem, stanowiącym obiekt sportowy, który łącznikiem jest połączony z Gimnazjum. Z dniem 1 stycznia 2011 r. Pływalnia została włączona do jednostki Gimnazjum, Ponieważ Gospodarstwo Pomocnicze zostało zlikwidowane i obecnie Pływalnia decyzją Urzędu Miasta stanowi część jednostki budżetowej – Gimnazjum, „która posiada trzy rozdziały pod wspólnym PKD 8531A:


801 80110 – Oświata i Wychowanie Gimnazja

801 80148 – Oświata i Wychowanie Stołówki Szkolne i Przedszkolne

801 80195 – Oświata i Wychowanie Pozostała Działalność (w tym dziele rozliczana jest działalność Pływalni, z której przychody netto w całości przekazywane są do Urzędu Miasta).”


Ponadto, z załączonego do uzupełnienia pisma znak OKN-…/2014 z dnia 6 marca 2014 r. wydanego dla Gimnazjum przez Urząd Statystyczny w Łodzi wynika, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., świadczone przez Gimnazjum usługi mieszczą się w grupowaniach:


  • wynajem świadczony na podstawie umowy najmu całości lub części basenu szkolnego, na określony czas, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. indywidualnym trenerom sportowym) – PKWiU 68.20.12.0 – „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”;
  • udostępnianie przez szkołę basenu będącego obiektem sportowym osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu – niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu – PKWiU 93.11.10.0 – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”;
  • udostępnianie basenu szkolnego przez szkołę osobom z zewnątrz – PKWiU 93.29.19.0 – „Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane”.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy właściwym jest opodatkowanie w zakresie podatku od towarów i usług w ramach nadanego PKD 8531A szkole? ( Pływalnia jest częścią jednostki szkolnej)?

Czy sprzedaż biletów i karnetów wstępu osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/ członków, podlega opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów i usług wg stawki 23%?

Czy wynajem części lub całości pływalni osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na podstawie zawartej umowy, podlega opodatkowaniu w zakresie podatku od towarów i usług wg stawki 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, na wszystkie formy korzystania z Pływalni, obecnie mają zastosowanie stawki VAT 23 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., będąca załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 mieszczą się – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” (PKWiU 93.11.10.0), natomiast pod pozycją 186 wymieniono – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w Gimnazjum (jednostce budżetowej) funkcjonuje pływalnia, na której prowadzone są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w zakresie nauk: pływania dla młodzieży szkolnej w ramach zajęć wychowania fizycznego. Budynek Pływalni jest osobnym obiektem, stanowiącym obiekt sportowy, który łącznikiem jest połączony z Gimnazjum. Szkoła dokonuje również sprzedaży biletów i karnetów wstępu.

W godzinach popołudniowych usługi pływalni są ogólnie dostępne dla klientów indywidualnych oraz firm. Osoby prywatne oraz firmy mają możliwość wynajęcia torów lub całego basenu, na podstawie zawartej umowy najmu. Przedmiotem najmu są tory pływalni, a także udostępnienie szatni, sanitariatów, natrysków, szafek oraz opieka ratowników. Firma w ramach zawartej ze szkołą umowy, może wykorzystywać tory pływalni do prowadzenia działalności na własny rachunek np. prowadzić zajęcia nauki pływania, nurkowania, aerobic inne zajęcia sportowe lub udostępniać tory swoim pracownikom w celu korzystania z basenu.


Świadczone przez Gimnazjum usługi – zgodnie z pismem znak OKN-…/2014 wydanym dla Wnioskodawcy dnia 6 marca 2014 r. przez Urząd Statystyczny w Łodzi – mieszczą się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:


  • wynajem świadczony na podstawie umowy najmu całości lub części basenu szkolnego, na określony czas, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. indywidualnym trenerom sportowym) – PKWiU 68.20.12.0 – „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi”;
  • udostępnianie przez szkołę basenu będącego obiektem sportowym osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu – niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu – PKWiU 93.11.10.0 – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”;
  • udostępnianie basenu szkolnego przez szkołę osobom z zewnątrz – PKWiU 93.29.19.0 – „Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane”.


Należy zauważyć, że z wyjaśnień do PKWiU (http://www.stat.gov.pl/Klasyfikacje) wynika, że:


  1. Grupowanie 68.20.12.0 „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” obejmuje:


    1. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi, takimi jak:



    2. budynki zakładów przemysłowych, budynki biurowe, magazyny,
    3. teatry, centra konferencyjne, obiekty wystawowe i budynki o wielorakim wykorzystaniu, które są przede wszystkim przeznaczone na cele niemieszkalne,
    4. nieruchomości rolne, leśne i podobne nieruchomości,

    5. wynajem lub dzierżawę miejsc dla samochodowych przyczep mieszkalnych, zamykanych garaży lub innych miejsc do parkowania pojazdów, na dłuższy okres użytkowania, tzn. w cyklu miesięcznym lub rocznym,
    6. magazynowanie i przechowywanie towarów we własnych obiektach,
    7. wynajem wolnej przestrzeni,
    8. wynajem miejsca w schroniskach dla zwierząt gospodarskich.


    9. Grupowanie to obejmuje także:


    10. wynajem świadczony na podstawie umowy najmu całości/części obiektu sportowego;
    11. wynajem obiektu sportowego na podstawie umowy najmu na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego szkole;
    12. wynajem hali sportowej szkolnej, basenu szkolnego na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego innej szkole.;



  2. Grupowanie 93.11.10.0 – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:


    1. usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
    2. usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
    3. usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

      Grupowanie to obejmuje także:

    4. usługi polegające na udostępnianiu basenu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu wstępu, itp.) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków;
    5. udostępnianie obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu (np. karnetu) w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu;

      Grupowanie to nie obejmuje:

    6. usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
    7. usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
    8. wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
    9. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
    10. usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0
    11. usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.


  3. Grupowanie 93.29.19.0 „Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje:


    1. usługi związane z działalnością i udostępnianiem sal balowych, sal tanecznych i pozostałych obiektów rekreacyjnych,- obsługę stoków narciarskich,
    2. usługi związane z transportem rekreacyjnym, np. usługi przystani jachtowych.


      Grupowanie to nie obejmuje:

    3. transportu pasażerskiego kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi oraz wyciągami narciarskimi, sklasyfikowanego w 49.39.20.0,- serwowania napojów przez dyskoteki, sklasyfikowanego w 56.30.10.0,
    4. usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0.


Odnosząc powołane przepisy prawa do przedstawionego opisu sprawy, w ocenie tutejszego organu nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wszystkie świadczenia dokonywane przez Pływalnię szkolną podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%. Należy bowiem zauważyć, że dla świadczeń sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do zapisu art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 168 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenia te podlegają opodatkowaniu według 8% stawki podatku. Natomiast pozostałe świadczone usługi, niemieszczące się w grupowaniu 93.11.10.0 podlegają opodatkowaniu stawką 23%.


W świetle powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznano je za nieprawidłowe.


Końcowo należy zauważyć, że tutejszy organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii sposobu opodatkowania świadczeń dokonywanych przez Pływalnię szkolną, natomiast nie dotyczy oceny prawidłowości przyporządkowania dokonywanych świadczeń w ramach PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), bowiem kwestia ta wykracza poza ramy określone art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj