Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-194/14/KM
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych zaproszeń na galę - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych zaproszeń na galę.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (spółka akcyjna) prowadzi działalność, polegającą na świadczeniu usług reklamowych na rzecz swoich klientów oraz działalność wydawniczą. Ponadto …. S.A. zgodnie z przedmiotem działalności prowadzi działalność wspomagającą wystawianie przedstawień artystycznych, jak również pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną.

Na łamach wydawanego przez Wnioskodawcę Tygodnika, będącego zarejestrowanym tytułem prasowym, Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić plebiscyt polegający na wyborze Człowieka Roku Tygodnika. Czytelnicy będą zgłaszali kandydatury do tytułu Człowieka Roku Tygodnika, spośród których jury wyłoni nominowanych do tytułu i przyzna tytuł Człowieka Roku. Ogłoszenie wyników Człowieka Roku Tygodnika spośród nominowanych osób Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić na zorganizowanej przez spółkę uroczystej Gali.

Wnioskodawca będzie organizatorem Gali, jednakże prace związane z organizacją Gali, jak również sprzedaż zaproszeń na Galę powierzy podmiotowi trzeciemu. Zaproszenia na Galę sprzedawane będą w postaci papierowych wydruków.

Rozliczenie ze sprzedaży zaproszeń będzie polegało na tym, że na wszystkie sprzedane bilety Wnioskodawca wystawi fakturę na podmiot trzeci, natomiast podmiotowi temu będzie przysługiwało wynagrodzenie prowizyjne w ustalonej procentowej wysokości od kwoty brutto uzyskanej ze sprzedaży zaproszeń.

Gala odbędzie się w wynajętej na ten cel restauracji. Obok części oficjalnej, polegającej między innymi na przedstawieniu osób nominowanych do tytułu Człowieka Roku, ogłoszeniu zwycięzcy oraz wręczeniu nagród odbędzie się również część artystyczna. W części artystycznej przewidziany jest występ artystyczny piosenkarki, uroczysta kolacja dla wszystkich osób, występy zespołu muzycznego oraz DJ i tańce. Przez cały czas trwania imprezy serwowane będą posiłki, jak również alkohol, Wnioskodawca przewiduje, że uroczysta Gala zakończy się w późnych godzinach nocnych. Scenariusz Gali polegający na wyborze Człowieka Roku obejmować ma między innymi usługę gastronomiczną i rozrywkową.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że do zadań Wnioskodawcy będzie należało przeprowadzenie plebiscytu, wyłonienie kandydatur uczestników, przedstawienie nominowanych osób, rozstrzygniecie plebiscytu, ogłoszenie zwycięzców, rozdanie nagród podczas uroczystej Gali. Podmiotowi trzeciemu Wnioskodawca planuje powierzyć zorganizowanie części artystycznej Gali oraz zapewnienie konsumpcji podczas Gali. Zamiarem Wnioskodawcy jest sprzedaż X sztuk drukowanych zaproszeń na Galę podmiotowi Y, który będzie dokonywał ich odsprzedaży osobom trzecim (mogą to być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne). Z tytułu sprzedaży zaproszeń Wnioskodawca wystawi fakturę podmiotowi Y, który stanie się więc właścicielem zaproszeń i będzie dokonywał ich sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wystawiając fakturę podmiotowi trzeciemu na sprzedaż zaproszeń na Galę należy zastosować stawkę podstawową VAT - 23%, czy preferencyjną - 8%


W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż zaproszeń na Galę podlega opodatkowaniu stawką obniżoną w wysokości 8%.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177 poz.1054 z póżn. zm.)w załączniku nr 3 zawierającym katalog towarów i usług do których ma zastosowanie stawka obniżona wymienia niektóre usługi nie wskazując przy nich symbolu PKWIU.


W pozycji 182 załącznika nr 3 ustawy wymienione zostały „Usługi kulturalne i rozrywkowe -wyłącznie w zakresie wstępu:


  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych - bez względu na symbol PKWiU .


Ponieważ ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „wstępu” to zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod pojęciem „wstępu” należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś”.

Zdaniem Wnioskodawcy, kupując zaproszenia na Galę nabywa się możliwość wejścia i uczestniczenia w widowisku zarówno w części oficjalnej związanej z wyborem Człowieka Roku w tym występie artystycznym piosenkarki, jak również w części, w której świadczone są usługi gastronomiczne i rozrywkowe polegające na wspólnej zabawie.

W związku z tym zgodnie z poz. 182 załącznika nr 3 Ustawy o VAT, usługi wstępu na Galę mieszczą się w powołanej wyżej pozycji, można je zaliczyć do usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU i opodatkować stawką 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność wspomagającą wystawianie przedstawień artystycznych, jak również pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną. Zamierza przeprowadzić plebiscyt polegający na wyborze Człowieka Roku Tygodnika i zorganizować uroczystą Galę, na której obok części oficjalnej polegającej m. in. na przedstawieniu osób nominowanych do tytułu Człowieka Roku, ogłoszeniu zwycięzcy oraz wręczeniu nagród odbędzie się również część artystyczna, w ramach której przewidziany jest występ artystyczny piosenkarki, uroczysta kolacja dla wszystkich osób, występy zespołu muzycznego oraz DJ i tańce. Przez cały czas trwania imprezy serwowane będą posiłki, jak również alkohol.

Wnioskodawca planuje powierzyć podmiotowi trzeciemu zorganizowanie części artystycznej Gali oraz zapewnienie konsumpcji podczas Gali. Zamiarem Wnioskodawcy jest sprzedaż X sztuk drukowanych zaproszeń na Galę podmiotowi Y, który będzie dokonywał ich odsprzedaży osobom trzecim (mogą to być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne). Z tytułu sprzedaży zaproszeń Wnioskodawca wystawi fakturę podmiotowi Y, który stanie się więc właścicielem zaproszeń i będzie dokonywał ich sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla sprzedaży zaproszeń (usług wstępu na galę), w ramach których świadczone są także usługi gastronomiczne i rozrywkowe.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również TSUE w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., sygn... stwierdzając, iż „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Z powyższego wynika zatem, że celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej – dominującej.

W przedmiotowej sprawie, usługi dodatkowe (występ artystyczny piosenkarki czy zespołu muzycznego, a także serwowane posiłki i alkohol podczas uroczystej kolacji) stanowią wyłącznie środek ułatwiający korzystanie na jak najlepszych warunkach z usług wstępu na imprezę kulturalną dotyczącą wyboru Człowieka roku Tygodnika. Skoro zaś usługi takie pozwalają na lepsze skorzystanie z usług wstępu i nie stanowią celu samego w sobie, to należy je traktować jako element pewnej większej całości, stanowiącej jedno świadczenie, w którym usługa wstępu ma charakter usługi głównej, a pozostałe wymienione we wniosku usługi są usługami pomocniczymi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, polegającą na sprzedaży zaproszeń, które zapewniają wstęp na daną imprezę kulturalną, a także zagwarantowanie innych dodatkowych świadczeń takich jak usługi gastronomiczne i rozrywkowe - uznać należy za usługę złożoną, gdzie usługę zasadniczą będzie stanowić wstęp na daną imprezę kulturalną, a pozostałe usługi będą usługami pomocniczymi.

W sytuacji, gdy transakcja składa się z kilku elementów stanowiących jedną dostawę towarów lub świadczenie usług, tj. gdy jeden element należy postrzegać jako usługę pomocniczą względem usługi głównej, usługa pomocnicza jest opodatkowana tak jak usługa główna.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości obecnie 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.


W pozycji 182 załącznika nr 3 do ustawy, bez wzglądu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:


  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.


Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane usługi w zakresie wstępu, bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem „wstępu” określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa – www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy - możliwość wejścia gdzieś.


Natomiast obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), wskazuje, iż:


  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  3. - prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

    - prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

    - prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

  4. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

  5. Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, tym samym opłata (bilet, zaproszenie) za wstęp jest opłatą wnoszoną co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).


W konsekwencji należy stwierdzić, iż pojęcie usług w zakresie wstępu uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, tzn. obejmuje tylko bierne uczestnictwo.

W analizowanej sprawie zakupiony bilet wstępu na Galę, będzie umożliwiać tylko i wyłącznie wejście na imprezę artystyczną, w ramach której nastąpi świadczenie usług gastronomicznych i rozrywkowych. Zatem sprzedaż opisywanego we wniosku zaproszenia, będzie jedną usługą o charakterze złożonym, w którym świadczeniem głównym będzie wstęp na galę traktowaną jako wydarzenie kulturalne. Zatem stwierdzić należy, iż sprzedaż przedmiotowego zaproszenia będzie opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku pozycją 182 załącznika nr 3 do ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj