Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-223/14-5/UNR
z 25 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych,
  • stawki podatku VAT,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina J przystąpiła wspólnie z Gminą K do realizacji w latach 2012-2014 projektu Nr .... pn. „….” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku. Projekt obejmuje montaż kolektorów słonecznych na domach prywatnych i budynkach użyteczności publicznej, a także montaż pieców centralnego ogrzewania wykorzystujących biomasę.

  1. Liderem realizowanego projektu jest Gmina K, natomiast Gmina J jest Partnerem.
  2. Każda z Gmin będzie odrębnie realizowała, finansowała i rozliczała projekt w części dotyczącej zakresu dla budynków i w granicach administracyjnych poszczególnych Gmin.
  3. Gmina J w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 300 kolektorów słonecznych i 50 kotłów c.o. z wykorzystaniem biomasy na budynkach prywatnych. Kolektory i kotły co. na domach prywatnych będą wykorzystywane wyłącznie na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców tych budynków.
  4. Partner projektu nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera.
  5. Dofinansowanie projektu z EFRR wynosi 85%, wysokość wkładu własnego Lidera i Partnera do projektu wynosi 15%, w tym: 14% - wpłaty mieszkańców oraz 1% z budżetu gminy.
  6. Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadania własnego Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu - po okresie trwałości tego projektu, tj. po upływie 5 lat licząc od dnia zakończenia realizacji projektu, będzie nieodpłatnie przekazane właścicielom działek, na których będą zamontowane urządzenia.
  7. Każda gmina zawrze odrębną umowę z wykonawcą na zakres robót dotyczący danej gminy. Wykonawca robót będzie wystawiał faktury odrębnie dla każdej gminy.
  8. Środki z dofinansowania będą wpływać na rachunek bankowy Lidera, który po rozliczeniu należną część dofinansowania przekaże Partnerowi.
  9. Każda Gmina zawarła ze swoimi mieszkańcami biorącymi udział w projekcie umowy użyczenia, które zobowiązują ich do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 14% brutto wartości całego zestawu solarnego lub kotła. Wpłaty te będą przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie w części dotyczących instalacji kolektorów i pieców c.o. w domach prywatnych i są obowiązkowe. Gminy wystawią mieszkańcom faktury VAT na kwoty wniesionych środków finansowych.
  10. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, podatek VAT we wniosku aplikacyjnym projektu został uznany jako koszt kwalifikowalny. Jednakże obecnie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ta część zakupów, która zostanie sfinansowana wpłatami mieszkańców będzie mogła być uznana, że służy sprzedaży opodatkowanej, a podatek naliczony z tej części będzie można odliczyć od podatku należnego i w związku z tym zmniejszy się koszt kwalifikowalny projektu.
  11. Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez Wnioskodawcę w ramach modernizacji obiektów budowlanych sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako: - budynki mieszkalne - PKOB 1110 (budynki mieszkańców gminy),
  12. Gmina J jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytucja Zarządzająca (Urząd Marszałkowski Województwa) zobowiązała Wnioskodawcę do uzyskania indywidualnej interpretacji Ministerstwa Finansów w następującym zakresie: czy Beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT z faktur dotyczących wydatków związanych z projektem. Jeśli tak, to wyklucza to uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił np. ze względu na nie podjęcie przez Beneficjenta czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Zadania Lidera w realizowanym projekcie oraz czynności za jakie Lider jest odpowiedzialny określone są w § 3 umowy partnerskiej Nr 53 zawartej w dniu 04.06.2012 r. pomiędzy Gminą K a Gminą J, natomiast obowiązki ciążące na partnerze projektu określono w § 4 tej umowy, tj.:

§ 3 OBOWIĄZKI LIDERA PROJEKTU

  1. Na etapie przygotowania Projektu do realizacji Lider zobowiązuje się do:
    1. przygotowania we współpracy z Partnerem dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowane Projektu (w tym studium wykonalności Projektu),
    2. uzyskanie zgody poszczególnych właścicieli nieruchomości na montaż kolektorów słonecznych położonych na terenie gminy K,
    3. zabezpieczenia środków finansowych na realizację Projektu w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym,
    4. koordynacji wszelkich działań dotyczących Projektu,
    5. przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu do Instytucji Zarządzającej RPO W 2007-2013,
    6. przygotowania dokumentów o dofinansowanie Projektu.
  1. Na etapie realizacji Projektu Lider zobowiązuje się do:
    1. realizacji Projektu zgodnie z umową o dofinansowane Projektu i załącznikami,
    2. opracowanie dokumentacji,
    3. przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadań będących przedmiotem niniejszej umowy, zgodnie z przepisami ustawy - Prawo Zamówień Publicznych,
    4. niniejszym Partner udziela Liderowi pełnomocnictwa do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadań będących przedmiotem niniejszej urnowy, zgodnie z przepisami ustawy – Prawo Zamówień Publicznych,
    5. monitorowania przebiegu realizacji Projektu (sprawozdania, harmonogramy, wizyty monitorujące),
    6. zarządzania środkami finansowymi Projektu w tym:
      • utworzenia wydzielonego rachunku bankowego do obsługi finansowej Projektu,
      • prawidłowego przeprowadzania rozliczeń finansowych Projektu z Instytucją Zarządzającą,
      • prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej Projektu umożliwiającej identyfikację kosztów Projektu, powiązanie płatności z wydatkami oraz identyfikację dowodów, na podstawie których dokonano płatności,
      • dokumentowania wydatków za pomocą oryginałów dokumentów stanowiących podstawę dokonywania płatności.
    7. promocji Projektu,
    8. rozliczenia końcowego Projektu,
    9. współfinansowania Projektu w wysokości i zakresie ustalonym w niniejszej Umowie z uwzględnieniem § 2 ust. 11.
  1. Na etapie porealizacyjnym obejmującym okres trwałości Projektu Lider zobowiązuje się do:
    1. sporządzania raportów zgodnie z wymogami określonymi przez I,
    2. utrzymania i przeprowadzania przeglądu wytworzonej w ramach Projektu infrastruktury na terenie gminy K.


§ 4 OBOWIĄZKI PARTNERA PROJEKTU

  1. Na etapie przygotowania Projektu do realizacji Partner zobowiązują się do:
    1. udostępniania Liderowi oraz podmiotom działającym na rzecz Lidera wszelkich informacji i dokumentów wymaganych do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu, w tym studium wykonalności Projektu,
    2. współpracy przy opracowaniu przez Lidera wniosku o dofinansowanie Projektu wraz z załącznikami,
    3. przekazania Liderowi dokumentów (uchwały Rady Gminy) dotyczących zabezpieczenia środków finansowych na realizację Projektu (wkład własny i unijny) oraz dokumentów dotyczących możliwości zwrotu podatku VAT.
    4. przekazania środków na opracowanie dokumentacji niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o których mowa w § 2 ust. 6.1.
  2. Na etapie realizacji Projektu Partner zobowiązuje się do:
    1. współfinansowania Projektu w wysokości i zakresie ustalonym w aneksie do Umowy,
    2. współpracy i współdziałania we wszystkich zadaniach realizowanych w ramach Projektu,
    3. współpracy z Liderem przy sporządzaniu sprawozdań z realizacji Projektu,
    4. współpracy w promocji Projektu,
    5. uzyskanie zgody poszczególnych właścicieli nieruchomości położonych w gminie J na montaż kolektorów słonecznych i pieców na biomasę.
  3. Na etapie porealizacyjnym obejmującym okres trwałości Projektu Partner zobowiązuje się do:
    1. utrzymania i przeprowadzania przeglądu oraz zawiadomienia Lidera o stwierdzonych wadach w okresie rękojmi i gwarancji wytworzonej w ramach Projektu infrastruktury położonej na terenie gminy J,
    2. zwrotu dofinansowania, zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Lidera, w przypadku gdy w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projekt ulegnie zasadniczej modyfikacji, w rozumieniu art. 57 rozporządzenia Rady nr 1083/2006.


Natomiast stosownie do § 6 umowy partnerskiej Majątek powstały w ramach realizowanego projektu na terenie poszczególnych stron umowy pozostaje ich własnością, tj.:

§ 6 WŁASNOŚĆ MAJĄTKU UZYSKANEGO W RAMACH PROJEKTU

  1. powstała w ramach Projektu na terenie poszczególnych Stron umowy infrastruktura pozostanie ich własnością,
  2. majątkowe prawa autorskie do opracowań graficznych powstałych w toku realizacji Projektu należą do Lidera i Partnera Projektu.

W piśmie z dnia 5 czerwca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina J w ramach realizacji projektu będzie instalować kolektory słoneczne oraz piece c.o. tylko na domach prywatnych. Kolektory na budynkach użyteczności publicznej będą instalowane w gminie K. Realizacja inwestycji na domach prywatnych jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Zgodnie z zawartymi umowami mieszkańcy przed rozpoczęciem prac projektowo-montażowych zobowiązani są do uiszczenia zaliczki w kwocie 324,00 zł. Brak wpłaty przez poszczególnych mieszkańców spowoduje wykluczenie ich z projektu. Wśród budynków osób fizycznych objętych projektem występuje kilka budynków zaliczanych do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.(oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2)

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu? Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od zakupów, które zostały sfinansowane tylko środkami mieszkańców?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina uznając we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków unijnych podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, nie ma prawa do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją projektu. Nie jest możliwe odliczanie podatku VAT od części zakupów, których źródłem finansowania są wpłaty mieszkańców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku. Projekt obejmuje montaż kolektorów słonecznych na domach prywatnych, a także montaż pieców centralnego ogrzewania wykorzystujących biomasę. Liderem realizowanego projektu jest Gmina K, natomiast Gmina J jest Partnerem. Każda z Gmin będzie odrębnie realizowała, finansowała i rozliczała projekt w części dotyczącej zakresu dla budynków i w granicach administracyjnych poszczególnych Gmin. Gmina J w ramach realizacji projektu zamierza zainstalować 300 kolektorów słonecznych i 50 kotłów c.o. z wykorzystaniem biomasy na budynkach prywatnych. Każda gmina zawrze odrębną umowę z wykonawcą na zakres robót dotyczący danej gminy. Wykonawca robót będzie wystawiał faktury odrębnie dla każdej gminy. Każda Gmina zawarła ze swoimi mieszkańcami biorącymi udział w projekcie umowy użyczenia, które zobowiązują ich do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 14% brutto wartości całego zestawu solarnego lub kotła. Wpłaty te będą przeznaczone na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie w części dotyczącej instalacji kolektorów i pieców c.o. w domach prywatnych i są obowiązkowe. Gminy wystawią mieszkańcom faktury VAT na kwoty wniesionych środków finansowych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-223/14-4/UNR stwierdzono, iż dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczyć będą świadczenia usługi montażu zestawów solarnych na budynkach osób fizycznych, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowić będą odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, usługi te będą stanowiły czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że odnośnie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych, spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone na montaż instalacji solarnych na ww. budynkach wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w części dotyczącej instalacji układów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych. Natomiast w zakresie opodatkowania wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji solarnych oraz stawki podatku VAT zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj