Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-463/14/EJ
z 30 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „..” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 27 maja 2014 r.):

Wnioskodawca (Stowarzyszenie):

  • nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • nie osiąga żadnych dochodów.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW, rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW.

Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego, działającym niezarobkowo, mającym na celu:

  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
  2. aktywizowanie ludności wiejskiej;
  3. realizację lokalnej strategii rozwoju opracowanej przez lokalną grupę działania (Stowarzyszenie);
  4. kształtowanie postaw otwartych na wiedzę i innowacje w harmonii z przyrodą;
  5. budowanie ładu informacyjnego dla środowiska lokalnego;
  6. utrwalanie świadomości własnego dziedzictwa kulturowego i czerpanie z niego dla współczesnych rozwiązań;
  7. integrację środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz osób, instytucji i organizacji zainteresowanych rozwojem obszarów wiejskich.

Wnioskodawca planuje realizację zadań/projektów w ramach działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Celem tych projektów będzie promocja walorów historycznych, przyrodniczych i kulturowych obszaru działalności Wnioskodawcy.

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług związanych z realizowaną operacją, co zostanie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Efekty projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z 27 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że przedmiotem wniosku jest realizacja jednego projektu pn. „…”.

Projekt współpracy będzie polegał na opracowaniu wspólnej oferty turystycznej dla osób planujących wyjazd na weekend poza miasto na teren M. oraz na dotarciu z tą ofertą do potencjalnych odbiorców. Obszar objęty projektem współpracy (dalej: PZM) pomimo tego, że znajduje się na nim wiele atrakcji przyrodniczych, historycznych i kulturowych, jest ciągle miejscem nie zauważanym przez turystów. Jego ważnym atutem jest położenie, czyli bliskość dwóch aglomeracji – k. i ś. Atrakcje obszaru idealnie nadają się do rekreacji krótkookresowej (weekendowej) – preferowanej przez mieszkańców dużych miast. Na tym obszarze znajduje się aż 8 Lokalnych Grup Działania. Do tej pory każda z nich podejmuje działania promujące swój teren, jednak żadna z nich indywidualnie nie była w stanie konkurować ze świetnie przygotowaną ofertą turystyczną np. P.

LGD postanowiły połączyć siły, współpracując w celu stworzenia wspólnej oferty turystyki weekendowej dla PZM stanowiącej alternatywę dla mocno osadzonej w świadomości turystów ofercie turystycznej południowej części M. Do tej pory atrakcje na obszarze M. promowane są przez różne podmioty (np. gminy, powiaty, LGD, podmioty prywatne), jednak z perspektywy mieszkańca obszaru oraz potencjalnego turysty zauważalny jest brak wspólnej oferty turystycznej, która umożliwiałaby poznanie całości atrakcji obszaru PZM, jak również zaplanowanie wycieczki w zależności od potrzeb i wymagań turysty czy mieszkańca sąsiadującego obszaru. LGD będące partnerami projektu postanowiły stworzyć i udostępnić narzędzie pozwalające turystom i mieszkańcom obszaru PZM odkryć jego turystyczne walory i pokazać alternatywę wypoczynku w stosunku do południowej części M. LGD są na tym obszarze animatorami rozwoju lokalnego, zajmują się promocją terenu, mają rozeznanie wśród atrakcji turystycznych, często posiadają informacje o atrakcjach swojego obszaru, które dotychczas nie były dostrzegane przez informatory turystyczne. LGD posiadają też liczne kontakty z instytucjami, organizacjami i innymi podmiotami działającymi w obszarze turystyki i rekreacji.

Projekt przewiduje wykorzystanie silnych stron obszaru oraz rozpropagowanie ww. atrakcji przez utworzenie wspólnego portalu internetowego wraz z aplikacją mobilną, które będą zawierać następujące funkcjonalności:

  • wspólna baza (katalog) obiektów (przyrodniczych, historycznych, kulturowych, gastronomicznych, noclegowych i rekreacyjnych) z obszaru PZM,
  • szlaki tematyczne w formie GPS (np. rekreacja, kultura, historia, kulinaria) adresowane do różnych grup odbiorców np. rodziny z dziećmi, turystyka aktywna. Szlaki będą przebiegać po obszarze partnerów projektu,
  • inteligentny planer wycieczek, pozwalający na wytyczenie indywidualnej wycieczki po obszarze PZM,
  • wirtualny spacer po obszarze PZM,
  • aktualne informacje o wydarzeniach kulturalnych i rekreacyjnych na obszarze PZM.

W celu rozpowszechniania informacji o portalu i aplikacji mobilnej zostanie przeprowadzona kampania promująca polegająca na:

  • wykonaniu oznaczeń informujących o projekcie (tabliczki z kodem QR), tablice będą zamieszczone w miejscach uczęszczanych przez mieszkańców i turystów np. centra miast, zabytki, informacja turystyczna,
  • prowadzeniu wspólnej kampanii w mediach społecznościowych,
  • wydaniu i dystrybucji wspólnej ulotki (mapa obszaru),
  • dystrybucji gadżetów promujących,
  • zamieszczeniu banerów na stronach partnerów projektu (gminy, LGD, organizacje).

Powstały projektu nie będzie generował żadnej sprzedaży opodatkowanej VAT. Ponadto usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Każde z partnerów będzie ponosił koszty w przypadającej na niego części kosztów. W tym zakresie na niego będzie wystawiana faktura i te dokumenty będą w posiadaniu każdego z partnerów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w ramach PROW 2007-2013, oś LEADER dla projektów współpracy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania w związku z działaniem 421.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca współrealizuje projekt pn. „…” w ramach działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013. Projekt współpracy będzie polegał na opracowaniu wspólnej oferty turystycznej dla osób planujących wyjazd na weekend poza miasto na teren M. oraz na dotarciu z tą ofertą do potencjalnych odbiorców. Projekt przewiduje wykorzystanie silnych stron obszaru oraz rozpropagowanie atrakcji przez utworzenie wspólnego portalu internetowego wraz z aplikacją mobilną. W celu rozpowszechnienia informacji o portalu i aplikacji mobilnej zostanie przeprowadzona kampania promująca. Powstały projekt nie będzie generował żadnej sprzedaż opodatkowanej. Usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Każdy z partnerów będzie ponosił koszty w przypadającej na niego części kosztów. W tym zakresie na niego będzie wystawiana faktura i te dokumenty będą w posiadaniu każdego z partnerów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga żadnych dochodów i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT–7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak już wskazano, zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT–7.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez niego towarów i usług a wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu. Tym samym, na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy, ponieważ nie jest on podatnikiem VAT czynnym i nie dokonuje rozliczenia podatku – jak wskazał – nie składa deklaracji VAT-7. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., powyższe wynika z faktu, że środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono na podstawie informacji, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów realizujących projekt, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj