Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-197/14-2/KR
z 16 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późń. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wspólnego rozliczenia małżonków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • wspólnego rozliczenia małżonków,
  • obowiązku wykazania w zeznaniu rocznym dochodów uzyskiwanych przez małżonka.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2013 r. Wnioskodawczyni uzyskała przychody:

  1. ze stosunku pracy – otrzymała informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11,
  2. z pobierania emerytury - otrzymała roczne obliczenie podatku przez organ rentowy PIT-40A,
  3. z najmu mieszkania - opodatkowanie według skali podatkowej.

Mąż Wnioskodawczyni, jest na rencie strukturalnej przyznanej decyzją Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Nr …… z dnia 10 listopada 2006 r., która w 2013 r. była finansowana w:

  • 75% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  • 25% z Budżetu Państwa.

Ww. Agencja przekazuje co miesiąc na konto należną kwotę renty bez potrąceń zaliczki na podatek dochodowy i nie przesyła „Informacji o dochodach uzyskanych od organu rentowego”.

Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46a i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) renta strukturalna z funduszy unijnych i z budżetu państwa, wypłacana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jest wolna od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w 2013 r. Wnioskodawczyni z małżonkiem spełniają następujące warunki skorzystania ze wspólnego rozliczenia:

  • podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1,
  • pozostają w związku małżeńskim przez cały rok,
  • pozostają przez cały rok we wspólności majątkowej,
  • nie podlegają przepisom o podatku liniowym, ani zryczałtowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może rozliczać się wspólnie z małżonkiem i nie wykazywać męża renty strukturalnej w dochodach?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na ww. pytanie w części dotyczącej wspólnego rozliczenia małżonków. Natomiast wniosek w części pytania dotyczącego obowiązku wykazania w zeznaniu rocznym dochodów uzyskiwanych przez małżonka zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 6 ust. 2 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), spełnia Ona warunki do łącznego opodatkowania z małżonkiem oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a, 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. renta strukturalna finansowana z funduszy unijnych i budżetu państwa wypłacana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest nieopodatkowana.

Wnioskodawczyni uważa że:

  • przysługuje Jej prawo do wspólnego rozliczenia dochodów wraz z małżonkiem,
  • dokonując wspólnego rozliczenia z małżonkiem zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., nie ma obowiązku w zeznaniu rocznym wykazywać dochodów z tytułu pobieranej przez męża renty strukturalnej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, od osiąganych przez nich dochodów.

Jednakże art. 6 ust. 2 ww. ustawy, przewiduje możliwość preferencyjnego opodatkowania dochodów osiąganych przez małżonków. Powołany przepis stanowi, że małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art. 6 ust. 2a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Stosownie do art. 6 ust. 8 powołanej ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Na podstawie art. 6 ust. 9 cytowanej ustawy, zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (tj. m. in. osób fizycznych osiągających przychody z tytułu umowy najmu) niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi odstępstwo od generalnej zasady odrębnego opodatkowania. Wskazać należy również, że ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił warunki, jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać.

W świetle zacytowanych przepisów, z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, mogą zatem wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:

  • podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,
  • przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,
  • przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa małżeńska,
  • żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym ani nie mają do nich zastosowanie przepisy art. 30c (tzw. podatek liniowy) oraz postanowienia ustawy o podatku tonażowym.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 2013 r. uzyskała przychody ze stosunku pracy (otrzymała informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11), pobierała emeryturę (otrzymała roczne obliczenie podatku przez organ rentowy PIT-40A), oraz uzyskała przychody z najmu mieszkania (opodatkowane według skali podatkowej). Mąż Wnioskodawczyni jest na rencie strukturalnej przyznanej Decyzją Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która w 2013 r. była finansowana w: 75% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, 25% z Budżetu Państwa. Ww. Agencja przekazuje co miesiąc na konto należną kwotę renty bez potrąceń zaliczki na podatek dochodowy i nie przesyła „Informacji o dochodach uzyskanych od organu rentowego”.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46a i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) renta strukturalna z funduszy unijnych i z budżetu państwa, wypłacana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest wolna od podatku dochodowego. Ponadto wskazała, że na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od osób fizycznych w 2013 r. spełnia z małżonkiem następujące warunki skorzystania ze wspólnego rozliczenia: podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostają w związku małżeńskim przez cały rok, pozostają przez cały rok we wspólności majątkowej, nie podlegają przepisom o podatku liniowym, ani zryczałtowanym.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z preferencyjnego rozliczenia przysługującego małżonkom za 2013 r., wynikającego z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny opisany we wniosku. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że przedstawiony stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj