IPPP3/443-231/12-3/MPe, Dyrektor - IPPP3/443-231/12-5/MPe">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-231/12-5/MPe
z 4 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-231/12-5/MPe
Data
2012.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
rękodzieło
stawki podatku


Istota interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT dla rękodzieł artystycznych z filcu



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.02.2012 r. (data wpływu 28.02.2012 r.) uzupełnionym w dniu 09.05.2012 r. (data wpływu 10.05.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30.04.2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 07.05.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla rękodzieł artystycznych z filcu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla rękodzieł artystycznych z filcu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 08.05.2012 r., złożonym w dniu 09.05.2012 r. (data wpływu 10.05.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30.04.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zidentyfikowanym dla transakcji wspólnotowych) — osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wytwarzanie i sprzedaż rękodzieła artystycznego z filcu (płaszcze, kapelusze, szale, broszki, naszyjniki. itp.).

Filc to rodzaj tkaniny powstającej w wyniku spilśniania uszlachetnionego runa owczego. Barwiona, wyczesana, ułożona w długie pasma wełna pochodząca z Australii, gdzie klimat pozwala na hodowlę specjalnej rasy owiec, poddawana jest procesowi filcowania. Filc wykonywany rękodzielniczo powstaje w wyniku kompresji luźno rozłożonych włókien, poprzez tarcie i ubijanie wełny z wodą i mydłem. Proces ten nazywany jest filcowaniem.

Tajemnica filcu tkwi w specyficznej budowie włókna wełny, które wygląda jak cienki pęd złożony z drobniutkich łusek, dachówkowo zachodzących na siebie. Włókna wełny pod wpływem gorącej wody pęcznieją, a łuski odchylają się. Wełnę rozłożoną warstwami ręcznie mocno ubija się, roluje, uciska, walcuje.

Produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę są unikalne i stanowią wytwór inwencji artystycznej Wnioskodawcy — Wnioskodawca sam opracowuje wzory poszczególnych rękodzieł a następnie je samodzielnie wykonuje. Wykonanie wyrobu z filcu - w ogromnym skrócie polega na ułożeniu pasemek wełny na folii pęcherzykowej, obfite nasączenie gorącą wodą ze specjalnym preparatem do filcowania, nałożeniem dekoracji i masowaniem aż do uzyskania sztywnej tkaniny, którą następnie formuje się do pożądanego kształtu. Etap ten wymaga sporej inwencji, wyobraźni i jest bazą formy ostatecznej wyrobu. Jest to rzeźbienie w tkaninie, która w tym momencie jest bardzo plastyczna. Następne czynności to kilkakrotne płukanie, wirowanie, suszenie. I ostatni akord: stworzenie kompozycji kształtów poprzez dobranie odpowiednich elementów w sposób spójny, harmonijny kolorystycznie.

Wykonywanie wyrobów z filcu jest bardzo czasochłonne i jest zróżnicowane w zależności od rodzaju i tak np. wykonanie broszki to 3-4 godziny, naszyjnika 5-8 godzin (w zależności od ilości dekoracji czyli kwiatków, listków), szal filcowany na jedwabiu - 7-8 godzin, kapelusz - 7-8 godzin, torebka 8-10 godzin, płaszcz - 35-40 godzin.

W stosunku do produktów z filcu Wnioskodawca nie posiada, na dzień złożenia niniejszego wniosku, atestów Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej. Możliwe jest, że w przyszłości Wnioskodawca będzie uzyskiwać atesty powołanej Komisji na poszczególne produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę.

Większość materiału niezbędnego do wykonania rękodzieł (tj. najwyższej jakości wełny) będzie sprowadzana od podmiotów zagranicznych z Unii Europejskiej (np. Włoch, Niemiec), którzy są zarejestrowanymi podatnikami podatku od wartości dodanej w swoich państwach.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze produkcji i sprzedaży odnośnie produktów z filcu.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż symbole, które określają Jego działalność gospodarczą są sklasyfikowane pod numerami:

14.19.3 - dodatki odzieżowe wykonane ze skóry; odzież wykonana z filcu lub włókniny; odzież wykonana z tkanin powleczonych.

14.19.32 - odzież wykonana z filcu lub włóknin, tkanin impregnowanych lub powleczonych.

14.19.42 - kapelusze i pozostałe nakrycia głowy z filcu, plecione lub wykonane przez łączenie pasków z dowolnego materiału.

90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej. Ten symbol najbliżej określa rodzaj działalności Wnioskodawcy, gdyż każdy z wyrobów z filcu jest pojedynczym, unikatowym egzemplarzem, w który Wnioskodawca wkłada nie tylko ciężką fizyczną pracę, ale i serce i wenę twórczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży wskazanych w stanie faktycznym rękodzieł artystycznych z filcu polskim odbiorcom Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zastosowanie do sprzedaży produktów wytwarzanych przez Wnioskodawcę powinna znaleźć stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Na podstawie poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy VAT, który określa wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, stawce tej podlega dostawa „pozostałej odzieży wierzchniej wyłącznie wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowe, z wyjątkiem używanych wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowych”.

Zdaniem Wnioskodawcy wytwarzane przez niego produkty, które stanowią produkty do noszenia, mogą być uznane za rękodzieła artystyczne gdyż każdy produkt jest inny, indywidualny i ma swoją charakterystykę. Każdy produkt wytworzony przez Wnioskodawcę odzwierciedla inwencję twórczą oraz artystyczną Wnioskodawcy. Przepisy ustawy VAT jak również inne przepisy prawa podatkowego nie określają co prawda co należy rozumieć przez „rękodzieło artystyczne” ale zdaniem Wnioskodawcy, popartym ogólno dostępnymi definicjami, przez rękodzieło artystyczne należy rozumieć „dziedzinę sztuki zajmującą się wytwarzaniem przedmiotów użytkowych o wysokich walorach estetycznych.”

Zdaniem Wnioskodawcy wytwarzane produkty z filcu będące odzieżą wierzchnią (płaszcze, kapelusze, szale, broszki, naszyjniki, itp.), charakteryzujące się dużym poziomem estetyki, kunsztu zdobniczego, wyrazu artystycznego oraz indywidualnego podejścia spełniają powyższą definicję i w konsekwencji sprzedaż ich może być opodatkowana podatkiem VAT według 8% zgodnie z poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do ust. 2 cyt. artykułu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 oraz art. 146f.

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zidentyfikowanym dla transakcji wspólnotowych) — osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wytwarzanie i sprzedaż rękodzieła artystycznego z filcu (płaszcze, kapelusze, szale, broszki, naszyjniki. itp.). W stosunku do produktów z filcu Wnioskodawca nie posiada, na dzień złożenia niniejszego wniosku, atestów Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej, jednakże możliwe jest, że na poszczególne produkty w przyszłości Wnioskodawca będzie uzyskiwać atesty powołanej Komisji.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż symbole, które określają Jego działalność gospodarczą są sklasyfikowane pod numerami:

14.19.3 - dodatki odzieżowe wykonane ze skóry; odzież wykonana z filcu lub włókniny; odzież wykonana z tkanin powleczonych.

14.19.32 - odzież wykonana z filcu lub włóknin, tkanin impregnowanych lub powleczonych.

14.19.42 - kapelusze i pozostałe nakrycia głowy z filcu, plecione lub wykonane przez łączenie pasków z dowolnego materiału.

90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej. Ten symbol najbliżej określa rodzaj działalności Wnioskodawcy, gdyż każdy z wyrobów z filcu jest pojedynczym, unikatowym egzemplarzem, w który Wnioskodawca wkłada nie tylko ciężką fizyczną pracę, ale i serce i wenę twórczą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wskazanych w opisie sprawy rękodzieł artystycznych z filcu polskim odbiorcom.

Zdaniem Wnioskodawcy wytwarzane produkty z filcu będące odzieżą wierzchnią (płaszcze, kapelusze, szale, broszki, naszyjniki, itp.), charakteryzujące się dużym poziomem estetyki, kunsztu zdobniczego, wyrazu artystycznego oraz indywidualnego podejścia winny być opodatkowane podatkiem VAT według 8% zgodnie z poz. 111 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, iż w załączniku nr 3 zawierającym „wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. 8%), przy pozycjach od nr 108 do nr 128 wskazano, że są to „Wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, które posiadają atest Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej”. Stąd wskazanie, że dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług dla towarów wymienionych w tych pozycjach wymagane jest posiadanie atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej.

Ww. atest wymagany jest zatem m.in. w przypadku dostawy towarów wymienionych w poz. 111, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 14.13 „Pozostała odzież wierzchnia – wyłącznie wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowe, z wyjątkiem używanych wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowych”.

Przez PKWiU ex – zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Krajowa Komisja Artystyczna i Etnograficzna, działająca na podstawie Uchwały Zarządu Fundacji Cepelia Polska Sztuka i Rękodzieło została uznana przez Ministra Kultury jako właściwa do wydawania atestów na wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze w konfrontacji z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, z którego wynika, iż na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca nie posiada atestu Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej na wytwarzane rękodzieła artystyczne z filcu sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 14.13 „Pozostała odzież wierzchnia – wyłącznie wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowe, z wyjątkiem używanych wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego, odzieżowych” wskazać należy, że Wnioskodawca nie może zastosować 8% stawki podatku VAT. Zatem sprzedaż tych wyrobów winna być opodatkowana stawką podstawową w wysokości 23%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj