Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-124/14/BP
z 25 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 11 marca 2014 r. (data wpływu 25 marca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku wyrobów gazowych nabytych przez Szkołę Podstawową i odsprzedanych na rzecz podmiotu wynajmującego lokale w budynku Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku wyrobów gazowych nabytych przez Szkołę Podstawową i odsprzedanych na rzecz podmiotu wynajmującego lokale w budynku Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Szkoła Podstawowa jest podmiotem systemu oświaty (szkoła publiczna), o którym mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty realizującym cele i zadania w niej określone. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina „P”. Działalnością Wnioskodawcy kieruje Dyrektor Szkoły w oparciu o Zarządzenie Wójta Gminy „P” nr 103/2012 z dnia 24 lipca 2012. Na podstawie pełnomocnictwa z dnia 24 lipca 2012 r. Dyrektor Szkoły upoważniony został m.in. do dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi oraz do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych związanych z działalnością Szkoły.

W ramach przyznanych kompetencji Dyrektor Szkoły zawarł z „X” umowę na kompleksowe dostarczanie gazu ziemnego dla obiektu Szkoła Podstawowa (Wnioskodawca). Ponieważ paliwo gazowe dostarczane do Wnioskodawcy przez PGNIG zostaje przeznaczone na cele opałowe podmiotów systemu oświaty, PGNiG w oparciu o art. 31 b ust. 2 pkt 3 (zwolnienie podmiotowe jednostek systemu oświaty) nie nalicza podatku akcyzowego od dostarczanego dla Wnioskodawcy gazu.

W dniu 31 października 2013 r. Wnioskodawca zawarł ze Spółdzielnią Socjalną „y”(zwaną dalej Spółdzielnią) z siedzibą w „P” umowę najmu części powierzchni użytkowej budynku Szkoły w celu prowadzenia przez Spółdzielnię stołówki szkolnej dla uczniów. Zgodnie z § 2 umowy z dnia 31 października 2013 r. Zleceniodawca oddał Spółdzielni do używania lokal kuchni i zaplecza o łącznej powierzchni 92,82m2. Jednocześnie w myśl Załącznika nr 2 do umowy najmu z dnia 31 października 2013 r. Strony najmu ustaliły, iż Spółdzielnia będzie płacić Wnioskodawcy należności z tytułu zużycia przez Spółdzielnię gazu ziemnego dla celów opałowych według wskazań sublicznika zamontowanego w wynajmowanych przez Spółdzielnię pomieszczeniach. Zgodnie z umownymi postanowieniami Wnioskodawca na podstawie zamontowanego sublicznika wystawia dla Spółdzielni rachunki z tytułu zużytego przez Spółdzielnię gazu dla celów opałowych.

Pismem z dnia 26 lutego 2014 r. Spółdzielnia poinformowała Wnioskodawcę, iż na terenie wynajmowanych od Wnioskodawcy pomieszczeń Spółdzielnia prowadzi działalność pożytku publicznego, a to zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych z dnia 27 kwietnia 2006 r. oraz zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 i art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. polegającą na prowadzeniu działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz w zakresie działalności na rzecz rodziny i dziecka poprzez działalność odpłatną w postaci ciepłych posiłków dla uczniów, nie osiągając z tego tytułu dochodów oraz działalność nieodpłatną w postaci projektu promującego zdrowe odżywianie skierowanego do uczniów i rodziców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z obciążaniem Spółdzielni kosztami zużycia gazu dla celów opałowych przez Wnioskodawcę na podstawie wskazań sublicznika Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczania i zapłaty wyliczonego podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do naliczania oraz zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zużyciem przez Spółdzielnię gazu dla celów opałowych oraz zapłaty z tego tytułu przez Spółdzielnię należności według wskazań zamontowanego przez Wnioskodawcę sublicznika.

Zgodnie z art. 9c ust. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają czynności określone w sposób szczegółowy w cytowanym przepisie (w szczególności opodatkowaniu akcyzą podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego, sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, a także użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy). Jednocześnie ustawa o podatku akcyzowym przewiduje szereg zwolnień od zapłaty podatku akcyzowego dla określonych w tej ustawie podmiotów. I tak m.in. art. 31 b ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. wynika natomiast, iż organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. 3.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwagwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Z cytowanego artykułu wynika zatem, iż dostarczanie gazu ziemnego do spółdzielni socjalnych, które prowadzą działalność pożytku publicznego zwolniona jest z opodatkowania akcyzą. Mając na uwadze, iż Spółdzielnia Socjalna „y”, która wynajmuje część pomieszczeń w budynku szkoły od Wnioskodawcy, prowadzi w wynajętej powierzchni działalność pożytku publicznego, dostarczanie do Spółdzielni gazu do celów opałowych oraz obciążanie jej z tego tytułu opłatami na podstawie wskazań sublicznika nie powoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku naliczania oraz zapłaty wyliczonego podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23d pośredniczący podmiot gazowy to - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
  2. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
  4. będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  5. będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
  6. będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  7. będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.



Stosownie do art. 11b ust. 1 w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

i. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

ii. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

iii. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

iv. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy – sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę – może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Zasadą jest zatem opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi, tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe;
  2. organy administracji publicznej;
  3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów. (art. 31b ust. 5 ustawy)

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 27 września 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1231) w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Szkoła Podstawowa jest podmiotem systemu oświaty (szkoła publiczna), o którym mowa w art. 2 ustawy o systemie oświaty realizującym cele i zadania w niej określone. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina „P”.

Działalnością Wnioskodawcy kieruje Dyrektor Szkoły w oparciu o Zarządzenie Wójta Gminy „P” nr 103/2012 z dnia 24 lipca 2012. Na podstawie pełnomocnictwa z dnia 24 lipca 2012 r. Dyrektor Szkoły upoważniony został m.in. do dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi oraz do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych związanych z działalnością Szkoły.

W ramach przyznanych kompetencji Dyrektor Szkoły zawarł z „X” umowę na kompleksowe dostarczanie gazu ziemnego dla obiektu Szkoła Podstawowa. Ponieważ paliwo gazowe dostarczane do Wnioskodawcy przez PGNIG zostaje przeznaczone na cele opałowe podmiotów systemu oświaty, PGNiG w oparciu o art. 31 b ust. 2 pkt 3 (zwolnienie podmiotowe jednostek systemu oświaty) nie nalicza podatku akcyzowego od dostarczanego dla Wnioskodawcy gazu.

W dniu 31 października 2013 r. Wnioskodawca zawarł ze Spółdzielnią Socjalną „y”z siedzibą w „P” umowę najmu części powierzchni użytkowej budynku Szkoły w celu prowadzenia przez Spółdzielnię stołówki szkolnej dla uczniów. Zgodnie z § 2 umowy z dnia 31 października 2013 r. Zleceniodawca oddał Spółdzielni do używania lokal kuchni i zaplecza o łącznej powierzchni 92,82m2. Jednocześnie w myśl Załącznika nr 2 do umowy najmu z dnia 31 października 2013 r. Strony najmu ustaliły, iż Spółdzielnia będzie płacić Wnioskodawcy należności z tytułu zużycia przez Spółdzielnię gazu ziemnego dla celów opałowych według wskazań sublicznika zamontowanego w wynajmowanych przez Spółdzielnię pomieszczeniach. Zgodnie z umownymi postanowieniami Wnioskodawca na podstawie zamontowanego sublicznika wystawia dla Spółdzielni rachunki z tytułu zużytego przez Spółdzielnię gazu dla celów opałowych.

Pismem z dnia 26 lutego 2014 r. Spółdzielnia poinformowała Wnioskodawcę, iż na terenie wynajmowanych od Wnioskodawcy pomieszczeń Spółdzielnia prowadzi działalność pożytku publicznego, a to zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych z dnia 27 kwietnia 2006 r. oraz zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 i art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. polegającą na prowadzeniu działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz w zakresie działalności na rzecz rodziny i dziecka poprzez działalność odpłatną w postaci ciepłych posiłków dla uczniów, nie osiągając z tego tytułu dochodów oraz działalność nieodpłatną w postaci projektu promującego zdrowe odżywianie skierowanego do uczniów i rodziców.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy obciążanie Spółdzielni kosztami zużycia gazu dla celów opałowych na podstawie wskazań sublicznika spowoduje obowiązek naliczenia i zapłaty wyliczonego podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu – w tym przypadku Szkole Podstawowe. Natomiast użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Stosownie zatem do przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, sprzedaż wyrobu gazowego przez pośredniczący podmiot gazowy na rzecz finalnego nabywcy gazowego będącego podmiotem systemu oświaty - w tym przypadku Wnioskodawcy - podlega zwolnieniu z akcyzy w oparciu o art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy, przy zachowaniu warunków dla jego zastosowania.

Powyższe oznacza zarazem, że od nabytego od pośredniczącego podmiotu gazowego wyrobu gazowego, którego sprzedaż była zwolniona z akcyzy, i który to wyrób gazowy jest zużywany do celów opałowych przez Wnioskodawcę (podmiot systemu oświaty) - nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Zaznaczyć jednak należy, że w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie zużywa w całości do celów opałowych nabytego w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy wyrobu gazowego. Część bowiem nabytego wyrobu gazowego Wnioskodawca odsprzedaje Spółdzielni Socjalnej. Jak stanowi zaś cyt. wcześniej art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport, lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Dokonana zatem przez Wnioskodawcę (finalnego nabywcy gazowego) odsprzedaż wyrobów gazowych (nabytych w ramach zwolnienia z akcyzy) na rzecz innego podmiotu (Spółdzielni Socjalnej) stanowiła użycie wyrobów gazowych niezgodnie ze zwolnieniem w ramach którego zostały one nabyte. Wnioskodawca bowiem nie użył do celów opałowych nabytego wyrobu gazowego objętego zwolnieniem ze względu na przeznaczenie lecz dokonał jego dalszej odsprzedaży. Tym samym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w oparciu o art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, a Wnioskodawca na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy jest z tytułu tej czynności podatkiem podatku akcyzowego.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w niniejszej sprawie jest zatem użycie wyrobów gazowych przez Wnioskodawcę do innych celów niż opałowe czyli niezgodnie ze zwolnieniem w ramach jakiego nabył te wyroby. Tym samym w sprawie będącej przedmiotem interpretacji nie ma znaczenia, że nabywcą wyrobów gazowych odsprzedawanych przez Wnioskodawcę jest organizacja prowadząca działalność pożytku publicznego, gdyż każde użycie (za które uważa się również sprzedaż) wyrobu gazowego nabytego przez finalnego nabywcę gazowego w ramach zwolnienia do celów innych niż opałowe jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Na marginesie wskazać można, że Wnioskodawca chcąc korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający wyroby gazowe, w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 4 oraz jako podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych przeznaczonych do celów objętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy winien prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy. W sytuacji zaś gdy Wnioskodawca nabywa wyroby gazowe jako finalny nabywca gazowy do celów zwolnionych i do dalszej odsprzedaży, chcąc uniknąć zapłaty akcyzy od wyrobów gazowych odsprzedawanych winien tą ilość wyrobów gazowych nabywać od pośredniczącego podmiotu gazowego z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Zasadą jest opodatkowanie sprzedaży dokonywanej przez pośredniczący podmiot gazowy na rzecz finalnego nabywcy gazowego. Sprzedaż wyrobów gazowych na rzecz pośredniczącego podmiotu gazowego nie podlega opodatkowaniu. Definicja finalnego nabywcy gazowego dotyczy zaś ostatecznego konsumenta gazu. Tym samym uprawnionym do zastosowania zwolnienia z akcyzy jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych na rzecz finalnego nabywcy gazowego. Wnioskodawca jako finalny nabywca gazowy nabywając wyroby gazowe od pośredniczącego podmiotu gazowego w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy, dla zachowania warunków zwolnienia, winien zużyć nabyte wyroby gazowe na cele opałowe. Podkreślić bowiem należy, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy jest zwolnieniem podmiotowym tj. ma zastosowanie dla finalnego nabywcy gazowego będącego podmiotem systemu oświaty, który zużywa do celów opałowych wyroby gazowe.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nabywając wyrób gazowy w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 4 ustawy i dokonując jego odsprzedaży nie jest obowiązany do naliczenia oraz zapłaty podatku akcyzowego od sprzedanego wyrobu gazowego - należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, że w sytuacji gdyby Wnioskodawca działał jako pośredniczący podmiot gazowy, to będzie mógł nabywać oraz dokonywać sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu (Spółdzielni) z zastosowaniem zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj