Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-170/14-5/DG
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy -przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) na wezwanie z dnia 8 maja 2014r. znak IPPP2/443-170/14-2/DG o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci trzech lokali jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) na wezwanie z dnia 8 maja 2014 r. znak IPPP2/443-170/14-2/DG o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci trzech lokali jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT w Polsce (Wnioskodawca). Wspólnikami Wnioskodawcy są cztery - w równych udziałach - osoby fizyczne z miejscem zamieszkania w Polsce, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi w podatku PIT w Polsce (osoby te są to dwa małżeństwa). Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie: (i) doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, oraz (ii) wynajmu nieruchomości.


  1. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości - Wnioskodawca wynajmuje trzy nieruchomości lokalowe znajdujące się w W.: (i) lokal nr 39 (Lokal 39), (ii) lokal nr 44 (Lokal 44), oraz (iii) lokal nr 49 (Lokal 49). Wnioskodawca jest właścicielem tych lokali. Dwie nieruchomości (tj. Lokal 44 i Lokal 39) są wynajmowane na rzecz spółki komandytowej z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce, w której wspólnikami są m.in. wspólnicy Wnioskodawcy (Spółka Komandytowa), a trzecia (Lokal 39) jest wynajmowana na rzecz osoby trzeciej.

    Każdy z ww. lokali jest odrębnie organizacyjnie i finansowo zorganizowany w ramach Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że każda działalność wynajmu ww. lokali jest prowadzona w odrębny sposób, tj. odrębna własność lokali, odrębne umowy najmu, odrębne umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd), odrębne liczniki - są dedykowane dla każdego z lokalu oddzielnie (każdy z lokali nie stanowi jednak oddziału Wnioskodawcy). Wyodrębnienie finansowe polega na tym, że dla każdego lokalu prowadzona jest przez Wnioskodawcę (możliwa jest) ewidencja analityczna przychodów i kosztów, pozwalająca na okresowe ustalenie wyniku finansowego prowadzonej działalności.
  2. Obecnie, Wnioskodawca planuje odpłatnie zbyć Lokal 49, który został kupiony w 2013 r. Wraz z odpłatnym zbyciem Lokalu 49, przejdą na nabywcę Lokalu 49 prawa i obowiązki z umowy najmu tego lokalu, a nabywca przejmie wskazane umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd).
  3. Następnie, wspólnicy Wnioskodawcy planują przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę jawną z siedzibą w Polsce (Spółka Jawna) w trybie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.), (KSH). Na dzień przekształcenia Wnioskodawcy w Spółkę Jawną w kapitale własnym, obok kapitału podstawowego, Wnioskodawca będzie posiadał m.in. następującą pozycję: kapitał zapasowy utworzony z zysków z lat ubiegłych zgodnie z uchwałami wspólników zatwierdzającymi sprawozdania finansowe - w kwocie ok. 1.500.000 zł. Kapitały własne Wnioskodawcy są dodatnie.
  4. W wyniku dokonanego przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną proporcja udziału w zysku spółki jawnej należna wspólnikom Wnioskodawcy będzie odpowiadała proporcji ich udziału w kapitale zakładowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przed przekształceniem. Cały majątek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanie się z dniem przekształcenia majątkiem spółki osobowej (spółki przekształconej), (tj. majątkiem Spółki Jawnej).

    Na moment przekształcenia Wnioskodawcy w Spółkę Jawną: (i) nie zostanie dokonana wypłata zysków przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością do jej wspólników, (ii) kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanie się w całości wkładem wspólników do spółki jawnej, a (iii) niepodzielony zysk oraz pozostałe pozycje kapitałów własnych spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (z wyjątkiem kapitału podstawowego) nie podwyższające wkładów do spółki jawnej zostanie przeniesione na kapitał zapasowy spółki jawnej. Tym samym w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz nie ulegnie zmianie majątek tej spółki. Dotychczasowa działalność gospodarcza spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie po przekształceniu kontynuowana przez spółkę osobową (spółkę jawną) w takim samym rodzaju i rozmiarze. Wspólnikami Spółki Jawnej będą te same osoby fizyczne, w takiej samej proporcji, które są wspólnikami Wnioskodawcy.
  5. Następnie, wspólnicy Wnioskodawcy (którzy staną się wspólnikami Spółki Jawnej) nie wykluczają likwidacji Spółki Jawnej. W wyniku likwidacji Spółki Jawnej, wspólnicy będący małżonkami otrzymają Lokal 39 lub Lokal 44 (drugi z tych lokali przypadnie wspólnikom będącym drugim małżeństwem; lokale te mają zbliżoną wartość), lokale te będą dalej wynajmowane na rzecz Spółki Komandytowej.

Wnioskodawca w nadesłanym uzupełnieniu wyjaśnił, że zarówno Spółka S. jak i spółka osobowa powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy, są i będą czynnymi płatnikami podatku VAT.


W momencie zbycia nieruchomości, zobowiązania i należności Wnioskodawcy nie przejdą na nabywcę. Ponadto na dzień zbycia nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie zatrudniał pracowników. Spółka osobowa powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy również nie będzie zatrudniać pracowników.


Wnioskodawca ponadto przedstawił, że każdy z lokali- tj. Lokal 49, Lokal 44 oraz Lokal 39 są w całości wykończone oraz wyposażone w systemy przeszklonych ścianek działowych stale powiązanych z lokalem oraz posiadają meble wmontowane na stałe do ścian lokalu. Ruchomości w ww. lokalach są własnością najemcy, za wyjątkiem ruchomości w Lokalu 49, które w części należą do Wnioskodawcy.

Lokale mają następującą powierzchnię:


Lokal 49 – 156,90 m2;

Lokal 44 – 178,60 m2;

Lokal 49 – 179,60 m2.


Wnioskodawca zawarł trzy odrębne umowy najmu dotyczące każdego z lokali.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Lokal 49, Lokal 44 oraz Lokal 39 stanowią - każdy z tych lokali odrębnie - zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy o VAT, co skutkuje tym, iż (i) transakcja odpłatnego zbycia Lokalu 49, a także (ii) zbycie Lokalu 44 oraz Lokalu 39 na rzecz wspólników Spółki Jawnej w wyniku likwidacji tej spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Lokal 49, Lokal 44 oraz Lokal 39 stanowią - każdy z tych lokali odrębnie - „zorganizowane części przedsiębiorstwa” w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy o VAT, co skutkuje tym, iż (1) transakcja odpłatnego zbycia Lokalu 49, a także (ii) zbycie Lokalu 44 oraz Lokalu 39 na rzecz wspólników Spółki Jawnej w wyniku likwidacji tej spółki, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o „zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”


W świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Istotne cechy, które przesądzają o istnieniu, bądź nie, zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to wyodrębnienie organizacyjne oraz wyodrębnienie finansowe - w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne powinno polegać na tym, że działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa zbywcy dotyczy jednej ze sfer działalności, która jest prowadzona odrębnie (niezależnie od innych sfer działalności) oraz dla której działalności został przydzielony określony majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych).

Wyodrębnienie finansowe powinno przejawiać się w możliwości samodzielnego sporządzenia bilansu oraz rachunku wyników i strat przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa; wyodrębnienie to może polegać również na tym, iż plan kont pozwala na ustalenie wydatków i przychodów poniesionych/osiągniętych w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dodatkowo konieczne jest, by zespół składników materialnych i niematerialnych były wystarczające do realizacji określonych zadań gospodarczych, a jednocześnie mogły stanowić odrębne przedsiębiorstwo.


Jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, każdy z lokali jest odrębnie organizacyjnie i finansowo zorganizowany w ramach Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że każda działalność wynajmu ww. lokali jest prowadzona w odrębny sposób, tj. odrębna własność lokali, odrębne umowy najmu, odrębne umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd), odrębne liczniki - są dedykowane dla każdego z lokalu oddzielnie (każdy z lokali nie stanowi jednak oddziału Wnioskodawcy). Wyodrębnienie finansowe polega na tym, że dla każdego lokalu prowadzona jest przez Wnioskodawcę (możliwa jest) ewidencja analityczna przychodów i kosztów, pozwalająca na okresowe ustalenie wyniku finansowego prowadzonej działalności. Wraz z odpłatnym zbyciem Lokalu 49, a także Lokalu 44 oraz Lokalu 39, przejdą na nabywcę prawa z umowy najmu, nabywca przejmie wskazane umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd).

Według Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych Wnioskodawcy w postaci lokalu 39. Lokalu 44 oraz Lokalu 49 stanowią zatem (każdy lokal oddzielnie) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Za takim poglądem przemawia to, że każdy lokal oddzielnie jest wystarczający (do realizacji określonych zadań gospodarczych. np. w zakresie wynajmu nieruchomości. Każdy z lokali jest odrębnie organizacyjnie i finansowo zorganizowany w ramach Wnioskodawcy. Oznacza to więc, że lokale tworzą „zorganizowany zespół majątkowy” istniejący na trzech płaszczyznach - tj. organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Podstawowe bowiem znaczenie dla uznania czy zespół składników majątkowych jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest możliwość realizacji samodzielnej działalności.


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawy o VAT nie stosuje się do każdej czynności prawnej mającej za przedmiot zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem np. sprzedaży. wniesienia jak i wkładu niepieniężnego (aport), połączenia spółek lub podziału czy też - jak to będzie miało miejsce w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku - likwidacji podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Jednocześnie zapisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


A zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Jak już wskazano powyżej, przepis art. 6 pkt 1 ustawy ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.


Zgodnie treścią art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.


Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.


Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.


Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem, wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).


Należy zatem wskazać, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.


W przeciwnym razie nie można uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W ocenie tut. Organu wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-497/01 odnoszącego się do treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.)

W myśl tej regulacji prawa unijnego, w przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w dziedzinie doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz wynajmu nieruchomości. Wspólnikami Wnioskodawcy są cztery osoby fizyczne z miejscem zamieszkania w Polsce (dwa małżeństwa).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości - Wnioskodawca wynajmuje trzy nieruchomości lokalowe znajdujące się w W.: Lokal 39, Lokal 44 oraz Lokal 49. Wnioskodawca jest właścicielem tych lokali. Dwie nieruchomości (tj. Lokal 44 i Lokal 39) są wynajmowane na rzecz spółki komandytowej z siedzibą w Polsce, w której wspólnikami są m.in. wspólnicy Wnioskodawcy, a trzecia (Lokal 39) jest wynajmowana na rzecz osoby trzeciej.


Każdy z ww. lokali jest odrębnie organizacyjnie i finansowo zorganizowany w ramach Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że każda działalność wynajmu ww. lokali jest prowadzona w odrębny sposób, tj. odrębna własność lokali, odrębne umowy najmu, odrębne umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd), odrębne liczniki - są dedykowane dla każdego z lokalu oddzielnie (każdy z lokali nie stanowi jednak oddziału Wnioskodawcy). Wyodrębnienie finansowe polega na tym, że dla każdego lokalu prowadzona jest przez Wnioskodawcę (możliwa jest) ewidencja analityczna przychodów i kosztów, pozwalająca na okresowe ustalenie wyniku finansowego prowadzonej działalności.

Lokale są w całości wykończone oraz wyposażone w systemy przeszklonych ścianek działowych stale powiązanych z lokalem oraz posiadają meble wmontowane na stałe do ścian lokalu. Ruchomości w ww. lokalach są własnością najemcy, za wyjątkiem ruchomości w Lokalu 49, które w części należą do Wnioskodawcy.


Lokale mają następującą powierzchnię: Lokal 49 – 156,90 m2, Lokal 44 – 178,60 m2, Lokal 49 – 179,60 m2.


Wnioskodawca planuje odpłatnie zbyć Lokal 49, który został kupiony w 2013 r. Wraz z odpłatnym zbyciem Lokalu 49, przejdą na nabywcę Lokalu 49 prawa i obowiązki z umowy najmu tego lokalu, a nabywca przejmie wskazane umowy na świadczenie usług obcych (np. media, prąd). W momencie zbycia nieruchomości zobowiązania i należności nie przejdą na nabywców.

Następnie, wspólnicy Wnioskodawcy planują przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę jawną z siedzibą w Polsce w trybie przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych. Cały majątek spółki z o.o. stanie się z dniem przekształcenia majątkiem Spółki Jawnej (spółki przekształconej).


Dotychczasowa działalność gospodarcza spółki z o.o. będzie po przekształceniu kontynuowana przez spółkę jawną w takim samym rodzaju i rozmiarze. Wspólnikami Spółki Jawnej będą te same osoby fizyczne, w takiej samej proporcji, które są wspólnikami Wnioskodawcy. Zarówno Wnioskodawca jak i Spółka przekształcona są i będą czynnymi podatnikami VAT.

Następnie, wspólnicy Wnioskodawcy (którzy staną się wspólnikami Spółki Jawnej) nie wykluczają likwidacji Spółki Jawnej. W wyniku likwidacji Spółki Jawnej, wspólnicy będący małżonkami otrzymają Lokal 39 lub Lokal 44 (drugi z tych lokali przypadnie wspólnikom będącym drugim małżeństwem), lokale te będą dalej wynajmowane na rzecz Spółki Komandytowej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy odpłatne zbycie Lokalu 49 oraz przejęcie przez małżonków wskutek likwidacji Spółki Jawnej Lokalu 39 i Lokalu 44 będzie stanowiło zbycie zorganizowanych części przedsiębiorstwa niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


W niniejszej sprawie kwestią wymagającą ustalenia jest uznanie zbywanych Lokali za zorganizowane części przedsiębiorstwa i ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy. Aby zatem można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym przenoszonych składników, musiałyby one pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należałoby je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół. Tymczasem, w analizowanym przypadku składniki będące przedmiotem transakcji nie stanowią takich autonomicznych, zorganizowanych zespołów. Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem zbycia nie będą inne aktywa, zobowiązania, gotówka, należności. Nie będą również przeniesieni pracownicy, gdyż na dzień zbycia nieruchomości Wnioskodawca nie będzie zatrudniał pracowników, jak również Spółka powstała z przekształcenia Wnioskodawcy nie będzie ich zatrudniała. Na podstawie cyt. wyżej art. 2 pkt 27e ustawy należy wskazać, że za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie można uznać samego lokalu. Istnienie odrębnej własności tych lokali, odrębnych umów na świadczenie usług obcych (np. media, prąd), odrębnych liczników nie przesądza o tym, że przedmiotem przeniesienia będą zorganizowane części przedsiębiorstwa. Ww. elementy są przynależne do każdego z lokali i nie świadczą o jakimkolwiek wyodrębnieniu organizacyjnym. Niemożliwe jest posiadanie lokalu stanowiącego wyodrębnioną część budynku znajdującego się np. w zasobach spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty, którego właściciel nie posiadałby zawartych umów dotyczących jego obsługi – czyli na dostawę mediów: wody, energii elektrycznej, energii cieplnej czy gazu, a także umów dotyczących usuwania ścieków i odpadów oraz stosownych liczników. Bez tych elementów praktycznie wykluczone jest użytkowanie danego lokalu zarówno na cele mieszkalne jak i do prowadzenia działalności gospodarczej; tym samym zawarcie przez właściciela lokalu ww. umów nie stanowi o istnieniu składników razem stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Również wyposażenie ww. lokali w system szklanych ścianek działowych oraz meble wbudowane na stałe w ściany lokali także nie przesądza o istnieniu składników razem stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Natomiast sam fakt przeznaczenia każdego z tych lokali na wynajem, nie skutkuje uznaniem ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa.


Wobec powyższego przedstawione w rozpatrywanej sprawie przeniesienie własności lokali: Lokalu 49 oraz Lokalu 39 i 44 będzie stanowiło w myśl art. 5 ust. 1 ustawy dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w ustawie o VAT. Tym samym więc wskutek powyższej transakcji nie dojdzie do zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa, które to transakcje korzystałyby z wyłączenia od opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj