Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-383/14-2/ISZ
z 20 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego od KZR w związku z funkcjonowaniem systemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego od KZR w związku z funkcjonowaniem systemu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) realizując swoje cele statutowe jest koordynatorem projektu: ,,Klaster Małych Kin Społecznościowych” (dalej: Projekt), realizowanego w ramach Umowy.


Wnioskodawca jest organizacją typu non profit i realizuje swoje zadania statutowe m.in. poprzez:


  • udzielanie pomocy i porad swoim członkom, organizowanie współpracy między nim i wspieranie ich inicjatyw gospodarczych;
  • udział Izby oraz wspieranie udziału jej członków w programach rozwojowych Unii Europejskiej.

Głównym celem Projektu jest stworzenie poprzez powiązanie kooperacyjne oraz rozpropagowanie sieci Małych Kin Społecznościowych. Izba uzyskała dotację unijną na zrealizowanie Projektu opartej na innowacyjnej technologii cyfrowej dystrybucji kopii filmów, a także udoskonalanie tej usługi i rozszerzanie działalności Klastra. Projekt finansowany jest w 81,61% ze środków unijnych oraz 18,39% ze środków własnych.

Do realizacji projektu został powołany Klaster, w skład którego wchodzi kilka podmiotów gospodarczych.


W administrowaniu Projektu uczestniczy spółka K. Sp. z o.o. (dalej: K.), która jest operatorem technicznym Projektu. Członkowie Klastra w ramach Projektu zobowiązali się dostarczyć Izbie sprzęt do projekcji filmów oraz zapewnić obsługę niezbędną do realizowania Projektu, m.in. usługi w zakresie IT. Zakłada się, że Izba pozostanie właścicielem systemów do obsługi Małych Kin Społecznościowych do momentu zakończenia Projektu, tj. przez okres trzech lat.

Zgodnie z koncepcją, Projekt skierowany jest do 20 kin laboratoriów (dalej: Laboratoria) -podmioty (włączając jednostki samorządu terytorialnego, Ochotnicze Straże Pożarne) te udostępnią Izbie pomieszczenia do przeprowadzania testów sprzęt, systemu IT oraz będą brały udział w szeregu badań niezbędnych do wdrożenia Projektu. Zakłada się, że będą to tzw. kina wzorcowe, z doświadczeń których będą korzystać pozostałe Małe Kina Społecznościowe. Wnioskodawca w związku z realizacją Projektu będzie osiągał przychód; z tytułu dystrybucji filmów poprzez pobieranie opłat od Laboratoriów za korzystanie z dedykowanego konta na portalu (poprzez udostępnienie odpowiednich aplikacji informatycznych), za wynajem serwera HD, w tym dosyłanie treści multimedialnych zamieszczonych w Bibliotece K. w postaci abonamentów oraz za pozostałe świadczenia Izby na rzecz Laboratoriów, w tym opłaty licencyjne za używanie znaku towarowego oraz prawa do wyświetlania filmów, opłaty uzależnione od faktycznej ilości wyświetleń filmów. Dodatkowo, dzięki uzyskanemu doświadczeniu w związku z realizacją Projektu, Wnioskodawca będzie miał możliwość dalszego propagowania idei Małych Kin Społecznościowych, a tym samym osiągania przychodów w postaci opłat za udostępnianie praw do wyświetlania filmów w postaci abonamentów lub opłat uzależnionych od faktycznej ilości wyświetleń filmów oraz przychodów z tytułu sprzedaży urządzeń przeznaczonych do projekcji, uzyskiwanych od innych podmiotów.

Izba jako koordynator Klastra zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Członków Klastra następujących usług:


  1. konsultacyjnych,
  2. doradczych,
  3. szkoleniowych,
  4. informacyjnych,
  5. promocyjnych i marketingowych,
  6. badania rynku,
  7. administracyjnych i zarządczych,
  8. związanych z pozyskaniem finansowania Projektu.

Wynagrodzenie należne Izbie za usługi świadczone na rzecz Członków Klastra będzie uzależnione od zakresu świadczonych usług oraz kosztów funkcjonowania Klastra. Wynagrodzenie to będzie każdorazowo ustalane indywidualnie, a jego wysokość będzie uzależniona od zaangażowania Członków Klastra w realizację Projektu oraz od poziomu ponoszonego przez Członków Klastra ryzyka biznesowego. Będzie ono rozliczane w okresach kwartalnych i faktury będą wystawiane przez Izbę na rzecz Członków Klastra raz na kwartał w ostatnim dniu roboczym kwartału lub nie później niż do 15 dnia kolejnego miesiąca po kwartale, w którym usługi zostały wykonane.


Jak wspomniano powyżej, K. będzie operatorem technicznym. Wnioskodawca oraz K. planują podpisać umowę o współpracy, na podstawie której Izba zleci, a K. zobowiąże się do świadczenia usług związanych z administrowaniem Klastra, w szczególności polegających m.in. na:


  • przeprowadzaniu analiz w zakresie udostępniania oraz wyświetleń filmów przez operatorów „Małych Kin Społecznościowych” oraz przygotowywaniu raportów z przedmiotowych analiz;
  • przygotowywaniu w imieniu Izby faktur dotyczących rozliczeń w ramach Klastra;
  • weryfikacji płatności na podstawie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę oraz ściąganiu należności;
  • negocjowaniu kontraktów z dystrybutorami filmów oraz treści multimedialnych;
  • obsługą administracyjną rozliczeń z licencjodawcami;
  • przygotowywaniu opisów do filmów;
  • czynności administracyjnych związanych z przygotowywaniem umów;
  • wsparciu technicznym podczas wizyt u operatorów lub kandydatów na operatorów kin;
  • oraz pozostałe usługi związane z wykonywaniem niniejszej umowy.

Wysokość wynagrodzenia należnego K. za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy będzie ustalone jako procent w zależności od ilości opłat abonamentowych oraz wyświetlonych filmów.


K. w umowie zobowiąże się do poniesienia ryzyka finansowania realizacji Projektu. W związku z powyższym, Izba co kwartał będzie przekazywała K. informację na temat wysokości kosztów funkcjonowania Klastra. W przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, Izba obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra.

W związku z powyższym, Izba wystawi na rzecz K. fakturę VAT najpóźniej do 15 dnia kolejnego miesiąca po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego, w którym powstanie nadwyżka kosztów niepokrytych przez Izbę lub pozostałych Członków Klastra. Po zakończeniu Projektu Izba w zamian za poniesienie ryzyka finansowania Projektu Izba zobowiązuje się do sprzedaży wypracowanego systemu w ramach projektu na rzecz K. za symboliczną złotówkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, Izba obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra, i Izba obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra, to wynagrodzenie jakie otrzyma Izba będzie wynagrodzeniem za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r., nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; daiej: ustawa o VAT) i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, Izba obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra, i Izba obciąży KZR kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra, to wynagrodzenie jakie otrzyma Izba będzie wynagrodzeniem za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.


Uzasadnienie.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W analizowanym przypadku, Wnioskodawca jest koordynatorem Projektu. W celu realizacji Projektu, Izba podpisze umowę z K., gdzie K. będzie operatorem technicznym Projektu. K. posiada niezbędne zasoby ludzkie oraz doświadczenie w zakresie wykonywania wybranych działań w zakresie administrowania Projektem, jak również współpracy z podmiotami z branży dystrybucji oraz produkcji filmów, które jest niezbędne do realizacji Projektu, Izba bez wsparcia ze strony nie byłaby w stanie realizować złożeń Projektu, tj., zrealizowanie Projektu opartego na innowacyjnej technologii cyfrowej dystrybucji kopii filmów, a także udoskonalanie tej usługi i rozszerzanie działalności Klastra.

Należy wskazać, iż KZR w umowie zawartej z Wnioskodawcą zobowiąże się do poniesienia ryzyka finansowania realizacji Projektu. W związku z powyższym, Izba co kwartał będzie przekazywała K. informację na temat wysokości kosztów funkcjonowania Klastra. W przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, Izba obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Izbę oraz pozostałych Członków Klastra. W związku z powyższym, Izba wystawi na rzecz K. fakturę VAT najpóźniej do 15 dnia kolejnego miesiąca po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego, w którym powstanie nadwyżka kosztów niepokrytych przez Izbę lub pozostałych Członków Klastra.


W ocenie Wnioskodawcy, wyżej wskazane wynagrodzenie będzie wynagrodzeniem za świadczone usługi przez Wnioskodawcę na rzecz K. i podlegać będzie opodatkowaniu VAT. Powiązanie wysokości wynagrodzenia z kosztami funkcjonowania Klastra jest jedynie metodą ustalenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi, należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług, jest szersze od usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.


Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.


Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizując swoje cele statutowe jest koordynatorem projektu: ,,Klaster Małych Kin Społecznościowych” (dalej: Projekt), realizowanego w ramach Umowy.


Głównym celem Projektu jest stworzenie poprzez powiązanie kooperacyjne oraz rozpropagowanie sieci Małych Kin Społecznościowych. Do realizacji projektu został powołany Klaster, w skład którego wchodzi kilka podmiotów gospodarczych.


W administrowaniu Projektu uczestniczy spółka K., która jest operatorem technicznym Projektu.

Zakłada się, że Wnioskodawca pozostanie właścicielem systemów do obsługi Małych Kin Społecznościowych do momentu zakończenia Projektu, tj. przez okres trzech lat.


Wnioskodawca w związku z realizacją Projektu będzie osiągał przychody związane z użytkowaniem ww. systemów.


Wnioskodawca jako koordynator Klastra zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Członków Klastra następujących usług:


  1. konsultacyjnych,
  2. doradczych,
  3. szkoleniowych,
  4. informacyjnych,
  5. promocyjnych i marketingowych,
  6. badania rynku,
  7. administracyjnych i zarządczych,
  8. związanych z pozyskaniem finansowania Projektu.

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za usługi świadczone na rzecz Członków Klastra będzie uzależnione od zakresu świadczonych usług oraz kosztów funkcjonowania Klastra. Wynagrodzenie to będzie każdorazowo ustalane indywidualnie, a jego wysokość będzie uzależniona od zaangażowania Członków Klastra w realizację Projektu oraz od poziomu ponoszonego przez Członków Klastra ryzyka biznesowego. Będzie ono rozliczane w okresach kwartalnych i faktury będą wystawiane przez Wnioskodawcę na rzecz Członków Klastra raz na kwartał w ostatnim dniu roboczym kwartału lub nie później niż do 15 dnia kolejnego miesiąca po kwartale, w którym usługi zostały wykonane.


Jak wspomniano powyżej, K. będzie operatorem technicznym. Wnioskodawca oraz K. planują podpisać umowę o współpracy, na podstawie której Wnioskodawca zleci, a K. zobowiąże się do świadczenia usług związanych z administrowaniem Klastra, w szczególności polegających m.in. na:


  • przeprowadzaniu analiz w zakresie udostępniania oraz wyświetleń filmów przez operatorów „Małych Kin Społecznościowych” oraz przygotowywaniu raportów z przedmiotowych analiz;
  • przygotowywaniu w imieniu Wnioskodawcy faktur dotyczących rozliczeń w ramach Klastra;
  • weryfikacji płatności na podstawie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę oraz ściąganiu należności;
  • negocjowaniu kontraktów z dystrybutorami filmów oraz treści multimedialnych;
  • obsługą administracyjną rozliczeń z licencjodawcami;
  • przygotowywaniu opisów do filmów;
  • czynności administracyjnych związanych z przygotowywaniem umów;
  • wsparciu technicznym podczas wizyt u operatorów lub kandydatów na operatorów kin;
  • oraz pozostałe usługi związane z wykonywaniem niniejszej umowy.

Wysokość wynagrodzenia należnego K. za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy będzie ustalone jako procent w zależności od ilości opłat abonamentowych oraz wyświetlonych filmów.


K. w umowie zobowiąże się do poniesienia ryzyka finansowania realizacji Projektu. W związku z powyższym, Wnioskodawca co kwartał będzie przekazywała K. informację na temat wysokości kosztów funkcjonowania Klastra. W przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, Wnioskodawca obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Wnioskodawcę oraz pozostałych Członków Klastra.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wystawi na rzecz K. fakturę VAT najpóźniej do 15 dnia kolejnego miesiąca po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego, w którym powstanie nadwyżka kosztów niepokrytych przez Wnioskodawcę lub pozostałych Członków Klastra. Po zakończeniu Projektu Wnioskodawca w zamian za poniesienie ryzyka finansowania Projektu Wnioskodawca zobowiązuje się do sprzedaży wypracowanego systemu w ramach projektu na rzecz K. za symboliczną złotówkę.


Z uwagi na przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie pomiędzy Wnioskodawcą, a K. istnieje stosunek prawny, tj. umowa o współpracy na podstawie której K. zobowiąże się do poniesienia ryzyka finansowania Projektu, polegającego na przekroczeniu kosztów realizacji Projektu.

W analizowanej sprawie istnieje również konkretny beneficjent usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, polegającej na tym, że w zamian za poniesione ryzyko finansowania Projektu, Wnioskodawca po zakończeniu Projektu, zobowiązuje się do sprzedaży wypracowanego systemu w ramach projektu na rzecz K. za symboliczną złotówkę.


Wynagrodzeniem natomiast za realizację tej usługi, zgodnie z zawartą przez strony umową, jest pokrycie przez K. kosztów ryzyka finansowania Projektu.


Zatem w przypadku, gdy koszty funkcjonowania Klastra w danym kwartale nie będą mogły zostać pokryte przez Wnioskodawcę z uwagi na brak środków finansowych, jak również nie będą mogły zostać pokryte przez pozostałych Członków Klastra, a Wnioskodawca obciąży K. kwotą, która będzie obejmowała ww. koszty funkcjonowania Klastra niepokryte przez Wnioskodawcę oraz pozostałych Członków Klastra, to wynagrodzenie, jakie otrzyma Wnioskodawca stanowi wynagrodzenie za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj