Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-156/12/AL
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-156/12/AL
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
przepisy
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach:
- kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla ratowników medycznych,
- kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla osób z wykształceniem medycznym, lekarzy, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR,
- w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla ratowników medycznych, strażaków, policjantów, ratowników WOPR, oraz pracowników wyznaczonych przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy,
- kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób z wykształceniem medycznym, pielęgniarek, instruktorów, lekarzy,
- kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób, dla których odbycie ww. kursów nie jest związane z kształceniem zawodowym,



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012r. (data wpływu 8 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla ratowników medycznych,
  • nieprawidłowew zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla osób z wykształceniem medycznym, lekarzy, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla ratowników medycznych, strażaków, policjantów, ratowników WOPR, oraz pracowników wyznaczonych przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób z wykształceniem medycznym, pielęgniarek, instruktorów, lekarzy,
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób, dla których odbycie ww. kursów nie jest związane z kształceniem zawodowym,

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-156/11/AL i IBPBI/2/423-159/12/PC z dnia 30 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Prowadzona przez podatnika działalność polega m. in. na prowadzeniu szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz kursów kwalifikacyjnych dla osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (tj. lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), a także osób zobowiązanych przez pracodawcę do niesienia pomocy na terenie zakładu pracy. Przedmiotowe szkolenia kierowane do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), bądź zobowiązanych przez pracodawcę do niesienia pomocy na terenie zakładu pracy, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, a w niektórych przypadkach ich odbycie jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu np. ratownika medycznego.

Podatnik jest jednocześnie jednostką organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy i prowadzi szkolenia wstępne oraz okresowe, których obowiązek przeprowadzania wynika z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.)

Oprócz szkoleń dla ww. przedstawicieli zawodów gdzie udział w kursach i szkoleniach z pierwszej pomocy jest obligatoryjny, podatnik prowadzi jeszcze kursy dla osób niezobligowanych do posiadania uprawnień z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratowania życia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od towarów i usług od stycznia 2007r.

Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

W ramach działalności Wnioskodawca świadczy usługi, które opodatkowane są stawką podatku VAT zw. i 23%.

Szkolenia w zakresie ratownictwa medycznego.

Zleceniodawcami w zakresie usług wykonywanych w ramach szkoleń/kursów są: służby medyczne placówek i instytucji zdrowia oraz osoby fizyczne wykonujące zawód ratownika medycznego i lekarze.

Z ww. instytucjami Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie przedmiotowych usług, natomiast dla indywidualnych osób szkolenia odbywają się w formie szkolenia otwartego zgodnie z oferowanym rodzajem i programem szkolenia.

Umowy o świadczenie usług zawierają zapisy umowne odnośnie tematyki szkolenia, okresu w jakim mają się odbywać oraz umówionej kwoty wynagrodzenia. Każde szkolenie kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętność uczestników szkolenia. Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia oraz punkty edukacyjne w ilości zależnej od danego szkolenia.

Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę w ramach szkoleń/kursów są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi szkolenia i kursów prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - ustawa z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym - art. 13 ust. 1 pkt 3, oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dotychczasowe usługi szkoleniowe nie były finansowane ze środków publicznych (zarówno w całości jak i w co najmniej 70%).

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i kierowane są do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, a w niektórych przypadkach ich odbycie jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu - ratownika medycznego.

Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę podczas wykonywania obowiązków w ramach których ratują życie i zdrowie innych.

Szkolenia i kursy pozostają w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem jak i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Dla ww. szkoleń podatnik stosował zwolnienie z opodatkowania stawką podatku VAT.

Szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Zleceniodawcami w zakresie usług wykonywanych w ramach szkoleń/kursów są: przedsiębiorcy, placówki oświaty, służby medyczne placówek i instytucji zdrowia oraz osoby fizyczne. Z ww. Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie przedmiotowych usług, natomiast dla indywidualnych osób szkolenia odbywają się w formie szkolenia otwartego zgodnie z oferowanym rodzajem i programem szkolenia.

Umowy o świadczenie usług zawierają zapisy umowne odnośnie tematyki szkolenia, okresu w jakim mają się odbywać oraz umówionej kwoty wynagrodzenia.

Kursy z zakresy udzielania pierwszej pomocy nie kończą się egzaminem, natomiast dla instruktorów pierwszej pomocy przedmedycznej kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętność uczestników szkolenia. Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę w ramach szkoleń/kursów dla instruktorów pierwszej pomocy są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi szkolenia i kursów prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz w związku z obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów Kodeksu Pracy - art. 209 ze zn. 1 § 1.

Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dotychczasowe usługi szkoleniowe nie były finansowane ze środków publicznych (zarówno w całości jak i w co najmniej 70%).

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i kierowane są do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, a w niektórych przypadkach ich odbycie jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu instruktora pierwszej pomocy.

Osoby zobowiązane przez pracodawcę do odbycia ww. kursów są pracownikami wyznaczonymi przez pracodawcę do niesienia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i wykonują różne zawody w zależności od profilu działalności pracodawcy.

Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę podczas wykonywania obowiązków, w ramach których udzielając pierwszej pomocy ratują życie i zdrowie innych.

Szkolenia i kursy pozostają i nie pozostają w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem, jak i mają i nie mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W szkoleniach z zakresu pierwszej pomocy uczestniczą osoby zobowiązane przez pracodawcę do niesienia pomocy na terenie zakładu pracy, których udział w szkoleniach nie jest związany z kształceniem i doskonaleniem zawodowym.

Dla ww. szkoleń podatnik zastosował podatkowanie stawką 23% podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę zwolnioną dla świadczonych usług szkoleniowych w ramach ratownictwa medycznego...
  2. Czy podatnik prawidłowo zastosował stawkę 23% dla usług z zakresu szkoleń udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej zarówno dla instruktorów, osób skierowanych przez pracodawcę oraz osób indywidualnych zgłaszających się na kurs...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione pismem z dnia 11 maja 2012r.) do powyższych usług podatnik zastosował zwolnienie zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów w usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług, gdzie zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Usługi szkoleniowe prowadzone są w oparciu o następujące przepisy prawne:

  • Kodeks pracy,
  • ustawa z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy,
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych,
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dla indywidualnych osób, na które nie ma nałożonego obowiązku ukończenia kursu pierwszej pomocy i osób niezobiligowanych do posiadania uprawnień z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratowania życia, dla których tego rodzaju szkolenia nie wiążą się ściśle z wykonywanym zawodem, podatnik do opodatkowania usługi stosuje stawkę podstawową 23%.

W uzupełnieniu z dnia 11 maja 2012r. odnośnie opodatkowania usług w ramach prowadzonych szkoleń Wnioskodawca stwierdził, iż jego zdaniem poprawne jest zastosowanie stawki zwolnionej do szkoleń organizowanych z zakresu ratownictwa medycznego.

Do powyższych usług podatnik zastosował zwolnienie zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług, gdzie zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Wnioskodawcy poprawne jest zastosowanie stawki 23% podatku VAT dla usług szkoleniowych realizowanych dla osób indywidualnych, na które nie ma nałożonego obowiązku ukończenia kursu pierwszej pomocy i jednocześnie niezobligowanych do posiadania uprawnień z zakresu udzielania pierwszej pomocy i ratowania życia, dla których tego rodzaju szkolenia nie wiążą się ściśle z wykonywanym zawodem.

Natomiast zastosowanie stawki 23% dla instruktorów i osób skierowanych przez pracodawcę budzi wątpliwości i zdaniem Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla ratowników medycznych,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla osób z wykształceniem medycznym, lekarzy, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR,
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla ratowników medycznych, strażaków, policjantów, ratowników WOPR, oraz pracowników wyznaczonych przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób z wykształceniem medycznym, pielęgniarek, instruktorów, lekarzy,
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług realizowanych w ramach kursów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla osób, dla których odbycie ww. kursów nie jest związane z kształceniem zawodowym,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od towarów i usług świadczy usługi szkoleniowe w zakresie ratownictwa medycznego

Zleceniodawcami w zakresie usług wykonywanych w ramach szkoleń/kursów są: służby medyczne placówek i instytucji zdrowia oraz osoby fizyczne wykonujące zawód ratownika medycznego i lekarze.

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i kierowane są do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR). Mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, a w niektórych przypadkach ich odbycie jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu - ratownika medycznego.

Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę podczas wykonywania obowiązków w ramach których ratują życie i zdrowie innych.

Szkolenia i kursy pozostają w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem jak i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z ww. instytucjami Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie przedmiotowych usług, natomiast dla indywidualnych osób szkolenia odbywają się w formie szkolenia otwartego zgodnie z oferowanym rodzajem i programem szkolenia.

Umowy o świadczenie usług zawierają zapisy umowne odnośnie tematyki szkolenia, okresu w jakim mają się odbywać oraz umówionej kwoty wynagrodzenia. Każde szkolenie kończy się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętność uczestników szkolenia. Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia oraz punkty edukacyjne w ilości zależnej od danego szkolenia.

Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty - w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo – rozwojową.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi szkoleniowa w zakresie ratownictwa medycznego są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał przepisy będące podstawą do przeprowadzenia przedmiotowych szkoleń tj. ustawę z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych (Dz. U. Nr 112, poz. 775).

Wskazać zatem należy, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PRM, ratownikiem może być osoba:

  1. posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych;
  2. zatrudniona lub pełniąca służbę w jednostkach współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15, lub będąca członkiem tych jednostek;
  3. posiadająca ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwanego dalej "kursem", i uzyskaniu tytułu ratownika;
  4. której stan zdrowia pozwala na udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Podmiot prowadzący kurs, przed jego rozpoczęciem, jest obowiązany uzyskać zatwierdzenie programu kursu (art. 13 ust. 2 ustawy o PRM.).

Program kursu zatwierdza wojewoda właściwy ze względu na siedzibę podmiotu prowadzącego kurs (art. 13 ust. 3 ustawy o PRM).

Zgodnie z art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy o PRM Wojewoda zatwierdza program kursu po stwierdzeniu jego zgodności z ramowym programem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 8 pkt 1.

W myśl art. 13 ust. 8 cytowanej ustawy o PRM Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:

  1. ramowy program kursu obejmujący założenia organizacyjno-programowe, plan nauczania zawierający rozkład zajęć, wykaz umiejętności wynikowych i treści nauczania, uwzględniając w szczególności zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy;
  2. kwalifikacje kadry dydaktycznej prowadzącej kurs, mając na celu zapewnienie odpowiedniego jej poziomu;
  3. sposób przeprowadzania egzaminu kończącego kurs, skład, tryb powoływania i odwoływania komisji egzaminacyjnej, okres ważności oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu ratownika, mając na celu uwzględnienie obiektywnych kryteriów weryfikacji wiedzy i umiejętności zdobytych podczas kursu.

Zgodnie z art. 15 ww. ustawy o PRM jednostkami współpracującymi z systemem są służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. Nr 208, poz. 1241), podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240), inne jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o PRM jednostkami współpracującymi z systemem mogą być społeczne organizacje ratownicze, które, w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych, są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli zostaną wpisane do rejestru jednostek współpracujących z systemem.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 3 ustawy o PRM jednostki współpracujące z systemem udzielają kwalifikowanej pierwszej pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o PRM Minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz Minister Obrony Narodowej zapewniają przeszkolenie pracowników podległych lub nadzorowanych przez nich służb, policjantów, funkcjonariuszy, strażaków oraz żołnierzy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, i uzyskanie przez nich tytułu ratownika oraz aktualizację wiedzy w tym zakresie.

Natomiast stosownie do postanowień art. 16 ust. 2 o PRM Minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, określą, w drodze rozporządzenia, sposób i organizację przeprowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 1, mając na względzie potrzebę przeszkolenia osób wymienionych w tym przepisie w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy w liczbie niezbędnej do sprawnego funkcjonowania służb podległych lub nadzorowanych przez tych ministrów.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy o PRM Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, formy, sposób i zakres doskonalenia zawodowego ratowników medycznych, uwzględniając aktualny stan wiedzy i praktyki medycznej.

Natomiast w § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych (Dz. U. Nr 112, poz. 775) określono formy doskonalenia zawodowego ratowników medycznych, zwanego dalej „doskonaleniem zawodowym” oraz sposób i zakres doskonalenia zawodowego. Natomiast zgodnie z § 2 doskonalenie zawodowe jest realizowane w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kursu doskonalącego,
  2. seminarium,
  3. samokształcenia.

Wnioskodawca wskazał, iż usługi realizowane w ramach szkoleń z zakresu ratownictwa medycznego są usługami kształcenia lub doskonalenia zawodowego osób biorących w nich udział tj. lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR.

W tym miejscu należy podkreślić, iż wyłącznie w odniesieniu do ratowników medycznych, uznać można, iż usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego realizowanymi w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, bowiem tylko i wyłącznie w odniesieniu do kształcenia ratowników medycznych Wnioskodawca wskazał przepis szczegółowy określający ich zasady szkolenia tj. cyt. rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie doskonalenia zawodowego ratowników medycznych.

Tym samym usługi realizowane w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego będą korzystały ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, w sytuacji gdy ich uczestnikami są ratownicy medyczni, bowiem tylko dla tej grupy Wnioskodawca wskazał przepisy, z których wynikają zasady i formy kształcenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla ratowników medycznych uznać należy za prawidłowe.

Wnioskodawca nie wskazał przepisów, z których wynikają formy i zasady doskonalenia zawodowego w zakresie ratownictwa medycznego w odniesieniu do takich grup uczestników szkolenia jak osoby z wykształceniem medycznym, lekarze, pielęgniarki, strażacy, policjanci, ratownicy WOPR.

W tym przypadku usługi realizowane w ramach szkoleń/kursów ratownictwa medycznego nie będą korzystały ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, w sytuacji gdy ich odbiorcami, będą lekarze, pielęgniarki, strażacy, policjanci, ratownicy WOPR.

Ponieważ Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz przedmiotowe usługi nie są finansowane ze środków publicznych, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT.

Zatem dla tych usług Wnioskodawca winien zastosować opodatkowanie 23% stawką podatku VAT na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń ratownictwa medycznego realizowanych dla lekarzy, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR uznać należy za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do usług realizowanych w ramach kursów/szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej Wnioskodawca wskazał, iż Zleceniodawcami w zakresie ww. usług są: przedsiębiorcy, placówki oświaty, służby medyczne placówek i instytucji zdrowia oraz osoby fizyczne. Z ww. Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie przedmiotowych usług, natomiast dla indywidualnych osób szkolenia odbywają się w formie szkolenia otwartego zgodnie z oferowanym rodzajem i programem szkolenia.

Umowy o świadczenie usług zawierają zapisy umowne odnośnie tematyki szkolenia, okresu w jakim mają się odbywać oraz umówionej kwoty wynagrodzenia.

Kursy z zakresu udzielania pierwszej pomocy nie kończą się egzaminem, natomiast dla instruktorów pierwszej pomocy przedmedycznej kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętność uczestników szkolenia. Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę w ramach szkoleń/kursów dla instruktorów pierwszej pomocy są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Przedmiotowe usługi są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i kierowane są do określonej grupy odbiorców, tj. do osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, a w niektórych przypadkach ich odbycie jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu instruktora pierwszej pomocy.

Usługi szkolenia i kursów prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

W zakresie realizowanych usług szkoleniowych Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Usługi szkoleniowe nie są finansowane ze środków publicznych (zarówno w całości jak i w co najmniej 70%).

Tym samym do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż dla realizowanych usług szkoleniowych w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia z dnia 19 marca 2007r. Ministra Zdrowia w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 60, poz. 408).

W tym miejscu wskazać należy, iż § 1 ww. rozporządzenia w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, określa:

  1. ramowy program kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwanego dalej "kursem";
  2. kwalifikacje kadry dydaktycznej prowadzącej kurs;
  3. sposób przeprowadzania egzaminu kończącego kurs;
  4. skład, tryb powoływania i odwoływania komisji egzaminacyjnej;
  5. okres ważności i wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu ratownika, zwanego dalej "zaświadczeniem".

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy ramowy program kursu stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z ww. załącznikiem celem kształcenia jest przygotowanie ratowników jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne do realizacji zadań z zakresu ratownictwa w czasie akcji ratowniczych, w tym w szczególności udzielania osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego kwalifikowanej pierwszej pomocy w miejscu zdarzenia do czasu przekazania ich personelowi zakładów opieki zdrowotnej.

Szczegółowymi celami kształcenia są:

  1. utrwalenie podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy;
  2. zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy;
  3. kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość udzielonej pomocy;
  4. kształtowanie właściwej postawy etycznej osób podejmujących czynności ratunkowe.

Wnioskodawca wskazał, iż usługi realizowane w ramach kursu z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej stanowią usługi szkolenia zawodowego dla osób z wykształceniem medycznym oraz osób związanych z ratownictwem medycznym (lekarzy, ratowników medycznych, pielęgniarek, strażaków, policjantów, ratowników WOPR), a w przypadku wykonywania zawodu instruktora pierwszej pomocy odbycie szkolenia jest jednym z warunków uprawniających do wykonywania zawodu instruktora pierwszej pomocy.

Biorąc pod uwagę cyt. stan faktyczny oraz ww. przepisy tut. organ stoi na stanowisku, iż dla ww. podmiotów usługi realizowane w ramach kursów pierwszej pomocy przedmedycznej niewątpliwie będą związane z kształceniem zawodowym, tychże osób. Osoby te mieszczą się bowiem w katalogu osób, które ustawowo powołane są do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, i które mogą ubiegać się o ukończenie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Ponieważ jednak wskazane przez Wnioskodawcę odrębne przepisy określające formy i zasady przeprowadzania ww. kursów dotyczą wyłącznie ratowników medycznych, strażaków, policjantów i ratowników WOPR zatem tylko w odniesieniu do tych osób na podstawie, art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a mogą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług realizowanych w ramach kursów z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej skierowanych do osób z wykształceniem medycznym, lekarzy, pielęgniarek i instruktorów pierwszej pomocy – uznać należy za nieprawidłowe.

Wnioskodawca nie wskazał bowiem odrębnych przepisów określających formy i zasady, na podstawie których szkolenia te są przeprowadzane.

Zatem ww. usługi szkoleniowe w odniesieniu do tej grupy osób nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W związku z powyższym dla tych usług realizowanych w ramach szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, o ile faktycznie nie istnieją inne przepisy regulujące formy i zasady kształcenia tej grupy osób, Wnioskodawca winien zastosować opodatkowanie 23% stawką podatku VAT, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również zwolnienia z opodatkowania realizowanych kursów/szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, w sytuacji gdy uczestnikami są osoby zobowiązane przez pracodawcę do odbycia ww. kursów.

Są to pracownicy wyznaczeni przez pracodawcę do niesienia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i wykonują różne zawody w zależności od profilu działalności pracodawcy.

Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę podczas wykonywania obowiązków, w ramach których udzielając pierwszej pomocy ratują życie i zdrowie innych

Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkolenia i kursów prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 marca 2007r. w sprawie kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz w związku z obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów art. 2091 § 1 Kodeksu Pracy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 2091 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawca jest obowiązany:

  1. zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  2. wyznaczyć pracowników do:
    1. udzielania pierwszej pomocy,
    2. wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  3. zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

A zatem do obowiązków pracodawcy należy wyznaczenie pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Jest przy tym zrozumiałe, że aby pracownik mógł takiej pomocy udzielić winien być w tym zakresie przeszkolony.

Jak wynika z art. 1031 § 1 ww. ustawy Kodeks pracy przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Skoro zatem pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracownika do udzielania pierwszej pomocy, może w tym zakresie skierować go na przeszkolenia, celem należytego wykonywania zadań z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Tut. organ stoi na stanowisku, iż odbycie kursu z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy służy bezsprzecznie kształceniu zawodowemu pracowników. Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują bowiem nabytą wiedzę podczas wykonywania obowiązków, w ramach których udzielają pierwszej pomocy ratując życie i zdrowie innych.

Jak wynika z delegacji ustawowej zawartej w art. 23715 Kodeksu pracy:

§ 1 Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy.

§ 2 Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 ze zm.), określające ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy, w szczególności dotyczące:

  1. obiektów budowlanych, pomieszczeń pracy i terenu zakładów pracy;
  2. procesów pracy;
  3. pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych.

Zgodnie z § 44 cytowanego wyżej rozporządzenia:

  1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności pracodawca powinien zapewnić:
    1. punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działanie toksyczne;
    2. apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.
  2. Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń.
  3. Obsługa punktów i apteczek, o których mowa w ust. 1, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.
  4. W punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach, w widocznych miejscach, powinny być wywieszone instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników, o których mowa w ust. 3.
  5. Punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek powinny być odpowiednio oznakowane, zgodnie z Polską Normą, i łatwo dostępne.



Tym samym zostały spełnione obie przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia usług realizowanych w ramach kursów pierwszej pomocy przedmedycznej skierowanych do pracowników zobowiązanych przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy na podstawie cyt. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ponieważ Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz przedmiotowe usługi nie są finansowane ze środków publicznych, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT.

Zatem w tym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Natomiast w przypadku usług realizowanych w ramach kursów pierwszej pomocy przedmedycznej, skierowanych do osób fizycznych nie będących ratownikami medycznymi, strażakami, policjantami, ratownikami WOPR, czy też osobami, które zostały zobowiązane przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy, dla których odbycie ww szkolenia nie jest związane z kształceniem zawodowym, realizowane kursy nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W tym przypadku należy zastosować 23% stawkę podatku VAT, na mocy 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT.

Zatem w tym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku istnienia odrębnych przepisów określających formy i zasadny prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń, co do których w treści przedmiotowego wniosku takich przepisów nie wskazano) lub zmiany stanu prawnego.

Organ wydający interpretacje jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnego uzupełniania czy modyfikowania stanu faktycznego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj