Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-146/14-4/BH
z 13 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. doręczone Stronie w dniu 25 marca 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług turystyki (pyt. nr 1 wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług turystyki. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 26 marca 2014 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. Nr IPPP2/443-146/14-2/BH.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług turystyki kwalifikowanej polegających na organizacji i sprzedaży polowań na terenie Polski oraz sprzedaży trofeów myśliwskich. Od maja bieżącego roku Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres terytorialny swojej działalności i zawrzeć umowy z partnerami z Węgier, Bułgarii, Rumunii i Hiszpanii. Wnioskodawca planuje, we współpracy ze swoimi partnerami zagranicznymi, którzy są zarejestrowanymi płatnikami VAT w krajach swojej działalności, organizować usługi kwalifikowanej turystyki łowieckiej polegające na wysyłaniu zainteresowanych myśliwych na polowania w ww. krajach i dokonywaniu przez nich odstrzałów zwierzyny łownej. W ramach przeprowadzanych imprez partnerzy zagraniczni zapewniać będą dla klientów Wnioskodawcy usługi turystyczne polegające na organizacji polowania (zapewnieniu wykwalifikowanych przewodników łowieckich i wstępnej preparacji pozyskanych trofeów), świadczyć usługi pobytowe (hotel, wyżywienie), usługi transportowe w łowisku lub poza nim, zapewniać tłumacza-pilota na czas pobytu turystów, wystawiać stosowne, wymagane przez prawo lokalne, zezwolenia i licencje umożliwiające dokonanie odstrzału zwierzyny, zawierać umowy ubezpieczenia OC klientów. Za wyżej wymienione świadczenia, traktowane jako pakiet usług turystycznych, Wnioskodawca otrzymywać będzie od partnerów faktury wystawiane zgodnie z prawem lokalnym, tworzonym na podstawie art. 306 -310 Dyrektywy UE nr 2006.112.WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i w zasadzie analogicznym z zapisem art. 119. ust. 1 - 4. naszej ustawy o VAT tj. z zastosowaniem szczególnej procedury VAT przy świadczeniu usług turystyki.


Podstawowym celem polowania będzie dla klientów Wnioskodawcy pozyskanie trofeum myśliwskiego (charakterystycznych dla danego gatunku części ciała wyróżniających się specyficznymi cechami) w postaci, w zależności od rodzaju odstrzelonej zwierzyny, rogów, skór, zębów, czaszek, kopyt, piór itp. niejadalnych części zwierzyny sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.60.0. Trofea pozyskiwane będą na terenie obwodów łowieckich niebędących własnością kontrahentów Wnioskodawcy, lecz z którymi mają podpisane umowy umożliwiające realizację polowań, dokonanie odstrzałów i pozyskiwanie trofeów. Za pozyskane trofea Spółka otrzymywać będzie od nich osobne faktury wystawiane na zasadach ogólnych dotyczących obrotu towarowego, z zastosowaniem stawki VAT 0%, przy założeniu spełnienia wszystkich wymogów faktycznych i formalnych związanych z procedurą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno przez dostawców (naszych partnerów zagranicznych), jak i przez Wnioskodawcę. Poprzez wymogi faktyczne i formalne Wnioskodawca rozumie wypełnienie dyspozycji art. 42 ustawy o VAT w tym, w szczególności, wywiezienie trofeów z kraju pozyskania i dostarczenie ich do siedziby firmy Wnioskodawcy oraz potwierdzenie przez Spółkę faktu otrzymania trofeów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłową będzie proponowana przez Wnioskodawcę forma rozliczenia podatku VAT tj. przyjęcie, że podstawą opodatkowania będzie marża rozumiana jako różnica pomiędzy całkowitą kwotą brutto nabycia wszystkich usług i towarów do zapłaty przez turystę, uwidocznionymi na fakturze dla klienta w postaci jednej pozycji pod nazwą np. „impreza turystyczna - polowanie nr… w dniach...” w postaci jednej kwoty, bez wyszczególniania wszystkich składników pakietu, a faktycznymi kosztami (wartością faktur brutto zapłaconych przez Wnioskodawcę dostawcom) poniesionymi przez Wnioskodawcę z tytułu dostaw towarów i usług świadczonych przez innych podatników, w przypadku gdy transakcje te służyć będą bezpośredniej korzyści turysty?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Podstawą sporządzenia wyceny całej imprezy turystycznej i sporządzenia faktury dla ostatecznego odbiorcy będą dla Wnioskodawcy faktycznie poniesione koszty rozumiane jako suma wartości faktur brutto (z uwzględnieniem naliczonego w nich VAT, bez względu na stawkę), bez względu na ich rodzaj (faktury VAT zwykłe lub wystawiane według procedury szczególnej dla biur podróży, rachunki, faktury WDT). Jako, że dla klienta (podróżnego - ostatecznego odbiorcy) celem podstawowym przeprowadzonej imprezy turystycznej będzie pozyskanie opisanego powyżej trofeum, to w opinii Wnioskodawcy wartość pozyskanych przy tej okazji trofeów, jako towarów służących bezpośredniej korzyści turysty, wchodzić będzie w całość świadczonych przez Wnioskodawcę usług i podwyższy wartość pakietu objętego ceną ostateczną płaconą przez nabywcę (klienta-turystę) ze wszystkimi konsekwencjami podatkowymi tego faktu.


Do tak rozumianych kosztów Spółka zamierza dodać własną marżę i na bazie powyższej kalkulacji wystawić fakturę dla ostatecznego odbiorcy spełniającą kryteria określone w art. 119 ust. 1 - 2 i 4 ustawy o VAT, tj. ukazującą wartość brutto całego pakietu świadczeń i pozyskanych trofeów, bez uwidaczniania podatku VAT i bez prawa odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego uwidocznionego na fakturach od dostawców. Do sporządzonej faktury Wnioskodawca zamierza dołączać specyfikację otrzymanych usług i pozyskanych trofeów z określeniem wartości brutto poszczególnych składników ale niebędącą dokumentem księgowym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, lecz jedynie materiałem informacyjnym umożliwiającym nabywcy porównanie wartości otrzymanej faktury z ofertą dostarczoną przed rozpoczęciem imprezy. Jedynym istotnym czynnikiem umożliwiającym zastosowanie powyżej opisanego sposobu rozliczenia jest, w opinii Wnioskodawcy przeznaczenie zakupionych towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty tj. w opisanym przypadku myśliwego, który uczestniczyć będzie w polowaniu, skorzysta z usług przewidzianych ofertą, dokona odstrzału i pozyska pożądane trofeum. Przy zastosowaniu opisanej powyżej procedury Spółka spełni, wymogi określone w art. 119 ust. 1-4 Ustawy o VAT, ponieważ:


  • podstawą opodatkowania będzie kwota marży (art. 119 ust. 1)
  • marżą będzie różnica pomiędzy kwotą należności, którą zapłaci klient, a ceną nabycia (kwotą zapłaconą) przez Spółkę usług i trofeów oraz innych towarów od dostawców Wnioskodawcy zarówno krajowych, jak i zagranicznych bez względu na rodzaj wystawianych przez nich dokumentów finansowych dokumentujących transakcję, będących podstawą przekazania należności (faktura VAT, rachunek, faktura VAT marża z zastosowaniem procedury szczególnej dla biur podróży, faktura VAT WDT), oraz bez względu na stawki i kwoty VAT naliczonego w fakturach związanych z nabyciem towarów i usług przeznaczonych dla bezpośredniej korzyści klientów – podróżnych (art. 119 ust. 2);
  • Wnioskodawca działać będzie na rzecz nabywców (klientów - podróżnych) we własnym imieniu i na własny rachunek a opisana powyżej forma rozliczenia VAT będzie dotyczyć jedynie nabycia usług i towarów przeznaczonych dla bezpośredniej korzyści turystów- myśliwych (art. 119 ust. 2 i 3);
  • Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencje sprzedaży opisujące towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności, w związku z którymi Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwać oraz odrębnie określać kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 109 ust. 3). Powyższe dokumenty uwidaczniać będą kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści klientów - podróżnych (art. 119 ust. 3a).
  • Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turystów - myśliwych (art. 119 ust. 4).

W opinii Wnioskodawcy opisany powyżej sposób postępowania Firmy jako tej, która występować będzie wobec ostatecznego odbiorcy, turysty - myśliwego, w roli jedynego kontrahenta - biura podróży - przygotowującego, realizującego oraz sprzedającego całościowy produkt w pełni wyczerpywać będzie dyspozycje art. 306-310 dyrektywy UE nr 2006.112.WE z dnia 28 listopada 2006 r. sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Należy zwrócić uwagę, że w stosunku do usług turystyki ustawodawca przewidział szczególne procedury dotyczące m.in. określania podstawy opodatkowania tych usług.


I tak, stosownie do art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 119 ust. 2 ustawy, przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.


Stosownie do art. 119 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywa towary od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.


Z powyższego przepisu wynika, że procedura szczególna polegająca na opodatkowaniu marży może być zastosowana jedynie przez podatników, którzy w stosunku do nabywcy usługi turystyki działają we własnym imieniu i na własny rachunek i którzy wykorzystują towary dostarczane i usługi świadczone przez innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Podobne uregulowania zawiera art. 208 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. 2006.347.1 ze zm.), zgodnie z którym w odniesieniu do pojedynczej usługi świadczonej przez biuro podróży, za podstawę opodatkowania i cenę z wyłączeniem VAT, w rozumieniu art. 226 pkt 8 uznaje się marżę biura podróży, czyli różnicę między całkowitą kwotą, z wyłączeniem VAT, do zapłaty przez turystę a faktycznymi kosztami poniesionymi przez biuro podróży z tytułu dostaw towarów i usług świadczonych przez innych podatników, w przypadku gdy transakcje te służą bezpośredniej korzyści turysty.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi turystyki polegające na organizacji i sprzedaży imprez turystycznych w postaci polowań odbywających się na terenie Polski. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy z partnerami z Węgier, Bułgarii, Rumunii i Hiszpanii i wraz z nimi organizować imprezy turystyczne na terytorium tych krajów. W ramach przeprowadzanych imprez partnerzy zagraniczni zapewniać będą dla klientów Wnioskodawcy usługi turystyczne polegające na organizacji polowania (zapewnieniu wykwalifikowanych przewodników łowieckich i wstępnej preparacji pozyskanych trofeów), świadczyć usługi pobytowe (hotel, wyżywienie), usługi transportowe w łowisku lub poza nim, zapewniać tłumacza-pilota na czas pobytu turystów, wystawiać stosowne, wymagane przez prawo lokalne, zezwolenia i licencje umożliwiające dokonanie odstrzału zwierzyny, zawierać umowy ubezpieczenia OC klientów. Za wyżej wymienione świadczenia, traktowane jako pakiet usług turystycznych, Wnioskodawca otrzymywać będzie od partnerów faktury wystawiane zgodnie z prawem lokalnym i w zasadzie analogicznym z zapisem art. 119. ust. 1 - 4 polskiej ustawy o VAT tj. z zastosowaniem szczególnej procedury VAT przy świadczeniu usług turystyki. Usługa nie będzie obejmować pozyskanego trofea z racji tego, że trofea pozyskiwane będą na terenie obwodów łowieckich niebędących własnością kontrahentów Wnioskodawcy, lecz osób z którymi kontrahenci mają podpisane umowy umożliwiające realizację polowań, dokonanie odstrzałów i pozyskiwanie trofeów. Za pozyskane trofea Spółka otrzymywać będzie faktury wystawiane na zasadach ogólnych dotyczących obrotu towarowego. Następnie Wnioskodawca będzie dokonywał odsprzedaży nabytych od zagranicznych partnerów usług turystyki wraz z pozyskanym przez myśliwych trofeum.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowego dokumentowania tej czynności. W opinii Wnioskodawcy wartość pozyskanych trofeów, jako towarów służących bezpośredniej korzyści turysty, wchodzić będzie w całość świadczonych przez Wnioskodawcę usług i podwyższy wartość pakietu objętego ceną ostateczną płaconą przez nabywcę (klienta-turystę) ze wszystkim konsekwencjami podatkowymi tego faktu.


Należy zauważyć, że usługa turystyki, o której mowa w art. 119 ustawy, to świadczenie złożone, na które składa się szereg usług (obcych i własnych), mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania (stałego pobytu). W zakresie w jakim świadczący usługę turystyki dokonuje zakupu usług oraz towarów od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty usługi te korzystają ze szczególnej procedury opodatkowania tj. opodatkowania marży na podstawie art. 119 ust. 1 ustawy.

Analiza przedstawionego we wniosku zdarzenia w odniesieniu do obowiazujacych w tym zakresie przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że Wnioskodawca postąpi prawidłowo wystawiając fakturę o treści „impreza turystyczna - polowanie nr… w dniach...” w postaci jednej kwoty, bez wyszczególniania wszystkich składników pakietu, przyjmując za podstawę opodatkowania różnicę pomiędzy całkowitą kwotą brutto nabycia wszystkich usług i towarów do zapłaty przez turystę wskazaną w treści faktury pod jedną pozycją jako impreza turystyczna – polowanie, bez wyszczególniania poszczególnych składników wchodzących w skład pakietu a faktycznie poniesionymi kosztami z tytułu towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty-myśliwego. Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu świadczy usługę turystyki jako jedną usługę polegającą na organizacji polowania działając we własnym imieniu i na własny rachunek. Impreza turystyczna jaką jest polowanie obejmuje: m.in. usługi zakwaterowania, wyżywienia, usługi tłumacza-pilota, usługi tranportu w łowisku lub poza nim. Wnioskodawca nabywa te usługi od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty. W odniesieniu do nabytego trofeum należy wskazać, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży na rzecz myśliwego będzie impreza turystyczna-polowanie i w cenę tej imprezy zostanie wkalkulowana wartość zdobytego trofeum, art. 119 ustawy będzie miał zastosowanie.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu określania podstawy opodatkowania należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie pytania nr 2 wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj