Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-65/14-2/TK
z 11 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie obowiązku pomiaru, dokumentowania oraz prowadzenia ewidencji wydobytego urobku oraz zawartości w nim miedzi i srebra – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie obowiązku pomiaru, dokumentowania oraz prowadzenia ewidencji wydobytego urobku oraz zawartości w nim miedzi i srebra.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin. Zainteresowany, na obszarach, co do których posiada stosowne koncesje, wydobywa urobek rudy miedzi (w rozumieniu art. 2 pkt 1 UPKOP), który następnie przetwarza na koncentrat (w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. c UPKOP). Koncentrat, stanowi dla Wnioskodawcy, podstawowy materiał służący do produkcji metali (miedź, srebro), będących przedmiotem sprzedaży. Wydobyty urobek rudy miedzi nie stanowi u Zainteresowanego przedmiotu sprzedaży.

Wobec tak ukształtowanego schematu produkcji, Wnioskodawca posiada status podatnika produkującego koncentrat z wydobytego urobku rudy miedzi (art. 3 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 2 lit. a), art. 4 oraz art. 5 ust. 1 UPKOP). Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi w konsekwencji ilość miedzi i srebra zawarta w wyprodukowanym koncentracie. Stąd też u Zainteresowanego prowadzona jest bieżąca ewidencja pomiaru ilości wyprodukowanego koncentratu oraz ilości miedzi i srebra w tym koncentracie.

U Wnioskodawcy, w związku z realizacją przez niego, jak i przez podmioty zewnętrzne zadań badawczych, występują (będą występować) również sytuacje, w których Zainteresowany:

  • wykorzystuje lub przekazuje innym podmiotom (na podstawie umów zobowiązujących do ich zwrotu po wykorzystaniu) wydobyty urobek w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie w celu testowania nowoprojektowanych/nowych/modernizowanych maszyn i urządzeń czy testowanie nowych kompozycji odczynników/materiałów – wykorzystywanych przy wydobyciu rud lub w produkcji koncentratów;
  • wykorzystuje lub przekazuje innym podmiotom (na podstawie umów zobowiązujących do ich zwrotu po wykorzystaniu) tzw. Półprodukty, tj. częściowo przetworzony urobek, nie stanowiący jeszcze koncentratu, w celach j.w.

Realizacja wskazanych powyżej zadań badawczych, dotycząca przede wszystkim ciągu produkcyjnego Wnioskodawcy, wymaga wykorzystania/przekazania w nieregularnych odstępach czasu i w zmiennych ilościach – od kilku do kilkuset tysięcy kilogramów ww. materiałów do prób.

W efekcie wykonywanych prac badawczych, nie w każdym przypadku jest możliwe (bądź opłacalne) aby wykorzystany/przekazany na cele badawcze urobek/Półprodukt był zwrócony Zainteresowanemu i powrotnie wprowadzony do ciągu technologicznego Wnioskodawcy w celu produkcji koncentratu (z uwagi na np. fizyczne zużycie, zmianę właściwości, koszty sprowadzenia wydanych do badań prób przewyższające koszty podatku oraz wydanych prób). W sytuacji wystąpienia takich przypadków, Zainteresowany posiada wewnętrzne Procedury (zgodne z przepisami UPKOP i zaakceptowane przez właściwy organ celny w toku urzędowego sprawdzenia), zgodnie z którymi ustala i odprowadza podatek od wydobycia niektórych kopalin od miedzi i srebra zawartych w wykorzystanym/przekazanym urobku (powyżej 1 tony miesięcznie)/Półprodukcie. Zgodnie z powyższymi Procedurami:

  • Wnioskodawca prowadzi ewidencję każdego wydanego/zwróconego urobku/Półproduktu do celów badawczych (bez względu na ilość);
  • o każdym przypadku wydania urobku powyżej 1 tony miesięcznie/Półproduktu na cele badawcze oraz ich zwrotu Zainteresowanemu powiadamiany jest właściwy organ celny, w terminie umożliwiającym udział organu przy ich wydaniu/zwrocie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do opomiarowania, dokumentowania oraz prowadzenia ewidencji (odpowiednio) całości wydobytego urobku oraz zawartości w nim miedzi i srebra, według zasad określonych dla podatników nieprodukujących koncentratu z urobku rudy miedzi?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko.

W opinii Zainteresowanego, w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku, urobek rudy miedzi wydobywany przez niego, który zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu, lub wykorzystany na cele badawcze w ilości nieprzekraczającej 1 tony miesięcznie nie podlega obowiązkom opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencji, według zasad przewidzianych w UPKOP dla podatników nieprodukujących koncentratów z tego urobku. Obowiązkowi opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencji, według zasad przewidzianych w UPKOP dla podatników nieprodukujących koncentratów z tego urobku podlega tylko ten urobek, który zostanie wykorzystany na cele badawcze w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie i nie zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu.

Uzasadnienie

Przedmiotem opodatkowania podatkiem, zgodnie z art. 3 ust. 1 UPKOP jest wydobycie miedzi i srebra, przez co z kolei rozumie się – stosownie do art. 2 ust. 2 UPKOP:

  1. wydobycie urobku rudy miedzi albo
  2. wydobycie urobku rudy miedzi i produkcję koncentratu.

Zgodnie z ww. regulacjami ustawodawca wprowadza dwie kategorie czynności, których realizacja powoduje objęcie danego podmiotu obowiązkiem rozliczania podatku od niektórych kopalin. Jednocześnie wykonywanie danej czynności wyznacza status danego podatnika (i zakres jego obowiązków), tj.:

  • status podatnika wydobywającego urobek rudy miedzi – u którego przedmiotem opodatkowania jest miedź i srebro zawarte w wydobytym urobku (art. 6 ust. 2); podatnik o tym statusie zobowiązany jest do prowadzenia pomiarów całego wydobywanego urobku i ewidencjonowania danych według regulacji art. 15 ust. 1 i 16 ust. 1 UPKOP bądź;
  • status podatnika wydobywającego urobek rudy miedzi i produkującego koncentrat – u którego przedmiotem opodatkowania jest miedź i srebro zawarte w wyprodukowanym koncentracie (art. 6 ust. 1); podatnik o tym statusie zobowiązany jest do prowadzenia pomiarów koncentratu i ewidencjonowania danych według regulacji art. 15 ust. 2 i 16 ust. 1 UPKOP.

Jak wynika zatem z przywołanych regulacji, ustawodawca uzależnia zakres obowiązków dotyczących opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencjonowania (urobku lub koncentratu) od statusu danego podatnika. Wykonanie tych obowiązków (przez poszczególne grupy podatników ze względu na ich status podatkowy j.w.) zabezpiecza w efekcie prawidłowy pobór podatku oraz eliminuje zbędne czynności administracyjne oraz dodatkowe koszty, które nie mają wpływu na prawidłowość ustalenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku. Stąd też, skoro w przypadku Wnioskodawcy, podstawowym produktem dla ustalenia podstawy opodatkowania jest koncentrat produkowany z wydobywanego urobku (pomiarowany i ewidencjonowany wg zasad określonych w art. 15 ust. 2 UPKOP) brak jest uzasadnienia prawnego do nałożenia na Zainteresowanego obowiązku prowadzenia pomiarów całości wydobywanego urobku oraz dokumentowania i ewidencjonowania danych dot. tego urobku według zasad przewidzianych dla podatników nieprodukujących koncentratu (określonych w art. 15 ust. 1). Obowiązek ten powstanie tylko w odniesieniu do tej partii urobku, który zostanie wykorzystany na cele badawcze w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie i nie zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu.

Przyjęcie odmiennej interpretacji prowadziłoby do nałożenia na Wnioskodawcę bezcelowego obowiązku opomiarowania i ewidencjonowania całości wydobytego urobku, pomimo, że przedmiotem opodatkowania u Zainteresowanego jest wyprodukowany koncentrat, który na bieżąco jest opomiarowany ewidencjonowany zgodnie z zasadami UPKOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz.U. z 2012 r. poz. 362 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ilekroć w ustawie jest mowa o urobku rudy miedzi – rozumie się przez to kopalinę wydobytą ze złóż położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawierającą miedź lub srebro w ilościach nadających się do przemysłowego wykorzystania.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem jest wydobycie miedzi oraz srebra.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wydobyciu miedzi oraz srebra – rozumie się przez to:

  1. wydobycie urobku rudy miedzi albo
  2. wydobycie urobku rudy miedzi i produkcję koncentratu.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od wydobycia niektórych kopalin. Zainteresowany, wydobywa urobek rudy miedzi, który następnie przetwarza na koncentrat. Koncentrat, stanowi dla Wnioskodawcy, podstawowy materiał służący do produkcji metali (miedź, srebro), będących przedmiotem sprzedaży. Wydobyty urobek rudy miedzi nie stanowi u Zainteresowanego przedmiotu sprzedaży.

Wnioskodawca posiada status podatnika produkującego koncentrat z wydobytego urobku rudy miedzi. Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi ilość miedzi i srebra zawarta w wyprodukowanym koncentracie. Zainteresowany prowadzi bieżącą ewidencję pomiaru ilości wyprodukowanego koncentratu oraz ilości miedzi i srebra w tym koncentracie.

U Wnioskodawcy, w związku z realizacją przez niego, jak i przez podmioty zewnętrzne zadań badawczych, występują (będą występować) również sytuacje, w których Zainteresowany:

  • wykorzystuje lub przekazuje innym podmiotom (na podstawie umów zobowiązujących do ich zwrotu po wykorzystaniu) wydobyty urobek w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie w celu testowania nowoprojektowanych/nowych/modernizowanych maszyn i urządzeń czy testowanie nowych kompozycji odczynników/materiałów – wykorzystywanych przy wydobyciu rud lub w produkcji koncentratów;
  • wykorzystuje lub przekazuje innym podmiotom (na podstawie umów zobowiązujących do ich zwrotu po wykorzystaniu) tzw. Półprodukty, tj. częściowo przetworzony urobek, nie stanowiący jeszcze koncentratu, w celach j.w.

Realizacja wskazanych powyżej zadań badawczych, dotycząca przede wszystkim ciągu produkcyjnego Wnioskodawcy, wymaga wykorzystania/przekazania w nieregularnych odstępach czasu i w zmiennych ilościach – od kilku do kilkuset tysięcy kilogramów ww. materiałów do prób.

W efekcie wykonywanych prac badawczych, nie w każdym przypadku jest możliwe (bądź opłacalne) aby wykorzystany/przekazany na cele badawcze urobek/Półprodukt był zwrócony Zainteresowanemu i powrotnie wprowadzony do ciągu technologicznego Wnioskodawcy w celu produkcji koncentratu (z uwagi na np. fizyczne zużycie, zmianę właściwości, koszty sprowadzenia wydanych do badań prób przewyższające koszty podatku oraz wydanych prób).

Zainteresowany ma wątpliwości czy jest zobowiązany do opomiarowania, dokumentowania oraz prowadzenia ewidencji całości wydobytego urobku oraz zawartości w nim miedzi i srebra, według zasad określonych dla podatników nieprodukujących koncentratu z urobku rudy miedzi.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy, podstawę opodatkowania podatkiem stanowi ilość miedzi oraz srebra zawarta w wyprodukowanym koncentracie.

W przypadku gdy podatnik nie produkuje koncentratu z wydobytego urobku rudy miedzi, podstawę opodatkowania podatkiem stanowi ilość miedzi oraz srebra zawarta w urobku rudy miedzi (art. 6 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnik nieprodukujący koncentratu z urobku rudy miedzi jest obowiązany do pomiaru każdego dnia, w którym wydobyto urobek, ilości urobku rudy miedzi z zastosowaniem przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Podatnik nieprodukujący koncentratu z urobku rudy miedzi jest obowiązany do pomiaru każdego dnia, w którym wydobyto urobek, zawartości miedzi w urobku rudy miedzi (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany do dokumentowania i ewidencjonowania wyników pomiarów, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2, a także ilości miedzi oraz srebra zawartych w urobku rudy miedzi lub koncentracie.

Stosownie do ww. przepisów ustawodawca wprowadził dwie kategorie czynności, których realizacja powoduje objęcie danego podmiotu obowiązkiem rozliczania podatku od niektórych kopalin.

Wykonywanie określonej czynności wyznacza równocześnie status danego podatnika (i zakres jego obowiązków), tj.:

  • status podatnika wydobywającego urobek rudy miedzi – u którego przedmiotem opodatkowania jest miedź i srebro zawarte w wydobytym urobku (art. 6 ust. 2 ustawy) – podatnik o tym statusie zobowiązany jest do prowadzenia pomiarów całego wydobywanego urobku i ewidencjonowania danych zgodnie z art. 15 ust. 1 i 16 ust. 1 ustawy, lub
  • status podatnika wydobywającego urobek rudy miedzi i produkującego koncentrat – u którego przedmiotem opodatkowania jest miedź i srebro zawarte w wyprodukowanym koncentracie (art. 6 ust. 1 ustawy) – podatnik o tym statusie zobowiązany jest do prowadzenia pomiarów koncentratu i ewidencjonowania danych według regulacji art. 15 ust. 2 i 16 ust. 1 ustawy.

Tym samym ustawodawca uzależnił zakres obowiązków dotyczących opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencjonowania (urobku lub koncentratu) od statusu danego podatnika. Wykonanie tych obowiązków (przez poszczególne grupy podatników ze względu na ich status podatkowy) zabezpiecza prawidłowy pobór podatku.

W przypadku Wnioskodawcy, podstawowym produktem dla ustalenia podstawy opodatkowania jest koncentrat produkowany z wydobywanego urobku (pomiarowany i ewidencjonowany wg zasad określonych w art. 15 ust. 2 ustawy) i nie ma podstaw do nałożenia na Zainteresowanego obowiązku prowadzenia pomiarów całości wydobywanego urobku oraz dokumentowania i ewidencjonowania danych dotyczących tego urobku według zasad przewidzianych dla podatników nieprodukujących koncentratu. Obowiązek ten powstanie jedynie w odniesieniu do tej partii urobku, który zostanie wykorzystany na cele badawcze w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie i nie zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu.

Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że wydobywany urobek rudy miedzi, który zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu, lub wykorzystany na cele badawcze w ilości nieprzekraczającej 1 tony miesięcznie nie podlega obowiązkom opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencji, według zasad przewidzianych w ustawie dla podatników nieprodukujących koncentratu z tego urobku. Obowiązkowi opomiarowania, dokumentowania oraz ewidencji, według zasad przewidzianych w ustawie dla podatników nieprodukujących koncentratu z tego urobku podlega tylko ten urobek, który zostanie wykorzystany na cele badawcze w ilości przekraczającej 1 tonę miesięcznie i nie zostanie wykorzystany do produkcji koncentratu.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj