Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-344/14/MM
z 27 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014 r. (data otrzymania 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w 2011 r. w części dotyczącej zwrotu VAT za zakup materiałów budowlanych, które zostały wykazane na wniosku VZM-1 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w 2011 r. w części dotyczącej zwrotu VAT za zakup materiałów budowlanych, które zostały wykazane na wniosku VZM-1.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W związku ze sprzedażą nieruchomości 30 marca 2011 r. – której zakup nastąpił 11 grudnia 2006 r. na podstawie aktu notarialnego z 11 grudnia 2006 r. w ramach małżeńskiej wspólności majątkowej – złożono 12 kwietnia 2011 r. (w ciągu 14 dni od dnia dokonania sprzedaży) w urzędzie skarbowym PIT-23 za 2011 r., gdyż Wnioskodawca zdecydował się skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby spełnić warunki zwolnienia należało przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w ciągu 2 lat od dnia sprzedaży wydatkować na cele mieszkaniowe, czyli od 30 marca 2011 r. do 29 marca 2013 r.

W związku z niewydatkowaniem całej kwoty przychodu Wnioskodawca złożył korektę PIT-23 za 2011 r.

Kwota uzyskanego przychodu 1/2 z 320.000 zł = 160.000 zł.

Koszt odpłatnego zbycia 0,00 (koszt aktu notarialnego sprzedaży poniósł kupujący).

Zwolnienia i ulgi w związku z przeznaczeniem przychodu na cele mieszkaniowe:

  • spłata kredytu w wysokości 81.000,00 zł zgodnie z zaświadczeniem z banku z 15 maja 2013 r.,
  • zakup 26 marca 2013 r. domu o wartości 40.000,00 zł,
  • wydatki na materiały budowlane zgodnie z wnioskiem VZM-1 złożonym w urzędzie skarbowym 7 grudnia 2012 r. to 70.557,62 zł.

Kwota 70.557,62 zł została obliczona w następujący sposób:

  • kwota wydatków objętych wnioskiem VZM-1 poniesionych w okresie od 26 sierpnia 2010 r. do 3 września 2012 r. tj. 86.521,30 zł,
  • minus kwota wydatków na materiały budowlane poniesionych przed 30 marca 2011 r. tj. 15.963,68 zł.

Razem zwolnienia i ulgi: 191.557,62 zł : 2 = 95.778,81 zł.

Po złożeniu w urzędzie skarbowym deklaracji PIT-23 za 2011 r. Wnioskodawca otrzymał informację, że w związku z otrzymaną kwotą zwrotu VAT na materiały budowlane na podstawie wniosku VZM-1 ma pomniejszyć kwotę wydatków na materiały budowlane poniesione w okresie od 26 sierpnia 2010 r. do 3 września 2012 r. o kwotę otrzymanego zwrotu VAT w wysokości 8.394,60 zł, a więc kwota zwolnień i ulg powinna wynosić 191.557,62 zł – 8.394,60 zł = 183.163,02 zł : 2 = 91.581,51 zł.

Kwota zwrotu VAT w wysokości 8.394,60 zł dotyczy wszystkich wydatków poniesionych w okresie od 26 sierpnia 2010 r. do 3 września 2012 r. w łącznej wysokości 86.521,30 zł, a kwoty zwrotu VAT od wydatków na cele mieszkaniowe w PIT-23 Wnioskodawca nie odliczył w proporcji w stosunku do faktur dokumentujących wydatki podlegające odliczeniu od dochodu (z okresu od 30 marca 2011 r. do 29 marca 2013 r.).

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dokonaniem wydatków na zakup materiałów budowlanych należy pomniejszyć kwotę wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe o kwotę zwróconego VAT otrzymanego z urzędu skarbowego w związku z wnioskiem VZM-1?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) nie wynika wprost jakoby poniesione wydatki zwrócone podatnikowi w części w jakiejkolwiek formie i z jakiegokolwiek powodu miałyby pomniejszać wartość wydatków na własne cele mieszkaniowe. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 wolne od podatku dochodowego są przychody w części „wydatkowanej”. Brak takiego ograniczenia w przekonaniu Wnioskodawcy nie powoduje utraty prawa do odliczenia tych wydatków od dochodów.

Wprowadzenie takiego ograniczenia wymagałoby wyraźnego wskazania ustawodawcy – jak chociażby ma to miejsce w art. 23 ust. 1 pkt 25, który reguluje kwestię związaną z zaliczaniem do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych – nie stanowią kosztów podatkowych odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych „zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie”.

Zdaniem Wnioskodawcy, osoba kontrolująca jego zeznanie PIT-23 w urzędzie skarbowym dokonując takiego wyłączenia przyjmuje wewnątrz urzędu niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą, tym bardziej, że wniosek VZM-1 obejmuje również faktury dokumentujące wydatki na materiały budowlane nabyte przed 30 czerwca 2011 r., których Wnioskodawca nie ujmuje w kwocie wydatków na materiały budowlane, gdyż aby skorzystać ze zwolnienia zgodnie z przepisami przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości należy wydatkować na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od dnia sprzedaży, więc wydatki na materiały budowlane dokonane przed tym terminem nie mogą być ujęte.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką 11 grudnia 2006 r. zakupił nieruchomość, którą następnie sprzedał 30 marca 2011 r. Wnioskodawca przeznaczył środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu, zakup domu i materiałów budowlanych. W latach 2010-2012 Wnioskodawca skorzystał ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (VZM).

Dokonując oceny skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) – do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

I tak stosownie do art. 28 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. – przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym mowa powyżej – zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy – ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy – przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Jednakże w myśl art. 28 ust. 2a ustawy – zasada, o której mowa w wyżej cytowanym ust. 2 tegoż artykułu, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej transakcji złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. – wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a.w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e.w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

1.budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

2.przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części

-przeznaczonych na cele rekreacyjne,

3.przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Ponadto przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b (art. 21 ust. 2a ustawy).

Natomiast w myśl art. 21 ust. 16 ww. ustawy – przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a) rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Z powyższego uregulowań wynika, że stosownie do postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu a podatek od tego przychodu, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu, chyba że podatnik chce skorzystać ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy. Powinien wówczas złożyć w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. Niezłożenie oświadczenia nie wyłącza jednak możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z podatku, jeżeli podatnik w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) wyda uzyskane pieniądze na cele określone w tym przepisie.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do pytania czy w sytuacji, gdy skorzystał on ze zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych – zgodnie z ustawą o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – aby móc skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. na podstawie tych samych faktur musi poniesiony wydatek pomniejszyć o kwotę zwróconego VAT-u.

Z przedstawionych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynikają jakiekolwiek ograniczenia w możliwości uznania za wydatek na własny cel mieszkaniowy faktur, które wcześniej Wnioskodawca przedstawił celem otrzymania zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (VZM). Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. – jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Przy czym skorzystanie z omawianego zwolnienia nie wyklucza możliwości ubiegania się o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje takiego wyłączenia, jak również w tej kwestii nie odsyła do innych regulacji rangi ustawowej.

Wnioskodawca miał zatem prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z zakupem materiałów budowlanych, a jednocześnie faktury dokumentujące poniesione wydatki – przy spełnieniu wymogów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – mogą stanowić prawidłowo udokumentowany wydatek Wnioskodawcy na realizację celów mieszkaniowych określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy bez uprzedniego pomniejszania go o zwrócony podatek VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj